Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs, jeg har bare 4 arbeidsdager igjen før jeg er ferdig der :) Hehe... er mange bedrevitere som TROR de kan noe om hvordan butikker kan drives, men de tar så feil. Får lyst til å bare stappe kvitteringa ned i halsen på dem og henvise dem til utgangen. Sukk ^^

Bedrevitere er noe av det verste.

 

Var en dame innom i dag. Kameraet hennes hadde sluttet å virke, så det måtte være noe feil med det. Kollegaen min spurte om hun hadde byttet batterier (brukte AA batterier), og hun hadde kjøpt noen helt vanlige alkaliske, men at kameraet bare tok noen veldig få bilder før det slo seg av.

 

Da hun ble fortalt at alkaliske ofte fungerer dårlig i digitalkamera, og at hun burde bruke lithium eller oppladbare, så tok min kollega feil mente hun, for hun hadde brukt alkaliske før og da varte de mange bilder.

 

Når han forsøkte å forklare henne at det var forskjell på kvaliteten på batterier, og at noen av de billigste hadde så lav spenning at kameraet ikke engang ville starte, så fnøs hun bare av han og gikk. Han rakk ikke engang å sette inn et par testbatterier at typen lithium for å vise henne at kameraet mest sannsynlig fortsatt fungerte.

 

Gamle hurpekjerring. Frekk i tonen var hun også, gjennom hele samtalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt sånn smålig off-topic, da dette gjelder andre veien... men alikevel: Som kunde ble jeg irritert over Elkjøp i dag. Skulle ha en enkel overgang fra Mini Display Port til HDMI. Vet at det ikke er alle som støtter lyd og bilde samtidig, så jeg spurte de som jobbet der om, ganske ordrett: "Overfører denne lyd? Sammen med bildet?" Svaret jeg fikk var "Ja! Det har vi testet her, så det fungerer fint!". Flott tenkte jeg.

 

Når jeg kommer hjem overfører den ihvertfall ikke lyd (produsentens navn på hjemmesiden: "Mini DisplayPort to HDMI Adapter, Video Only", og den er i tillegg billigere på ekjop.no enn hva jeg betalte i butikken uten å være merket med "Internettpris". Dobbeltirritert! Får ta en tur ned igjen i morgen, da :(

 

Svar nå ihvertfall "vet ikke" i stedet for et klart "ja" når jeg spør et helt relevant spørsmål du tydligvis ikke vet svaret på, er moralen her...

Lenke til kommentar

Tror det er en del selgere som bare svarer fordi de må "kunne alt" veldig negativt for butikkene så klart..Jeg som kunde hadde blitt blitt irritert hvis de som jobber i butikken garanterer at det virker sånn og sånn, også gjør det ikke det.

 

Det er ikke bare dårlige kunder, det finnes dårlig butikk medarbeidere også, enkelt og greit

Lenke til kommentar

Hadde en litt morsom i dag. Jeg sitter i kassa på Rema 1000, jobber der på si. Bort til kassa kommer det en eldre dame, sikkert 85 eller eldre. Hun er skikkelig krokbøyd og triller seg sakte frem mot kassa på gåstolen. I hånda har hun bind til kvinner. Hun hører tydeligvis dårlig og nærmest roper ut i butikken når hun kommer frem, ”Er disse store?”. Var litt morsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange elkjøp butikken som gjør feil der. Min lokale elkjøp-butikk har alltid annerledes priser. Første gangen jeg hadde sjekket på elkjop.no og gikk ned der for å kjøpe et spill til 399 endte det med en lang samtale med damen i kassen som dret godt i hva jeg sa. Jeg gikk bort til henne og sa at det på nettet stod at spillet koster 399, og da svarte hun at prisene ofte varierer på grunn av at det er så mye billigere å drive en nettbutikk og at det kunne bli så mye billigere fordi at de tar over hundre kroner i frakt. (Elkjøp tar vel egentlig 30 kr i frakt?) Så prøvde jeg å opplyse henne om at kjeden hun jobber for bruker et "internetpris"-ikon når prisen bare gjelder på nettet. Men dette mente hun at ikke alltid trengte å gjelde. Et helt idiotisk svar, men det endte med at jeg grunnet dårlig tid betalte 600 kr for spillet. Irriterte meg grønn over det på vei tilbake fra butikken. Absolutt alle andre ganger jeg har kjøpt et spill der har jeg måtte krangle meg til den rette prisen, og butikksjefen mener at han er utrolig snill når han gir mer spillet for 399. I det minste burde han ha peiling.

