Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet om det funker å splitte den ene coax kabeln slik at man får to, eller om man må trekke to kabler fra signalhodet?

 

Det er best å trekke to kabler.

Det er teoretisk mulig å klare seg med en kabel ved å benytte en stacker/destacker og Twin LNB på antenna. Tror det koster ca. kr. 1500 men jeg er usikker på hvem som selger disse i Norge.

Importøren er: http://www.cablecom.no/aspx/produkt/prdinf...aspx?plid=26161

 

Se også en tråd om dette på AVforum:

http://avforum.no/forum/satellitt/90979-ti...coax-kabel.html

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tukols: Hadde lydproblemer i en eldre firmware, som sannsynligvis skyldes at TV hadde hdmi 1.3 mens dekoderen brukte 1.1. Det forsvant etter at dekoderen ble oppgradert til Hdmi 1.2.

Mitt problem var at jeg ikke fikk justert volum på dekoderen, men det funket med å justere volum på TV.

Erfaringsmessig så har feil som oppstår i oppdateringer blitt værende til neste oppdatering, da det skyldes kompabilitetsproblemer mellom tv og dekoder og ikke dekoderen i seg selv.

Mulig det hjelper å bytte til componentkabler, dette dekker canal digital normalt for deg hvis du ber om det. (Kanskje greit å lånen noen for å teste først)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Aldri sett det før...fristet tilk å kalle det RLOD (Red Lines Of Death).

Kan forsøke å nullstille den slik vist i dette forumet, alternativt ringe til canal digital så sender de ut ny dekoder.

Generelt så så det ut til at den stod helt inntil en vegg på høyre side, da blokkeres luftehull så du bør flytte den litt slik at den får puste bedre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har foreløpig kun SD-kanaler, og må si bildet er vesentlig bedre på den gamle SD-dekoderen. Oppskaleringen i tven funker tydeligvis bedre med signalet derfra.

 

Har riktignok kun én Coax tilkoblet (blei litt satt ut da jeg oppdaget det med dobbelt kabelbehov siden det ikke ser helt enkelt ut å kable en til), men det skal vel ikke ha noe å si for bildet så lenge det er der?

 

Bør jeg benytte angreretten, eller vil verdien av boksen komme til sin rett når NRK begynner å sende i HD?

Lenke til kommentar
Jeg har foreløpig kun SD-kanaler, og må si bildet er vesentlig bedre på den gamle SD-dekoderen. Oppskaleringen i tven funker tydeligvis bedre med signalet derfra.

 

Har riktignok kun én Coax tilkoblet (blei litt satt ut da jeg oppdaget det med dobbelt kabelbehov siden det ikke ser helt enkelt ut å kable en til), men det skal vel ikke ha noe å si for bildet så lenge det er der?

 

Bør jeg benytte angreretten, eller vil verdien av boksen komme til sin rett når NRK begynner å sende i HD?

 

Jeg mener også at SD kanaler oppskalert til 1080i i HDPVR'n ser bedre ut enn om min Pioneer mottar de samme kanalene i 576i. NRK HD starter å sende 12 Februar så da har du hvertfall to kanaler som delvis sender i HD kvalitet. Direktesendingen fra OL skal sendes i HD format på NRK HD. Du har jo TVNorge HD også selv om du bare har Norgespakken. TVNorge HD sender ekte HD når det står HD i logoen.

Lenke til kommentar
Jeg mener også at SD kanaler oppskalert til 1080i i HDPVR'n ser bedre ut enn om min Pioneer mottar de samme kanalene i 576i. NRK HD starter å sende 12 Februar så da har du hvertfall to kanaler som delvis sender i HD kvalitet. Direktesendingen fra OL skal sendes i HD format på NRK HD. Du har jo TVNorge HD også selv om du bare har Norgespakken. TVNorge HD sender ekte HD når det står HD i logoen.

 

Takk for svar.

