Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Har hatt samme problem med mitt D800 et par ganga, og er utrulig frustrerande ja.

 

Kan hende det er kulden som slår inn som gjer det, men tviler, for dette har skjedd i 20 plussgrader også. Har søkt litt på google, og mange som sliter med det.

 

Sjøl pleie eg berre å sette opp kameraet til å ta 500 og så stopper eg på ca 250 (10sek film), og det har gått bra veldig lenge no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, har sett det en sjelden gang nær oppunder romtemperatur, men det var alltid utendørs for min del, aldri innendørs. Etterhvert som været ble kaldere skjedde det bare hyppigere, og når det skjedde var det alltid mellom 200 og 300 frames, men med heatpacks tok det brått slutt. Null problem siden. Ymmv.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si om det vil gjøre en stor forskjell. Jeg har en 5D mkIII som jeg kjører med trådløst intervallometer, og et Nikon-kamera med innebygd, men som hadde dette omtalte problemet. 5D'en hadde aldri slike problemer, men jeg opplevde iblant at en og annen frame av 400 var korrupt. Bruker heatpacks uansett for å hindre dugging på objektiv, og har ikke hatt noen problemer med noen av dem etter flere hele netter under stjernene.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Vanskelig å si om det vil gjøre en stor forskjell. Jeg har en 5D mkIII som jeg kjører med trådløst intervallometer, og et Nikon-kamera med innebygd, men som hadde dette omtalte problemet. 5D'en hadde aldri slike problemer, men jeg opplevde iblant at en og annen frame av 400 var korrupt. Bruker heatpacks uansett for å hindre dugging på objektiv, og har ikke hatt noen problemer med noen av dem etter flere hele netter under stjernene.

Okey :)Da tror jeg at jeg tester ut dette.

Har du noen formening om akkurat hvor kaldt det måtte bli for at problemet oppstod?

Lenke til kommentar

... formening om akkurat hvor kaldt det måtte bli ...

Jeg er ikke sikker på om det er temperatur alene som er synderen. Det kan evt. ha noe med trekk + temperatur + relativ fuktighet å gjøre, og hvordan dette påvirker en sensor i kameraet elns. Har uansett ikke sett tegn til problemer etter at jeg ga kamera litt tilført varme.

 

Kan forøvrig ta med at jeg valgte å prøve denne løsningen etter å ha lest hva andre timelapsere skriver, spesielt Randy Halverson som produserte Horizons. Han gir noen tips rundt dette ved 3. bilde fra toppen her: http://dakotalapse.com/about/

 

For å hindre dugging på toppen og andre deler av kamera (det kan bli endel gjennom natten) bruker jeg en klar frysepose i plast som er klippet opp til et stort flak, som legges nedover kamera og holdes på plass av litt tykke strikk. Over objektivet også, men er naturligvis nøye med å ikke ha noe plast nær fronten eller synlig i hjørnene av bildet.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si om det vil gjøre en stor forskjell. Jeg har en 5D mkIII som jeg kjører med trådløst intervallometer, og et Nikon-kamera med innebygd, men som hadde dette omtalte problemet. 5D'en hadde aldri slike problemer, men jeg opplevde iblant at en og annen frame av 400 var korrupt. Bruker heatpacks uansett for å hindre dugging på objektiv, og har ikke hatt noen problemer med noen av dem etter flere hele netter under stjernene.

Lurt med heatpacks! Det skal jeg prøve til vinteren. Har hatt problemer med dugging etterfulgt av at det fryser på frontelementet. Men da har det tross alt stått ute i et par timer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er mulig å sette lengre lukkertid, ville biltur-lapsen blitt mye smoothere på den måten. Hvis det er filmet i f.eks. 2fps, så ville 1/4 sekunds lukkertid gjort underverker.

Det er forøvrig et generellt tips. I forhold til en tidssirkel på 360 grader mellom starten på eksponeringen av hver frame, la lukkertiden være 180 grader. Noen ganger mer, f.eks. 270. Blir lukkeren for kort ser det ut som en rask stillbildeserie, i en video er noe motion blur ønskelig.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig å sette lengre lukkertid, ville biltur-lapsen blitt mye smoothere på den måten. Hvis det er filmet i f.eks. 2fps, så ville 1/4 sekunds lukkertid gjort underverker.

