Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Hvis du bruker blenderprioritet vil du få ulik dybdeskarphet. Ved lukkerprioritet ulik bevegelse. Auto ISO kan brukes med fast blender og lukkertid men da mer støy.

Det blir vel motsatt. Ved blender prioritet så vil du få forskjellige lukkertider og dermed forskjellig bevegelse uskarphet og ved lukker prioritert vil blenderen endre seg og dermed forskjellig dybde skarphet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser mye bedre ut fortsatt litt mørk.

Hvis du bruker et Canon kamera har man MagicLantern som er er en fastvare hack som gir deg såkalt bulb ramping. Da får man en gjevn overgang fra lyst til mørkt.

På sommeren blir det ofte mer spennede skyer slik som cumulonimbus haugskyer de blir flotte på timelapse. Nå er det også sesong for lysende nattskyer, kalt noctilcuent clouds på engelsk. Dette er skyer på 80 kilometers høyde som kun sees når solen er ca 6 til 12 grader under horisonten og belyser de tynne lagene. Jeg så årets første i dag rundt 0115 tiden men de var dessverre tildekt av lavereskyer.

Her er en timelapse av NLC jeg tok i 2011:
http://youtube.com/watch?v=-U40smge3cI


 

Hvis du bruker blenderprioritet vil du få ulik dybdeskarphet. Ved lukkerprioritet ulik bevegelse. Auto ISO kan brukes med fast blender og lukkertid men da mer støy.


Det blir vel motsatt. Ved blender prioritet så vil du få forskjellige lukkertider og dermed forskjellig bevegelse uskarphet og ved lukker prioritert vil blenderen endre seg og dermed forskjellig dybde skarphet.

 

Jo du har helt rett hodet henger ikke helt med seint på natta.

 

Edit:

Hvordan får man innebygget youtube video her på forumet, mente at det bare var å poste linken tidligere?

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

 

Denne har blitt nevnt tidligere, men er det noen her som har kjøpt? Eventuelt vet når den kommer? Ser det er mange som venter på den, og estimert leveringsdato var desember i fjor.

 

http://www.kickstart...-motion-control

Utsolgt.

Du kan forhåndsbestille for neste produksjonsrunde som vil bli levert til vinteren.

 

Jeg har endelig mottatt en av disse denne uken, bestilte for evigheter siden. Har ikke lagd noe med den ennå, kun testet litt funksjoner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, dette er en glimrene tråd.

Har nettopp gått over til Canon 6D.

Har et lite spørsmål, Prøvde meg på en Timelapse i natt, Camera på 20s, og Timer på 40s.

Problemet er når kameraet har tatt noen bilder, hopper den over et bilde, eller bufferen klarer ikke å blir ferdig etter 40s og da må timeren vente til neste 40s eller 80s før neste bilde.

Kan det hver SD kortet(SanDisc Ultra 30MB/s) som er for dårlig til dette?

 

Vennlig hilsen

Geir

Endret av GeirTore
Lenke til kommentar

Kan tenkes at du har på noe som long exosure noise reduction eller hva nå den funksjonene heter. På lange eksponeringer tar kamera et ekstra bilde med samme eksponeringstid som bildet bare uten å slippe lys inn til sensoren. Dette ekstrabildet bruker kamera til å fjerne støy fra hovedbildet.

Ang. minnekort så tar du her 1,5 bilder i minuttet. Selv de tregeste minnekortene burde klare ett RAW bilde i sekundet.

Lenke til kommentar

Kan tenkes at du har på noe som long exosure noise reduction eller hva nå den funksjonene heter. På lange eksponeringer tar kamera et ekstra bilde med samme eksponeringstid som bildet bare uten å slippe lys inn til sensoren. Dette ekstrabildet bruker kamera til å fjerne støy fra hovedbildet.

Ang. minnekort så tar du her 1,5 bilder i minuttet. Selv de tregeste minnekortene burde klare ett RAW bilde i sekundet.

. Hei, ja denne står på, da er det nok der problemet er, Takk for godt svar! :). Geir
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte en time-laps-app til mobilen min (Note 3), testet den kjapt da jeg var ute å fløy i går. Begge er naturlig nok tatt gjennom vinduet.
Ikke så veldig spennende saker, men en artig app.

Appen heter Lapse it. Det finnes en gratis versjon også, men uten alt for mange valgmuligheter.

Velg selvsagt HD for best kvalitet.

 

Tok et bilde i sekundet, filmen er 24 eller 25 bilder i sekundet.

 

 

 

Ti minutters flytur på 28 sekunder.

Et bilde hvert sekund, filmen er 20 bilder i sekundet. Jeg bare holdt telefonen opp mot vinduet. Den lille ristingen av og til er bare turbulens.

 

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...