Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, så det forklarer hvorfor alle BV-sjåførene i troppen er innkalt :hmm:

 

Har jeg forstått det rett med at du klager over å bli kalt inn til CR?? :p

Skal inn nå i januar og gleder meg som bare det.

Spent på om vi får være med på Cold Response, noen som vet?

 

Dere skal det, og jeg skal være med et av lagene ;)

 

Tro meg, jeg gledet meg også til CR10 da jeg var inne, men det ble fort en laaang øvelse ja ^^

Lenke til kommentar

Hvem får mest å gjøre under CR egentlig? Radio og tele går jeg utifra, men hvem av dem har den mest spennende rollen under CR?

 

 

Er jo ganske likt, radio har et KO + to rek-lag (jeg var sjåfør på ett av de),MB-relèer, BV-relèer og lett-relèer (snøscooter/til fots), og tele har et KO og noe som ligner på BV-relè, husker ikke hva det het. Tror at Radio lett-relè er det "tøffeste", flere av lett-lagene våre var i kontakt med fi under CR10, jeg var selv i "skuddveksling" en gang, herja med 12,7 mitraljøsen på taket av BV-en, men tror vi ble eid av en eller annen utenlandsk styrke ^^

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/Sider/artilleritjeneste-fartoy.aspx

 

http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/Sider/dekksmann.aspx

 

Er dette de to eneste tjenestene på båt som ikke krever et eller annet fagbrev? Godkjent fargesyn er nevnt som et krav for dekksmann, men det står ikke noe om det for artilleritjeneste. Er det noen som vet om dette er et krav der også?

 

Ser forresten at det står at man bør ha fagbrev som automatiker for artilleritjeneste. Er sjansen for å komme inn dårlig hvis man ikke har det?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvem får mest å gjøre under CR egentlig? Radio og tele går jeg utifra, men hvem av dem har den mest spennende rollen under CR?

 

 

Er jo ganske likt, radio har et KO + to rek-lag (jeg var sjåfør på ett av de),MB-relèer, BV-relèer og lett-relèer (snøscooter/til fots), og tele har et KO og noe som ligner på BV-relè, husker ikke hva det het. Tror at Radio lett-relè er det "tøffeste", flere av lett-lagene våre var i kontakt med fi under CR10, jeg var selv i "skuddveksling" en gang, herja med 12,7 mitraljøsen på taket av BV-en, men tror vi ble eid av en eller annen utenlandsk styrke ^^

 

Kan bekrefte at lett-relè er en givende tjeneste. Var selv på lettrelè CR 10, og er innkalt til rep-øvelse CR 12. lett-relèlagene blir ofte sendt til de mest krevende posisjonene, og gjerne langt fremme i striden. På ett tidspunkt var vi brigens fremste, og vi fikk mye å gjøre etterhvert for å si det sånn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan er det å være venstrehendt i Forsvaret? Får man f.eks våpen/annet utstyr beregnet for venstrehendte?

 

Er vel bare våpen som blir spesielt for venstrehendte, men HK416 har ladearm midt på og sikringsbryter på begge sider, så det er ikke noe problem. Eneste er at du ikke kan strekke ut pekefingeren for å løse ut magasinet, og sluttstykkeutløseren blir på feil side. Mens AG3n derimot er det værre, til og med pistolgrepet er formet for høyrehånda der.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...