Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det virker ihvertfall på vår. Ikke gjør det gjennom EPG listen, men gå på selve kanalen.

Bruk stopp knappen, ikke den røde opptaksknappen.

Hvis det ikke virker, er det noe bug med boxen. Prøv å kjøre en tilbakestilling.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hadde en kveld igår hvor dekoderen var håpløs.

Har fungert flott siden vi fikk den siste, men igår var det stopp på moroa.

Merkes som vanlig på at når man skal slå den av, går den ikke gjennom nedstengingsbiten og ender opp med å vise klokka, men switcher isteden rett av og fortsetter å vise kanalnr.

Tilbakestilling, slå av strømmen osv virket ikke så jeg kom frem til denne løsningen som virket:

 

Valgte tilbakestilling.

Under tilbakestillingen kutter den stømmen et øyeblikk.

Trekk da ut strømpluggen, eller slå av strømmen med bryteren hvis du har en nyere dekoder.

La strømmen være av 10-20 sekunder.

Slå på/plugg inn strømmen igjen, og fullfør tilbakestillingen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

* Bedre stabilitet når kunden ”blar” i opptakslisten.

Oppgraderingen gir raskere og mer effektiv navigering i opptakslisten.

 

-Problemet har vært at dekoderen låser seg idet man går inn i opptakslisten, ikke når man blar.

Vet ikke om det er fikset, men min har vært stabil lenge nå.

 

* Enkelte dekodere har startet harddisken når dekoderen står i ”stand-by”.

Dette løses med ny programvare som gir bedre stabilitet i dekoderen.

 

-Ikke mye info om hvorfor harddisk startet (diskopprydding, diskvedlikehold, defragging andre ting?) men man får jo håpe det er løst.

 

* Enkelte dekodere har problem med at opptak ”blir borte” fra opptakslisten.

Oppgradering av programvaren sikrer at også tidligere opptak blir tilgjengelig. Oppgraderingen gir trygghet for at opptak lagres forsvarlig.

 

-Med en PVR så er jo litt av poenget at opptak skal lagres forsvarlig, ikke forsvinne.

Rart at det har tatt så lang tid å sørge for at man ikke mister opptak.

 

* Oppgraderingen gir også bedre stabilitet for pause og spole i sendinger samt avspilling av opptak.

Ny versjon av programvaren sikrer trygg bruk, også når planlagt opptak starter.

 

-Trygg bruk? Hmmm, så den ikke eksploderer eller begynner å brenne?

Antar det menes at den er mer stabil nå.

 

Det er massevis igjen, ikke alt er software løsbart:

 

-Chassis er for løst, og vibrerer slik at det støyer

-Fortsatt ingen logg eller status (utover harddisk temp) som kan si noe om hvorfor dekoder låser seg (minne, temperatur, konflikt, belastning, spenning osv)

-Fortsatt ikke enablet skjult meny for bl.a formatering av haddisk

-Mener det fortsatt er hdmi 1.2 og ikke 1.3?

-Fortsatt endel dårlige menyer, både med tanke på hvor ting ligger og måten det vises.

Savner f.eks å kunne vise begge signalstyrkene på en gang i steden for å måtte velge en for en

-Fortsatt designmessige tabber, som at harddisk dekker luftehull og for lite volum til luftkjøling, manglende filtre, og luftehull på siden hvor folk ofte dekker dem til når de stapper den inn i en rack

-Fortsatt ikke mulig å kopiere ut opptak til en minnepinne eller lignende via USB

-Fortsatt feil i epg, tregt og tidvis umulig å bla tilbake dag for dag

-Savner flere måter å avbryte opptak på. I tilleg til å gå til kanalen som tar opp og trykke stopp burde man kunne avbrudt i EPG listen og den manuelle opptakslisten

-Strømforsyning med lys og bryter burde hatt lyset koblet slik at det slukket når bryter kuttet strømmen, ikke som nå at det lyser når den er tilkoblet støm uavhengig av bryteren.

 

 

Men som sagt så har min vært rimelig støyfri og stabil i det siste.

Støyen forsvant når jeg la press oppå som forklart tidligere.

Har variert litt hvor jeg setter vektene, men er litt prøve og feile.

Virker for meg som om den nye strømforsyningen (med lys og bryter) har gjord dekoderen mer stabil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-82119

Så at det endelig var ordnet slik at hvis man ser på et opptak når et annet starter, så switcher dekoderen ikke kanal til den som tas opp lenger.

