Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Da er ny dekoder på vei igjen, mener jeg er oppe i den 5. til nå.

Canal digitals utmerkede kundeservice slår til igjen, og heldigvis rydder de opp (sender ut nye dekodere) uten altfor mange spørsmål.

Har også fått nytt Lnb hode, så dette blir spennende.

Må igjen få skryte av canal digitals imponerende kundeservice, ihvertfall til meg.

Er definitivt det selskapet som har svart raskest på mail og telefon, og de har ryddet opp på en grei måte til nå.

Synd dekoderen ikke holder samme høye standard....

 

Det hadde som nevnt vært greit å finne ut hva som skjer, hvorfor noen må bytte dekoder etter dekoder mens andre tilsynelatende er fornøyd eller ikke orker å klage.

Det hadde også vært greit å finne ut om det er det samme som ryker/blir utslitt på alle eller om det kun er uflaks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg har oppdaget en rar bug? i EPG listen.

Normalt skal man kunne bla i dagene i EPG listen med spoleknappene.

Jeg har oppdaget at hvis man setter markøren på det første programmet etter midnatt så kan man ikke bla med spoleknappene.

Noen som kan sjekke dette, dvs bekrefte at det ikke bare er min dekoder som er sånn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Da har dekoderen min begynt en serie av merkelig oppførsel. Starter opp, alt blir blankt i displayet men vifta går. Henger seg ofte når jeg er inne på listen over opptak jeg har gjort. Blinker i 2-3 minutter etter at jeg har skrudd den av, og disken går for fullt.

 

Satans makkverk.

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget en rar bug? i EPG listen.

Normalt skal man kunne bla i dagene i EPG listen med spoleknappene.

Jeg har oppdaget at hvis man setter markøren på det første programmet etter midnatt så kan man ikke bla med spoleknappene.

Noen som kan sjekke dette, dvs bekrefte at det ikke bare er min dekoder som er sånn?

 

Testet litt, og har ikke samme problem med min PVR.

 

Det jeg dog har problemer med er serieopptak. Enkelte ganger fungerer det, men ved de fleste forsøk på å trykke opptaksknappen to ganger får jeg meldingen "Advarsel: Tidligere program kan ikke tas opp". Dette til tross for at programmet jeg ønsker å ta opp definitivt sendes fram i tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Serpensis: Prøv å tilbakestille den, hjelper ofte.

 

Vel, da dukket dekoderen opp før helgen.

Så umiddelbart at mens jeg før kun har fått den hvite esken inni med dekoder i så har jeg nå tilsynelatende fått alt med.

Brukte helgen til å se gjennom opptakene, så var det tid for å bytte dekoder.

Pakket opp, og ganske riktig hadde jeg fått tilsendt en full pakke inkludert de to coax antennekabelrullene, ny fjernkontroll, nytt programkort, hdmi, scart, nettverkskabel osv.

Det jeg derimot IKKE hadde fått med, var returlapp så får snakke med canal digital om jeg bare skal kaste den gamle eller om de vil ha den gamle i retur.

 

Så umiddelbart to nyheter oppi esken:

-Ny type strømforsyning. Den nye har en grønn diode når den er tilkoblet strøm, samt en lampettbryter på ledningen litt før pluggen som skal inn i dekoderen.

Ser bedre ut, men skal jeg være kritisk så burde dioden vært knyttet til bryteren slik at den kun lyste når det var strøm på pluggen til dekoderen.

Slik det er nå vil dioden lyse uansett om bryteren er i av eller på posisjon.

 

-Ny bruksanvisning. Mange småtips rundt bruken, ny frontside og friskere layout, men ellers ikke de store forandringene.

 

Antennesignalet på inngang 1 var bra fra starten (171 og grønn på NRK1), antennesignalet på inngang 2 var elendig fra starten (såvidt 50 og rød på NRK1).

Dette er i og for seg vanlig, og som før drar det seg til opp mot 177 og grønn på NRK1 etter kort tid.