 

For å være litt on topic:

Jeg jobber på en dagligvare-butikk, og det er utrolig mange underholdende kunder som kommer innom i løpet av en dag. Spesielt slår gamle damer aldri feil :love:

Min mor fortalte om en gammel dame som hadde vært innom en butikk hun jobbet i og spurte etter et bestemt, veldig mykt toalettpapir. Hun beklagde og sa at de var utsolgt, og da presterte denne damen og si "uff. jaja, får bruke bommul da" ^^

Lenke til kommentar

Sikkert forskjellig praksis rundt omkring. Jeg er aldri vrang om kunden spør om de kan få det til den prisen de har sett på nettet (men ja, jeg sjekker at det de sier stemmer før jeg setter ned prisen).

Derimot om det står "internettpris" og forskjellen er veldig stor så må de noen ganger bestille fra nettet. Eks. Playstation Portable som er på tilbud til 899,- på nettet nå, som vi selger for 1495,- (sånn ca, det er hvertfall ganske stor forskjell der) må jeg bare beklage og si at de må bestille fra nettet. Men da kan jeg heldigvis forsvare meg med at det STÅR at det er internettpris :)

Senest idag sjekket jeg internettprisen på et minnekort for en kunde uten at kunden spurte om det selv, forskjellen var stor og jeg sa at de fikk det til internettpris. = fornøyd kunde :)

 

Edit: Men elkjop.no er jo en NETTbutikk? Jeg mener ikke å være subjektiv sånn egentlig, men jeg har alltid tenkt på hjemmesidene til forskjellige butikker som nettbutikker om man kan bestille ting derfra.

Altså, selvfølgelig er man ikke vrang med kunden når de spør om de kan få internettpris eller om det er forskjell. Er ikke det jeg mener.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Er flere ganger jeg har stått i den lokale Elkjøpbutikken og funnet produktet billigere på nettet. Som oftest får jeg rett pris når jeg spør etter det, men de gangene jeg ikke får det har jeg enkelt og greit dratt opp mobiltelefonen og kjøpt produktet på nettbutikken med Collect@Store som leveringsalternativ. Tar med meg referansenummeret og går til kassa, og så har jeg rett pris alikevel - og betaler i butikken.

 

Hvor idiotisk er ikke det? Fra en kundes ståsted blir man jo bare frustrert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Men elkjop.no er jo en NETTbutikk? Jeg mener ikke å være subjektiv sånn egentlig, men jeg har alltid tenkt på hjemmesidene til forskjellige butikker som nettbutikker om man kan bestille ting derfra.

Altså, selvfølgelig er man ikke vrang med kunden når de spør om de kan få internettpris eller om det er forskjell. Er ikke det jeg mener.

Ja, og jeg er enig såfremt produktet er merket med nevnte "internettpris"... Da skal jeg ikke klage over noe som helst, for da er det sikkert en grunn til at noen har tatt seg bryet med å merke produktet med denne logoen.

 

Men elkjop.no er like mye en "produktkatalog" over produkter man kan vente å finne på en Elkjøp, er faktisk ikke alle som leser de ukenelige blekkene som kommer derfra i posten. Når man i tillegg kan sjekke lagerstatus på sin lokale butikk er det vel ikke annet å vente, fra en kundes ståsted, at det er samme pris også?

Lenke til kommentar

Internettbutikken til Elkjøp og Lefdal forandrer pris flere ganger i uka. Det er ikke mulig for butikkene å være oppdaterte til enhver tid. Men husk at nettbutikken konkurrerer med andre nettbutikker. Mens den lokale butikken konkurrerer mot nærmeste konkurrenter. Men det er ikke vanskelig å handle collect at store. Men har sett flere ganger at butikk er billigere enn nettbutikk.

Lenke til kommentar

Er flere ganger jeg har stått i den lokale Elkjøpbutikken og funnet produktet billigere på nettet. Som oftest får jeg rett pris når jeg spør etter det, men de gangene jeg ikke får det har jeg enkelt og greit dratt opp mobiltelefonen og kjøpt produktet på nettbutikken med Collect@Store som leveringsalternativ. Tar med meg referansenummeret og går til kassa, og så har jeg rett pris alikevel - og betaler i butikken.

 

Hvor idiotisk er ikke det? Fra en kundes ståsted blir man jo bare frustrert...

