Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Jeg har også problemer med at når jeg slår av boksen med fjernkontrollen (tar ca 1 minutt, før den er helt avslått), så etter kanskje 5-10 minutter begynner harddisken og vifta å gå. Veldig irriterende...

 

For 5 minutter siden skrudde faktisk boksen seg helt på av seg selv. Ingen opptak er bestillt, fjernkontrollen ligger noen meter unna der jeg sitter, og jeg har heller ikke brukt noen andre fjernkontroller som kan forårsake oppstarten. Rett opp på kanal 6 i displayet, vifta hyler. Så etter noen minutter girer vifta ned, men den står altså fortsatt på kanal 6 helt uten grunn.

 

Disse problemene hadde jeg ikke før siste oppgradering av software.

 

Makkverk av en boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter oppdateringen så vil ikke dekoderen skru seg av skikkelig. Problemet er at den står å går (vifta/harddisken) noen som har liknende problem?

 

Det er sån med min boks også :thumbdown: Kanskje en liten forskjell at jeg tror det er bare harddisken som spinner her hos meg. Boksen blir veldig varm når den står i stand by. Når den har stått på noen minutter så detter tempen ca 10 greader :no:

 

Ringte CD og de hadde selvfølgelig ikke hørt om dette tilfelle før, noe som jeg synnes er merkelig :cry:

Vil oppfordere fler til og lytte til boksen sin å høre om det er noe som surrer og går inni der mens den står i stand by. Det er først etter ca 3-4 minutter at det starter.

Er det noen som har det sån så gjør oss andre oppmerksom på det. /eh

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://avforum.no/forum/satellitt/95290-ca...toydemping.html

 

Det hadde kanskje vært mer passende om du kalte dyret Sagem #"%!@ :-) men teknisk er det visst 101-ST eller 102-CT (Har sett begge).

Som man ser på bildet så er det vel ikke den mest effektive kjøleløsningen jeg har sett.

 

Når det gjelder støy etter at den er slått av, så skyldes nok det at viften går når den er varm og hvis det er varme igjen så kjøles det ned selv om dekoderen er av.

Tipper noen modifiserer et pc kabinett med ordentlige vifter osv og får overført innholdet i dekoderen til pc kabinettet ganske snart.

Det spekuleres bl.a på å bruke en SSD disk isteden for HDD.

 

Her er noen som har byttet HDD:

 

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=247464

 

Sånn umiddelbart ville jeg tro det ville vært teknisk mulig å legge en vifte bak den røde kontakten, og borre noen hull i lokket på dekoderen slik at luften blåses ut.

Har ingen anelse om hvor god plass det er, men pc-vifter bygger normalt 22-25 mm.

 

Mindre bygger 20mm

 

http://www.frozencpu.com/products/6154/fan...amp;id=tHkTYF8P

 

Man mister jo garantien hvis man tukler og man må vite hva man gjør.

Men for noen er det kanskje verdt det???

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Harddisken er vel en standard s-ata disk, så skal ikke mye modifisering til for å fikse det.

Gjør man det litt elegangt er det vel nesten bare å forlenge s-ata pluggene (data og strøm) til et innsatt uttak på boksen, og bruke en ekstern harddisk som flyttes over til en pcs e-sata plugg.

Litt usikker på hvilket format som brukes, da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Et annet alternativ er vel muligens å overføre rett fra hdmi utgangen på dekoderen og inn på pcen, med noe slikt:

 

http://www.grassvalley.com/products/hdstorm

 

aner ikke om det fungerer, men det burde det ihvertfall med mindre det er noe hdcp som blokkerer.

Det går jo også rykter om hdmi til usb2 og hdmi til firewire convertere.

 

Den tunge måten å gjøre det på er vel å gå veien via et videokamera, dvs overføre fra dekoder til kamera, og fra kamera til pc igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

På hdmi kan man tryjje enten on demand elelr tv knappen og bla oss gjennom formatene.

Scart er det låst, dessverre.

Det er vel også noe som sendes som 21:9 som gir svarte kanter på 16:9 tver

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.practical-home-theater-guide.co...-strippers.html

 

Her omtales det HDCP stripper bokser, som visstnok skal fjerne HDCP, sannsynligvis tiltenkt å kjøre HDCP materiale på skjermer som ikke har HDCP.

 

En slik bok mellom dekoderen og f.eks et hdmi pci kort BURDE fungert.

 

http://www.engadget.com/2006/09/12/blackma...pci-express-ca/

 

Dekoder HDMI utgang --> HDCP stripper --> HDMI PCI kort

 

Koster for mye til å kjøpe for å teste ut uten å vite om det fungerer.

Krever nok også en pc over gjennomsnitter for å lagre full HD signal via HDMI

 

Denne ser også fin ut:

 

http://www.hdfury.com/

Lenke til kommentar

Problemet er at det er ingen garanti i det hele tatt for at en HDCP-enhet fungerer i morgen. Alle Bluray-disker f.eks har innebygd en liste over alle HDCP-enheter som er bannet. Har man en enhet som i teorien støtter HDCP men er blitt bannet fordi det er mulig å hente ut ukryptert signal fra den vil den gradvis slutte å fungere ettersom den blir lagt til i banlisten til nye enheter som selges.

