Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TV2 har nå en partitest for 2009

http://www.tv2nyhetene.no/valg09/partitesten/

 

TV2: Jeg bør stemme FrP.

VG: Jeg bør stemme SV.

 

Hva skal man tro?

 

Uansett, i motsetning til mitt første innlegg i denne tråden, tror jeg at jeg stemmer FrP. I løpet av det siste halvåret har mitt politiske syn endret seg radikalt. (kanskje fordi jeg begynte å sette meg inn i politikken for et halvt år siden :p)

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Er jo ganske stor forskjell mellom velgernes egne meninger og hva en stemmer på om man ser på partiprogrammene. F.eks er SV tuftet på sin motstand mot Nato og kommer alltid til å være mot det samtidig er 90%(har dessverre ikke kilde foran meg her og nå) av velgerne til SV er positiv til Natomedlemskapet.

Lenke til kommentar

TV2: Høyre

Nettavisen: Høyre

VG: FRP

 

"Svimlende" 57% på siste. Skilte kun 13% ned til SV.

 

Nå er jeg så til de grader komplisert sammensatt i ideologi at ingen av partiene er særlig tiltalende. Om jeg måtte ha stemt på noen ville det sikkert blitt Venstre, muligens Høyre. Men det blir nok blank, det går en smertegrense for hvor mange kameler jeg spiser når jeg skal avgi stemme.

 

Jeg ønsker meg kort oppsummert økonomipolitikk som står mer til høyre, mens verdipolitikken er mer til venstre.

Lenke til kommentar

Helt idiotiske spårsmål. "Bør skatten senkes idag?". Helsike da. Noen skatter bør taes vekk, andre er fine slik de er. Hva skal jeg svare da? "Senkes", blir alt for generaliserende.

 

Men.

Hva kan man forvente?

 

VG.

 

Greit nok at et mer spesifik spørsmål kom senere, men, alikevel. Gleder meg til å se resultatet.

 

Edit: Haha, venstre. Fair enough. Med 0.2% bak høyre.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Haha! Jeg fikk SV :D Fy faen det er vilt, men jeg vet jeg har veldig spredde meninger, noen saker som passer til noen partier, andre ting er helt feil for meg.

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

hvordan kan man vite at disse valgtesten tar hensyn til det som er realistisk av et parti.

 

hvis et parti har sagt at de skal gjøre det og det . hvordan kan man vite at det er lureri eller fakta.

i hvordan kan man vite at valg testen bruker valgprogrammet til partiet eller bare bruker de de andre partiene har sagt om det partiet ?

 

hva om han som laget testen bare har tolket partiene ett sitt eget syn ?

Lenke til kommentar

Vel, om partiene gjør som de sier de skal gjøre eller ikke er en annen sak, men man må vel bare prøve å stole på dem. AP hadde jo 80 saker i Soria Moria erklæringen som ikke ble en realitet. FRP har aldri vært i regjering før så kanskje de har en forfriskende ny holdning der de faktisk utretter det de har sagt de skal gjøre? Bare tiden vil vise hva som skjer, men jeg liker at de har en 100-dagers-plan klar allerede. De vet hva de skal gjøre de første 100 dagene i regjering og har planlagt hvordan de skal gjøre det. Kan høres ut som de vil kunne utrette mye allerede fra dag 1.

Lenke til kommentar

På den første fikk jeg Høyre og på VG-testen fikk jeg også Høyre, men jeg er overasket over hvor langt ned FRP kom. Vanligvis pleier de å lure i overflaten. Grunnen til at SV og dem kommer så høyt er fordi det er flere enkeltsaker jeg er enig med venstresiden. F.eks. kontantstøtten.

 

H 59.1%

SP 56.6%

V 56%

AP 51.2%

KRF 44.5%

FRP 43.6%

SV 43.4%

 

Edit: Tok to tester til, nettavisen og stavanger. Ble Høyre da også, og Venstre har en tendens til å komme på andre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...