Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

 

Nå skal visstnok CD bytte satelitt og da skulle man få bedre kvalitet med dårligere styrke så mange av problemene CD mener skyldes for dårlig signal skal visstnok lukes ut.

 

CD har for lengst byttet til den nye Thor6 satellitten og HDPVR'n har hentet kanalene fra Thor6 i et par måneder nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er at denne dekoderen bråker når den står på. Det kan jeg leve med, er vant med litt viftesus etter år med pc og playstation. Det jeg derimot ikke kan leve med er at den faktisk har begynt å bråke i stand-by også.

 

Følgende skjer:

Jeg trykker på stand-by knappen. Da kjører boksen sin vanlige prosedyre. Den røde dioden blinker en stund før viften slår seg av, og det blir stille. Alt ser ut til å være i orden, men etter et par minutter så setter faktisk disken og vifta i gang igjen, denne gangen uten å stoppe.

 

Bør vel få tilsendt ny av CD. Ettersom det ikke ser ut som at man er uheldig med enkelte eksemplarer, men at boksen i utgangspunktet er et bedritent stykke ingeniørarbeid, har jeg mest lyst til å prøve å få hevet kjøpet og vente på en ny modell.

 

Noen som har erfaring med denne boksen og heving av kjøp? Det virker da helt tydelig for meg at det produktet her er ganske langt i fra ferdig, og jeg har aldri i mitt liv fått så lite igjen for 2990,-

Lenke til kommentar

Vet ikke mye om andre alternativer, men jeg vet at skal man ut å kjøpe nytt fjernsyn i dag, så kan man få fjernsyn som både har tuner, og innebygd "pvr". Man skal selv koble til et lagringsmedie, og softwaren ligger på fjernsynet.(Usb stick eller disk.)

Derutover skal det kjøpes et Cam-kort til fjernsynet som ligger på mellom 5-700 kr. CD vil ha en årlig pris på kr. 299 for kortleie.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Betjeningsmesig så er den noe av det beste jeg har vært borti.

Problemet er at den har masse bugs og støyer.

Støyen fikk jeg løst ved å legge en fille under den, slik at den hviler litt oppå filla.

Virker for meg som om selve chassiset er så løst at det vibrerer på grunn av harddisker og vifte.

Den verste bugsen nå er at den låser seg 90% av gangene jeg skal inn på opptakslista.

Dette er fryktelig irriterende.

Har fortsatt endel småirritasjoner:

-Det burde vært et valg hvor man kunne slå av funksjonen som gjør at den tar opp hele tiden.

Ville mistet spole muligheten, men heller det enn støyen vi har nå.

-Det burde vært åpnet for gratiskanalene man hadde med 1-krones boksen

-Signalstyrkeindikatorene er fortsatt ute å kjøre.

Viser innimellom rødt signal selv om signalstyrken er på over 180, og viser også grønt signal ned mot 170 selv om minimumskravet ifølge CD er 180.

-Boksen burde vært skrudd bedre sammen, med bedre vifter og bedre lufting

-Boksen burde hatt en av/på knapp

-Displayet burde hatt ett telleverk som gikk under play og rec

-Bugen som gjør at det opptaket man ser på avbrytes når annet opptak starter burde vært løst

-Det burde vært mulig å justere bildestørrelsesforhold på scart, ikke minst hvis man ønsker å kopiere over på en dvd recorder

-Kopiere ut opptak på usb port til minnepinne i standard format hadde vært gøy

-En eller annen form for statusoversikt, med temperatur inni boksen, HDD temp, vifterpm, støy (db måler), feilrapporter, minnebruk, osv burde vært tilstede slik at man kunne sjekket dette og oppgitt verdiene til kundeservice.

-Lnb inngangene viser fortsatt stor forskjell seg imellom, vet ikke om det er dekoder eller lnb eller hva.

 

Synes som sagt lyd, bilde og brukervennligheten er bra (ihvertfall når alt virker sånn noenlunde).

Lenke til kommentar

Øh, hater denne dekoderen. Har den til kabel-tv.

Etter software oppgraderinger er den blitt rimelig rask å skifte kanaler, og epg'en fungerer fint.

Problemet som jeg har hatt siden jeg fikk den er at man kan se på en kanal, så detter bilde ut og teksten "Lav Signalstyrke" kommer opp, så skifter jeg til en annen kanal (der er bildet helt fint), og tilbake til den kanalen jeg så på i utgangspunktet og feilmeldingen er borte. Signalstyrken er 90% så er nok dekoderen som er idiot. Så, er det dette forbaskede bråket, og det faktum at den kan bruke et kvarter på å skru seg av. Den har også en tendens til å skru seg på av seg selv, selvom standby lyset er rødt.