 

Dekoderen er helt stille, ihvertfall så langt, og bruken er ellers lik.

 

En ting å være oppmerksom på når man stapper inn batteriene i fjernkontrollen:

Skli batteriene inn slik at siden på batteriet sklir mot de to liggende pinnene i den ene siden.

Det er fullt mulig å sette inn batteriene slik at de blir liggende oppå pinnene isteden og sette på lokket, da virker ikke fjernkontrollen.

Som vanlig, er det mulig å gjøre ting feil vil man gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk raskt svarmail tilbake fra canal digital om at de sender returslipp til meg. Bra!

 

Har hatt den nye dekoderen i ett døgn nå, og alt bra så langt.

Har som vanlig latt den hvile på en fille slik at den blir lydløs.

Bunnen av fjernkontrollen føles noe grovere enn den jeg hadde, men er usikker på om det er fordi den er ny eller om det er noe forskjell i produksjonskvaliteten.

Lenke til kommentar

Canal digital fant ut at vi hadde hatt gratis kabel i 12 år eller noe der jeg bor og sa at nå måtte vi enten begynne og betale eller så ble det kuttet. Greit nok liksom. :)

 

Fikk den PVR HD greia gratis og siden den egentlig koster 3k så tenkte jeg at dette måtte være en ok liten maskin. Men den bråker jo som en xbox 360 kontinuerlig og etter å ha stått en hel natt på kanal 1 for å "oppdatere kortet" så må jeg likevel trykke OK på skjermen for "Please insert your smart card" hver jævla gang jeg bytter kanal.

 

Så tenkte jeg fjernkontrollen min var ødelagt da det ikke gikk å bytte kanal med piltastene, men dette er by design? Hvor dårlig er dette makkverket? Tregeste tingen jeg har vært borti noen gang er den også.

 

Tenkte å oppheve kjøpet når jeg kommer hjem fra jobb på bakgrunn av støyen alene, men dere sier deres maskiner ikke støyer? Er dere døve eller har jeg fått en ødelagt maskin? Vet godt at de fleste er blinde når det kommer til bildekvalitet så kanskje de fleste er døve når det kommer til støy også? :)

 

Kan dere gi meg et referansepunkt? Hvordan er støyen sammenlignet med en xbox 360 med/uten spill som snurrer eller lignende?

 

Edit: Den generelle meningen ellers på nettet virker å være at den støyer som et fly og folk gjør hva som helst for å støyisolere den, evnt. koble fra vifta i boksen. Da går hele skiten i retur for min del. :)

 

PS: Hva menes med:

-Krever to coaxkabler mellom tuner og antenne
?

 

Jeg tok bare den vanlige antennekablen som før gikk rett i tven og dyttet inn i boksen. Det fulgte bare med 1 kabel også. Er dette en gammel design eller spesifikt for parabol?

 

PPS: Var hjemme og sjekket og modellnummeret og jeg har 102-CT dersom jeg leste av rett og dersom det sier noe til noen her inne. Kanskje den versjonen bråker mens andre ikke gjør det?

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vel, så lenge varte mora.

Ny dekoder, stabil og fin, men tilbake til støy og ulyder.

Som vanlig er støyen lokalisert til to steder:

1 -En harddisk som høres ut som et usmurt treskeverk som skraper og durer

2 -Bakre del av høyre opphevede side, forsvinner/dempes ved lett trykk.

 

Dette er min 5. dekoder, og ingen av dem har til nå vært både normalt støyfrie og

stabile samtidig.

Er vant med pcer og dippedupper med vifter som suser, men det får da være måte på.

Må faktisk øke volum for å overdøve støyen.

 

Verste er at det er ren gambling å bytte.

Vet aldri om den neste støyer mer eller mindre, om den er mer eller mindre stabil osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

STØYFRI!!!

Fant tilsynelatende en løsning på hvordan den kan bli støyfri, man må sannsynligvis tilpasse løsningen til egen dekoder.