Det er forøvrig et generellt tips. I forhold til en tidssirkel på 360 grader mellom starten på eksponeringen av hver frame, la lukkertiden være 180 grader. Noen ganger mer, f.eks. 270. Blir lukkeren for kort ser det ut som en rask stillbildeserie, i en video er noe motion blur ønskelig.

 

Får ikkje det til på GoPro3...

Kanskje muligens med å putte på eit ND filter framfor objektivet.

Lenke til kommentar

Varmeposer eller andre varmeelement er absolutt kritisk for å få til stjernelapse. Har ikkje opplevd dugg på linsene sida eg begynte med det, og er ikkje noke dyrt heller. Har sjøl brukt varmeposene, eller sålene som det heiter, dei enn får på G-sport. Var fire typer, men valgte den største som er til føttene.

Har bestilt no frå Clas Ohlson då det var litt billigare, varer 6 timer kontra 9 på pakken frå G-sport, men bør helde likevel.

Endret av iverha2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Timelapse av Sogndal - Førde - Fardal.

Den blei kanskje i det lenste laget?

 

Kamera: Gopro 3

 

Synes den var stilig. :) Og at den ikkje hadde musikk synes eg passa godt i og med den berre dokumenterer strekninga. Var en del morsomme detaljer, blant anna at du blei stoppa i kontroll (?) og med geitene. Samtidig blei det veldig fin overgang mellom tunnel og dagslys, var skeptisk til det når eg såg tunnellen komme imot, men ser jo veldig bra ut. Go pro stiller seg automatisk inn etter forholda om eg har rett?

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

 

Får ikkje det til på GoPro3...

Kanskje muligens med å putte på eit ND filter framfor objektivet.

En annen mulighet er å kombinere frames i etterbehandling. La oss si du har 25fps videoopptak. Hvis du bare speeder det opp 25x får du noe lignende det over her, de fleste av bildene droppes isteden for å kombineres. Det kan ta endel lengre tid å eksportere, men ved å kombinere eller stacke 25 frames pr. timelapse videoframe oppnås en tilsvarende effekt. Ting som beveger seg i bildet vil se ut som de blir strukket og blurry isteden for å bli helt skarp.

Evt. kan det gjøres noe lignende med en justering av shutter angle i After Effects. Da genereres kunstig motion blur som tar seg brukbart ut, men er ekstremt tidkrevende hvis det skal gjøres med høy kvalitet.

 

Jeg har ikke GoPro selv, men siden det er et sportskamera vil det muligens velge høyest mulige lukkerhastighet, som sportsinnstillingen på andre videokamera. Til timelapse tar de lengre lukkertidene seg bedre ut.

Lenke til kommentar

 

Synes den var stilig. :) Og at den ikkje hadde musikk synes eg passa godt i og med den berre dokumenterer strekninga. Var en del morsomme detaljer, blant anna at du blei stoppa i kontroll (?) og med geitene. Samtidig blei det veldig fin overgang mellom tunnel og dagslys, var skeptisk til det når eg såg tunnellen komme imot, men ser jo veldig bra ut. Go pro stiller seg automatisk inn etter forholda om eg har rett?

 

Ja, blei stoppa 2 ganger i samme kontroll... opp og nedigjen.

Var belte kontroll og ein undersøkelse.

 

Valgte 30 fps for å få filmen kortest mulig. Kamera var vel satt på bilde kvar sekund.

Eg har jo prosjektet i Premiere endå, så det er jo ein smal sak å gjera endringar på lengde osv.

Eg har testa gopro'n på kortare strekningar før.

 

Når eg sette på ads på filmen i youtube fikk eg ein epost om eg hadde alle rettigheitene... Kan ikkje heilt skjønne kva dei henger seg opp i. Har jo ingen musikk i klippet. Lasta den opp nesten bare får å teste... Syntes den var litt lang så ikkje heilt ferdig, men kanskje den skal få være slik.

 

Det er jo bare bilder stacka sammen!

Lenke til kommentar

Og her er timelapsen. Ble tatt over 6 timer i natt. Syntes det ble fryktelig dårlig bildekvalitet på vimeo i forhold til hva jeg faktisk lastet opp der.

Månen ødelegger jo en del, i tillegg til at jeg sto på et veldig lysforurenset sted, midt i byen. Merket at det kan være greit å skaffe noe varmeposer ja, for det ble frost på objektivet.

 

CODE

 

Edit: Jeg får ikke helt til å embedde fra vimeo... Ser bra ut når jeg paster inn koden, men så fort jeg trykker ferdig, så blir det bare slik som over her.

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...