Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Kjenenr ikke så mye til kabelversjonen, har parabolversjonen selv så det er den jeg har diskutert og lagt ut info om.

Mye er likt, men firmware utvikles nok til hver av dem uavhengig av hverandre.

 

Fikk forøvrig svar fra canal digital idag:

 

"Vi er klar over at det er litt barnesykdommer med den nye softwaren og vi setter stor pris på alt av tilbakemeldinger du har og gi oss".

 

Å release en firmware man vet det er barnesykdommer med liker jeg ikke, men det er vel lov å håpe at de rettes med en ny oppdatering innen ikke alt for kort tid.

 

Som sagt, fortell om hva som er bra og dårlig og de problemer og løsninger dere har med dekoderen både her og til CD så blir det vel bra til slutt en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk kan oppsummeres ved en quote fra tidligere innlegg: Med fjerning av funksjoner (som TV-bildet i programguiden), ...., dårligere lesbarhet (mindre og tynnere bokstaver) som ødelegger for de eldre og svaksynte, og dårligere stabilitet er det vel bare å konstatere at oppgraderingen var en nedgradering.

 

Dårlig

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Mormoren min fikk en slik PVR dekoder fra CD for en tid tilbake. Ettersom hun ønsker å holde ting enkelt og greit har hun ikke villet bruke den så jeg tenkte at jeg kunne prøve den hjemme hos mutter og fatter. Etter å ha koblet til de nødvendige kablene (jeg brukte en vanlig antennekabel og ikke den trippelskjermede som fulgte med da den ligger igjen der jeg henta den. Kan dette ha noe å si?) og trykka på hurtiginnstallering og lagret kanallista får jeg beskjeden:

 

"Hvis du abbonerer på denne kanalen: Vent på oppdatering av programkort. Detta kan ta opptil 2 timer. Ikke bytt kanal under oppdateringen." Jeg har latt den stå slik i mange timer med NRK1 HD som valgt kanal, uten at noenting skjer.

 

Forøvrig har dekoderen aldri vært i bruk og heller ikke smartkortet. Jeg fikk forespørsel om å oppdatere den da jeg skrudde den på og gjorde dette.

 

Har jeg gjort noe galt? Er ikke dekoderen flyttbar mellom leiligheter? Har noen en løsning?

 

 

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar

 

 

"Hvis du abbonerer på denne kanalen: Vent på oppdatering av programkort. Detta kan ta opptil 2 timer. Ikke bytt kanal under oppdateringen." Jeg har latt den stå slik i mange timer med NRK1 HD som valgt kanal, uten at noenting skjer.

 

 

Ring CD kunde(ikke)service så be dem prøve å sende en oppdatering til smartkortet, løser mest sannsynlig problemet. Mens de gjør dette må dekoderen stå på kanal 1

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Mormoren min fikk en slik PVR dekoder fra CD for en tid tilbake. Ettersom hun ønsker å holde ting enkelt og greit har hun ikke villet bruke den så jeg tenkte at jeg kunne prøve den hjemme hos mutter og fatter. Etter å ha koblet til de nødvendige kablene (jeg brukte en vanlig antennekabel og ikke den trippelskjermede som fulgte med da den ligger igjen der jeg henta den. Kan dette ha noe å si?) og trykka på hurtiginnstallering og lagret kanallista får jeg beskjeden:

 

"Hvis du abbonerer på denne kanalen: Vent på oppdatering av programkort. Detta kan ta opptil 2 timer. Ikke bytt kanal under oppdateringen." Jeg har latt den stå slik i mange timer med NRK1 HD som valgt kanal, uten at noenting skjer.

 

Forøvrig har dekoderen aldri vært i bruk og heller ikke smartkortet. Jeg fikk forespørsel om å oppdatere den da jeg skrudde den på og gjorde dette.

 

Har jeg gjort noe galt? Er ikke dekoderen flyttbar mellom leiligheter? Har noen en løsning?

 

 

Setter pris på alle svar :)

 

Bruker du kortet som fulgte med tuneren eller bruker du et kort som du hadde hjemme hos deg?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Oppdaget første rene bug idag.

 

Flere ganger når jeg slår den på stopper den under oppstarten og viser "mute" i displayet.

Deretter slår den seg av til den viser klokka igjen.

Deretter kan den slås på igjen og har da startet som normalt.

