Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Hvordan er det forresten? Må de skrive at de har PALMEOLJE i? Eller står det noenganger VEGETABILSK OLJE.

 

Veldig intressant dette ser du, for nesten alle matvarer som er ferdige inneholder VEGETABILSK OLJE.

 

Noen som vet?

Jeg er rimelig sikker på at det i dag holder å merke med "vegetabilsk olje", og det er jo litt synd. Veldig mange er klar over at palmeolje ikke er bra, men vegetabilsk olje forbinder folk med langt sunnere alternativer som raps og solsikke.

 

Hehe er rimelig ny på dette forumet.. har ikke vært så mye her og med DET nicket kunne man jo fort tro at du er et troll... :)

 

Er det noen andre som er mer enn rimelig sikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke noe matbudsjett, men prøver å spare generelt, kombinert med det å spise sunt.

 

sjekka kontoen for de 3 siste ukene, så at jeg hadde brukt i gjennomsnitt 250 i uken på mat.

Kan jo dele hva jeg har kjøpt, kjøper nesten det samme hver gang så.

 

First price egg 18 stk.

Lager omeletter alle på engang og legger dem i en boks til lagring i kjøleskapet. ca 1.5 egg blir til et omelett, bruker øse.

 

first prise kyllingfile 2.2kg?

Tiner dem og marinerer dem i noe uten sukker, ikke så mye. Så for-steker jeg i stekepanne for å få en fin stekeskorpe. Steker så alle i ovnen i lav varme å den ikke blir tørr. Hiver dem i frysern, og tiner dem i microen når dem trenges

 

 

salat, tomater, sopp, løk,

i løs vekt kan gjøre mye med

 

Spiser sjelden brød, men pleier å kjøpe et brød på kiwi type per 100g, 40g karbohydrater, derav 1.x er sukkerarter, ca 22g proteiner

 

dessert

cottage cheese

fryste blåbær

mager kesam

mager kesam vanilje

 

blander det sammen

 

Ellers så pleier det å være tilbud på kyllingkjøttdeig til 10kr en sjelden gang på menyen her, kjøper bare ca 5 pakker og steker dem som hamburgere for å så putte dem i frysern. Sånn har jeg gjort det det siste året ihvertfall.

 

Siden jeg er så glad i søtsmak, så har jeg begynnt å spise litt sunnere dessert:

 

Cottage cheese og mager kesam blandet med mager vanilje kesam og fryste blåbær spiser jeg ganske mye av dessert. Blander like mye mager vanilje kesam og cottage cheese, og mindre av mager kesam.

 

Med denne desserten så blir man og ganske mett, så har det som lunsj, frokost eller kvelds til tider. mye mat, lite kalorier og sukker men mye proteiner og næringsstoffer. En halv kopp servering inneholder vanligvis mellom 80 til 100 kalorier, bare noen få gram fett, og i overkant av 10 gram protein, mat med mye protein øker forbrenningen sies det samt at det er en kalsiumkilde og kalsium binder noe fett og frakter det ut med avføringen. På den måten må kroppen bruke mer av sitt eget fettlager, og du går ned i vekt

 

har aldri vært noe slanker av meg siden jeg er normalvektig, men hu jeg bor med går på lavkarbo - så jeg er blitt litt påvirka og prøver derfor å kutte ned på karbohydratene bare. Og siden jeg har slutta og trene fordi jeg ikke har så mye tid til det lenger.

 

så har gått ned fra 81 til 75 på 2 uker og er 1.75 høy, regner med at jeg blir på den vekta for vil ikke mer ned enn det ihvertfall

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Her komme nebs store middagstips...

 

Ser at folk anbefaler middager til alt mellom 25-50kr. Og dette blir i meste laget for min del. =)

 

"Dynegrøt"

Kommer ann på hvor mye du spiser hvor billig dette er.

Selv liker jeg å spise til jeg nesten sprenger, og da koster

en middag ca 10 kr.