Den er ikke VERDT 3000 kr, det er sikkert og visst.

Lenke til kommentar

Så, er det dette forbaskede bråket, og det faktum at den kan bruke et kvarter på å skru seg av. Den har også en tendens til å skru seg på av seg selv, selvom standby lyset er rødt.

Den er ikke VERDT 3000 kr, det er sikkert og visst.

Trykk 2 ganger på avknappen på fjernkontrolleren så slår den seg av meir eller mindre med det samme. Dårleg byggverk ja, ingen tvil. No nekter den plent å ta opp serieopptak...

Lenke til kommentar

Nå gir jeg opp den f.................... dekoderen. Nå begynte den først å henge en og annen gang når jeg var inne i opptakslisten, nå henger den hver gang jeg er der og skal bla eller delete opptak. Og så slo den seg av av seg selv,nå beg. jeg å bli temmelig lei. Dette var jo problemer vi hadde før oppdatering sist og nå beg.det på igjen.Hvordan kan det gå an,oppdateringen sletter jo ikke seg selv slik det kan virke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, blir spennende.

 

Det hjelper å tilbakestille til fabrikkinnstillinger innimellom, synes jeg, og støyen er nesten borte med filla under.

Dekoderen krever godt signal inn, minst 180, uavhengig om indikatoren er grønn eller ei.

Har generelt hatt mye kluss med dekodere, spesielt viasat sin gamle pace boks (den med fire lys foran).

Denne dekoderen er brukervennlig og har godt bilde/lyd.

Synd den er buggy så det holder og henger seg i tide og utide.

Virker som om den har lite internminne/bufferminne + for dårlig kjøling???

Lenke til kommentar

Idag da eg slo på dekoderen, var ALLE opptaka mine borte. Stod det var 40% plass igjen på harddisken.

 

Nokon som har hatt samme problemet...

Jepp

 

...og fått tilbake opptaka sine?

Nei :(

 

Da jeg opplevde dette problemet ringte jeg til CD for å høre om det fantes noen løsning. Jeg fikk høre at det gjorde det ikke, men jeg er ikke helt sikker likevel. Det kyllinghodet jeg snakket med var verken av den intelligente eller den erfarne typen. Hun ville bare guide meg gjennom hvordan jeg resatte boksen. Det er vel det hun har lært, "Når kunder har problemer, kjør en reset! Uansett!".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke opplevd dette selv, men har lest at andre sliter med ulike problem når harddisken blir 60-70% full.

Har en mistanke om at det har noe med at den tar opp hele tiden og avsetter plass på harddisken til dette og hvis harddisken er for full så tar den seg friheter til å slette det den føler for for å skape nok plass.

 

Jeg ble rådet til å trekke ut støpselet om nettene/når den ikke var i bruk da tømte den seg for rusk i minner og ulike backuper samt at den ville bli kjøligere.

Da mister man litt av poenget med en PVR, men sikkert verdt et forsøk.

 

Når harddisken er tømt etter å ha vært full så er det sikekrt en ide å formatere og nullstille mest mulig før man starter igjen

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd dette selv, men har lest at andre sliter med ulike problem når harddisken blir 60-70% full.

Har en mistanke om at det har noe med at den tar opp hele tiden og avsetter plass på harddisken til dette og hvis harddisken er for full så tar den seg friheter til å slette det den føler for for å skape nok plass.

 

Jeg ble rådet til å trekke ut støpselet om nettene/når den ikke var i bruk da tømte den seg for rusk i minner og ulike backuper samt at den ville bli kjøligere.

Da mister man litt av poenget med en PVR, men sikkert verdt et forsøk.

 

Når harddisken er tømt etter å ha vært full så er det sikekrt en ide å formatere og nullstille mest mulig før man starter igjen

 

Skal prøve å trekke ut støpselet.

 

Korleis formaterer ein harddisken da?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Synes dekoderen etterhvert er blitt sånn rimelig bra, og lister opp noen råd og tips basert på egne og andres erfaringer.

 

01 -På grunn av designet er det lite volum til luftkjøling, så det er veldig viktig at man sørger for mest mulig tilgang til luft.

Unngå å sette den oppå andre varme enheter (som surroundforsterkere) og unngå å sette den inn i et lukket skap.

Unngå å dekke til luftehull på sidene, f.eks ved å sette den helt inntil en sidevegg.

 

02 -Unngå å fylle opp harddisken mer enn ca. 50-60%

Kopier eventuelt opptak over på en dvd-brenner for å tømme harddisken.

