Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lader en Samsung Galaxy Alpha nå. Den har vært standby i 6 dager og 12t . Og batteriet var på 14%. når jeg plugget inn.

Den har wifi på og kun på GSM og normal strøm modus , posisjonering er av.

Så det trenger ikke være sånn .

 

Noe av cluet er antagelig å unngå celle standby på 3G/4G med ymse dårlige radio forhold , samt hyppigheten og mengden av bakgrunns oppdateringer av Google service tjenester

 

Google services har faktisk vært tilkoplet totalt 9t over både wifi og mobildata.

post-35394-0-51626800-1454071646_thumb.jpeg

post-35394-0-67249700-1454071679_thumb.jpeg

post-35394-0-04769000-1454071693_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Takk for tips, valgte å rippe i wmp høyeste mp3 bitrate til abdroidplayeren, det er het OK for sitt bruk men hadde vært kult med lossless. Vel da må jeg rippe skiver igjen.

Sier du at du nylig rippet CDer til mp3 i Windows Media Player? Litt kjipt å finne ut at man kanskje har lyst til å ha platene i et tapsfritt filformat (jeg har selv vært der for en del år tilbake).

 

Du nevner ikke hvilke formater du vil at spilleren skal støtte. Oversikt over støttede formater ut av boksen i Android: http://developer.android.com/guide/appendix/media-formats.html

 

Denne musikkspillerene ser lovenede ut, resten av de kjente synes jeg er litt utdaterte grafikkmessig (men overlegne når det kommer til antall innstillinger).

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kabouzeid.gramophone

 

 

Betyr dette at musikkplayeren i Android støtter Flac? Isåfall så har jeg nå overført masse musikk til Google drive eller disk eller hva det heter.

Lenke til kommentar

Har en Samsung G S6 hvor batteriet er helt ræva. Ser under batteribruk at Google Play Services bruker sinnsykt mye batteri. Er dette noe man kan deaktivere? Bruker kun Google Play apps. Ikke hverken Google Play movies eller musikk eller aviser. Kan man deaktivere dem individuelt?

Det er mange batterier som har fabrikkfeil, batteriet er vel kanskje det farligste i mobilen.

 

I iPhone er dette mer dramatisk da man trenger ekstraverktøy for å bytte batteri.

 

I Android telefoner går det som regel som i gamle dager å bytte batteri selv. Med noen si 4-6 måneders mellomrom er det greit å sjekke batteriet. Dersom batteriet buler ut så er det et varselstegn, og i værste fall kan telefonen eksplodere og du kan være i fare for å miste penis og balla.

 

Damene som har veske får brann i veska.

 

Et eksploderende batteri er ganske hissige saker, mitt iPhone 4s batteri eksploderte når de på Mobildoktoren Nordby skulle bytte det. Hvorfor bruke service til batteribytting av iphone? Vel det koster 250 kr og du får batterigaranti. Et batteri på net koster 150-200 kr med varierende leveringstid, siden koster også post noen kroner, og verktøy koster minst 50 spenn.

 

Leksa lært.

 

 

En annen viktig ting, med nytt batteri eller telefon så er det viktig å sluttbruke batteriet til det er tomt før du lader opp mobilen for første gang. Da skal du la laderen helst stå i over 14 timer.

 

Alstå aldri midlertidig/blokklade ny telefon, da risikerer du å føcke opp cellene, og du kan få dårligere levetid og mindre batteritid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Først til Gouldfan:

Angående ladding av batteriet, så er informasjonen din utdatert. Mobilbatterier (li-ion, hvis jeg husker riktig) trenger ikke å lades ned og helt opp (Edit: Unntatt for kalibrering). Faktisk er det verste du kan gjøre å gå tom for strøm på mobilen. Lar du den da ligge noen dager, reduserer du batteriets levetid kraftig. Optimalt sett burde du "klattladde" telefonen fra ca 30% til 70-80%. Da bevarer man batteritiden lengst mulig.

I praksis er det enklere å kjøpe nytt batteri etter et år eller to da...

 

Da jeg hadde android 4.x/5.x, så skrudde jeg av "google now", som sporer posisjonen din, foreslår mulige ruter hjem fra jobb, og varsler deg om trafikken. Dette tok mye strøm på s4'en min ihvertfall.

