Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Sorry for dobbelpost, men har et annet spørsmål, og ingen som ser det hvis jeg bare endrer på forrige post.

 

Er denne regelen om at Forsvaret ikke betaler for fly med mindre reisetiden med tog/buss er mer enn 10 timer absolutt? Jegg har oppmøte på Gardermoen militære flyplass. Så vidt jeg kan se vil det faktisk være vel så dyrt å ta buss til togstasjonen, så tog til Oslo S og så buss igjen til Gardermoen, som å bare fly direkte ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte selvsagt å regne med rabatten. Da blir det vel tog. Takk for svar!

 

Du vet ikke tilfeldigvis svaret på det forrige spørsmålet mitt også?

 

Edit: Enda en ting. :p

 

Vil det at jeg har oppmøte på Gardermoen flystasjon si at jeg ikke skal til Sessvollmoen slik som ved de fleste andre innrykkene? Bare ordne med helseting og papirarbeid ved flystasjonen og så flyet nordover?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at du skal til Sessvollmoen, det er der innrykksmølla (forøvrig en LANG dag... ) finner sted. Det går busser fra Gardermoen sivile lufthavn og bort til leiren.

 

Det jeg trodde også, men på innkallingen står det "Fremmøtested: Gardermoen flystasjon. Busstransport fra Oslo lufthavn Gardermoen til Gardermoen militære flystasjon", så ble litt forvirret ...

Lenke til kommentar

Hm, nei da er jeg ikke sikker. Mener at det stod "Fremmøtested: Sessvollmoen bla bla, transport fra Gardermoen til leiren" eller noe i den duren på min innkalling. Men det er helt sikkert et uniformert befal som møter de vordende rekruttene på flyplassen, som du kan huke tak i for å bli sendt i riktig retning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har blitt tilkalt til førstegangstjeneste om en måned, rekruttskolen starter på Ørland, 20 August. Vil jeg kunne få en mulighet til å utføre befalskole istedet om jeg ønsker det?

 

Det du må gjøre er å komme deg på et befalsopptak. Felles Opptak og Seleksjon (FOS) er på sommern, så da kan du søke på det når den tid kommer. Det har tidligere vært FOS på vinteren også, for å ta opp Utskrevet Befal, men finner ikke noe info om det er denne vinteren også. Oppsumert, tingen er at du må søke på befalsskole, få tilbud om å komme på opptak, delta på opptak osv, funker ikke å bare "hoppe over" fra førstegangstjenesten uti august.

Lenke til kommentar

Blei Kjell Reidar ferdig med marinejegeropptaket? Isåfall kan han ikkje bare slutte, han er pålagt x-antall pliktår i ettertid.

Om Kjell Reidar aldri blei ferdig med utdanning/prøve tid har han ikkje per definisjon jobba som marinejeger.

Kjempe bra at du bruker navn. Når du tar MJK opptak som en del av førstegangstjeneste er det ikke pliktår. Tar du det som offiser / befal, er ting anderledes.

 

 

Om du skal inn i KJK, MJK, FSK/FJK så skriv du under på ei kontrakt, der du pliktar deg til å jobbe i forsvaret fram til du er 35år om eg ikkje hugsar feil.

Om du har lov til å sei at du har jobbe i KJK, MJK, FSK/FJK er eg ikkje sikker på, men av eigensikkerheit, hadde eg ikkje gjort det uansett.

Du plikter ikke til å jobbe frem til du er 35. 35 år er grensen for avdelingsbefal (eller enkelt og greit, alt militært personell uten yrkestilsetting som offiser). Dette kan dog utvides til 38 ved søknad.

 

Der eg jobbar nå, så er du kunn næraste familie som kan vite kor eg jobbar og kva eg jobbar med. Når eg er ferdig er det ikkje lenger hemmeleg, men fortsatt kan ein vere utsett, sidan ein veit mykje som andre land osv. kan ha nytte av å vite.

