Gå til innhold

Er du brusavhengig?


sCuper

Anbefalte innlegg

ellers så er slike sukkerfrie brus like skadelig for tennene som vanlig brus. da sukkeret er blitt erstattet med annet søtningsmiddel istedet. fruktjuice er heller ikke godt for tennene. omtrent like ille som brus.

 

mange gjør også den feilen at de pusser tennene rett etter cola drikking. dette er ifølge faren min som tannlege feil. han anbefaler at man tar et glass vann som man skyller munnen med først før man pusser tennene etter brusdrikking. det å begynne å skrubbe tennene grundig som flere gjør etter syrlig drikke er med på å slite emalien.

altså skyll munnen med et glass vann før du pusser tennene etter brusdrikking. bruk gjerne også tannpasta som er spesielt skånsom mot tannemalien.

 

EDIT:

 

skrubb heller ikke hardt og for lenge hver gang du pusser. tennene blir ikke hvitere av den grunn.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt riktig. Jeg lurer på hva som er farligst av syra (lav PH-verdi) og sukkermengden. Syre som sliter på emaljen får man uansett om det er light eller vanlig cola. Det som er bra med syra er at den gjør munnen utrivelig for bakterier, men sliter som sagt på emaljen.

 

I tillegg til cola og juice som du nevner bør man heller ikke pusse tennene rett etter å ha spist eple og annen syrlig frukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I mine øyne er en ikke avhengig av brus, en vil bare rett og slett ikke slutte å drikke.

Med andre ord: vil du slutte, er det bare å helle ut all brusen og ikke kjøpe mer. Viljestyrke!

 

Edit:

Drikker generelt mer øl enn brus, tbh.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

var en eller annen russisk dame som gikk til sak mot coca-cola fordi hun fikk kronisk sår hals pga sin coladrikking. de regnet det til at hu drakk omlag 5,2l cola om dagen. dette hadde hun gjort i x antall sammenhengene år. hun endte opp med en minimal erstatning.

 

http://www.ananova.com/news/story/sm_2078964.html

 

(dette er ikke den artikkelen jeg leste første gangen. da snakket de om 5,2l dagen. her er det snakk om totalt 5000l over x antall år)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
(...)hun endte opp med en minimal erstatning.

Ja, herregud. £62. :!:

Amerikanske tilstander.

 

Men atte, brus er jo som så mye annet ikke bra for en. Igjen er det vel snakk om å ta ting med måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...