Jeg mente at SD kanal oppskalert til 1080i i HDPVR'n ser DÅRLIGERE ut enn om min Philips mottar de samme signalene fra min gamle SD-dekoder. dvs oppskaleringsrutinene ser ut til å være (vesentlig) bedre i Philips sine tver enn i Sagem-dekoderne (big surprise there...).

 

Men jeg skal se om det ser bedre ut på TVN. Takk for dette tipset! :) Da rekker jeg å teste ut før angrefristen går ut..

 

ps: skal også teste 576i som utsignal på hdpvr'n, men det betyr vel at jeg må inn og skifte hver gang det kommer et hd-signal? + at opptaksfunksjonen ikke virker før jeg får kobla til den andre coax-kabelen?

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var borti noe lignende det strekproblemet i displayet Cornel hadde.

Opplever innimellom at dekoder krasjer når den skal slås av, den viser da kun kanalnummeret når den slås av og går ikke igjennomm nedstengingsprosedyren.

Har fikset det ved å trekek ut strømpluggen mens dekoderen er på, da har den normalt kommet seg igjen men i det siste har jeg opplevd flere ganger at den er ekstra vrang.

Den har da forsøkt å vise init i displayet slik den skal, men ikke alle strekene har kommet opp slik at det ser ut som streker som er slengt i displayet litt hulter til bulter.

Kjørte en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene, og etter å ha stillt språk og søkt kanaler så fungerte den som den skulle. Opptak ble heldigvis ikke slettet.

Ser også at når den får det problemet så vil den ikke ta opp programmer som man stiller inn i EPG, så jeg regner med dette er bugen som enkelte sier ikke tar opp ting de stiller inn.

For meg så virker det som om det er endel trøbbel når man skal inn og se på opptak, og går tilbake.

Opplever OFTE, over halvparten av gangene, at den låser seg når jeg skal inn og se på opptak, da vises bare svart bilde isteden for klippet med opptak, og da er dekoderen i vranglås når man skal ut igjen.

Vet ikke om det skyldes for lite minne, slik at den låser seg på tunge oppgaver, eller kun en bug i softwaren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en Sagem PVR HD stående og støve ned fra jeg bodde i en leilighet med kabeltv. Foreldrene har parabol fra CD hjemme, og jeg lurer på om de kan benytte seg av den jeg brukte til kabeltv, eller om det er to forskjellige versjoner? Er ikke skrutilkobkling på min, men det finnes vel overganger.

Lenke til kommentar
Har en Sagem PVR HD stående og støve ned fra jeg bodde i en leilighet med kabeltv. Foreldrene har parabol fra CD hjemme, og jeg lurer på om de kan benytte seg av den jeg brukte til kabeltv, eller om det er to forskjellige versjoner? Er ikke skrutilkobkling på min, men det finnes vel overganger.

Denne for kabeltv kan IKKE brukes på parabol. Denne har ikke innebygget satelittuner,kun kabeltvtuner.

 

 

Hvor blir det av NRK HD? Jeg fikk melding fra CD i går om at den skulle være tilgjengelig, men det er den ikke. Grrrmf. Jeg vil ha OL i HD!

 

NRK HD på canaldigital parabol ligger på programnummer 15, mens på programnummer 1 sendes det forsatt bare standard oppløsning.

Endret av ein_2
Lenke til kommentar

Hmm, jeg leste nettopp denne artikkelen, hvor det står...

 

Teknikeren løste problemet, og sendte en oppdatering til Moe. Men saken stoppet ikke der. For RiksTV ville ikke slippe denne oppdateringen igjennom.

 

- Den nye oppdateringen gjør at du kan begynne å bruke usb-porten med minnepenn

[...]

Det er ikke bare RiksTV som somler med oppdateringer. Etter nesten ti måneder på vent fikk Canal Digitals kabelkunder med HD PVR-opptaker endelig de forespeilete oppdateringene i desember i fjor.

Er det slik å forstå at vi i desember fikk en oppdatering som lar oss bruke USB-porten...?

