Gå til innhold

Bedre JPEG-standard klar i 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JPEG V2.0? :p

 

Dette var på tide. Får håpe vi får komprimering som vil gi OK bildestørrelse på megapixel og oppover oppløsning. Jeg ville tro at med den teknologiske fremgangen som har vørt siden jpeg først kom at det burde være mulig å optimalisere både komprimering og bildekvalitet en del.

Lenke til kommentar

PNG har også lavere kompresjonsrate. Jpeg er lossy, men det er en kompresjonsalgoritme som er optimalisert for typiske fotografier. Så lenge det ikke er snakk om motiver med alt for skarpe kontraster, så er det ikke synlig forskjell på PNG og høykvalitets jpeg, og sistnevnte tar mindre plass.

 

Bilder som inneholder sterke kontraster, f.eks. tekst, får fort synlige artifacts med jpeg, så da er den en fordel å bruke png i stedet.

Lenke til kommentar
Hva skjedde med jpeg2000? Er dette formatet bedre og er det grunn til å anta at det får større utbredelse?
Problemet her er vel at formatet er "fastlåst" av patenter i alle retninger.

 

Ellers så tror jeg at jpeg2000 krever mer prosessorkraft for å prossessere hvert bilde. Men helt enig, jpeg2000 er genialt i forhold til "gamle gode" jpeg og burde ha vært støttet av flere kameraprodusenter (min mening). Har ingen problemer med å legge ut en hundrings eller to hvis kameraet kan lagre bildene som jpg2000 :yes:

Lenke til kommentar
JPEG XR er navnet på det nye JPEG-utgaven som er blitt utviklet av Microsoft, og som nå er blitt godkjent som standard.

En hver ISO-standard bør alltid være åpen. I den sammenheng er det urovekkende at Microsoft har patenter på formatet.

 

I tilegg skal JPEG XR tilby bedre komprimering, noe som gjør at filstørrelsen kan bli en del mindre, uten tap av data.

Dette er noe upresist. JPEG XR, også kalt Microsoft HD Photo, tilbyr tapsfri kompresjon, men det betyr nok store filer. Man kan også velge kompresjon med tap. Da blir nok filene betydelig mindre. Sammenlignet med nåværende JPEG så gir det nok bedre bildekvalitet ved samme filstørrelse. Dagens JPEG tilbyr så vidt jeg vet ikke tapsfri kvalitet selv om det er mulig å beskjære og rotere bilder uten ytterligere kvalitetstap.

 

Jeg ønsker formater som Open RAW og DNG langt mer velkomment enn Microsoft HD Photo.

Lenke til kommentar
Utviklet av microsoft så burde det jo være håp for at støtten blir bra nok hvertfall. :)

Hva er bra nok for deg? Støtte i Windows 7 og Office 2009?

 

At Microsoft har patentert dette tyder på en treg/motvillig innføring hos kameraprodusenter, og programvareprodusenter. Støtte i Linux, FreeBSD, Mac OSX, Sun Solaris, Symbian osv kan man nok se langt etter i mange år.

 

Bedre enn PNG much?
PNG er lossless.
Well, thats a lie. PNG-24 er vel mer eller mindre lossless, men ikke 8bit.

Apropos løgner så har Wikipedia noe å si:

Portable Network Graphics (PNG) is a bitmapped image format that employs lossless data compression.
Compression

PNG uses a non-patented lossless data compression method known as DEFLATE, which is the same algorithm used in the zlib compression library.

Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Vagt off-topic hadde det forøvrig vært nydelig om Microsoft kunne sett til å støtte PNG ordentlig i den såkalte nettleseren sin.

 

Personlig er jeg skeptisk til et MS-JPEG-format. Vil også heller ha åpne standarder. Men vi får nå se hvordan formatet er i bruk etterhvert... Om det blir like populært som Silverlight, tror jeg ikke at jeg ikke kommer til å bekymre meg for noe som helst.

Lenke til kommentar

I og med at den nye JPEG er blitt en offentlig standard og ikke en intern mickeysoft standard, så tror jeg nok at vi ser støtte for den dukke opp over alt innen rimelig tid. Hvis ikke den er beheftet med latterlige royalties krav da.

 

Hmmm, tror I at der kommer firmware-opdateringer til vores kameraer, så vi kan gemme i det nye format?

 

...håber ikke mit k10d er for gammelt til at Pentax gider den slags...

Det trro jeg desverre at ingen av produsentene gidder. Jeg tror nok at vi kun ser den nye standarden i nye kameraer og programmer.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Well, thats a lie. PNG-24 er vel mer eller mindre lossless, men ikke 8bit.

Apropos løgner så har Wikipedia noe å si:

Portable Network Graphics (PNG) is a bitmapped image format that employs lossless data compression.
Compression

PNG uses a non-patented lossless data compression method known as DEFLATE, which is the same algorithm used in the zlib compression library.

Hverken mer eller mindre.

Det å si at PNG er lossless er jo en løgn når man kan ha 8bits png som absolutt ikke er lossless da den ikke har støtte for alle farger.

Da kan jo Wikipedia påstå det så mye de bare vil :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...