 

03 -Formater harddisken innimellom når den er tom, fremgangsmåte står tidligere i tråden.

 

04 -Kjør "tilbakestill til fabrikkinnstillinger" og andre nullstillingsmåter slik beskrevet tidligere i tråden.

 

05 -Om mulig, trekk ut støpselet når den ikke skal brukes på en stund (f.eks over natta).

 

06 -Noen utgaver støyer mye, noen (alle?) støyer mer etterhvert.

 

Jeg har løst mye av støyen på følgende måter:

 

A -Når den støyer, forsøk å presse lett på chassiset i bakkant på dekoderen i området i overgangen mellom det nedsenkede midtpartiet og høyre side.

Virker som om chassiset slipper litt der etterhvert, og om man legge noe lett oppå der dempes mye støy.

 

B -Legg en tørr fille under dekoderens fremre halvdel slik at den såvidt hviler på filla.

 

Bruker selv metode B, og har så godt som støyfri dekoder nå.

 

07 -Sørg for en god styrke OG kvalitet på innsignalet.

Det MÅ være minst 180 i styrke og grønt for å unngå trøbbel.

Innsignalet varierer normalt endel mellom inngangene, velg det sterkeste signalet inn på inngang 1.

 

08 -Sørg for å justere inn antenna godt, og forsøk å holde den så mye i ro som mulig.

Noen borrer et hull i falsen langs antenna på en av sidene og fester en stang mellom hullet og husveggen for å stabilisere mer.

Bruk også en paraply over LNB. De store vanlige som dekker flere Lnb hoder knekker lettere enn de nye som man trer over hver enkelt Lnb.

 

09 -Hvis du fortsatt har problemer, kontakt canal digital kundeservice (helst over telefon).

Vær saklig og rolig, forklar problemet så godt som mulig, og jeg har ihvertfall fått god service hos dem.

Canal digital sender ofte ut ny dekoder eller ny Lnb.

 

10 -Noen av problemene er også knyttet til enten TV eller kopibeskyttelseslover og lignende.

For eksempel har dekoderen fortsatt hdmi versjon 1.2 såvidt jeg vet, mens alle? nye TVer bruker versjon 1.3.

Trøbbel kan altså skyldes inkompabilitet mellom TV og dekoder, i tillegg til innstillinger på TV eller eventuell surroundreciever.

(Ikke ALLE feil skyldes dekoderen).

Det er også endel kopibeskyttelseslover osv som gjør at canal digital og andre ikke får lov til å gjøre ting slik de vil.

Bl.a vil utsignalet på scartkontakten ofte vise kopibeskyttede filmer og programmer i 4:3 isteden for 16:9 uten å ta hensyn til aspektet.

Noen kanaler vil derfor ikke vise kantene og begynnelse på tekstingen, logoer osv mens noen opptak som sendes til DVD-brenner vil bli strukket til feil aspekt.

Dette er for å unngå piratkopiering til DVD-brennere, men det gjør også at dekoderen ikke fungerer skikkelig når man bruker scart.

 

11 -Dekoderen bruker lang tid på å slå seg av og på.

 

Når den slår seg på, kjører den gjennom en initialiseringsprosess hvor den sjekker etter oppdateringer, forandringer i kanallisten osv.

Dette tar litt tid, men gjør at man slipper kanalsøk og lignende.

Jeg TROR også det har med systemet som gjør at den kan ta opp selv om den er slått av.

 

Når den slår seg av, slår den av endel prosesser og stenger ned harddisker, slår av vifter osv.

Siden dekoderen tar opp absolutt hele tiden, så kan man ikke uten videre bare kutte strømmen.

Er det samme som at man ikke bør kutte strømmen til en pc midt i en lagring av en fil.

 

Det er endel prosesser som kjører, bl.a kretsen som oppkonverterer signalet til HD, EPG, opptak osv og det tar nødvendigvis tid å slå dette av og på under oppstart og nedstenging.

For de som har satt sine ben i en pc, så vet dere at det tar tid å starte gamle pcer med lite ressurser også.

 

12 -Kutting av programmer. Kan skyldes fire ting:

 

A -Bruker glemmer å sette på opptak alle delene av en film hvis den er kuttet med nyheter, sport, reklame osv.

Dette gjelder spesielt TVNorge og TV3 som har lange avbrudd og filmer er kuttet i to deler før og etter.

 

B -Dekoder tar ikke hensyn til programforskyvninger ved f.eks ekstra nyhetssendinger eller andre ting.

Når man merker for opptak i programlisten, så er det kun en GUI for å sette start og stopp tid for opptaket, ikke en kommando for å ta opp programmet fra start til stopp.

