Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produserte en timelapse av nordlys forrige vinter. Har vanvittig lyst til å reise tilbake for nye opptak, men det ser ikke ut til at det blir noen tur til nord i nær fremtid. Mistet dessverre en del av bildefilene til prosjektet under en datakrasj, så jeg sitter kun igjen med en eksportert - men dessverre litt uferdig - versjon av prosjektet.

Edit: Husk HD :)

 

Endret av Breni
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokon som har nokre tankar rundt timelapse i det offentlege rom?
Eg kunne ikkje ha tenkt meg å sett igjen kamera for å ta bilder å komme igjen etter ein time eller to..

Er det slik at folk står bak kamera og ventar til dei har tilstrekkeleg med bilder for å lage ein grei timelapse?

Dei få gongene eg har laga timelapse, så har eg som regel sett opp Gopro i hagen eller tilsvarande privat område...

Lenke til kommentar

Når jeg har tatt timelapse i offentlige områder så står jeg alltid med kamera. 20/30min er nok til en grei sekvens. Så det er ikke så ille å vente. En kveld kom det en gjeng fulle fyrer og begynnte å danse forran kamera, blåste røyk på det osv. Glad jeg stod ved kamera og fikk de til å gå vekk til slutt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg lurer på om noen har noen tips om gode programmer til å sette sammen timelapsene mine til en samlet film? Mine ferdige timelapser er behandlet i LRTimelapse og Lightroom, og får akkurat den kvaliteten jeg vill ha, men når jeg skal sette dette sammen til en film mister den ganske mye kvalitet, har prøvd utallige programmer, men blir aldri fornøyd, satser på at noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om noen har noen tips om gode programmer til å sette sammen timelapsene mine til en samlet film? Mine ferdige timelapser er behandlet i LRTimelapse og Lightroom, og får akkurat den kvaliteten jeg vill ha, men når jeg skal sette dette sammen til en film mister den ganske mye kvalitet, har prøvd utallige programmer, men blir aldri fornøyd, satser på at noen kan hjelpe meg :)

Adobe Premiere Elements vil løse alle dine problemer.

 

(Det finnes flere alternativer som heller ikke vil svikte deg. Så lenge de kan bruke alle filtyper og eksporterer i HD)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om noen har noen tips om gode programmer til å sette sammen timelapsene mine til en samlet film? Mine ferdige timelapser er behandlet i LRTimelapse og Lightroom, og får akkurat den kvaliteten jeg vill ha, men når jeg skal sette dette sammen til en film mister den ganske mye kvalitet, har prøvd utallige programmer, men blir aldri fornøyd, satser på at noen kan hjelpe meg :)

bruker selv after effects for klipp og setter dem så sammen i premiere pro.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Halla folkens, på tide å få denne tråden oppe å gå igjen!

 

Jeg lagde en timelapse av nordlyset igår. Problemet er at nordlyset bare viste seg i rundt en halvtime, noe som er for lite med 30 sek intervall. Finnes det en måte å gjøre klippet lenger uten at det blir hakkete? Smoothe overgangene til bildene i premiere eller lignende?

Lenke til kommentar

Så fremt du har stor nok blender burde du hatt lavere intervalltid. Gjerne ned mot 1-5 sekunders eksponeringer med like kort eller kortere tid mellom hver. Det er selvsagt litt sent å komme med det rådet nå, men det opptaket du har kan du sikkert pynte på i Premiere, Sony Vegas eller lignende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har fått til god glid i bevegelsene ved å interpolere med 3 i Virtual Dub. Da blir det lagt til to bilder mellom hvert av de du har.
Bildesekvens eks 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 blir 1 - 1a - 1b - 2 - 2a - 2b - 3 - 3a - 3b - 4.

Bilde 1a blir da en versjon av bilde 1 hvor bilde 2 er delvis synlig.

Bilde 1b er en versjon av bilde 2 hvor bilde 1 er delvis synlig.

 

Synes dette kan gi en bedre flyt enn å bare generere et bilde imellom som er en 50/50 blanding av bilde 1 og 2.

Lenke til kommentar

Så fremt du har stor nok blender burde du hatt lavere intervalltid. Gjerne ned mot 1-5 sekunders eksponeringer med like kort eller kortere tid mellom hver. Det er selvsagt litt sent å komme med det rådet nå, men det opptaket du har kan du sikkert pynte på i Premiere, Sony Vegas eller lignende.

Laveste blender utstyret jeg har nå kan oppnå er vel 3.5. Med en iso på 1000 var jeg nøtt til å ha 20 sek lukker. Veldig dumt av meg å ha 10 sekund tomrom på timeren... menmen, the pain is done. Da gjenstår det bare å finne ut om det er en måte å gjøre klippet treigere uten at jeg får frameproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...