 

Jeg vil tro noe tilsvarende system finnes for TV-signaler for å banne enheter som stripper HDCP. Sansynligvis følger det med en ban-liste for hver nye firmware-oppdatering som gjøres til disse dekoderboksene. Det er derfor ingen som helst garanti for at en slik HDCP-stripper vil fungere, og det er ingen garanti for hvor lenge den fungerer dersom den faktisk fungerer i utgangspunktet.

 

Dette systemet er helt elendig, og derfor foretrekker jeg analoge signaler der det er mulig ettersom det ikke finnes noe HDCP-der (komponentvideo og VGA kan begge kjøre Full-HD uten kvalitetstap).

Lenke til kommentar

Sitter akkurat å tenkte på hvordan man kunne gjort dette på den lettest mulige måten.

Tenkte en måte var å gjøre det slik:

man tar en DVD opptaker å kopler denne opp mot TV`en, tar opp ønskelig serie eller program på PVR dekoderen, for så å spille dette på nytt, og sette DVD opptakeren på record. Dette burde vel funke.

 

men det jeg lurte på om kanskje Canal Digital har satt opp koding slik at dette, eller å få det over på pc`en ikke er mulig.... eller kanskje jeg bare tenker for "high tech", at det ikke finnes slike koder, som gjør det mulig å sperre for kopiering fra PVR dekorderen.

 

Leste at svaret fra en bruker at BLUERAY diskene hadde en slik sperring. Men dette er jo en dekoder som tar opp i seg selv. Og ja de kan vel "banne" diverse programmer fra å kopiere videre fra disse diskene osv. Men slik jeg ser det blir vel kanskje det litt vansklig i og med at PVR dekoderen tar opp. Lagrer dette på harddisken. For så å sende ut akkurat det samme signale den har fått inn.

Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle gå an da å kopiere videre det skjermbildet som allerede sendes på skjermen, ved for eksempel en ekstern opptaker, DVD opptaker etc.

 

Men hvis det er noe dere vet som ikke jeg vet så er det bare å hyle ut! Det er stor sjans for at jeg tar grundig feil, bare så det er sagt :-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ikke noe problem å overføre opptak fra dekoder til dvd-brenner, men bildet blir ofte i feil format (4:3 eller krympet mye ned).

I følge canal digital ble signalet ut på scart videresendt slik de mottok det, mens hdmi utgangen ble tilpasset 16:9.

Blir jo da et valg om man vil ha f.eks en konsert eller film i 4:3 eller ikke ha den i det hele tatt.

Har også overført endel som har blitt overført som det skal i 16:9, og har også opplevd at når f.eks discovery sender programmer om og om igjen så blir noen overført som 4:3 mens andre blir overført som det skal i 16:9.

Har derfor med hell tatt opp samme program flere ganger og overført de ulike opptakene for å se om det er noen forskjell noe det ofte er.

 

Har hørt at man kan ta ut disken fra dekoderen og plugge den til en pc siden begge bruker s-ata men har ikke fått dette bekreftet ennå.

Antar i såfall at noen en eller annen gang modifiserer dekoderen med en s-ata switch hvor man kan velge å sende signalet som normalt i dekoderen eller sende det ut til en s-ata plugg som man kan plugge til en kabel fra og videre til e-sata pluggen på en pc.

 

Når det gjelder HDCP stripperne så fungerte de såvidt jeg forsto ved at de sendte et falskt signal som lurte avspilleren til å tro at man hadde HDCP når man ikke hadde det.

Har ikke hørt om en slik liste før, men skulle ikke forundre meg.

Det må isåfall være en liste med godkjente enheter og hvis man ikke er på lista, noe en hdcp stripper ikke vil være, blir man blokkert.

 

http://www.engadget.com/2005/07/21/the-cli...iny-red-button/

 

This is where key-revocation lists come into play. The third aspect of HDCP security is �device renewability.� This is the ability for media, streaming content, or even other devices to invalidate keys known to be a problem. For instance, let�s assume that you�ve purchased a DVIMAGIC. That little device is sitting between your cable box and your television. Everything is going fine. Then, one day, you wake up to discover that your television is no longer working with all the channels. What happened? Your cable box just used System Renewability Messages (SRMs) to invalidate the keys used by your DVIMAGIC. From that point on, your cable box will treat your DVIMAGIC as a rogue device. As such, it will not allow it to pass AKE.

 

Will your DVIMAGIC work with a HD-DVD player? That depends: what discs have you tried to play? Revocation lists are encoded onto the DVDs. The newer the disc is, the larger the revocation list will be, and, once you�re �caught,� that playback device should never pass AKE.

 

For a �hack,� this might be annoying. However, what happens when legitimate keys are �in the wild?� For instance, let�s assume for a second that a large plasma-television company was the victim of a break-in/angry employee/etc. The result is that said company�s keys have landed in the hands of a DVIMAGIC-type dongle maker. When that dongle-maker is caught, will the powers-that-be revoke its keys knowing that, in doing so, there will be legitimate customers caught in the crossfire?