 

 

Edit: Jeg måtte forresten foreta kanalsøk for å få NRK HD. Riktignok bruker jeg et kort som egentlig hører til en annen dekoder, så det kan være grunnen.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Har nå prøvd HD-dekoderen et par dager, og kan ikke si meg annet enn fornøyd, kanskje til og med storfornøyd. Den er så lett å bruke at jeg ikke en eneste gang har behøvd å sjekke manualen (det eneste jeg nå må sjekke er om den tar opp om jeg setter den i dvale). Mitt eneste lille ankepunkt er at jeg snyes det går litt treigt med kanalskifte, og at det er litt lite info om hvert enkelt program/film når man er inne på TV-guiden.

Men du verden, for et enkelt system for å ta opp programmer. Satte på opptak av flere filmer og programmer som jeg vil se, før jeg slo av tv-en i går kveld. Kvaliteten på opptakene er upåklagelige, og det er lett å redigere opptakene i ettertid. Er også mektig imponert over HD-kvaliteten. Det er en helt annen verden, og det er nesten smertelig å se kanaler som ikke har HD, når man først har fått smaken på den visuelle stimulasjonen. Det høres kanskje rart ut, men det blir nesten som å se en god 3D-film med de sylskarpe bildene.

Lenke til kommentar

Det er jo sant at det er mange grunner til å like denne dekoderen. Jeg har hatt den i 1,5 år og jeg har for lengst ansett dens funksjoner som en selvfølge. Det virker utenkelig å ikke ha muligheten til å sette et direktesendt program på pause. Meeeen, alle de gode tingene har en tendens til fort å bli glemt når man støter på problemer. Den har en lei tendens til å plutselig henge seg under kanalskift, og det er ikke særlig gøy å miste alle opptakene man har gjort. Dette gjelder spesielt dersom man har 40-50 små opptak fra diverse tenniskamper, som man har trimmet ned for kun å ta vare på akkurat det man vil ha. Jeg brukte dritlang tid på å finklippe alle disse opptakene, så krasjet hele driten. Slike negative opplevelser gjøres bare så mye verre når man snakker med de talentløse skoleungdommene som jobber på kundeservicen til Canal Digital.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Betjeningsmessig er dekoderen suveren.

Og ja, den tar opp selv i standby.

Problemet jeg har erfart er at den etter 4-6 måneder bryter sammen, dvs at vifter suser og durer, den henger seg og er helt på bærtur.

Jeg har derfor byttet til ny dekoder mange ganger.

Jeg sliter spesielt når jeg skal se opptak.

Å hente opptakslisten gjør at den låser seg 80-90% av gangene.

Det er dumt med en PVR dekoder.

Vi har løst støy med å legge en fille under den, spesielt i fronten.

Jeg har lokalisert støyen til at dekselet ser ut til å glippe med tiden, og at det ligger og vibrerer når viften går.

 

Forøvrig er ikke CD fornøyde med dekoderen heller så til jul kommer det nye dekodere og vi som har HD PVR kan da få bytte den inn til en god pris.

 

Betjeningsmessig er den bra, og kvaliteten på bilde og lyd er veldig bra.

Lenke til kommentar

Mitt eksemplar er så upålitelig at jeg vil bytte den, men må først kopiere over til DVD det jeg vil beholde. Finnes det noen måte å overføre på bortsett fra å spille av fra PVR'en og ta opp på DVDbrenneren?

Det nytter ikke å slå sammen programmer på PVR'en for å fylle en DVD, for når jeg skal slå samme to filer låser den seg, og når jeg har trukket ut og satt i kontakten og startet opp igjen, er begge programmene borte - og det uten at ledig plass på HDen er økt.

Jeg er enig i at betjeningen er en drøm, bilde og lyd flott og tregheten kan jeg leve med,

men det er allikevel et drittapparat.

Kan heller ikke bla over to sider i listen over opptak, da låser den seg garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...