Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen :hm: Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø.

Det vil du aldri finne her på den nordlige halvkule. Da vi ser ut mot ytterkantene av galaksen vår. Når det gjelder å finne melkeveien på himmelen er det ikke spesielt vanskelig. Last ned Stellarium still inn på Tromsø og velg tid. Eventuelt se etter Stjernebildet Kassiopeia det ser ut som en W og står høyt oppe på himmelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, den skal fungere. Du kan også kjøpe Hähnel Giga T Pro II hos JapanPhoto. Dyrere, men har fordelen at man da også får en trådløs fjernutløser på kjøpet.

 

Personlig bruker jeg et program som heter GBTimelapse en del, http://www.granitebaysoftware.com/Products/ProductGBTEOS.aspx. Men det er fordi jeg lager noen timelapse der jeg setter opp riggen med ekstern strømforsyning og sikret for at folk kan ta med seg noe (står inne, på avlukka plasser, montert på vegg osv).

Lenke til kommentar

 

Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen :hm: Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø.

Er det ikke enklest å ta et par test-eksponeringer, så finner du det?

 

 

Ser ut som at jeg må til den sørlige halvkule uansett for å få sett inn mot senter som Pc Lynet sier.

 

 

Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen :hm: Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø.

Det vil du aldri finne her på den nordlige halvkule. Da vi ser ut mot ytterkantene av galaksen vår. Når det gjelder å finne melkeveien på himmelen er det ikke spesielt vanskelig. Last ned Stellarium still inn på Tromsø og velg tid. Eventuelt se etter Stjernebildet Kassiopeia det ser ut som en W og står høyt oppe på himmelen.

 

 

Skjønner, men for et herlig program Stellarium var da! :) Tusen takk for tipset :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Det er også mulig å lage bevegelse ved å beskjære ut ulike deler av bildet. Her er ett program gratis opp til 1280*720 Panolapse

 

Tusen takk for tipset, en kamerat hadde faktisk fullversjon, testet litt med disse bildene idag men er fremdeles ganske kjedelig, så skal skaffe nye bilder en dag jeg har tid. Bestilte også en Flow-mow og håper den kan hjelpe med å lage litt bedre bilder.

 

Og har fremdeles lyst til å bygge en motorisert glider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...