Gå til innhold

Windows 7 i fem utgaver


Anbefalte innlegg

Men helt ærlig folkens, er dette noen big deal da? De aller fleste OEM produsentene kommer til å bruke Home Premium og Ultimate, som de gjør med vista, og så er det stort sett bare spesielt interreserte som er veldig opptatt av hva de skal ha og gjør research på forhånd. Meget enkelt. Men er fullstendig enig i at slik de har gjort det med XP er mest gunstig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i det minste bra at de beholder samme navngivning. Jeg hadde ikke blitt overrasket hvis de hadde splittet etter et annet mønster så ingen skjønte noen ting.

 

En viss grad av differensiering syntes jeg er på sin plass. En ting er den åpenbare inndeling for markedets del, er det ikke prisdiskriminering det heter? En mer intuitiv navngivning hadde vært fornuftig, kanskje: basic, business og advanced..?

De burde uansett kuttet ut 32bit snart og latt Vista være det siste vi så til det.

Gleder meg uansett til W7 kommer, det skal bli godt med forandring.

Lenke til kommentar
Det er i det minste bra at de beholder samme navngivning. Jeg hadde ikke blitt overrasket hvis de hadde splittet etter et annet mønster så ingen skjønte noen ting.

 

En viss grad av differensiering syntes jeg er på sin plass. En ting er den åpenbare inndeling for markedets del, er det ikke prisdiskriminering det heter? En mer intuitiv navngivning hadde vært fornuftig, kanskje: basic, business og advanced..?

De burde uansett kuttet ut 32bit snart og latt Vista være det siste vi så til det.

Gleder meg uansett til W7 kommer, det skal bli godt med forandring.

Du har Basic, Buisness og Ultimate? :) Ikke så langt unna det.. bortsett fra at Premium er i stedet for Buisness inni der, og Buisness er litt på siden.(få privatpersoner som kjøper det). Så er det den Starter greia da, men det er vel bare tull. Om det er kjipere enn Home Basic begynner det å bli lovlig ribba.

Lenke til kommentar

Hvordan vil Starter forholde seg til Vista Basic? Noen som vet eller har noen kvalifiserte gjettninger? Når jeg skal ha 7 så kommer det til å bli den letteste utgaven med 64bit så regner med det blir Starter.

 

Får bare håpe det blir en versjon som ikke mangler noen av basisegenskapene til et OS. Hva den kommer bundlet med driter jeg langt i iallefall.

Lenke til kommentar
Microsoft developed Windows XP Starter Edition in 2004, an operating system designed for first-time PC owners in developing technology markets.

 

Starter is limited to low-end hardware, can only run 3 programs at a time, and has some other features either removed or disabled by default

 

Starter edition fantes som nevnt også for XP.

 

XP Versjoner var det også en del av , og var mere uoversiktlig og lite praktiske imho.

 

-Windows XP Embedded

-Windows XP Starter Edition

-Windows XP Media Center Edition (2002)

-Windows XP Media Center Edition 2004

-Windows XP Media Center Edition 2005

-Windows XP Tablet PC Edition

-Windows XP Home Edition

-Windows XP Professional

-Windows XP 64-bit Edition for IA-64

-Windows XP Professional x64 Edition for x86-64

Lenke til kommentar

Er det noen som veit hva som okkuperer så mye diskplass på Vista og 7 egentlig? Syns det var et heftig hopp i harddiskforbruk da jeg byttet fra XP til Vista. Vista'n min bare eser ut i størrelse, den har vel okkupert i overkant av 20GB nå, og da har jeg tilogmed slettet alt av temp og sikkerhetskopier.

 

Og da spøker det med ønske om å legge inn 7 på en liten rask 32GB SSD sammen med etpar spill. Og jeg har tilogmed laget en redusert Vistautgave med nLite der alt av unødvendige drivere og tull ble fjernet.

Burde da være mulig for MS å krympe et operativsystem til under 10gb?

Lenke til kommentar
Er det noen som veit hva som okkuperer så mye diskplass på Vista og 7 egentlig? Syns det var et heftig hopp i harddiskforbruk da jeg byttet fra XP til Vista. Vista'n min bare eser ut i størrelse, den har vel okkupert i overkant av 20GB nå, og da har jeg tilogmed slettet alt av temp og sikkerhetskopier.

 

Og da spøker det med ønske om å legge inn 7 på en liten rask 32GB SSD sammen med etpar spill. Og jeg har tilogmed laget en redusert Vistautgave med nLite der alt av unødvendige drivere og tull ble fjernet.

Burde da være mulig for MS å krympe et operativsystem til under 10gb?

Er ikke litt av greia med Win7 at det skal bli mindre og lettere? Blandt annet på grunn av alle "nettpc-ene" som slo an det året her, av typen EEE og de der.

 

Tror Win7 vil kreve mindre plass og slappere hw. For Vista krever litt i overkant av begge.