1. Kjøp inn geisha grøtris

2. Kjøp inn 1L melk.

3. Ha vann i vannkoker, varm stekeplaten. Ha vann i gryte, også gryte på stekeplaten + knippe salt

4. Bland ca 250gr ris og 2DL vann i gryten når vannet koker.

5. Kok inn ris og vann, på svak varme.

6. Sette plata nesten på fullt og hell oppi all melken.

7. Rør inn under oppkoking. viktig du rører her. Tar ca 10 min før det koker.

8. Ha på lokk, pakk inn i avis. Sett inn i ovnen, la det helst stå 3t. Evnt på svak varme.

Jeg setter dette på før jeg går på skolen. Er ferdig når jeg kommer tilbake. STegene før ovnen tar kanskje 20 min, og dette er mat i minimum to dager.

Her er en funksjon som viser hvor mye det koster per porsjon, når du får x-porsjoner ut av en pakke med geisha ris

 

P(x) = ( 28 + 13x ) / 2x

 

"Werners kaloribombe"

 

Dette er en stor porsjon, og lages når det trengs mye mat i skrotten.

1. Kjøp inn veldig billig pytt i panne (alla 15kr)

2. Kjøp inn billig kjøttdeig (alla 10-19kr)

3. Kjøp inn ris, og kanskje egg.

4. Kok opp vann og ha i ris.

5. Lag omelette litt før vannet koker

6. Når vannet koker ha oppi pytt i panne

7. Når pytt i panne nesten er ferdg, stek kjøttdeig i samme panne.

8. Når kjøttdeig er ferdig, har du oppi eggerøren opp i stekepannen. Ta også oppi riss

9. Bland alt sammen, gjerne med krydder. Pepper salt, etc.

Gigantisk porsjon og blir minst 2 middager.

 

15+4+4+9=32/2=16

 

Roughly

 

"Pannekaker"

 

Lag pannekaker fra bunnen av.

Billig og godt. Trenger ikke oppskrift her.

Lager meg 3 porsjoner når jeg steker blir rundt 7kr porsjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingredienser:

- Kylling i strimler/biter (2-3 fileter) 40,-

- Løk (1 stor evnt 2 små) 2,-

- Paprika (1 stor) 10,-

- Bacon hakket i biter(2-4 skiver) 10,-

- Purre (Halv purre) 4,-

- Buljong (1-2) 2,-

- Creme Fraiche (1 boks) 18,-

- Matfløte/kokosmelk (1 kartong) 20,-

- Skjellpasta 10,-

 

SUM totalt: 114,-

 

Jeg får 5 middager ut av dette når jeg er generøs med pastaen til en pris av 23,- per middag! Og dette smaker veldig godt.

 

Stek alt du vil steke først. Kok opp 1-2dl vann med buljong oppi. Bland alt sammen i en kjele til slutt og tilsett creme fraiche og matfløte. Krydre med hva du vil til slutt. Mye pepper og chilli er godt. La det koke på lav varme til konsistensen blir slik du ønsker. Serveres gjerne sammen med pasta (f.eks skjellformet).

Endret av Payung
Lenke til kommentar

 

Jeg er rimelig sikker på at det i dag holder å merke med "vegetabilsk olje", og det er jo litt synd. Veldig mange er klar over at palmeolje ikke er bra, men vegetabilsk olje forbinder folk med langt sunnere alternativer som raps og solsikke.

 

Vegetabilsk olje er en sekkepost som regel av dårlige hydrogenerte industri-oljer du helst bør holde deg langt unna eller i det minste minimere så mye som mulig. Kroppen anser ikke dette som mat, men som noe den må lagre unna der det gjør minst mulig skade.

 

Du kan som regel drømme om at det er gode raps og solsikkeoljer.

Er det det kan du forvente at produsenten skryter av det og deklarerer det istedet for å skrive vegetabilsk olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slags fiskesuppe ble laget for 15 min siden:

 

4 Poteter

4 Gulrøtter

2/3 Purre

1 1/2 Løk

Fisk+Skalldyr (hva enn du måtte foretrekke. Jeg brukte en blokk seifilet fra FP til 20,- og to laksefileter)

Smør+mel+melk+det lille av fiskekraft jeg hadde tilgjengelig for å lage hvit saus.

