Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anka: Signalstyrken er jo upåklagelig bra den ligger på rundt 185 til 190 på alle kanalene, men etter for eksempel en 3-4 timer kan signalet bare forsvinne helt uten videre. uten at det har noe som helst sammenheng med været heller.

 

Det jeg synes er merkeligst med hele greia, er jo at samme feil oppstår på dreambox'en når LNB hodet har vært tilkoblet HD PVR'en. Etter jeg koblet om til mitt 3. LNB hode så har dreambox'en hatt signal på alle kanaler. Så hvis jeg nå kobler til HD PVR'en, noe som jeg ikke kommer til å gjøre. Så Kan jeg så å si garantere at det samme kommer til å skje igjen, at jeg mister signalet.

 

Er det noen som vet hva slags polarisering de forskjellige kanalene i norgespakken har?

 

Frustrert.....

 

Epg?

 

EPG står for elektronisk program guide

Endret av hojo
Lenke til kommentar
Bruker ikke tiddstyring, merker kun i epg listen.

 

Epg har vært utrolig ustabil, virker som om det henger seg opp innimellom og ikke mottar epg info.

Hjelper ofte å nullstille, men ikke alltid.

Det var jo mye feil i epg som skulle rettes i siste oppdateringen, har ikke sett noen forskjell ennå men alt har funket bra siden oppdateringen.

 

Det er jo også sånn at ikke alle kanaler har info om alt.

Har også merket av i EPG-listen (da havner det i tidsstyrte opptak), men det kan jo ikke gjøres nå. Får jo ikke opp noe info om hvilke program som sendes i fremtiden. Før kunne jeg jo se flere dager frem i tid og bare merket av deretter.

Er det noe vits i å ringe til CD og klage?

Lenke til kommentar

Hatt problemer i lengre tid med tuneren. Ufullstendig EPG, viser kun to programmer frem i tid. Og svakt signal.

 

Å ved opptak via EPG: Stiller inn opptak på Zebra å ser samtidig på TV2 da blir signalet borte, må da slå av tuner for at bildet skal komme tilbake.

 

Vært i kontakt med support hos CD, og de mente at software oppdatering ville fikse dette, men EPG er fortsatt ufullstendig og signalet blir borte ved opptak som beskrevet over.

 

Signalet er helt i min, ligger på ca 160. Stiller inn på TV Norge, sjekker signalkvalitet på sat 1 nivå er 162. På sat 2 veksler streken mellom rød og grønn og nivå er 253.

 

Har prøvd å justere antenna sidevegs men nivå på sat 2 er fortsatt på 253.

 

Noen med tips om hva jeg kan prøve? Ringe en installatør!!!

Lenke til kommentar
knbuskum: Hei problemene dine ligner litt på det samme som jeg har.

 

Jeg lurer på om problemet var der fra første dag eller gikk det noen dager før problemet oppstod?

 

Har du problem med at signalet er borte hele tiden eller kommer det å går?

 

 

Hatt CD i over ett år, problemene har oppstått nå de siste ukene.

 

Signalet kommer å går!

Lenke til kommentar
Hatt CD i over ett år, problemene har oppstått nå de siste ukene.

 

Signalet kommer å går!

 

Det er jo et kjent problem at epg ikke opptaterer seg på mer en to programmer frem i tid når man bare har signal på en kabel. må vist ha to kabler av en helt uforståelig grunn etter min mening.

 

Men gjelder problemet bare på enkelte kanaler eller gjelder det alle?

Lenke til kommentar
Hatt CD i over ett år, problemene har oppstått nå de siste ukene.

 

Signalet kommer å går!

 

Det er jo et kjent problem at epg ikke opptaterer seg på mer en to programmer frem i tid når man bare har signal på en kabel. må vist ha to kabler av en helt uforståelig grunn etter min mening.

 

Men gjelder problemet bare på enkelte kanaler eller gjelder det alle?