Det er mulig å sette en tid før og etter opptak som opptaket skal starte og stoppe på.

Jeg har satt 2 minutt før og 5 minutter etter, og det fungerer bra.

Det er også mulig å gå inn i menyen og sette opptak manuelt som man er vant til fra gamle dager ved å sette start og stopp tid og kanalnr.

 

C -Bruker har satt for mange opptak til samme tid.

Dekoder kan maks ta opp to programmer samtidig, og man må passe på så ikke programmer overlapper hverandre for mye.

 

D -Teknisk feil, og da kontakter man canal digital.

 

13 -Dekoder låser seg, spesielt når man går inn i opptakslisten for å se opptak.

Dette har vært et periodeproblem hos meg, uten at jeg vet hvorfor.

En uke kan den låse seg slik 70-80% av gangene, neste uke fungerer den feilfritt.

Det hjelper å ta en tilbakestilling når det skjer, så jeg regner med det er noe rusk i minnet som ikke skal være der som skaper problemet.

 

14 -Opptak man ser på avbrytes når ett annet opptak starter.

Det er ikke registrert hvor langt man hadde sett, så man må spole seg frem gjennom programmet man så på etter å ha startet det igjen til man kjenenr seg igjen.

Dette er såvidt jeg kjenner til en bug som skulle vært fikset forlengst, men vi venter fortsatt på at den skal fikses eventuelt i neste firmware.

 

Ellers er det varslet at det er en ny dekoder under utvikling fra en annen leverandør, og vi som har denne dekoderen skal få et bra innbyttetilbud.

Det er vikitg å vite at heller ikek canal digital er fornøyd med dekoderen, men slike dekodere er ikke hyllevare og det kreves at en ny dekoder skal utvikles og programmeres fra scratch.

Utviklingen av en ny dekoder er derfor en omfattende jobb, så vi får håpe at canal digital er mer heldig med neste leverandør og produkt og at de skyter de gamle utviklerne til skrekk og advarsel for nye utviklere.

 

Hva jeg savner:

 

01 -Telleverk på avspilling og opptak

02 -Mulighet til å kopiere og vise i rett bildeforhold når man bruker scart

03 -Innebygget DVD/Bluray brenner slik at man kunne brent ut de opptak man ville ha

04 -Ny design med vesentlig bedre kjølemulighet og bedre vifter (mer luft med lavere lyd)

05 -En statusskjerm hvor man kan få litt info om status på ulike sider ved dekoderen slik at man vet hva som er problemet og eventuelt kan oppgi dem til kundeservice

06 -Litt mer fancy radiomeny, kanskje med en scrrensaver eller VU meter osv

07 -Av og på bryter i fronten

08 -Litt mer logisk merking og forseggjort fjernkontroll med display og lys i, uten klikkelyder

09 -Mye mer minne, både på harddisk og arbeidsminne/cashe

10 -Mulighet til å kopiere ut/spille av fra ekstern harddisk/minnepinne (e-sata og usb2)

11 -Hdmi versjon 1.3a

12 -En historikkliste på firmwareoppdateringene slik at man etter hver oppdatering kunne sett hva som skulle vært fikset

13 -Få tilbake gratiskanalene man hadde på 1,- krones dekoderen

14 -Et "sjekk og reparer" valg som gikk gjennom dekoderen og tømte minner for rusk og rask, og korrigerte eventuelle feil som ble oppdaget

15 -Lettere tilgang til formatering og de ulike nullstillingsvalgene

16 -Et av/på valg på sensurfirkanten, slik at man slapp å velge dansk tekst

17 -Et "kjøl ned" valg, hvor viftene gikk på maks og sørget for maks kjøling ned til en viss temperatur slik at man kunne eliminert tempproblemer for en stund

18 -Filtre. Ja, hva kan man si? Levere dekoder uten filtre slik at dekoder fylles med støv. Skulle ikke vært mulig, men noen filtre man kunne trekke ut og rengjøre ville nok gjort susen tenker jeg.

19 -Gjort dekoderen oppgraderbar med luker slik at de som ønsket kunne stappet inn en større harddisk, tatt ut harddisken for å kopiere filmer over på pcen, stappet i mer ram osv

20 -Gjort den stabil

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dekoderen låste seg igjen igår.

Ble oppdaget ved at et opptak som skulle tas opp resulterte i en rekke "Direkte" meldinger på skjermen.

Erfaringsmessig vet vi at da har den låst seg, og ganske riktig: Slo den av, og kanalen fortsatte å vises i displayet isteden for boot down og vising av klokka.

Trakk ut pluggen, satte den inn...startet opp, og opptaket startet som det skulle.

