Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Je det er sånn at alt det negative overskygger det positive.

Du må nok kopiere til dvd brenneren via scart, og da får du normalt feil format da CD ikek vil at folk skal "piratkopiere" eget materiale i full kvalitet og riktig format.

Så det blir lit opp til deg om du skal bry deg med å kopiere til feil format elelr regne alt som tapt.

Kopiere du programmer på en dvd-brenenr kan du slå dem sammen der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev tidligere at jeg hadde problemer med mit 50" LG fjernsyn og lyd. Kunne ikke få lyd i det hele tatt. Dette er kommet etter at den nye oppdateringen kom.

Jeg har brukt mit andre fjernsyn, men nå må jeg se å få løst dette problemet.

 

Jeg har foreløpig funnet ut av at jeg kan få lyd, hvis jeg resetter fjernsynet til fabriksinnstillinger. Men, slukker jeg for fjernsyn og reciver, må jeg igjennom dette igjen neste gang jeg tenner. Det er ikke snakk om å ta strømmen, men lukke ned på fjernbetjeningen.

 

Ankh skrev blant annet:Mulig det hjelper å bytte til componentkabler, dette dekker canal digital normalt for deg hvis du ber om det. (Kanskje greit å lånen noen for å teste først)

Hvad er et komponentkabel? Kanskje et dumt spørgsmål, men dette vet jeg veldig lite om.

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den første dekoderen jeg hadde kunne jeg ikke justere volum ut på, den gav ut fast maks volum hele tiden.

Kunne justere via TV, men da måtte jeg justere lyd med tV og kanaler med dekoder.

Dette løste seg når dekoderen fikk ny firmware.

Problemet ble lokalisert til ulik hdmi versjon.

TVen hadde siste hdmi versjon, 1.3a, mens dekoderen ble levert med 1.1 standarden.

Når den ble oppgradert til 1.2 standarden gjennom oppdateringen ble det løst.

 

Componentkabler er slike:

http://www.cableworld.no/videokabler/component-av-kabel/component-av-kabel.asp?gclid=CJiT-eimlaACFcs-3godygrrdw

 

Når jeg hadde problemer fikk jeg beskjed av CD at jeg kunne kjøpe meg slike kabler for inntil 500,- kroner og sende regningen til CD så skulle de dekke den.

Det er jo mulig de tilbyr deg det samme, så det er bare å snakke med dem.

 

https://www.canaldigital.no/Kundeservice/Kabel-tv/Teknisk-hjelp/HD-PVR-dekoder/Post.aspx

 

De er fargekodet så det er bare å følge fargemerkingen så blir det riktig.

Lenke til kommentar

Takk igjen Ankh for et godt og utfyldene svar.

 

De kablene du linker til, er de HDMI i den andre enden?

Da jeg snakket med CanalDigital her i lørdags, ble det pure avslått at de ville betale eller sende et komponentkabel.

Opplever det er veldig forskjellige svar man får der inne fra. Kompetanse er ikke deres stærke side. Ham jeg snakket med, sa at det skulle være HDMI i den ene enden og komponent i den andre. Er dette riktig? Har kikket litt på internettet, og den eneste typen jeg fandt av dette, var et Hama til x-box til omtrent en 300 kroner.

Bortsett fra det, så døde receiveren i går. Jeg lot vær med å slukke for reciveren, men slukket for fjernsynet- og tente igjen. Tenkte at hvis reciveren fikk lov til å surre å gå, og at jeg bare behøvde å slukke for tvèn. Men........ IKKE NOE BILDE ELLER LYD. Kunne ikke engang komme inn i menyen. Satte den til mitt andre fjernsyn, og det virket ikke her heller. Så den er død.Jeg har heldigvis 2 recivere, (en jeg ikke har fått sendt tilbake) så jeg kunne koble til den andre. Så fikk jeg bilde igjen.

Men.....stadig ingen lyd. (jo hvis jeg resetter til standardinnstillinger hver gang den har vært slukket)

SUKK!!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nei, component har tre fargekodede plugger i hver ende.