 

Signalet blir borte på alle kanaler ja, ikke prøvd på så mange men gjelder alle norske og kanal + kanalene

Tror jeg missforstod deg litt i stad! Signalet er borte hele tida ved opptak.

Lenke til kommentar
Signalet blir borte på alle kanaler ja, ikke prøvd på så mange men gjelder alle norske og kanal + kanalene

Tror jeg missforstod deg litt i stad! Signalet er borte hele tida ved opptak.

 

Selv om signalet er borte bare når du foretar opptak, så ser det jo ut som du bare har signal på den ene av de to kablene hele tiden ettersom du bare har oppdatering av 2 programmer frem i tid i EPG'en.

 

Hvis du har noen ledige utganger på LNB hodet ville jeg ha prøvd å flyttet over den kabelen som er tilkoblet inngang sat 2 på tuneren over på en ledig utgang på LNB hodet. Hvis du forstår hva jeg mener! :)

Lenke til kommentar
Signalet blir borte på alle kanaler ja, ikke prøvd på så mange men gjelder alle norske og kanal + kanalene

Tror jeg missforstod deg litt i stad! Signalet er borte hele tida ved opptak.

 

Selv om signalet er borte bare når du foretar opptak, så ser det jo ut som du bare har signal på den ene av de to kablene hele tiden ettersom du bare har oppdatering av 2 programmer frem i tid i EPG'en.

 

Hvis du har noen ledige utganger på LNB hodet ville jeg ha prøvd å flyttet over den kabelen som er tilkoblet inngang sat 2 på tuneren over på en ledig utgang på LNB hodet. Hvis du forstår hva jeg mener! :)

 

Prøvd det å, ikke noe forandring. Tror at det er justering av antenna som må til(fin justering).

 

Ble fortalt av de på cd at nivået jeg har på sat 2 (253) er altfor høyt, signalet vrenger seg! på samme måte om du skrur på full bass på et stereo anlegg.

Da er det justering som må til sa de, rart det plutselig skal forandre seg! For alt har fungert helt bra.

Lenke til kommentar
Prøvd det å, ikke noe forandring. Tror at det er justering av antenna som må til(fin justering).

 

Ble fortalt av de på cd at nivået jeg har på sat 2 (253) er altfor høyt, signalet vrenger seg! på samme måte om du skrur på full bass på et stereo anlegg.

Da er det justering som må til sa de, rart det plutselig skal forandre seg! For alt har fungert helt bra.

 

Etter mitt hode høres dette veldig rart ut da, så lenge man har signal inn mot LNB hodet så skal jo signalet fra utgangene på LNB hodet være tilnærmet likt. Så for meg hører det mer ut som det er Sat 2 inngangen på tuneren din som har tatt kveld.....

 

Har du flere tunere i huset da? Kan jo eventuelt koble til den på utgangene på LNB hodet å se hva signal styrke du har da!

 

For meg virker det som om med engang kundeservice hos CD hører problemet med dårlig signal/mangel på signal, så svarer de bare at antenna må finjusteres!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Her var det mye rart, ja.

Hvis kundeservice fortsatt anbefaler kunden å finjustere antenna, så er det fyfy med mindre man vet hva man gjør, da det skal veldig lite til før man er helt ute av kurs.

EPG på kun to programmer frem i tid kommer og går hos meg, og jeg har begge kablene tilkoblet.

Når jeg kontaktet CD om dette fikk jeg beskjed om at de drev og testet ut ulike EPG ting og at det kunne bli sånn da.

Signalstyrkeskalaen er mest til hjelp for montøren, den vil variere mellom dekodere av ulikt merke kun fordi den er satt til å indikere signalstyrke etter gitte verdier.

Om man reelt sett har ca. 50% signalstyrke, kan en produsent sette 50% til knallsignal, mens en annen setter det til supersvakt.