Veldig bra å annonsere. Hvis du faktisk jobber med noe som er såpass hemmelig, så hadde du hatt litt vett til å tenke "jeg skal ikke blabre om dette til hele verden". Og jo, når du er ferdig å jobbe der, så er det like hemmelig. Taushetsplikt har du nok underskrevet ja, og hvis du arbeider med informasjon som er gradert i hennhold til sikkerhetsloven så "faller ikke det bort" bare siden du slutter der. Og veldig fint at du sier at du veit ting som andre land kan ha nytte av å vite.... *insert facepalm*, kanskej du skal ta deg en tur til sikkerhetsoffiseren på leiren din, og be han forklare litt til deg?

 

At jeg, som under førstegangstjenesten knapt jobbet med informasjon som var viktigere enn "hva er det til middag i morra a? hvilken filmer skal vi kjøpe inn til velferden", kan dette bedre enn deg, uff ...

Lenke til kommentar

Vikingen: Poenget her er angående egeneksponering og ja, det er en nevneverdig faktior at du blabrer sånn. Hvis du har lyst å skryte, løpende rundt med et skilt hvor du beskriver hvor hemmelig ig "hysj-hysj" din tjeneste var, så fint for deg. Som ekstra info, CTS hørtes så mye mer fancy ut enn SH, hold deg til de norske betegnelsene. Men ja, på steder som tja, f.eks Jåttå siden det er så internasjonalt så sier man jo ofte CTS....

 

Jeg syntes at min førstegangstjeneste var veldig givende ja, en hver sin smak =)

 

Det er så mye info man kan finne, og siden du bruker et nick her, betyr ikke at du er anonym. Nei, ikke farlig i seg selv å si at du jobba med SH gradert opplegg. Men se på det totale bildet av alt du legger ut da...

 

Edit: Kutta litt ned på alt jeg skreiv her, for å ikke virke mer dritsekk en nødvendig...

 

Ihvertfall, alt du legger ut under et "anonymt navn" kan spores tilbake til hvem du faktisk er... *Lenken ble fjernet etter krav fra Vinkingen. Grunnet missnøye med at jeg delte helt åpen og fritt tilgjengelig informasjon. Litt som å kreve at google fjerner lenke til twitter siden din egentlig...*

 

Is my point proven?

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Vikingen: Poenget her er angående egeneksponering og ja, det er en nevneverdig faktior at du blabrer sånn. Hvis du har lyst å skryte, løpende rundt med et skilt hvor du beskriver hvor hemmelig ig "hysj-hysj" din tjeneste var, så fint for deg. Som ekstra info, CTS hørtes så mye mer fancy ut enn SH, hold deg til de norske betegnelsene. Men ja, på steder som tja, f.eks Jåttå siden det er så internasjonalt så sier man jo ofte CTS....

 

Jeg syntes at min førstegangstjeneste var veldig givende ja, en hver sin smak =)

 

Det er så mye info man kan finne, og siden du bruker et nick her, betyr ikke at du er anonym. Nei, ikke farlig i seg selv å si at du jobba med SH gradert opplegg. Men se på det totale bildet av alt du legger ut da...

 

Edit: Kutta litt ned på alt jeg skreiv her, for å ikke virke mer dritsekk en nødvendig...

 

Ihvertfall, alt du legger ut under et "anonymt navn" kan spores tilbake til hvem du faktisk er... *Lenken ble fjernet etter krav fra Vinkingen. Grunnet missnøye med at jeg delte helt åpen og fritt tilgjengelig informasjon. Litt som å kreve at google fjerner lenke til twitter siden din egentlig...*

 

Is my point proven?

CTS er ikke det samme som SH, sånn for opplysningens skyld. CTS ligger "over" SH, selv om det i Sikkerhetsloven (kap 6 §19) omtales som det samme.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men føler ikke at det er så stort at det er verdt en egen tråd..

 

Jeg er 18 år, og fyller 19 i år. Jeg har for lenge siden fylt ut sesjon del 1, men har aldri blitt innkalt til del 2 eller fått noen beskjed om at jeg ikke er tjenestedyktig (noe jeg tviler sterkt på at jeg er).

 

Til høsten begynner jeg på NTNU. Risikerer jeg å plutselig bli innkalt til del 2, eller bør jeg ta kontakt med Forsvaret for å få avklart dette? En venn av meg fikk beskjed om dette omkring to måneder etter ferdig utfylt del 1, og det er dette som gjør at jeg lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...