Gå til innhold

Informasjon; Skole-PCer i Buskerud, Telemark og Vestfold 2009


Anbefalte innlegg

Det er nå bestemt modell og spesifikasjoner for skole PCene i Buskerud for skoleelever som starter på videregående høsten 2009!

Disse er det nå bestilt totalt 17,000 stykker av for BTV-regionen, og utdelingen vil starte i slutten av august (varierer fra skole til skole)!

 

NB! Privateide PCer er IKKE tilatt på de videregående skolene i Buskerud fra 1 Juni 2009!

 

2hmzz4o.jpg

HP Compaq 6735b;

Prosessor: AMD Turion DC RM-74 2,2Ghz

Minne/RAM: 4096MB DDR2-PC6400

Harddisk: 160G 5400rpm

Grafikkort: ATI Radeon™ HD 3200

Trådløst: Broadcom 802.11abg Draft-N

Skjerm: 15.4 WXGA (1280×800)

Batteri: 6cell 55Whr

Lader: HP 90W

DVD: DVD RW DL LS SM UB

 

Ekstra;

Utvidet garanti (3 år på stedet neste arbeidsdag)

Tyverimerking

Ryggsekk

Webkamera

 

Programvare;

Windows Vista Business

Firefox (flere skoler har flere installert)

VLC

Open Office 3.x

MS Office 2007 (norsk)

Adobe Reader

Adobe Flash

Inkscape

Paint.Net

Open workbench

7-zip

GIMP

NVU

Java

FirstClass

SilverLight

Parabel (mattematikkprogram)

 

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huh, hva har egentlig denne informasjonen her å gjøre?

 

Bare ut av nysgjerrighet: Ser at dere har massevis av åpen programvare på maskinene, Fx, VLC, GIMP, NVU, OO.o +++.. Etterspurte dere også et ikke-MS OS? BSD eller Linux-basert, evt noe annet? Så vidt jeg ser er det ingen av de forhåndsinstallerte programmene som gir særlige komplikasjoner; Moonlight for Silverlight, Wine til å kjøre MS Office, Adobe leverer Flash 10 på alle(?) plattformer. Å unngå å betale MS-skatt på 3500 maskiner må da innebære en betydelig besparelse, i tillegg slipper man problemer med virus og trojanere på skolemaskinene.. Noen tanker?

Lenke til kommentar

Etterhvert kommer det mange å spør hva slags PCer som kommer i skolene, har gjort det hvert eneste år.

Angående open-source OS som Linux; Desverre er ikke det per dags dato komptatibelt med våres trådløse nettverk.

Det krever ett sertifikat og maskinene må være meldt inn i skole-domenet. Det er også flere ting som hindrer.

Vi bruker ett såkalt WES system fra Cisco innenfor BFK på det trådløse.

Når jeg tenker meg om, burde denne ligget under "Hjelp til kjøp og salg av PC", kan en moderator flytte?

 

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar
Etterhvert kommer det mange å spør hva slags PCer som kommer i skolene, har gjort det hvert eneste år.

Angående open-source OS som Linux; Desverre er ikke det per dags dato komptatibelt med våres trådløse nettverk.

Det krever ett sertifikat og maskinene må være meldt inn i skole-domenet. Det er også flere ting som hindrer.

Vi bruker ett såkalt WES system fra Sisco innenfor BFK på det trådløse.

 

~ Mortis360

 

TULLBALL!

 

Prøv iphonen din morten på det nettet, det fungerer, jeppda ;)

 

det er ikke hindringen, lærere som krever kursing er hindringen, enkelt og greit!

Elever vil ikke ha problemer med å bruke linux.

 

God velkomst må være HD3200 (780G brikkesett)

 

Jeg sitter daglig på BFK1X nettet med min ipod touch. ikke gjort noe snusk, ikt-avdelingen på kongsberg vet om det, og har testet selv.

 

det forhindrer ms pc'r utenfor domenet å lure seg inn da. :)

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Bor selv i Buskerud. Ser at de som starter til høsten altså får mindre programvare enn oss andre?

Vi fikk med hele Adobe Suite (DW, flash, PS etc.)

 

Vet du hvorfor muligheten til å koble til adhoc nettverk nylig ble fjernet? Og om vi som allerede har fått PC får låne disse i ferien?

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at Novell, Red Hat og Canonical er villige til å hjelpe dere med å implementere åpne standarder over hele skolen..

 

Imsochobo: Sikker på at du ikke bare får tilgang til public access som f.eks. nettbruk? Får du koblet til skolens servere, om de har noe slikt?

Lenke til kommentar
TULLBALL!

 

Prøv iphonen din morten på det nettet, det fungerer, jeppda ;)

 

det er ikke hindringen, lærere som krever kursing er hindringen, enkelt og greit!

Elever vil ikke ha problemer med å bruke linux.

 

God velkomst må være HD3200 (780G brikkesett)

 

Jeg sitter daglig på BFK1X nettet med min ipod touch. ikke gjort noe snusk, ikt-avdelingen på kongsberg vet om det, og har testet selv.