På G4'en min, med android 6.x, så er ikke dette et problem lengre. Jeg er vil tro det er android 6.0 som utgjør forskjellen?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Først til Gouldfan:

Angående ladding av batteriet, så er informasjonen din utdatert. Mobilbatterier (li-ion, hvis jeg husker riktig) trenger ikke å lades ned og helt opp (Edit: Unntatt for kalibrering). Faktisk er det verste du kan gjøre å gå tom for strøm på mobilen. Lar du den da ligge noen dager, reduserer du batteriets levetid kraftig. Optimalt sett burde du "klattladde" telefonen fra ca 30% til 70-80%. Da bevarer man batteritiden lengst mulig.

I praksis er det enklere å kjøpe nytt batteri etter et år eller to da...

 

Da jeg hadde android 4.x/5.x, så skrudde jeg av "google now", som sporer posisjonen din, foreslår mulige ruter hjem fra jobb, og varsler deg om trafikken. Dette tok mye strøm på s4'en min ihvertfall.

På G4'en min, med android 6.x, så er ikke dette et problem lengre. Jeg er vil tro det er android 6.0 som utgjør forskjellen?

 

Det du kommer med er delvis riktig, men for å kalibrere telefonen første gang og batteriet så er det greit å tappe ut batteriet, ikke til den dør men til det er minimalt med strøm.

 

Blokklading, kladdlading er ok av og til men ikke hele tiden. Batteriet består av mange celler og er satt opp slik at om du bruker lite strøm og lader ofte, så bruker du ikke alle cellene og det tæres ekstra på de cellene du overbruker.

 

Det er mulig jeg har misforstått dette, men slik jeg forstod det av det Service fortalte meg.

Lenke til kommentar

S6 har akkurat samme innelåste batteriet som iPhone har, så jeg kan dessverre ikke bytte ut dette så enkelt. 

Kunne du delt et skjermbilde av batteribruket ditt? Er helt normalt at S6 så vidt klarer seg gjennom dagen, dette står det på alt av tester. Dette er noe du eventuelt burde undersøkt før du valgte S6. Quickcharge veide opp for dette for min del (har selv en tendens til å glemme å lade opp telefonen, veldig greit når jeg innser at jeg har lite strøm og det er 10 minutter til jeg skal ut - fungerte veldig dårlig uten quickcharge), dette gjelder dog ikke alle.

Lenke til kommentar

S6 har akkurat samme innelåste batteriet som iPhone har, så jeg kan dessverre ikke bytte ut dette så enkelt. 

 

Det er butikker som gjør dette for deg. Samsung og iPhone har ganske mange sånne butikker. Dersom du bor på Østland eller Oslo så er det lett å dra til Nordby, der ordner de alt mens du venter, så det er drop in.

 

Mobildoktoren +4746411414

Det ligger nesten helt innerst til høyre i første etasje ved den lille heisen.

 

Dersom du bor østafjells så er det bare å stikke innom der.

 

 

 

De er sertifisert orginalt verksted for iphone og Samsung. Følger med garanti på batteri også...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

S6 har akkurat samme innelåste batteriet som iPhone har, så jeg kan dessverre ikke bytte ut dette så enkelt. 

 

Det er butikker som gjør dette for deg. Samsung og iPhone har ganske mange sånne butikker. Dersom du bor på Østland eller Oslo så er det lett å dra til Nordby, der ordner de alt mens du venter, så det er drop in.

 

Regner vel med at uautoriserte verksteder tar knekken på garantien i sekundet telefonen skrus fra hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

S6 har akkurat samme innelåste batteriet som iPhone har, så jeg kan dessverre ikke bytte ut dette så enkelt. 

 

Det er butikker som gjør dette for deg. Samsung og iPhone har ganske mange sånne butikker. Dersom du bor på Østland eller Oslo så er det lett å dra til Nordby, der ordner de alt mens du venter, så det er drop in.

 

Mobildoktoren +4746411414

 

Dersom du bor østafjells så er det bare å stikke innom der.

 

De er sertifisert orginalt verksted for iphone og Samsung.

 

 

Telefonen er under en måned gammel, så jeg vil helst ikke tukle med den slik at garanti og alt blir en saga blott.

 

Jeg valgte S6 fordi den har det beste mobilkameraet akkurat nå. Men det hjelper så lite når batteriet knapt holder til kvelden. Så jeg valgte nok feil telefon for meg. Dessverre er det jo heller ingen andre telefoner med skikkelig bra kamera som har noe særlig bedre batteritid.