Kjenner til at man får endel ulike svar, ja, men du kan jo forsøke å låne componentkabel hos noen og prøve først.

Ville nok sendt en mail eller ringt igjen til CD og klaget på at jeg ikke fikk lyd og sagt fra at du har hørt om andre som har fått dekket componentkabler.

Men for å slippe styret så er det enklest å forsøke å få lånt noen først.

Lenke til kommentar

Takker for det Ankh. Er i gang med å forhøre meg.

 

Hvis du mangler lyd så hjelper det ikke med komponentkabler siden lyden ikke kan overføres over komponent kabler. Det du da må forsøke er å koble egen lydkabel mellom HDPVR og TV. Enten coax fra digital lydutgangen på HDPVR (dersom TV støtter dette) eller analog lydkabler.

Lenke til kommentar

Andre som ikke får inn EPG? Det er kun neste program som står på alle kanalene, ganske irriterende.

 

Kabeltv eller parabol ?

 

Dersom du har parabol så må begge tunerene være tilkoblet skal EPG fungere normalt. Et triks som ser ut til å fungere med en kabel er å tune på Discovery World og sette boksen i standby. Når den settes i online så lønner det seg å vente minst 1 minutt etter at Discovery World er tilbake. Trykk da på TVGuide og det bør fungere.

Lenke til kommentar

Er parabol. Har en kabel ja, men alt fungerte helt fint helt til jeg oppdaterte software. Skal prøve med Discovery World, takk for tipset.

 

Fikk den tilbake etter en tilbakestilling. Har prøvd det tidligere, det hele virker litt random.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Er parabol. Har en kabel ja, men alt fungerte helt fint helt til jeg oppdaterte software. Skal prøve med Discovery World, takk for tipset.

 

Fikk den tilbake etter en tilbakestilling. Har prøvd det tidligere, det hele virker litt random.

 

Med den siste software funker ikke EPG på normal vis dersom bare en kabel er

tilkoblet men jeg får alltid Discovery World trikset til å fungere (men det krever at kanallista er 100% up to date). Kanallisten skal normalt sett være oppdatert etter standby/online men en tilbakestilling gir trolig enda større sannsynlighet for at boksen kjører med riktig kanalliste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Samler opp litt info siden sist:

 

Igjen så har dekoderen begynt å tulle, etter å ha vært fin lenge.

Samboeren la en fille under dekoderen, og da ble den nesten helt stille så jeg har vært fornøyd inntil nå.

Først og fremst har den begynt å låse seg igjen.

Merker det når man skal slå den av går den ikke gjennom nedstengingsprosedyren men fortsetter å vise kanalnr litt dempet, og tilsvarende når den skal slås på så går den ikke gjennom oppstartsprosedyren med init delen osv.

Løsningen er å tilbakestille til standardinnstillinger, med dertil språkvalg og kanalsøk.

Ved oppstarten da så virker ikke EPG.

Viser normalt kun to program fremover.

Fikk også igår beskjed om at den ikke kunne ta opp to programmer på samme kanal etterhverandre, en feilmelding som er bare tull men som skyldes at EPG ikke fungerer før etter en stund.

 

Går man inn på opptakslisten, låser dekoderen seg minst 90% av gangene.

Merkes ved at preview vinduet er svart isteden for å vise en preview av opptaket.

Da er det bare å trekke ut støpselet/pluggen bak.

Har også dukket opp flere rare tittelvarianter i opptakslisten.

Fikk både delvis gjennomsiktig tittel, og en blinkenede tittel nylig.

Artig, men skal ikke være slik og den kom seg med å trekke ut støpselet og starte opp igjen.

 

Kontaktet CD idag igjen, i håp om å få ny dekoder som jeg har fått ca. hver 4. måned til nå.

De mente nå at det var for svakt signal, muligens grunnet defekt satelitthode.

De sender derfor ut gratis nytt hode.

Signalstyrken MÅ ifølge CD være MINST 180 på begge inngangene for å unngå problemer.

Vi får se når vi får nytt hode om det hjelper.

 

Fikk også høre om en dato, 8. April.