En fin ting å få fikset, som har irritert meg mange ganger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

vet ikke med dere andre, men ihvertfall har min dekoder med ny type strømforsning og siste firmware vært helt stabil.

Den nye typen strømforsyning har en lampettbryter på kabelen inn til dekoderen, og et lys som lyser når støpselet er i.

Har fått tilbakemelding om at mange problemer skyldes dårlig strømforsyning, så anbefaler alle som sliter med dekoderen å få den nye typen strømforsyning og se om det hjelper.

 

Funker ihvertfall problemfritt hos meg nå....

Lenke til kommentar

vet ikke med dere andre, men ihvertfall har min dekoder med ny type strømforsning og siste firmware vært helt stabil.

Den nye typen strømforsyning har en lampettbryter på kabelen inn til dekoderen, og et lys som lyser når støpselet er i.

Har fått tilbakemelding om at mange problemer skyldes dårlig strømforsyning, så anbefaler alle som sliter med dekoderen å få den nye typen strømforsyning og se om det hjelper.

 

Funker ihvertfall problemfritt hos meg nå....

Om man kjøper den nå, er den da med den nye strømforsyningen?
Lenke til kommentar

Har ikke PVR dekoder, men har i kveld trøbbel med at HD-kanalene vil ikke vises eller hakker og blir avbrutt. Dette er på grunn av dårlig signalstyrke. Når jeg såg på signalstyrken gikk den mellom grønn og orange. Er dette pga dekoderen eller er det slik at visse steder er signalene fra Canal Digital dårligere enn andre steder? Har ikke opplevd dette mye, men kjente jeg ble skikkelig forbanna når jeg skulle se landskampen og HD-kanalen var håpløs å se på. Så virket den plutselig i 20 minutter, så var det tilbake til samme dritten. Er samme greiene på TV-Norge HD når det først er dårlig.

 

Noen som har en god forklaring på dette?

Lenke til kommentar

Har ikke PVR dekoder, men har i kveld trøbbel med at HD-kanalene vil ikke vises eller hakker og blir avbrutt. Dette er på grunn av dårlig signalstyrke. Når jeg såg på signalstyrken gikk den mellom grønn og orange. Er dette pga dekoderen eller er det slik at visse steder er signalene fra Canal Digital dårligere enn andre steder? Har ikke opplevd dette mye, men kjente jeg ble skikkelig forbanna når jeg skulle se landskampen og HD-kanalen var håpløs å se på. Så virket den plutselig i 20 minutter, så var det tilbake til samme dritten. Er samme greiene på TV-Norge HD når det først er dårlig.

 

Noen som har en god forklaring på dette?

 

Nja ikke annet enn at jeg sliter med det samme, og ifølge CD er det en storfeil i området jeg bor i(Grenland) som fører til lav signalkvalitet og at mange kanaler ikke virker spes HD kanaler som krever god signalkvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem!

Fjernkontrollen funker ikke, uansett hva jeg trykker på så kommer info om hvilken kanal og program opp. Når jeg trykker på fjernkontrollen så begynner statuslampa og en lampe over tallet på dekoderen og blinke som en sirene, de blinker sånn helt til jeg ikke retter kontrollen mot dekoderen igjen. Den begynte sånn når jeg satt i et eldre programkort!

 

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

Hei, lurer bare på om man får den nye HD PVR dekoderen om man bestiller nå? Eller er det slik at man må pressisere ovenfor selger at jeg må ha den nyeste versjonen?

 

I tillegg lurer jeg på, hvor god signalkvalitet må man ha for å kjøre HD kanalene på en tilfredstillende måte?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Signalstyrke: CD sier 180 som minstekrav for å være sikret problemfritt mottak.

I praksis ligger det på max 174-175.

 

Fjernkontroll: Reklamer til CD. Fjernkontroller har 5 års reklamasjon.

 

Bytte HDD til SSD: http://avforum.no/forum/satellitt/95290-canal-digital-hd-pvr-sagem-101-st-bytte-harddisk-generell-stoydemping.html

Teknisk sett er det nok mulig, men må nok klusse litt for å få det til.

Er nok en partisjon på harddisken med "nødvendige" filer som må flyttes over til ny disk.

 

Bestilling: Ville nok presisert at jeg ønsket med den nye strømforsyningen med bryter, men vet ikke om CD fortsatt sender ut dekodere med gammel strømforsyning.

 

Min dekoder fungerer nå fortsatt perfekt, selv etter lang tid med hard bruk mye opptak sletting titting og kombinasjoner så har den ikke låst seg en eneste gang.