Krydder (salt, pepper, oregano, basilikum, chilli, you name it..)

 

Kutt opp poteter+gulrøtter i små terninger, la de koke i vann mens du hakker opp løk+purre og bruner det i en stekepanne. Lag hvit saus, ha oppi poteter, gulrøtter, purre, løk og krydder. Om fisken ikke er tinet så slenger du den i stekepannen slik at du får hakket det opp i små biter (trenger ikke gjennomstekes!!) og hell oppi sammen med resten. La alt småkoke noen minutter og smak om det trengs mer krydder og sjekk tykkelse på suppa/gryta.

 

Varm opp en baguette eller litt brød med smør ved siden av.

 

Til slutt har du i en spiseskje kesam/creme fraiche i den porsjonen du skal spise.

 

Koster 40-50kr og gir 3-5 porsjoner.

Lenke til kommentar

Middag for tre dager:

3pk First Price Bacon

18pk First Price Egg

3 stk First Price / Eldorado Tomatbønner

 

Stek bacon i en panne og kok tomatbønner i en kjele.

Når baconet begynner å bli stekt, sleng oppi to tre speilegg.

Når speileggene er ferdig, ha bacon, tomatbønner og egg på en tallerken.

 

Bacon og tomatbønner gir en god smak sammen, og speilegg er sunt og godt.

 

 

Laks og ris:

Kjøp en stor pose med ris.

Kjøp laksepålegg for ca 20 kroner.

 

Kok ris.

Ha ris og rå laks på en tallerken.

Spis.

 

Ris og hermetisk tunfisk funker også. Det funker meget bra faktisk. Sunt og billig.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Pleier av og til lage denne, selv om jeg ikke er fattig student lenger ;)

Lettvint og rask å lage, og ikke minst mye og billig mat.

 

Makaronigrateng med tunfisk:

 

300-350 g makaroni (ukokt vekt), 4,-

1 boks tunfisk (i vann, olje eller gelé etter smak), 8,-

1/2 beger rømme, 8,-

Champignonsuppe - halve porsjonen av suppepose laget med halv mengde væske, frys ned resten til neste gang (boks-suppe eller aspargessupe funker også) 8,-

1-2 ss gressløk, 1,-

1 ts sellerisalt 0,50

Litt smør til smøring av form, 0,50

100-125 g revet ost, Jarlsberg er veldig godt her, 10,-

 

Totalt ca. 40,-

 

Kok makaroni og ha i smurt ildfast form. Fordel tunfisken over makaronien.

Bland rømme, champignonsuppe, gressløk og sellerisalt og fordel over.

Fordel revet ost over det hele.

Gratineres midt i ovnen på 225°C i 20-25min til osten er gyllen.

 

Dette er nok til 3-4 pers eller 3 middager for en storspiser. Kan fryses.

Lenke til kommentar

Jeg lagde nettopp denne:

 

2 stk entrecôte biffer, 1 pose boil-in-bag ris, 1 pose peppersaus.

 

Ca 100 spenn tror jeg, digg

Dette er virkelig ikke tråden for deg, kompis. Her spør er en fattig student etter mat-råd, ikke etter en luksusmiddag. TS presiserer at fundamentet i hans matbudsjett er på 250 knappe kroner. Riktignok er jeg ikke professor i matte, men jeg klarer allikevel å trekke slutningen dithen at 100 kroner per måltid blir i meste laget.

 

Ikke ta dette alt for seriøst.

 

Langdon :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men en slags pasta carbonara er enkelt å lage, veldig godt, og ikke særlig dyrt.
Ingredienser:

  • Litt margarin
  • Bacon
  • Løk
  • Melk
  • 1 eggeplomme
  • Spagetthi/pasta
  • Parmesan

Hvor mye jeg tar av hver ingrediens har jeg på feelingen, men det er ikke så vanskelig. Skal etter beste evne forklare hva du gjør:

Først koker du opp vann og kaster oppi den mengden pasta du ønsker å fortære. Deretter steker du bacon og løk sammen i en deilig liten dæsj med margarin. Baconet bør forresten, i likehet med løken, være kuttet i relativt små biter. Når baconet er tilstrekkelig stekt, sammen med løken tar du stekepannen vekk fra varmen, og heller litt melk, før du elegant kaster eggeplommen oppi. Rør godt. I kasserollen har du nå pasta som skal være ganske nære å være ferdigkokt. I stekepannen har du en brun gugge med bacon og løk i. Er den veldig tykk blander du den ut med 1-2 spiseskjeer pastavann. Dryss litt salt og pepper over guggen, og rør om igjen. (Denne sausen, til nå omtalt som guggen, ser ikke veldig innbydende ut, men smaker godt.) Hell av pastaen, legg den i en skål/på en tallerken. Hell over sausen og bland så godt. Hell over parmesan, og velbekomme!!

 

Etter litt erfaring er dette nydelige måltidet ferdig på rundt 15-20 minutter.

Nå gidder jeg ikke regne ut nøyaktig pris på dette måltidet, men dyrt er det ikke. 1 kg Spagetthi fra first price koster 11 kroner, bacon fra first price/extra funker også fint. Melk, egg og margarin er stort sett alltid i kjøleskapet. Løk er heller ikke særlig dyrt. Det fins også billig parmesan, ihvertfall på min lokale coop prix.

Lenke til kommentar

Carbonara for meg består kun av spaghetti (fullkorn), egg, parmesan, bacon og salt&pepper. Dropper melk og alt det andre.

 

En porsjon for meg inneholder:

 

2 hele egg

1pk bacon

Spaghetti til en pers

Parmesan

Salt&Pepper

 

Koker vann og legger i spaghettien.

Kutter bacon i terninger og steker dem i litt olje.

Imens har jeg to egg i en bolle, river et par spiseskjeer med parmesan og har oppå eggene. Litt salt og pepper på toppen. Blander så den varme baconen inn i egg- og osteblandingen, visper med en gaffel.

Timer det slik at pastaen er ferdig samtidig som jeg har blandet bacon, egg og ost. Mikser så alt sammen til en perfekt porsjon carbonara :)

 

Tar så lang tid det tar å koke pastaen, ca 10min.

 

Serverer med litt revet parmesan og pepper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper denne tråden.

 

 

Risotto med kokosmelk

 

Jeg er ingen kokk, så godt mulig at jeg bryter opp til flere risottoregler med denne oppskriften. Det kan jeg leve med.

 

 

Pris: 20-25

Koketid: 15-30 minutter.

Ingredienser:

Ferdig kokt ris fra kjøleskapet, nok til at du blir mett

En løk

to fedd hvitløk

En boks kokosmelk

1 ss karri

Salt og pepper

Smør

Rosenkål (kan byttes med det meste av grønnsaker, jeg tok det jeg fant i kjøleskapet)

 

Fremgangsmåte:

Start med å sette rosenkål med vann i en egen kjele på en kokeplate, da er denne kokt til du trenger den. Sett en stekepanne på en plate med middels varme. Deretter kapp opp løk og hvitløk og fres disse i panna med rikelig med smør (50% fersk olivenolje er alltid godt). Når løken er myk og gul, med hint av brunt, sleng oppi ris og kokosmelk, bland godt og ha oppi karri. La innholdet i panna koke opp. Etterhvert, når det begynner å bli tørt, hell oppi vann til det minner om lapskaus igjen. Nå kan du helle av vannet på rosenkålen og slenge denne oppi. Smak til med salt, pepper og sitronsaft om du har det. La stå et par minutter.

 

 

Varianter:

  • Fersk olivenolje til å blande 50/50 for å steke løk
  • Din favorittost til å ha på toppen når retten er nesten ferdig
  • Du kan bruke alt av grønnsaker, poenget er at grønnsakene skal være passe møre når de serveres.
  • Dersom du er lat, eller av andre grunner vil benytte kun stekepanne, så kan du finkappe eksempelvis paprika og ha dette oppi sammen med risen. Sukkererter er også alltid godt i retter som denne, vask dem og putt dem oppi to minutter før du tar retten av plata.
Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...