Da skulle de overføre kanaler til en annen? satelitt noe som skulle bety bedre kvalitet med lavere signalstyrke.

Det er jo fint , men både jeg og montørene legger fortsatt skylden på dekoderen.

Er lovet ny dekoder fra ny leverandør til juletider, og vi som fortsatt har HD PVR dekoderen skal få bytte den inn "til en god pris".

Betaler gjerne noen kroner for et bedre produkt, men egentlig skulle CD betalt MEG for alle månedene med frustrasjoner.

Blir spennende å se hva som dukker opp og om de holder hva de lover.

 

Jeg ble også anbefalt å trekke ut støpselet om natten, delvis på grunn av brannfare (!) men også fordi hvis den stod uten strøm så lenge skulle den ta eventuelle oppdateringer og tømme rusk og rask i minner osv.

Lenke til kommentar

Har begynt å slite med at det ser ut som alle kanaler er innzoomet når den er tilkoblet HDMI, når jeg tester med SCART så er det ikke sånn. Andre som har sett dette fenomenet?

 

Alle innstillinger på både TV og dekoder var uendret, dette skjedde plutselig. Har også testet med forskjellige innstillinger på TV og dekoder i etterkant, men ingenting hjelper (er sågar innzoomet når jeg velger 4:3 på TV'en)

 

 

Lenke til kommentar

Ja, jeg har også fått det problemet med innzooming.

 

Jeg har nå koblet til mitt "lille" 32" Thomson fjernsyn, og her har jeg det samme problemet.

Jeg har foreløbig koblet ut det store LG 50", da jeg ikke har fått løst mitt lydproblem.

Jeg har igjen snakket med CD, og de sier nå at det er et KJENT PROBLEM! etter den nye programoppdateringen. Det gikk mye galt her. De arbeider på spreng med å komme med en ny - her til våren.

Jeg har uansett bruk for 2 bokser, så jeg har så valgt å bestille en almindelig HD boks uten PVR. Denne skulle ikke ha alle de ovenstående problemer.

 

Men at CD ikke går ut med et skriv til kundene om dette, er for dårlig. Mange bruker timer i frustrasjon med innstillinger, feilsøking, skift av tilbehør etc. Jeg har sågar hentet softwareoppdateringer til mitt fjernsyn og innstallert, lånt HDPVR og lydkabler av nabo, flyttet hele mitt nettværksopplegg til computer som var trådløst. Alt uten resultat, men brukt mange timer.

 

Driter man i buksene, må man være mann for å innrømme det!!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

CD er litt i klemme selv.

De har bestilt en HD PVR dekoder av en produsent som har levert en dårlig vare.

Såvidt jeg skjønner er det ikke bare-bare å bygge en slik så å utvikle en ny dekoder tar tid.

Er lovet ny dekodertype til juletider, så krysser fingre for at den blir bedre.

Det som skuffer meg er at ikke CD legger mer press på utvikleren og sier HØR HER! Dere har fucket opp og levert et møkkaprodukt. Kom med noe bedre!

To av de feilene som jeg har fått tilbakemelding på er:

 

1 -Dekoderen er ikke designet for å være på mer enn 4-5 timer i døgnet og når folk som meg slår den på når jeg står opp og så er den på til jeg legger meg så blir det for mye for den.

Det skal hjelpe å trekke ut strømmen til den over natta, men da får man ikke tatt opp om natta.

 

2 -Signalstyrken MÅ være over 180 på begge inngangene.

Man bør velge den med best signalstyrke som inngang 1.

Det virker på meg som om selve signalstyrkeindikeringen er ute og kjører til tider.

Viser grønt og ok ned mot 170, men ifølge CD er ikke dette nok allikevel.

Kan tidvis også vise mer enn nok (over 180) men samtidig har rød farge på signalstyreindikatoren noe som indikerer for dårlig signal.

Er usikker på hvorvidt det at den tipper over på rødt påvirker bruken av dekoderen, men det virker sånn.

Nå skal visstnok CD bytte satelitt og da skulle man få bedre kvalitet med dårligere styrke så mange av problemene CD mener skyldes for dårlig signal skal visstnok lukes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...