Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Nexus 5 som snart er klar for utskifting.

Har sett på Nexus 5x som mulig arvtaker. Er denne noe å satse på eller bør jeg vente på neste Nexus modell?

Jeg var i samme situasjon, og gikk for LG G4. Den er jeg ganske fornøyd med, men ikke på langt nær så begeistret Nexus 5 gjorde meg. Grunnen til at jeg valgte LG G4 og ikke Nexus 5x var at mange mente den ikke var verdt prisen fordi det ikke var oppgradering nok. LG G4 kostet mindre den gangen, har bedre kamera, støtte for minnekort og utskiftbart batteri, for å nevne noe.

 

Akkurat nå koster Nexus 5x 2999,- på cdon.com

Og LG G4 koser det samme på cdon.com

Lenke til kommentar

Usikkerhet knyttet til oppdatering av android, bloatware og at jeg foretrekker vanilla android gjør at jeg mest sannsynlig satser på Nexus i fremtiden.

 

Sammenlignet specs på G4 og 5x og de ser jo nesten identiske ut?

De er relativt like ja, bortsett fra noe høyere megapiksler på LG G4, samt utskiftbart batteri og støtte for minnekort.

Men som sagt var prisen mye høyere på Nexus 5x da jeg kjøpte LG G4. I dag, med en pris på 3000,- hadde jeg kjøp N5x uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Har en Samsung S5 Active, med oppdatert Android (v5.0, ref både tlf selv og Kies3). Jeg har hatt kun "Stryk" for å låse opp skjermen lenge, endret til "Mønster" for kort tid siden, ønsker nå å bytte tilbake til "Stryk" men dette valget er nå deaktivert (Innstillinger-Låseskjerm-Skjermlås).

Det står: "Deaktivert av administrator, krypteringspolicy eller informasjonslagring". Jeg har ikke kryptert verken telefonen eller minnekort.

Spørsmål: Hvordan kan jeg reaktivere valget "Stryk"?

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar

Hei!

Har en Samsung S5 Active, med oppdatert Android (v5.0, ref både tlf selv og Kies3). Jeg har hatt kun "Stryk" for å låse opp skjermen lenge, endret til "Mønster" for kort tid siden, ønsker nå å bytte tilbake til "Stryk" men dette valget er nå deaktivert (Innstillinger-Låseskjerm-Skjermlås).

Det står: "Deaktivert av administrator, krypteringspolicy eller informasjonslagring". Jeg har ikke kryptert verken telefonen eller minnekort.

Spørsmål: Hvordan kan jeg reaktivere valget "Stryk"?

Kjenner ikke til den telefonen.. men det skal være et sted i menyen hvor du kan tilbakestille sertifikater.. Når dette er gjort, så skal det gå å sette den over til "stryk" igjen.

Dette "problemet" kan også oppstå ved oppsett av exchange konto, eller ved oppsett av VPN med sertifikat.. isåfall må vel også disse fjernes for at det skal gå.

 

Men husker ikke helt hvor i menyen dette valget er.

Lenke til kommentar

Noen her som kjenner til en app som lar meg ta backup/sync mot en privat server?
Er en linux server det er snakk om, men er kun samba deling som er aktivert.
Hadde vært greit å hatt en kopi av blant annet bilder.

Sånn som jeg gjør for å overføre nå (fra en Sony Xperia Z1c), er at jeg bruker file commander, som følger med mobilen, hvor jeg igjen har lagt inn serveren, med brukernavn og passord.
Men denne metoden lar meg kun kopiere frem og tilbake, og har ikke noe styring på hva som er der fra før f.eks..

Lenke til kommentar

Marsmallows skal gi app-tilgangsstyring, og innstillingene er der på min telefon bortsett fra på bilder. Er det virkelig slik at man ikke skal gi kunne styre app-tilgangen på bildene? Dette er jo helt idiotisk etter min mening.

Tror det er inkludert i "lagring" tillatelsen.

Lenke til kommentar

Tilgangsstyringen for Android er foreløpig en vits. På nesten alle appene jeg forsøker å sette dette, får jeg en advarsel om at denne appen ikke er laget for denne funksjonen i Android, og dersom jeg velger å slå den på, kan det få uante konsekvenser. Som regel er dette at batteriet tømmes i løpet av kort tid. Dersom du vil ha en telefon der dette faktisk funker, kjøp en iPhone.

Lenke til kommentar

Tilgangsstyringen for Android er foreløpig en vits. På nesten alle appene jeg forsøker å sette dette, får jeg en advarsel om at denne appen ikke er laget for denne funksjonen i Android, og dersom jeg velger å slå den på, kan det få uante konsekvenser. Som regel er dette at batteriet tømmes i løpet av kort tid. Dersom du vil ha en telefon der dette faktisk funker, kjøp en iPhone.

Jeg har en annen erfaring, de fleste apper jeg bruker og ønsker å endre tillatelser for har blitt oppdatert til å støtte blant annet det nye systemet for apptillatelser.

Det hadde selvfølgelig vært interessant å se statistikk over hvor mange av topp 100 appene i Google Play har blitt oppdatert til å støtte Android 6.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilgangsstyringen for Android er foreløpig en vits. På nesten alle appene jeg forsøker å sette dette, får jeg en advarsel om at denne appen ikke er laget for denne funksjonen i Android, og dersom jeg velger å slå den på, kan det få uante konsekvenser. Som regel er dette at batteriet tømmes i løpet av kort tid. Dersom du vil ha en telefon der dette faktisk funker, kjøp en iPhone.

 

Takk for tipset! Jeg har tilgangsstyring på noe men skal forsøke å slå av å se om batteriet blir som det var før oppdateringen.

Lenke til kommentar

Det blir nok bra etterhvert, men for mange mine apper funker det foreløpig dårlig. Jeg byttet fra iOS til Android for ca 1 1/2 år siden, og på iOS funker dette 100%. På dette området ligger Android flere år bak iOS, stort sett har man ikke noe annet valg enn å akseptere default tilganger.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen toppmodeller som kan gjøre om på sd-kortet så det blir en del av internminne? Det skulle være en av funksjonene til marshmallow, men får det ikke til på z5 compact.

Mulig at HTC har det? Sony, Samsung og LG har valgt å ikke implementere denne funksjonen (referansemodellene i Nexus serien har som kjent ikke SDkort støtte, men kan vel brukes med USB OTG) http://www.xperiablog.net/2016/03/10/how-important-is-adoptable-storage-to-you-in-android-marshmallow/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...