Gå til innhold

Windows 7 RC kan brukes i over ett år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DDR2 koster ca 100kr pr GB nå, så lommeboka kan man ikke skylde på.

Det stemmer, men det er mye annet å skylde på. Det er ikke bare bare å putte inn X antall GB i en gammel maskin:

- Brikkesettet kan begrense mengden og kompatibilitet

- Dårlig tilgjengelighet på markedet kan forhindre oppgradering

- Priser (på f.eks 512MB single sided SDR-minne) kan gjøre det idiotisk å oppgradere

- Noen bærbare er vanskelige/umulige å oppgradere med mer minne

 

Det selges til og med maskiner i dag (Atom) som topper ut med bare 2 GB minne. Tenk da begrensningene på maskiner fra 2-5 år tilbake. Eller hvor dårlig oppgraderingsmulighetene er på disse maskinene om få år. 2GB holder i dag, men hva med Windows 2012?

Lenke til kommentar

Syns ikke RAM-kravet til Windows7 er urimelig på noen måte i disse dager. Det ser ut som Microsoft har fått en liten vekker av "Vista Capable"-fadesen, og dermed justert opp minimumskravet, samtidig som det reelle minneforbruket har gått litt ned.

 

Jeg har forøvrig en laptop fra 2003 med 2GB RAM i, en Pentium 3 fra ~2001 med 1GB RAM i, og har vel heller ikke hatt noen (desktop/laptop)maskin som ikke kunne oppgraderes til 2GB eller mer siden 2002.

 

@Simen1: Om folk velger å kjøpe en Atom i dag for å kjøre Windows på den i 2012, så mener jeg at det er et rimelig tullete valg.

Lenke til kommentar
Virker som RC versjonen de legger ut er bare Ultimate.

Dette er forøvrig et markedføringstriks som er godt kjent, narkolangere bruker den stadig vekk "første dose er gratis", og når du først er hekte på Ultimate er det ingen vei tilbake.

 

Værre å bli kvitt enn heroinavhengighet ;)

 

Vista Ultimate solgte ikke så mye som Microsoft ønsket, så noe måtte gjøres før de lanserte W7.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Simen1 : Greit at det kan være fornuftig å ikke sløse bort for mye penger på hardware, og det at Linux ikke krever så mye som Windows er en bra ting. Har man en eldre maskin som ikke skal/kan oppgraderes så er vel Linux et bedre valg enn Windows helt klart.

 

Men mange av oss her på forumet iallefall (sannsynligvis ikke deg) er hardware entusiaster som liker å ha en rask maskin. Vi entusiaster har maskiner som takler Vista og det som verre er uten problemer. Vi trenger også Windows når vi bencher og stabilitetstester. Finnes lite eller ingen slik software for Linux.

 

Jeg vet du liker godt argumentet for at Linux bruker 10% system ressurser, og gir 90% til programmene. Mens Windows tar 50%. Jeg synes det ikke er bra at Windows bruker mye systemressurser, men jeg er ikke bekymret heller.

 

Edit : Min erfaring med Ubuntu 8.04 var slik at systemet ikke var noe raskere enn WinXP. Brukte omtrent like mye RAM. Klart at nå tweaket jeg ikke min Ubuntu til å bruke minst mulig minne heller, men det trengte jeg heller ikke siden jeg hadde 4GB RAM.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Fra 1. mars er det ikke morro med RC utgaven lengre

Skrur seg av automatisk

Men fra 1. mars neste år blir det ikke fullt så moro lenger. Den endelige versjonen av operativsystemet er for lengst i butikken, og Microsoft vil selvfølgelig at du skal oppgradere. Derfor vil datamaskinen din skru seg av automatisk etter to timers bruk.

 

http://www.dinside.no/812441/slik-skal-mic...ke-rc-versjonen

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Bare at mercedesen må du bygge selv, og instruksjonene er på tysk..

Mercedes lager mye stygge biler og. Og disse må man vel taste seg i hel for at skal skulle kunne svinge til venstre, samt at instruksjonene ligger på nett, og hvis du vil ha mekaniker blir du bare mobbet for n00b og RTFM.

Lenke til kommentar
Fra 1. mars er det ikke morro med RC utgaven lengre
Skrur seg av automatisk

Men fra 1. mars neste år blir det ikke fullt så moro lenger. Den endelige versjonen av operativsystemet er for lengst i butikken, og Microsoft vil selvfølgelig at du skal oppgradere. Derfor vil datamaskinen din skru seg av automatisk etter to timers bruk.

 

http://www.dinside.no/812441/slik-skal-mic...ke-rc-versjonen

Ja, narkoman-prinsippet :D Et klikk og man er hekta. Kan ikke si det samem om Linux, som jeg har prøvd (kremt, og uheldigvis må bruke på jobb av og til) mange ganger og hater like mye hver gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg kan ikke skjønne all dramatikken rundt på diverse fora og nettaviser idag, ang varigheten på RC. Det er en gratis testversjon som MS deler ut over en lav sko, så klarer folk å bli forbanna fordi den ikke varer evig..

 

Fordi at folk klager uansett hva som skjer. Takke seg til, hvem vil sitte med RC versjonen når den endelige versjonen er i butikken for lenge siden ?

 

Synes uansett at det er helt utrolig at folk kan klage på et systemkrav på 1GB minne. Innen W7 kommer ut er vi i år 2010 (nesten ihvertfall) og hvis du er gjerrig nok til å prestere å skaffe en pc med under 2GB minne, så fortjener man å sitte med en treig maskin.

Hvis dere absolutt må ha liv i noe gammelt skrot, så er det ingen som tvinger dere til å oppgradere fra linux distroen dere antakeligvis har på den fra før..

 

En liten sidekommentar: Jeg finner det rimelig underlig at folk later til å tro at jo mindre pcen koster, jo bedre er den =) (Bare å overhøre noen samtaler på elkjøp)

Lenke til kommentar

Enda en variant av bil-analogien:

 

Windows er som en fet Mercedes. Fin og komfortabel å kjøre, men krever en skikkelig vei for å komme seg frem.

 

Linux er mer som en Toyota Landcruiser. Ikke så komfortabel og stilig, men kommer seg frem over alt :)

 

Jeg syns heller ikke 1 GB høres ut som et urimelig minnekrav. Alle nye maskiner, inkludert de fleste mini-PCene, har såpass. Sitter du på en gammel sarvmaskin fra før så behold XP eller installer Linux.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar
Windows er som en fet Mercedes. Fin og komfortabel å kjøre, men krever en skikkelig vei for å komme seg frem.

 

Linux er mer som en Toyota Landcruiser. Ikke så komfortabel og stilig, men kommer seg frem over alt :)

Har du aldri hørt om Gälenderwagen?

 

Linux er esom en blanding af Ferrari, SAAB (Gode seter : p), og Gälenderwagen. Rask, komfortabel og kommer seg frem over alt :p

Lenke til kommentar
Linux er esom en blanding af Ferrari, SAAB (Gode seter : p), og Gälenderwagen. Rask, komfortabel og kommer seg frem over alt :p

Vel talt av en relgiøs mann! Halleluja!

"Du skal ikke tro at du duger til noe, hvis ikke du bruker Linux!"

 

Tilbake til topic - installerte RC1 via minnepenn i går på min minibærbare (1,6 atom / 1GB minne / 160GB disk) og det går faktisk veldig bra. Til og med Aero-grensesnittet går ikke så ille usmooth!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...