Hovedproblemet med de dekoderne jeg har mottatt er at chassiset ikke er festet godt nok til rammen slik at vibrering fra viften forplanter seg og lar chassiset ligge og vibrere slik at det oppstår en irriterende durelyd.

Min løsning:

Legg en fille under midten (midtre tredjedel) av dekoderen, slik at den hviler oppå filla isteden for å stå på sine egne ben.

Pass på at filla ikke dekker luftehull under.

Legg noe oppå dekoderen, prøv deg frem med vekt og plassering.

Jeg brukte to sett med groggy fra ikea:

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60017615

 

Jeg satte det ene settet i fremre venstre side (oppå vifta) og det andre settet på bakre høyre side (hvor chassiset er dårlig festet).

Da forsvant støyen helt hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fortsatt støyfri, men fant en annen sak som egentlig kun er en irritasjon.

Fikk for første gang en ny komplett pakke tilbake når jeg byttet inn siste dekoder, og da lå selvsagt også ny fjernkontroll oppi.

Merket først at den svarte undersiden ikke var så glatt som den gamle, men så i tillegg igår at den svarte bunnen og den blanke toppen er satt skjevt sammen.

På venstre side av fjernkontrollen kan man tydelig se og kjenne at den svarte bunnen stikker ut fra den blanke toppen, og hele siden danner en skarp kant som man selvsagt ligger og gnikker på med en gang man er blitt oppmerksom på den.

Den virker helt fint, og regner med den skal byttes ut med den nye som dukker opp ved juletider så gidder ikke bytte, men er jo litt morsomt at også fjernkontrollen tilsynelatende også er like dårlig sammenskrudd.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har mistet signalet en del her på det siste. Hvor stor signalstyrke skal det være for å få et godt bilde på en 50" HD plasma TV? Hvis det da er forskjell. Det skal tilføyes at jeg har kabel tv fra cd. (Har hatt en del problemer med lyd på dette fjernsynet)

 

Det allermeste jeg har sett signalstyrken til er 159......i dag lå den på 115. Da gikk det i svart. Ellers omkring 130-140.

Inne ved CD sier de at et signal omkring 135-138 er veldig godt. Syntes å ha lest her inde at det skal som minimum være 180. Er det forskjell om man har parbol eller kabel?

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke til kravet på kabel.

På parabol skal man ha minimum 160 for å få godkjent signal, men kundeservice mener over 180.

Pass på at både signalstyrken (nummeret) er høyt nok, og at kvaliteten (at signalstyrken er grønn) er god nok.

Lenke til kommentar

Hei, ny bruker, så beklager hvis feilen jeg nå refererer til er omtalt fra før, men har ikke klart å finne noe.

 

Det som er, er at jeg på fredag ikke fikk skrudd på hdpvr mottakeren med fjernkontrollen, tok da strømmen og satte den i igjen, men fortsatt ingen funksjon med fjernkontroll.

 

Prøvde da å skru på med knappen på mottaker, og det fungerte, men får da beskjed om at det er problemer med å motta signal, selv om jeg nå vet at det er signal.

 

Forsøkte nå å bruke fjernkontrollen, og da begynner plutselig den grønne dioden til høyre for kanalnummeret, og en orange oppe til venstre for kanalnummeret å blinke vekselvis helt til jeg fjerner kontrollen vekk fra mottakeren, men ingenting annet skjer.

 

 

Noen som er kjent med problemet ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den er ny for meg ihvertfall. Kan jo forsøke å tilbakestille, hvis ikke det hjelper får du høre med CD om de kan sende ut en ny dekoder :-)

Lenke til kommentar

Den er ny for meg ihvertfall. Kan jo forsøke å tilbakestille, hvis ikke det hjelper får du høre med CD om de kan sende ut en ny dekoder :-)

 

Men hvordan får jeg tilbakestilt uten fjernkontroll ?

 

Ny dekoder er på vei, men kunne tenkt å fått sett alle opptakene hvis det var mulig ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...