 

det forhindrer ms pc'r utenfor domenet å lure seg inn da. :)

 

BFK_WEB blir snart fjernet, at en iPhone skal komme inn skal i utgangspunktet ikke være mulig, da BFK1X nettverket krever autentisering via sertifikat spesifikt for den brukeren.

 

Bor selv i Buskerud. Ser at de som starter til høsten altså får mindre programvare enn oss andre?

Vi fikk med hele Adobe Suite (DW, flash, PS etc.)

 

Vet du hvorfor muligheten til å koble til adhoc nettverk nylig ble fjernet? Og om vi som allerede har fått PC får låne disse i ferien?

Det er flere grunner til dette, en av grunnene er juks under prøver, hvor elever kan sende informasjon til hverandre selv om radioportene er deaktivert.

Når radioportene er aktivert har vi opplevd mye spilling, som belaster portene, og derav hele nettverket. I utgangspunktet kjøper dere PCen, dere kan ta med dere disse etter skolegangen, og bruke disse fritt i ferier.

 

Jeg er helt sikker på at Novell, Red Hat og Canonical er villige til å hjelpe dere med å implementere åpne standarder over hele skolen..

 

Imsochobo: Sikker på at du ikke bare får tilgang til public access som f.eks. nettbruk? Får du koblet til skolens servere, om de har noe slikt?

Vi har plenty av servere, som f.eks filservere, osv.

 

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar
Vil ikke denne PCen dukke opp i flere fylker?

 

Buskerud var vell med mange andre fylker og sammarbeidet om konkuransen?

Jeg kjenner desverre ikke til hvilke avtaler de andre fylkeskommune har gått med på, men er nok store muligheter at du finner samme PCer på østlandet (Buskerud, Telemark, Akershus, Vestfold, Østfold).

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Vil ikke denne PCen dukke opp i flere fylker?

 

Buskerud var vell med mange andre fylker og sammarbeidet om konkuransen?

Jeg kjenner desverre ikke til hvilke avtaler de andre fylkeskommune har gått med på, men er nok store muligheter at du finner samme PCer på østlandet (Buskerud, Telemark, Akershus, Vestfold, Østfold).

 

~ Mortis360

 

De forrige modellene D531C fra dell er sett over hele landet, kom 15000 inn i fjor, det vil kansje si litt fler enn buskerud, det er da ca 1000 elever på kongsberg, drammen, åssiden for å ta ett grovt tall.

3 årstrinn.

under 30% nye mest sannsynlig, jaja, grov grov matte, sier bare at 15000 vil si at vi sammarbeida nok med fler :)

så på nyhetene at ett sted i sogn eller borti den skauen brukte samme, de tåler forbausende mye, iforhold til mine forventninger til den.

Lenke til kommentar

fikk en av de der i hende for testing og utenom at den var veldig skuffende til spilling var jeg ganske fornøyd med den, et veldig stort minus for min del var at tapping på touchpad var slått av som default som betyr 300blondiner som trenger hjelp slå på igjen etter utlevering.

samt at den gikk i hvilemodus vipper du skjermen halveis ned for og f.eks finne noe bak pcn.

 

men for ordens skyld var ikke det buskerud sin jeg testet da, men samme specs/modell.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
fikk en av de der i hende for testing og utenom at den var veldig skuffende til spilling var jeg ganske fornøyd med den, et veldig stort minus for min del var at tapping på touchpad var slått av som default som betyr 300blondiner som trenger hjelp slå på igjen etter utlevering.

samt at den gikk i hvilemodus vipper du skjermen halveis ned for og f.eks finne noe bak pcn.

 

men for ordens skyld var ikke det buskerud sin jeg testet da, men samme specs/modell.

Slike ting blir definert gjennom default user i installasjonen, vi finjusterer alle images for å unngå slikt hos oss.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Bruker fylkene å tilby Thinkpad PCer? Har de i det hele tatt et utvalg? Jeg er i Møre og Romsdal, og har ikke funnet noe informasjon om vilken PCer de tilbyr her.

 

Jeg har hørt at man får 15% rabatt på å kjøpe en Skole PC. For man rabatt ved kjøp av skole PC i det hele tatt?

Lenke til kommentar

kjøpsordningene varierer vell fylke til fylke, her i hordaland betaler du 1000kr i leie første året så kan du kjøpe pcn for 500kr om du vil beholde den etter ferdig skolegang.

 

du bruker ikke få velge, bare en standardmodell så om du går klasser som media etc som krever kraftigere maskin får du en forbedret utgave.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det er en ganske stor forskjell i priser, på HP maskinene taper vi ca 2000kr per stykk (innpris ca 4500kr per stykk).

MacBook Pro 13" koster ca 10,000kr inn, dvs at vi taper 7600kr per solgte maskin.

 

Du har i utgangspunktet ingen valg mht bruk av bærbart iallefall i buskerud. Vi tilbyr IKKE Lenovo maskiner.

 

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...