 

Varslet canal digital om dette idag, og fikk til svar at det var en kjent bug med den nye softwaren som ville bli fikset i en ny oppdatering som kom om ca 2 uker.

 

Da er det vel bare å gi tilbakemeldinger om ting man er misfornøyd med i denne oppdateringen (nevnte bug, manglende bilde i programguide og opptaksliste, teksten osv) slik at det blir gjort noe med.

 

La også merke til at når man merker programmer for opptak i programguiden får man ikke lenger merket hele programmet med en farge men isteden kommer et bittelite symbol helt til høyre.

Dette er ihvertfall en sak det burde vært enkelt å fikse....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den meldingen om å vente har aldri fungert hos meg heller.

Har alltid ringt kundeservice og de har fikset opp når det har skjedd.

Antar selvsagt at du abbonerer på kanalen du vil se på?

Nr til canal digital kundeservice er 06090.

De har vært greie med meg ihvertfall, svart raskt både på mail og telefon og ryddet opp uten spørsmål.

Lenke til kommentar

CD kjører oppdateringer hver 1. i måneden. Det er da viktig at dekoderne har strøm i seg. Hvis dere får beskjed om å vente på oppdatering, så venter dere i 2 timer. Hvis det ikke fikser problemet så ringer dere 06090. For da er det noe feil med den automatiske oppdateringen (noe som skjer av og til), men det skal i grunn gå. Måten å sjekke om det er kun en oppdatering som trengs er å sjekke BBC world news. Den ligger normalt på kanal 34, men det kan være forskjell fra nett til nett. Finner dere ikke den så kan dere prøve NRK tegnespråk. Den ligger på kanal 399, men der kan det også variere fra nett til nett.

 

Det med HD-PVR dekoderen som ikke fungerer:

Her trengs det en omregistrering slik at riktig conax finner riktig kort og dekoder. Det som kan gjøres med den er å ringe KS for å få omregistrert den og da sende ut et eierskifteskjema slik at den blir registrert på riktig adresse og coax kabel. Her er det et skjema som blir sendt i posten og det er ikke først før CD får det igjen at dekoderen blir aktiv på ditt kundebilde. Det er viktig å bruke den trippeltskjermede antennekabelen som følger med da den har stor betydning for oppdatering og EPG.

 

Har dere flere spørsmål så er det bare og spørre meg. Tar tak i det så fort jeg har muligheten til å gjøre det. :)

 

EDIT: Jeg snakker da kun for kabel-tv. Kan nesten ikke noe om parabol segmentet.

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar

Trenger man noe spesielt abonnement for å få tuneren til å virke? Vi har kabel-TV og bredbånd derfra.

 

 

Nei, så lenge du har en KTV dekoder og grunnpakken fra CD og du ikke har et dårlig operatørnett som ikke kan ha dekoder, så skal dekoderen fungere fint. I ditt tilfelle så har du bra en kabel, så fungerer ikke dekoderen på KTV (kabel-tv) så ringer du KS på 06090 så skal vi hjelpe deg.

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Rosero: Kjempeflott å se canal digital her inn på denne tråden, vil forhåpentligvis gi en fin flyt begge veier med problemer og løsninger.

 

Oppdaget forøvrig enda en irritasjon med den nye programvare-oppdateringen.

I opptakslisten, så er gjenværende kapasitet erstattet med en søyle som indikerer hvor mye som er brukt/igjen.

Det sier egentlig ikke så mye, det er bedre med en oversikt som viser hvor mange timer/minutter kapasitet som er igjen eller til nøds hvor mange prosent som er igjen.

Dette ligger allerede tilgjengelig i menyen under innstillinger, så det burde være en grei sak å kopiere denne infoen om estimert gjenværende kapasitet inn i opptakslisten også.

Det er også god plass til det øverst til høyre på skjermen.

 

Alt i alt så fungerer oppdateringen greit, bortsett fra følgende bugs og irritasjoner:

-Oppstartsbug hvor tuner slår seg av etter å ha vist mute i displayet. (Dette er en kjent bug for canal digital og er lovet fikset i neste oppdatering).

-Mangler skjerm som viser tv-programmet både i programguiden og opptakslisten (hvor den skal previewe opptaket).

-Opptakslisten mangler info om gjenværende kapasitet i timer og minutter. (Dette ligger allerede under meny/innstillinger og trenger kun å kopieres over).

-Programmer som merkes for opptak i programguiden bør merkes tydeligere, f.eks at hele programnavnet får en farge som i forrige programvare, ikke som nå hvor indikatoren er en mørk liten prikk til høyre for programmet.