Samme signal, ulik indikering, og ofte indikeres det bedre for å gi intrykk av at dekoderen er bedre.

Indikatoren på HD PVR dekoderen er visstnok (ifølge montørene) ikke så ille og faktisk brukendes til noe.

For oss brukere er det greit å vite at man både trenger styrke og kvalitet, og man kan fint ha nok styrke men for dårlig kvalitet på signalet slik at det blir rød bar.

 

Når det gjelder det at dekoderen ødelegger signalet også for andre dekodere, så har jeg aldri hørt om det.

Jeg ville jo anta at det enten er dårlig kontakt i en plugg, feilmontert plugg, skadet kabel, eller noe lignende.

En skade kan komme og gå hvis det blåser litt f.eks på ledingen ved skaden og den svaier litt i vinden eller noe sånt.

Det kan selvsagt også være skade på dekoder eller lnb, ville tro lnb var mest utsatt siden den er ute eksonert for regn og snø, fugler, vind, naboguttens luftgevær og lignende.

Signalmessig kan det vel kun være 3 tilstander, OK, brudd eller kortslutning.

OK, skulle være OK, brudd skulle ikke gitt signal i det hele tatt og kan vel enklest sjekkes ved å bruke først den ene så den andre inn i dekoderen.

Kortslutning er vel målbart med et multimeter eller ohm-meter mellom pinnen i midten og jordkappen (trådene) når den er frakoblet begge ender.

Det er jo dekoderen som sender ut strømmen, så en kortslutning burde ikke ødelagt lnb.

Logisk sett så kunne man brukt først den ene kabelen på alle lnb inngangene, deretter den andre på alle inngangene og sett hva som funket. (Med alle inngangene mener jeg at man flytter den fra inngang til inngang).

 

Når det gjelder signal som forsvinner så er ihvertfall problemet her i huset at alle som har tilgang til dekoderen setter dekoderen til å ta opp ting uten å se om andre tar opp noe samtidig, og når man så får 5-6 overlappende opptak så "forsvinner" mange på mystisk vis.... :-)

Man kan ta opp på maks to kanaler samtidig og se på den tredje, og har også hørt at det skal være mulig å ta opp to kanaler og samtidig ta opp på en tredje via scart til en dvd opptaker.

Lenke til kommentar

Klar over at man skal være forsiktig med å justere antenna, monterte antenna selv gikk uten problemer det.

 

Fått flere forslag fra CD: Justere antenna pga at nivå på sat 2 er altfor høy. Oppdatere til ny software, det skulle fikse dette. Nullstille tuner. Har også selvsagt sjekket koblinger. Har også formatert harddisk(tapt mange god biter fra premier league)

 

Sjekket EPG og signal nivå i dag, da viste EPG programmer for 3 dager. Men signal nivå er fortsatt på 253.

 

Får ta med tuner til en kamerat å sjekke!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg får nå tilsendt min fjerde eller femte dekoder, er kommet ut av tellingen, etter at det ikke lenger var mulig å justere bildestørrelsen lenger etter oppdateringen.

Oppdateringen tok alså knekken på den funksjonen, og har forsøkt tallløse ting med kundeservice uten at noe har hjulpet.

 

Fikk også en ny reset fremgangsmåte jeg ikke har hørt om før:

Rød knapp, 353, text.

Dette tastes etter hverandre, så går det 15-20 sekunder så slår den seg av og man må innstallere pånytt med å velge land og språk osv.

Aner ikke hva som er forskjellen på denne og de andre løsningene.

 

knbuskum: Noe må jo være defekt hos deg siden den viser fullt signal på den ene inngangen.

Vet ikke så mye hvordan det teknisk fungerer, men vil tippe at det enten er lnb eller dekoder.

Lnb burde ikke vært defekt på alle inngangene med mindre den er fyllt med vann elelr noe, så hvis du har forsøkt å koble om uten at det hjelper ville jeg vel forsøkt med dekoderen.