 

Skjønner at kunden blir forvirra ja. Sålenge varen er tilgjenglig på nettet, kan hentes på collect@store og uten at det er internettpris skal man få det til samme pris i butikk. Grunnen til at selgere og butikker er kverulante på dette er at hver butikk konkurrerer mot hverandre, inkludert Internett som er en butikk. Internett får lavere innkjøpspriser, og kan derfor selge ting billigere. Pga innkjøpsprisene kan butikkene til og med tape penger på å selge deg den til den prisen.

 

De i buttikken vil heller i mange tilfeller at du velger collect@store for å så hente varen i samme butikk, fordi da er det ikke den butikken som tar salget/tapet, men internett.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i resepsjonen på et hotell (forhåndsinfo).

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke vil avbryte kundene/gjestene mine lenger. :) Jeg er såå utrolig lei av folk som spør om en ting, men ikke klarer å vente til jeg har kommet halvveis i svaret mitt før de spør det neste spørsmålet som omhandler det samme.

 

Eks. fra forrige uke:

Gjest: Hei! Du, vet du hvor lenge restauranten er åpen?

Jeg: Ja, den er åpen nå frem til ha...(blir avbrutt)

Gjest: Har du menyen her egentlig?

Jeg: Ja, et lite øyeblikk så skal jeg hente den.

Gjest: Men du! (før jeg har hentet menyen) Vet du forresten hvor lenge butikkene har åpent?

Jeg: Det er litt forskjellig fra butikk til butikk, men ru..(blir avbrutt igjen)

Gjest: Okei, men hvor lang tid tar det å gå til sentrum?

Jeg: Ca..(blir avbrutt igjen)

Gjest: Hvor går man egentlig for å komme dit?

 

...

 

Flere som kjenner irritasjonen vri seg i magen? :o :p

 

Mange ganger har jeg bare lyst til å snakke over dem og presentere menyen før de rekker å spørre.

 

Uansett. Jeg har begynt å kjenne igjen hver gang jeg snakker med en av de som bare eeeelsker å avbryte. Så nå har jeg begynt å vente før jeg gjør noe eller svarer. Ikke lenge, bare 1-2 sekunder. Det er alt de trenger.

Jeg sitter faktisk og koser meg når jeg har noen av de på telefonen :)

 

Eks fra i går:

Gjest: Hei! Jeg lurer på en ting. Jeg skal til dere i Mars.

<venter et lite sekund>

Jeg har allerede bestilt rom altså! -- for meg og kona mi! Men jeg bare lurte på en ting i forbindelse med det.

Jeg: Ja? :)

Gjest: Ja, du skjønner. Siden jeg har bodd hos dere så mange ganger før, så tenkte jeg at det kanskje gikk an å få rom i den nyere delen av hotellet?

Jeg: Ja, jeg ser a...(avbrutt)

Gjest: Det er jo tross alt bryllupsdagen vår, og vi skal feire og spise i restauranten på kvelden.

(venter et lite sekund)

Også skal vi jo kjøpe i hvert fall én flaske vin, og sikkert også bruke noe i minibaren.

(venter et lite sekund)

Jeg har dessuten satt opp massevis av arrangement hos dere, og har sørget for noen hundre tusen til dere altså!

(det blir stille et sekund)

Jeg: Jes s..(blir avbrutt)

Og dessuten kjenner jeg den ene servitøren!

(begynner å bli litt småhissig i tonen)

(jeg venter lenge nok til at jeg vet at han er ferdig)

Jeg: Selvfølgelig skal du få det! Du står faktisk allerede på en av de rommene. Da noterer jeg nå at du er lovet dette.

Og så avsluttet vi samtalen.

 

Jeg kunne godt ha avbrutt han og bare sagt "JA! KLART DET! :D ".

Men det å høre på at han ble mer og mer stressa, og etter hvert litt hissigere var mye mer moro. :)

 

 

En annen ting som frister veldig ofte er når det er noen som spør etter noe spesielt. F.eks en pose. Og svaret er "Nei, vi er dessverre tom for poser". Da er det veldig sjeldent at svaret ikke er: "Åh.. Så dere har ingen igjen?" og svaret blir: "Nei, dessverre".

 

Mange ganger har jeg lyst til svare noe annet. Eks:

"Er Tom på jobb i dag?"

"Nei, han er ikke her i dag."

"Åh.. Så han er ikke på kontoret i dag da?"

"Jo, forresten!"

"Er han? :D "

"Nei."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...