-Tekst i programguide og menyer bør gjøres tydeligere, dvs større og med hvit skrift slik det var i forrige programvareversjon.

-Skjermformat bør velges med TV, piltaster opp og ned, TV og ikke flere trykk på TV knappen som nå.

TV-Piltast opp/ned-TV, ikke TV-TV-TV-TV osv.

-Visningen av dagens dag og dato bør erstattes med visning av dag og dato i henhold til programguiden. Visningen av dag og dato i henhold til programguiden fjernes fra der den er.

Eventuell visning av dagens dag og dato flyttes til midten øverst eller et annet mer nøytralt sted.

-Visning av idag og imorgen erstattes med dag og dato for å få en mer gjevn og enklere stil i likhet med visning av dag og dato de andre dagene.

-Det runde lasteikonet øverst til høyre på skjermen kan fjernes da det vises så kort tid at det ikke er vits i å ha det

 

Av en eller annen grunn må jeg manuelt velge widescreen format på TV hver gang jeg slår den på etter oppdateringen. Det har jeg ikke gjort før. Vet ikke om det er en inkompabilitet mellom dekoder og TV eller en bug i den nye programvaren.

 

Jeg savner også en eller annen form for krasj-logg, som man kan sjekke hvis dekoderen låser seg og eventuelt oppgi krasjårsak slik vist i loggen til kundeservice.

Ville vært greit å vite om den låser seg pga høy temp, fullt bufferminne, harddisk feil, defekt vifte, feil på strømforsyning, feil på signalmottak, for dårlig signal osv.

 

Forøvrig er det noen forbedringer som er registrert også:

-Raskere å slå seg av og på

-Raskere menyer

-Raskere til å skifte kanal

-Visning av dag og dato i programguide

-Mulighet til å bla sidevis i programguide med kanal piltastene

-Virker som om den restarter når den låser seg

-Bedre organisering av menyer

-Bruk av knapper på fjernkontrollen slik de var tiltenkt

-Fortsatt stille

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Er veldig spent, har bestilt PVR dekoderen nå, håper det blir verdt det.. Det ser jo ut som om CD er interessert i respons og at det blir gjor noe gjennom oppdateringene som kommer :)

 

bare lurer på en ting; for å ta imot HD kanalene må jeg da ha 2 hoder på parabolen og 2 antenne kabler tilknyttet dekoderen? Kan vel ikke akkurat kalle meg noe teknisk vidunder.. Men følger dette i så fall med i pakken?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alt følger med i pakken.

Trenger kun ett hode (lnb) men hodet har flere tilkoblinger.

De to medfølgende rullene med coaxkabel kobles mellom hver sin inngang på dekoderen og utgang på satelitthodet.

Virker med en kabel også, men for å få automatiske oppdateringer og kunne ta opp en kanal mens man ser på en annen eller ta opp to kanaler på en gang så må du ha begge kablene tilkoblet.

Det anbefales at det sterkeste signalet kobles på inngang 1 på dekoderen (signalstyrken leses av i menyen på dekoderen, hvis 2 er sterkere enn 1 bytter du bare om kablene på dekoderens innganger.

Det eneste som ikke følger med er en skjerm (paraply) til å beskytte parabolhodet.

Det hjelper mot snø og regn, men er ikke absolutt nødvendig.

 

Jeg har ihvertfall vært fornøyd med CD sin kjappe og riktige respons, og ting blir kontinuerlig utbedret.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

høres bra ut :) jeg har hatt CD i et år med vanlig dekoder, men blir spennende å teste PVR, i en travel studie hverdag trengs muligheten til å ta opp favorittene..

 

Burde man stille inn parabolen på nytt hvert år? Er det vanlig at signalkvaliteten blir noe dårligere ettersom parabolen blir utsatt for vær og vind?

 

Takk for svar på tidligere innlegg :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Noen borer et hull i falsen langs parabolen og fester en stang inntil husveggen for å stabilisere parabolen.

Har selv aldri hatt problem med at parabolen vrir seg, men min står rimelig beskyttet også.

Problemet er av og til at folk måker snø fra taket og treffer parabolen med full tyngde.

Det er ikke bra, og da må man ofte justere den litt igjen.

 

Raul07: Har kun parabol så vet ikke, men prøv å tilbakestille den og ta nytt kanalsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...