Gå til innhold

Junifest 2009 - Ratleto - Ta bilde hver dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare nesten? :p:) Hadde du fått virkelig lyst på cola, så hadde hensikten med bildet vært oppnådd. :)

 

Hehe!! Ja, bare nesten. Jeg liker virkeligen ikke Cola. :D

 

OK. Hehe.

 

Er spent på hva jeg får til resten av måneden nå. Har brukt de fleste av ideene jeg hadde på forhånd, og som jeg har fått underveis.

Lenke til kommentar

11. juni

 

Lydnostalgi

post-31358-1244736234_thumb.jpg

 

 

Idag ble det litt sånn "fra livet mitt"-bilde.

 

Jeg har fått fattern sin gamle Tandberg Sølvsuper 11. Høyttalerne fikk jeg også, men fant ut tidligere idag at disse var pill råtne - dessverre. Heldigvis har jeg et par høyttalere stående som jeg kjøpte på midten av 90-tallet, fra Mission.

 

Sølvsuperen ser jeg virkelig frem til å få opp og gå. Jeg er ingen hifi-ekspert, men husker at jeg var misunnelig på lyden fra disse Tandberg-forsterkerne. Fattern har fortsatt en Tandberg Huldra, så det er ikke synd på ham. :) Radioen på Sølvsuperne skal visstnok være det beste man kan få tak i.

 

Og ja - den er støvete. :)

 

Bildet er tatt med blits (opp i taket, mener jeg å huske). Canon 30D, Tamron 17-50, ISO 200, 50mm, f/16, 1,6 sek. Bildet er kjørt gjennom et filter som heter "99 cent bleach".

 

Lenke til kommentar
11. juni

 

Lydnostalgi

Nostalgi er i min gate! Det er snodig hvordan lyd og bilde som har blitt digitalisert, plutselig føles mer organisk og ekte (og solid) når du går tilbake til utstyr som ble laget for 15-30-60 år siden. Sølvsuper'n er jo en klassiker - godt å se den igjen :D Mener min bestemor hadde en eldre modell av dem.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene, folkens. :)

12. juni

 

Snart blomster

post-31358-1244848889_thumb.jpg

 

 

 

Idag ble et pliktløp, bare. Idag har det vært "rekehageparty" her, der madammen har gjort mesteparten av forberedelsene. Men, jeg har hatt nok å gjøre jeg og, så etter at vi fikk opp partyteltet, så fikk jeg plutselig en fin, ensfarget bakgrunn til pæretreet eller hva det nå er epletreet som står baki her hos naboen (vi deler plen med min svoger - som også var med på "partyet"). Siden jeg ikke har makro, så ble det bare "nærbilde" av blomstene, men det får gå. Ser jeg har bommet litt på fokusen på blomsten i forkant. Men funker utsnittet?

 

Canon 30D, Tamron 17-50, ISO 100, 50mm, f/11, 1/40 sek.

 

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

13. juni

 

Prinsessemarsipankakeroser

post-31358-1244931171_thumb.jpg

 

 

 

Noen som klarte å lese hele bildetittelen uten å måtte begynne på nytt et par ganger? :evil:

 

Idag har det vært 6-årsbursdag i nabohuset hos min ("sviger-")niese. Og da måtte det jo bare bli toppen av en nydelig kake som samboeren min har laget. Jeg vet jeg bryter alle regler med komposisjon med at hovedmotivet er i midten, men noe annet funker ikke her - så da blir det riktig likevel. :p:) Det blir liksom veid opp med pynten som spres seg ut fra rosene og ut av bildet.

 

Var ikke helt heldig med lyset, men det er vel noenlunde. Flyttet kaka for å få bedre lys, men da sto det like etter 6 stearinbursdagslys i den, og da var motivet egentlig ødelagt.

 

Canon 30D, Tamron 17-50 (brukt Tamronen usedvanlig mye i det siste. Pleier å gå på 10-20 eller 70-200), ISO 800, 40mm, f/11, 1/15 sek.

 

Lenke til kommentar

14. juni

 

Datamaskinnostalgi

post-31358-1245017013_thumb.jpg

 

 

Dette er en litt trist dag for meg. Og det gjenspeiles i bildet. Ikke noe spesielt bilde for de fleste, men for meg bringer det frem mange gode minner.

 

Amiga-serien lå langt foran PCene i mange år. Amiga 1200 kom ut i 1992, og PCene tok den ikke igjen før rundt 1998-1999. 24-bits grafikk, 4-kanals lyd, ekte multitasking og masse mer. Kontorprogrammer, var på internett med den også, masse, masse spill, lage grafikk (Deluxe Paint...!) og lage musikk (trackere).

 

Dessverre gikk Commodore konk pga udugelige ledere, og med den Amiga - selv om mange har prøvd å få den på bena igjen. Har sett en video fra siste dag på jobb for Amiga-utviklerne, hvor neste generasjons grafikk nesten var klar for produksjon til den nye Amigaen-serien - men som aldri forlot testbordet...

 

Jeg har hatt en Amiga 1200 liggende lenge i en eske her. Den er ikke helt frisk (ødelagte CIA-chiper og ingen diskettstasjon), og jeg får ikke rotet meg til å prøve å fikse den - så da ryker den ut i oppryddingen som pågår nå. Legger den ut til å gis bort...

 

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Morsomt med nostalgi - har en A500 og en A1200 med akselleratorkort og egenmontert harddisk*)..

 

Kanskje litt gaussian blur hadde gjort seg for å få enda glattere overflate i marsipanen?

 

 

*) Ahem - selv om jeg brakk av pins til tastaturledningen underveis, og nok delvis herpet en grafikkchip. Har blitt flinkere til å håndtere hardware siden, da..

Lenke til kommentar

15. juni

 

Tyholttårnet

post-31358-1245101671_thumb.jpg

 

 

 

Jaggu meg fant jeg ikke litt blå himmel idag da jeg var ute og fotograferte innimellom regnskurene. Var tilfeldigvis i nærheten av Tyholttårnet idag, og da fant jeg ut at det kunne jo være et motiv. Hadde tenkt meg ned på piren i Trondheim, og dro dit etterpå. Ble et OK bilde av Munkholmen i meget skiftende vær, men dette var litt mer sprudlende og positivt. Det trengs nemlig, sånn som været skifter fra minutt til minutt her om dagen.

 

Canon 30D, Tamron 17-50, ISO 200, 17mm, f/11, 1/320 sek.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...