Lenke til kommentar
Er det noen som veit hva som okkuperer så mye diskplass på Vista og 7 egentlig? Syns det var et heftig hopp i harddiskforbruk da jeg byttet fra XP til Vista. Vista'n min bare eser ut i størrelse, den har vel okkupert i overkant av 20GB nå, og da har jeg tilogmed slettet alt av temp og sikkerhetskopier.

 

Og da spøker det med ønske om å legge inn 7 på en liten rask 32GB SSD sammen med etpar spill. Og jeg har tilogmed laget en redusert Vistautgave med nLite der alt av unødvendige drivere og tull ble fjernet.

Burde da være mulig for MS å krympe et operativsystem til under 10gb?

 

 

Shadow copies sikkert , enten mye endrede filversjoner , eller system restore , eller forårsaket av begge.

 

Rens opp og konfigurer det på denne måten i Win 7 (i Vista må du evt. benytte CMD prompt og vssadmin)

post-35394-1233154526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Bare tull med så mange versjoner. En Home, en Business og en Ultimate holder i laaanger baner.

 

 

For min del holder det kun med Ultimate, da den er interresant for meg. Blir vel litt som for skjermkort og annen hardware. De finnes i fryktelig mange former og farger, ofte vanskelig å finne ut av hva forskjellen er på dem.

 

 

Asus p5q serien av hovedkort har vel 30 forskjellige versjoner. Men når de fleste av modellene selger, så kommer de fortsatt til å være der. Samme er med skjermkort.

 

 

Et skjermkort kan være akkurat 100kr for dyrt for noen, derfor kjøper de modellen under som koster akkurat det de har råd til.

Lenke til kommentar

Offisielle navn og hva de egentlig betyr:

Ultimate = Fullversjon

Business = Lett strippet v1

Home Premium = Lett strippet v2

Home Basic = Betydelig strippet

Starter = Amputert og forkrøplet

 

Rundt 1990 gikk det kun i fullversjon.

Rundt 1995 gikk det i hjemmeversjon og bedriftsversjon.

Lenke til kommentar
Et skjermkort kan være akkurat 100kr for dyrt for noen, derfor kjøper de modellen under som koster akkurat det de har råd til.

 

Blinkskudd! Hadde de bare levert den versjonen som koster 100 kr mindre, hadde produsenten tapt alle de ekstra 100 lappene til de som betaler litt ekstra for den ekstra funksjonen som kostet 5 kr å ha med.

Lenke til kommentar

Hva med:

 

Windows 7

Windows 7 Server

 

 

Også bare kjøre alt billig? Dersom de hadde solgt oset til en rimelig pris hadde jeg kanskje kjøpt det og. Sånn som det er nå vil jeg ha Ultimate, og blir dermed nødt til å laste ned. Kjipt at microsoft taper penger på meg, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Hva med:

 

Windows 7

Windows 7 Server

 

 

Også bare kjøre alt billig? Dersom de hadde solgt oset til en rimelig pris hadde jeg kanskje kjøpt det og. Sånn som det er nå vil jeg ha Ultimate, og blir dermed nødt til å laste ned. Kjipt at microsoft taper penger på meg, men sånn er det.

Hva koster en OEM Ultimate? 1300kr? De fleste har råd til det, og har du ikke råd til det, får du heller vurdere å gå ned til Home Premium som koster 800kr. Enkelt og greit. 800kr har absolutt ALLE råd til.

Da står det mer på vilje og moral enn betalingsevne.

Eller du kan bli student, snakke med ITavdelingen, bli meldt inn i MSDN og laste det ned gratis (og lovlig).

 

Men enig i at de burde senke prisen betraktelig. €50 veiledende, og kun levert vanlig og server-utgave, og kun i 64bit hadde vært fint. Mest sannsynlig smart også, siden mange flere hadde betalt for programmet(min påstand).

Lenke til kommentar

Et gammelt ordtak sier "navnet skjemmer ingen" men jeg tror det hadde vært smartere av MS og f.eks. heller omdøpe Basic til Light, det ville nok økt salget av den versjon. :yes:

 

- Siden mange allerede disabler extra-funksjoner fra Premium, kunne de strengt tatt greit seg med Basic, men jeg mistenker at veldig mange liksom ikke vil være bekjent av å "være Basic-brukere", det gir på en måte et slags novise/amatør-stempel, og det orker få å usette seg for. :D

 

Dog kan det hende MS reelt sett ikke har noe ønske om økt salg av "billigversjon" på bekostning av salg av dyrere Premium/Ultimate, ellers så tror jeg de hadde valgt et mer trendy varenavn.

 

*just my 2 cents* :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk iallefall over fra Ultimate (på ene PCn) til å benytte Home Premium på tilsammen de tre PCene hjemme .

Home-Premium er også mer lettdrevet med 15-20 running services mindre enn Ultimate.

Ikke stort man savner , eneste jeg savnet var filversjoner/shadow copies , men fant et gratis 3'de parts verktøy for dette.

Complete PC Backup (image) benytter jeg Paragon til å gjøre.

 

Mannen i gata (average Joe) klarer seg fint med Home Premium til hjemmebruk der man ikke er avhengig av AD domene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...