Er overbevist om at de som klager over at opptak ikke blir tatt opp har en låst dekoder når opptaket skulle starte.

Lenke til kommentar

Ellers er det varslet at det er en ny dekoder under utvikling fra en annen leverandør, og vi som har denne dekoderen skal få et bra innbyttetilbud.

Det er vikitg å vite at heller ikek canal digital er fornøyd med dekoderen, men slike dekodere er ikke hyllevare og det kreves at en ny dekoder skal utvikles og programmeres fra scratch.

Utviklingen av en ny dekoder er derfor en omfattende jobb, så vi får håpe at canal digital er mer heldig med neste leverandør og produkt og at de skyter de gamle utviklerne til skrekk og advarsel for nye utviklere.

 

Takk for infoen! Blir intet mindre enn veldig spennende å se resultatet! Pussig at Canal Digital er såpass på bærtur hva gjelder både brukervennlighet, teknisk løsning og design kontra Get - som er mitt eneste referansepunkt. Deres PVR har for min del vært en solskinnshistorie fra ende til annen, og jeg skulle aller helst fortsatt bodd i en bolig tilknyttet deres nett.

 

På den annen side; nå kan jeg (forhåpentligvis) se fram til en euforisk lykkerus når CDs nye PVR er klar. :roll:

 

Edit: http://www.telecomrevy.no/nyheter/utskjelt-hd-pvr-far-avlosning/

(AHA!)

Endret av danjah
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, gleder meg jeg også.

Har blitt fortalt den skal komme til jul, så er skeptisk til at den allerede skal dukke opp etter sommeren...selv om jul også er etter sommeren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den låste seg igjen igår, og måtte ta ny tilbakestilling for å få den igang igjen.

Er inne i en periode nå hvor den låser seg hver dag, mistenker at denne dekoderen også er på vei til å dø.

 

Fikk forøvrig en ny variant i opptakslisten.

Det dukket plutselig opp et gult nøkkelaktig symbol på venstre side for det ene opptaket.

Virket som om det var noe data på ville veier som skapte en tilfeldig fargeklatt.

Aldri sett det før og det forsvant når dekoderen ble slått av og på.

 

Problemet er jo at man ikke vet om dekoderen er OK eller har låst seg når man bruker den, fordi man får ingen indikasjon på at noe er galt før man slår den av eller et opptak forsøker å starte.

Det vil igjen si at man ikek kan stole på dekoderens evne til å ta opp programmer.

Dette er jo ekstra ille hvis man f.eks skal reise på ferie og programmerer opptak en uke om gangen, da er man nesten garantert å miste opptak fordi dekoderen aldri holder en uke uten å låse seg.

 

Jeg vet jo heller ikke om problemene skyldes bugs i firmwaren, dårlig hardware, kort levetid på hardware eller andre ting.

Hvis det er bugs i firmwaren er det enten dårlig laget og/eller dårlig testet ut før de slippes.

Hvis det er dårlig hardware og hardware med kort levetid så har enten produsenten forsøkt å prakke et dårlig produkt på canal digital, eller så har canal digital sendt ut dårlige minimumskrav for å spare penger.

 

Det som også er irriterende oppi alt dette er at jeg fortsatt ikke føler at canal digital tror på kundenes problemer med dekoderen, samtidig som de forsøker å bagatellisere problemene.

Mange orker ikke bryderiet med å klage på ny og på ny, og skaffer seg derfor en annen dekoder og lar de 3000,- kronene gå tapt.

Det er dumt, men gjør også at canal digital tror at problemet er mindre enn det er.

Jeg synes også at man burde komemt mer til bunns i hva problemene skyldes, og ikke bare si den jæ**a dritten.

Er det for lite internminne, er det for dårlig kjøling, bryter hardwaren sammen, er firmwaren for dårlig, er det for dårlig jording eller skjerming, for lite cache?

Man får jo aldri noe å henge problemene på, slik man fikk f.eks med RROD på XBOX.

Jeg lurer jo også på om canal digital egentlig har undersøkt de defekte dekoderne som blir sendt tilbake, om de vet hvorfor de er så buggy, og om man har tatt lærdom av dette under utviklingen av den neste dekoderen.

Hvis f.eks varme er et problem, lager man da dekoderen større og med bedre vifter (som støyer mindre) og flere luftehull og helst filtre slik at man får bedre kjøling uten å fylles med støv.

Hvis det er for lite minne, økes det på neste dekoder.

Og hvorfor er ikke chassiset bedre skrudd sammen?

Mye av støyen skyldes at chassiset ligger og klirrer fordi det er altfor løst fordi det ikke har festeskruer men er klipset på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...