Lenke til kommentar

 

 

S6 har akkurat samme innelåste batteriet som iPhone har, så jeg kan dessverre ikke bytte ut dette så enkelt. 

 

Det er butikker som gjør dette for deg. Samsung og iPhone har ganske mange sånne butikker. Dersom du bor på Østland eller Oslo så er det lett å dra til Nordby, der ordner de alt mens du venter, så det er drop in.

 

Mobildoktoren +4746411414

 

Dersom du bor østafjells så er det bare å stikke innom der.

 

De er sertifisert orginalt verksted for iphone og Samsung.

 

 

Telefonen er under en måned gammel, så jeg vil helst ikke tukle med den slik at garanti og alt blir en saga blott.

 

Jeg valgte S6 fordi den har det beste mobilkameraet akkurat nå. Men det hjelper så lite når batteriet knapt holder til kvelden. Så jeg valgte nok feil telefon for meg. Dessverre er det jo heller ingen andre telefoner med skikkelig bra kamera som har noe særlig bedre batteritid.

 

 

Edit snakket med de på telefon, jo du mister butikkgarantien. Dersom du tar det på garanti i butikk så plikter de å ordne det på to uker.

 

Mobildoktoren er sertifiserte av Samsung og iPhone.

 

 

Dessuten kommer det jo litt an på hvor mye du bruker mobilen også da, dersom du er på nett og spiller musikk ofte så går jo batteriet raskere..

 

 

 

Min nye Huawei Y6 bruker ganske greit med batteri den også, jeg har igjen litt batteri på kvelden før jeg legger meg, men så bruker jeg telefonen ekstremt mye nå i førsten også da, med nedlastninger av apper og musikk etc etc..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Men når telefonen er ny og batteriet trolig skal være såpass dårlig, så tror jeg ikke det er verdt det. Tror jeg heller legger den ut for salg jeg, og venter til det kommer en telefon som har både kamera og batteri som holder. Det kan jo hende at det dukker opp etter hvert.

 

Og telefonen bruker mye batteri i Standby. Telefonen ligger jo mest i lomma, men når jeg tar den frem har den jo brukt 15% batteritid bare på å ligge der.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Det at de er sertifisert verksted tror jeg gjør at du ikke mister garantien. De er sertifiserte av Samsung og iPhone.

 

 

Dessuten kommer det jo litt an på hvor mye du bruker mobilen også da, dersom du er på nett og spiller musikk ofte så går jo batteriet raskere..

 

Dette er ikke riktig, de eneste verkstedene som er autorisert til å jobbe med Samsung mobiltelefoner er Deltaservice og mCare.

 

http://www.samsung.com/no/support/ServiceLocationsMain.html

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Trenger tips!

På jobb er jeg ofte ute å måler linjer og er avhengig av å notere ned resultatene. Bruker idag å skrive ned resultatene på papir, men hadde vært greit å få det på mobilen.

 

Finnes det en app der man selv kan sette inn noe ala "Resultat linje1: resultat linje2: resultat linje3" osv?

 

Litt tungt å forklare, men det er altså en halvferdig mal jeg vil ha.

Lenke til kommentar

 

Det at de er sertifisert verksted tror jeg gjør at du ikke mister garantien. De er sertifiserte av Samsung og iPhone.

 

 

Dessuten kommer det jo litt an på hvor mye du bruker mobilen også da, dersom du er på nett og spiller musikk ofte så går jo batteriet raskere..

 

Dette er ikke riktig, de eneste verkstedene som er autorisert til å jobbe med Samsung mobiltelefoner er Deltaservice og mCare.

 

http://www.samsung.com/no/support/ServiceLocationsMain.html

Då tipper jeg mobildoktoren er tilknyttet en av disse. Eieren så klart ifra at de var sertifisert for Iphone og Samsung. De kklagde til en av kundene som ville bytte skjerm om at det var mange verksteder som brukte uorginale deler og advarte mot dette. Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

S6 gjør jo så og si det samme fra før i Smart Manager? Apper som ikke er brukt på så og så lang tid blir automatisk deaktivert (viktige apper kan ekskluderes).

 

Nei, Android 6 kommer med to ulike batterisparingsfunksjoner, Doze mode og App standby, Samsung sin app-batterisparing er mer som App standby, mens doze mode skal minke strømbruken i idle mode:

 

http://developer.android.com/training/monitoring-device-state/doze-standby.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...