 

The answer isn�t 100% clear. Content owners might very well say, �Too bad � Company X didn�t properly protect its keys.� The result? Unclear.

 

What we do know is that with HDCP there is shiny red button that can be used to retroactively remove functionality.

 

Vel, da fikk man bekreftet en slik liste.

Jeg vil anta at man en gang får en boks som sier at den er f.eks en godkjent bluray spiller som man kan stappe mellom dekoder og pc, og slik sett lurer hdcp.

Erfaringsmessig har det jo alltid vært en krig mellom pirater og bransje.

En annen mulighet var jo å ha en boks som tok opp det som ble sendt til en godkjent skjerm.

Hvis man f.eks hadde en ubrudt hdmi gjennom en boks med sensorer som følte og tok opp enere og nuller på hver enkelt leder så burde man fått til noe.

 

_______________I___________________________ Hdmi kabel leder ubrudt

I

_______________I___________________________ HDMI kabel leder ubrudt

I

I

Følere som registrerer magnetfeltet rundt hver enkelt leder uten å være fysisk tilkoblet.

Lenke til kommentar

Signalet er kryptert, så det er ikke bare å fetche signalet og tro at man får noe data ut av dem. Nøklene for signalkrypteringen (symmetrisk kryptering) blir overført kryptert (asymetrisk kryptering), så man får aldri tak i dem heller.

 

Et av kravene for å bli HDCP-godkjent er at det ikke skal eksistere åpne målepunkter i boksen hvor det er mulig å få tak i det ukrypterte signalet. Dersom det blir oppdaget at en boks har en slik mulighet blir den bannet via disse revoke-listene.

 

Den eneste sikre veien utenom HDCP er å bruke analoge signaler ut av boksen, men det er ganske kjent at slike bokser med vilje reduserer kvaliteten på disse utgangene for å unngå at de skal brukes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, de har nok sikret seg på alle kanter.

Virker på meg som at det har skjedd en forandring i markedet.

Før så fikk produsentene godt rykte ved å lage gode produkter som kundene trengte.

Man kjøpte en videospiller, plugget den til og kunne ta opp hva som helst.

Så fikk man DVD med kopibeskyttelse ut på scarten som gjorde at man fikk et blinkende bilde hvis man forsøkte å ta opp en dvdfilm på vhsvideo.

Dette ble løst med bokser som man satte mellom dvd og video som glattet ut signalet til et gjevnt nivå.

Så fikk man DVD opptaker og man har endelig mulighet til å ta opp i god kvalitet, men da legges det inn hindringer som ødelegger signalet eller blokkerer signalet med vilje.

Følger man dette videre, så kommer vel blurayrecorderne til å fysisk ødelegge tv, vaskemaskinen, avlive bikkja, og være utro med kona om man forsøker å kopiere en film eller opptak.

Det er jo litt snodig at jo bedre tekniske muligheter man har til å få ting enkelt med god kvalitet, dess mer jobber produsentene med å legge inn hindringer for kundene.

Er litt som om en bilprodusent hadde forandret bensintankfyllehullet slik at det ikke passet noen pumper uten overgang hvis det ble utviklet en bil som brukte mindre bensin.

Jeg har alltid drømt om en dag da man kan plugge blurayspiller, dvd-brenner, tv, satelittdekoder sammen, ha full frihet til å kopiere ut det man vil ha osv men det ser visst ut til at det aldri kommer til å skje.

Forbrukerne er dømt til en evighet av frustrasjoner og vanskeligheter og evige nederlag på ting som er så nært så nært å fungere sammen.

Det er i slike tider jeg drømmer om gamle dager hvor man koblet en vhs spiller til en tv med coax, hvor tv signalet ble mottat gratis via en t-antenne og man tok opp det man ville uten spørsmål.

En tid hvor man kopierte musikk og filmer av hverandre uten kopisperrer og trusler om søksmål, en tid hvor musikk var musikk og ikke en fil man i aiff, aiff 24 bit, flac, mp3, eller et av de ti milioner andre formater man må ta hensyn til.

En tid hvor alt brukte coax, og ikke en eske med kabler som nå etterhvert som man gikk fra coax til scart til component, via spdif, s-video og rca og rgb, via overganger og splittere, forsterkere og forlengere inntil man om noen uker får enda en kopisperre, standard, format eller noe.

En tid hvor alt var 4:3, og ikke 14:9, 16:9, strukket, med eller uten tekst, 21:9, hd eller full hd, 1920x1080i eller 1920x1080p.

HVORFOR må alle fremskritt saboteres av produsentene for å hindre kundene i å få det som de vil????

Lenke til kommentar

Hei.

Etter oppdateringen, har jeg også hatt problemer med lang "lukketid" og plutselige oppstarter.

Men det største problemet er at jeg ikke kan få lyd på min LG 50". Jeg har prøvd å bytte mellom alle HDMI inngangene, skiftet HDMI kabel, byttet antennekabel, byttet HDPVR boks.

Når jeg bruker min dvd spiller som er forbundet med scart fra DVD til HDPVR, så har jeg lyd.

Andre som har hatt lydproblemer?

Har en 32" Thomson som kjører uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...