Det er enklest å få sendt ut en ny, CD pleier ikke være vanskelige, og det er enklest å koble om inne fremfor å styre ute.

Du kan selvsagt teste den andre steder først, men er den defekt kan den lnb også ryke.

Typiske nivåer pleier være mellom 170 (min) og opp mot rundt 185.

Har ennå ikke sett noen over 200, så ditt nivå er altfor høyt.

 

Lnb pleier såvidt jeg vet sjelden å feile, noen har måttet bytte eldre lnber fordi de ikke dekker området til noen nye kanaler men utover det er det sjelden de feiler såvidt jeg kjenner til.

Googlet litt rundt etetr høyt satelittnivå, og fant bl.a denne:

 

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t815556.html

 

"Når du får høyt signalnivå, men ikke noe signalkvalitet, så betyr det som oftest at du har peket mot feil satelitt."

 

Ser ikke at dette gjelder deg siden det kun er på den ene inngangen...og det er det som er rart her.

 

Enkleste måten å finne ut om det er dekoder eller lnb er vel følgende:

1 -Bruk kun 1 inngang på dekoderen om gangen.

2 -Har du normalt nivå på inngang 1, flytt over til inngang 2 med samme lnb utgang.

3 -Hvis du da får høyt signal så er det dekoderen, siden begge har brukt samme lnb utgang.

4 -Har du fortsatt normalt signal er det lnb, og da er det bare å få ny.

Dette forutsetter selvsagt at kabler og plugger er ok, og at ingen spiker fra monteringsstifter er slått gjennom kabelen.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å finne ut om det er dekoder eller lnb er vel følgende:

1 -Bruk kun 1 inngang på dekoderen om gangen.

2 -Har du normalt nivå på inngang 1, flytt over til inngang 2 med samme lnb utgang.

3 -Hvis du da får høyt signal så er det dekoderen, siden begge har brukt samme lnb utgang.

4 -Har du fortsatt normalt signal er det lnb, og da er det bare å få ny.

Dette forutsetter selvsagt at kabler og plugger er ok, og at ingen spiker fra monteringsstifter er slått gjennom kabelen.

 

 

Fulgt fremgangsmåten som over.

 

Og punkt 3 gjelder for meg.

Har normalt nivå på inngang 1,flytter over til inngang 2 får unormalt høyt nivå.

 

Men CD vil ikke være med på dette! De påstår fremdeles at justering av antenna er det som skal til

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis du får ulikt signalnivå på dekoderens lnb innganger når du bruker samme lnb utgang, så må det være dekoderen.

Antenna står jo samme vei på begge inngangene...

Jeg vil tippe det er det høye nivået på innagng 2 som knekker lnbene og som gjør at dreamboxen også får problemer etterpå.

Du kan jo ta en spansk en for å få ny dekoder hvis de er veldig vrange, si f.eks at du ikke får justert bildestørrelsen etter oppdateringen (mellom 4:3, 14:9, 16:9).

Det får ikke jeg, og jeg fikk ny dekoder uten flere spørsmål.

Jeg vet jo at man visstnok får høyt nivå hvis man har vridd antenna mot feil satelitt, men da skulle jo begge gitt høyt nivå?

Det er jo også mulig å få en servicetekniker fra CD til å se på det, han kan ihvertfall utelukke en del ting.

Lenke til kommentar

Jadda.

 

Rart at jeg skal havne opp med å kjøpe ting som ofte blir omtalt någet negativt på disse forumene? Vel, jeg er fornøyd med min Nokia 5800, med min Samsung LE40/535 og til og med med min nyinnkjøpte PS3 som jeg også bruker som Blueray-spiller. Kjempefornøyd! Nå gleder jeg med til postmannen banker på døra mi med min CD`s HD-PVR. Spørsmålet mitt er om modellen under, dvs den uten PVR, er like god på lyd og bilde og kan oppdateres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...