Støyen er lik null etter at jeg fant ut trikset med å legge den på en myk pute og ha noe vekt på sidene. Kommer innimellom svak støy og flytter da vektene med prøve/feile til den er tilnærmet lydløs igjen.

Lenke til kommentar

Håp pågang, fant følgende i det svenske forumet minhembio.com:

 

Jag mailade Canal Digital igår, och fick följande svar:

---------------------------------------------------

Hej och tack för ditt mail

 

Goda nyheter, den nya Linuxbaserade mjukvaran är satt att lanseras nu på måndag nästa vecka.

 

Har du två kablar från parabolen till boxen så får du automatiskt upp förfrågan i bild om att installera den.

 

Har du en kabel finns "New software Search" under Setup i Menyn (såvida du inte har en väldigt gammal mjukvara då måste man tvinga ner mjukvaran i box via vissa knappkommandon).

 

Några andra funktioner än VOD samt ändrad layouten är inte aktuella.

---------------------------------------------------

 

Det verkar som att den nya programvaran är på gång iaf :)

 

 

Ny manual for den nye oppdateringen som kommer (svensk):

http://www.canaldigital.se/upload/Kundservice/Boxguide/Manualer/Manual-HD-PVR-101-ST-Canal-Digital.pdf

Endret av ein_2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk for snart to uker siden brev fra canal digital med varsel om en storoppdatering.

Oppdateringen kom idag.

Selve oppdateringen gikk som forventet greit, og forandringene var mange.

Man beholder opptak, men alt annet må legges inn på nytt (programmerte opptak, tidsmarginer på opptak, favorittlister osv)

 

Foreløpig oppdaget:

 

-Annen font på menyer og teksting

-Gjennomsiktig tekstingsbakgrunn

-Mange kanaler vises med svarte sider og må justere skjermformat mer på tv

-"On demand" knappen bytter ikke lenger skjermformat

-TV/exit: Velger skjermformat med flere trykk isteden for å bla opp og ned

-Menyer i mer svart/hvitt

-Live bevegelse på progressbaren

-Hele menysystemet er nytt. Får 4 menyvalg (MyTv (Opptak), TVGuide, VOD og innstillinger.

-Ikke bilde på programguide

-Mindre og tynnere skrift

-Signalstyrke i prosent

-Lagrer tvguide valg (En kanal eller flere kanaler)

-Symbol som indikerer lasting

-Kjapp avslutning

 

Jeg ble vel mest skuffet over oppdateringen.

Den forrige firmwaren var utrolig stabil hos meg, og opplevde ikke en eneste gang at den låste seg med den.

Skriften var også mer lettlest før, da teksten var større, bokstavene tykkere, bakgrunnen bedre, osv.

Første oppstart med ny firmware skulle jeg sjekke lydinnstillingene.

Da låste den seg et øyeblikk, før den gikk over til å vise TV.

Andre forsøk på å se på lydinnstillingene gikk greit.

Slo den på senere idag, og den stoppet på init og slo seg av.

Andre forsøk startet den opp som den skulle.

Kort sagt, etter å ha hatt en 100% stabil dekoder i en lang stund så har jeg nå opplevd 2 heng på under 1 times bruk.

Jeg ble også utrolig skuffet over at TV-vinduet var fjernet fra epg.

Det var utrolig greit å se TV mens man så gjennom hva som var på de andre kanalene eller når et program begynte.

Overgangen til prosentvisning på signalstyrken gjør det også vanskeligere å stille inn antennen.

Hele poenget med visningen er at man har en så stor skala at man kan justere på antenna uten at signalstyrken hopper og spretter for mye.

Lengre skala ville gitt roligere bevegelse.

En halvering av skalaen slik det nå er gjør at signalet reagerer dobbelt så raskt og det blir dobbelt så vanskelig å finjustere antennen.

 

Med fjerning av funksjoner (som TV-bildet i programguiden), reduksjon av funksjonalitet (som å halvere skalaen på signalstyrken), dårligere lesbarhet (mindre og tynnere bokstaver) som ødelegger for de eldre og svaksynte, og dårligere stabilitet er det vel bare å konstatere at oppgraderingen var en nedgradering.

Så nå er det vel tilbake til tiden med ustabilitet og kluss.

 

Minner om at det er kjempeviktig at alle som har problemer med dekoderen, uansett om det var med gammel eller ny firmware, tar kontakt med canal digtal kundeservice og gir tilbakemelding om problemet.

Dette gjelder også ønsker om forbedringer, som å få tilbake TV bildet i programguiden.

 

Så langt i erfaringene med ny firmware blir det en klar :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...