Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forresten funne løysninga på problemet mitt. Det eg gjor var å gå inn på ein "hemmeleg" meny for å ta ein skikkeleg formatering av harddisken. Eg siterer eit innlegg på Dinside der oppskrifta står:

 

"1. Gå til: "MENY" -> "Teknisk informasjon" -> "Produktdata"

 

2. På fjernkontrollen trykk følgende 3 taster etterhverandre:

 

Rød tast - i (info) - Grønn tast

 

3. Flytt markøren ned til "Harddisk" og trykk "OK"

 

4. Flytt markøren ned til "Formatere harddisk" og velg OK/Ja.

 

(Teksten i dette bilde er på fransk, men det står Ja/Nei på norsk nederst)

 

 

5. Sett deretter dekoderen i STAND BY.

 

Når dekoderen slåes på igjen er boksen i førstegangsinstallasjon med slettet HDD."

kjelde: http://www.dinside.no/823374/canal-digital-ordnet-opp

 

Var det noen spennende nyheter i oppdateringen? Jeg er hjemmefra fram til fredag og får ikke sjekket før.. :)

Nei, eg har endå ikkje merka noko forskjell med denne oppdateringa.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp fått denne HD-PVR boksen til kabelnett i hus. Virker helt ok foreløpig for min del men det er da 2 ting som jeg finner litt utrolig.

 

1. Den blir veldig varm når den har stått i standby! Hvor i huleste gjør den det og finnes det noen måte å få den kald på?

 

2. Vifta irriterer meg litt men ikke så mye som varmen.

Lenke til kommentar
Nettopp fått denne HD-PVR boksen til kabelnett i hus. Virker helt ok foreløpig for min del men det er da 2 ting som jeg finner litt utrolig.

 

1. Den blir veldig varm når den har stått i standby! Hvor i huleste gjør den det og finnes det noen måte å få den kald på?

 

2. Vifta irriterer meg litt men ikke så mye som varmen.

 

1. hvorfor er det et problem?

2. Vifta hører du ikke når du har lyd på tv'en

Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke skrevet at det er et problem men jeg lurer på hvorfor dette er den eneste enheten i mitt hjemmekino oppsett som er som en kokeplate 24/7 selv i standby modus? Og dersom det er mulig å få den kald i standby modus så foretrekker jeg selvsagt det.

 

2. Viften høres selv når TV er påslått, om jeg ikke skrur opp en del på volumet selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Enurweb

1 -Årsaken til at den blir varm, som igjen gjør at viftene jobber masse, er mange dårlige løsninger:

 

1 -På grunn av designen er det plass til svært lite luft inni boksen, noe som gir svært dårlig luftkjøling

2 -På grunn av filterløse inntak, fylles boksen opp med støv som tetter til det lille volum som finnes

3 -På grunn av dårlige og få vifter så pumpes det svært lite luft gjennom

4 -Det er valgt en løsning hvor harddisk tar opp hele tiden mens tuneren er i bruk, det gjør at det genereres maksimalt med varme mens den er på

5 -Generelt dårlig design hvor man lar "tung" HD mottak som krever mye og genererer mye varme løses med minimal kjøling og kompakt design.

6 -Mulige bugs i firmware som gir dårlig viftestyring

 

2 -Når den er ny høres den som du hører den nå, etterhvert (etter 2-3 måneders bruk) så vil viftene ofte støye enormt mye mer, da snakker man hårføner nivå og man må faktisk skru opp volumet endel for å overdøve støyen.

 

Jeg har byttet mine dekodere etterhvert som de har begynt å støye mer, og det har aldri vært noe problem.

Jeg har fått beskjed fra canal digital om at de er så misfornøyde med dekoderen at de har startet å utvikle en helt ny dekoder som kommer om ca. ett års tid.

Da vil vi som fortsatt holder ut med dekoderen kunne bytte den inn til en god pris.

Så vi må nok slite med den enda ett år..

 

En annen artig sak er at jeg har fått beskjed fra canal digital om at dekoderen ikke er designet for å være på mer enn 4-5 timer i døgnet, og når man som jeg har den på 15-20 timer i døgnet så tåler den faktisk ikke dette.

Derav varmeproblemer, viftestøy osv.

 

en siste ting er at jeg har lokalisert støyen på mine til overgangen mellom det nedsenkete midtpartiet og høyre side.

La fingen lett på bakkanten i det området, og støyen ble kraftig redusert.

Skal ikke mye til, regner med det vil holde med en noen mynter eller noe annet lett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk firmware oppdateringen idag.

 

Forandringer merket så langt:

-Stillere (bedre viftestyring?)

-Kaldere harddisk, tempen sank fra 41 til 35 grader etter oppdateringen

-TV/on-demand knappen sluttet å virke, dvs det indikeres at skjermbildet justeres men ingenting skjer.

-Logoer på enkelte kanaler og deler av teksten, bl.a på BBC HD, kommer utenfor skjermen.

-Virker noe raskere

 

Har hoved-tven til service så den jeg bruker nå har kun scart tilkobling, mulig hdmi ikke har samme skjermjusteringsproblemer.

Ennå ikke funnet ut om hdmi versjonen er oppgradert fra 1.2 til 1.3, og funskjonen med å kunne bla i epg listen med venstre piltast (som ble fjernet i en av de forrige oppdateringene) er fortsatt ikke kommet tilbake.

 

Her er nyhetene:

 

http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Pa...6-oktober-2009/

 

Ser ut som hovedfokuset har vært på EPG og teksting.

Tekstingen har tidvis vært veldig usynkron på opptak, håper dette er fikset.

Margininnstillingen er endelig aktivert, så nå får jeg med meg start og slutt på programmer som tas opp fra enkelte kanaler...flott!

Navn på opptak var irriterende før, slettet opptak jeg skulle hatt fordi det hadde feil navn inntil jeg fant ut at det tidvis ble navngitt med programnavnet før eller etter.

 

Alt i alt er det skuffende få forbedringer.

Hva skjer med alle som opplever full harddisk feilen, mulighet til å bla sidevis med venstre piltast, aktivering av usb kontakt, et litt mer spennende radioliste (med epg, info, kobling mot databaser slik at cover, artist og sangtittel vises osv), hvorfor ble muligheten til å forandre skjermformat borte, hvorfor ble harddisken kaldere og viftene stillere (det er jo bra, men noe må ha skjedd der også), vil play og rec i displayet bli byttet med et telleverk, vil oppstart og avstenging gå raskere, hva med signalstyrken som tidvis grunnet softwaren viser feil (nok styrke, men rød bar).

 

Får jo håpe at de ikke slutter å oppdatere siden den skal i søpla om et års tid...

Lenke til kommentar

Ankh :)

 

Her var det mange gode svar :) Både nyttig og informativt å lese et slikt innlegg og det setter jeg pris på!

 

Du vet ikke tilfeldigvis også hvorfor dekoderen er varm mens den er i standby? Jeg merket for eksempel at den var varm i standby da jeg skrudde på DVD spilleren min (står under CD dekoderen) og tok ut platen som var i for å så ersatte med en ny plate. Da kjente jeg at platen som satt i var varm til tross for at jeg nettopp hadde skrudd på DVD spilleren.

Kjente jo da igjen at CD dekoderen i standby modus har varmet DVD spilleren under og til og med platen som satt i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...