Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurte på om noen kunne forklare meg litt anngående forskjellen mellom luftforsvarets sanitet, og sanitetsbataljonen i hæren - nå tenker jeg befalskole? Er det slik at jeg får mulighet til å jobbe på feltsykehus i praksisåret ved begge to, eller tilbyr bare den ene det?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om PBN, 2BN eller KAMPESK er fullt for august, evt. januar?

Sånn hvis du tenker på videre tjeneste, type TMBN, så kan det være at Kesk ikke er en like attraktiv bakgrunn som PBn og 2Bn. Dette har jeg fra en gammel rekrutteringstråd på milforum.net. Dette trenger selvfølgelig ikke å være gjeldende i dag, men tenkte det kunne være verdt å vite det.

Takk for heads-up'en. Ønsker meg til TMBN etter førstegangstjenesten, ja. Panser var fullt til sommeren, 2.bn hadde muligens noen plasser til vinteren. Får se hva det blir til på sesjon neste måned.

Lenke til kommentar

Husk å sjekk ut NRK1 klokka 22:15 i kveld!

 

Norge i krig - oppdrag AfghanistanNorsk dokumentar.

 

Gjennom et halvt år har journalister fra NRK fulgt norske soldater i Afghanistan. I første episode treffer du soldater og befal når de forbereder seg på reisen. Vi følger soldatene i etableringen i den norske leiren i Meymaneh i Faryabprovinsen.

 

Gledar meg til å sjå korleis dei norsk soldatane har det, der nede.

Endret av Ondskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite spørsmål angående intops.

Ganske lei av den jobben jeg har nå, er lærling og kunne tenke meg inn i militæret. Skulle egentlig inn før lærlingtida, men tok heller lærlingplassen.

Er ikke så veldig aktiv for tiden, men om jeg skal i militæret hadde jeg ikke hatt noe problem om å jobbet mot det, greia er bare at jeg er 170 60kg~. Om jeg faktisk skal i militæret så vil jeg vidre til intops, men litt kjedelig å gi så mye og gjøre så mye hvis jeg uansett ikke får muligheten til å dra pga størrelsen.

Er det noe krav på dette?

Lenke til kommentar

Vi har jo tatt i bruk HK416 som vårt nye våpen. AG3 og MG3 er vel gamle våpen som fortsatt er i bruk.

i tillegg venter vi jo på JSF flyene, som vel kan regnes som verdens mest teknologiske fly.

 

Men husk at Norge er et lite land, og vi har ikke så mange innbyggere. Hadde vi vært på størrelse med Russland f.eks hadde vi vel hatt flere og større styrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite spørsmål angående intops.

Ganske lei av den jobben jeg har nå, er lærling og kunne tenke meg inn i militæret. Skulle egentlig inn før lærlingtida, men tok heller lærlingplassen.

Er ikke så veldig aktiv for tiden, men om jeg skal i militæret hadde jeg ikke hatt noe problem om å jobbet mot det, greia er bare at jeg er 170 60kg~. Om jeg faktisk skal i militæret så vil jeg vidre til intops, men litt kjedelig å gi så mye og gjøre så mye hvis jeg uansett ikke får muligheten til å dra pga størrelsen.

Er det noe krav på dette?

 

Fysikk i form av å løfte tungt er ikke noe krav. Men det er viktig å kunne bære seg selv + sekk på ~20-30kg. Ved opptak er det faste minimumkrav i form av 3km, armheving, kroppshev og sit-ups (noen har vel benkpress også..) Disse burde du klare uten større problem (de som ligger rett opp under kan vurderes) I tillegg kommer din mentale tilstand og litt IQ-tester.

 

Er det bare meg eller er noges militære styrke svak?? og hva slags våpen bruker norge egentlig???

 

Det norske forsvaret er ganske lite, men veldig godt trent! Det er ikke mange land som er like gode som Norge når det gjelder mindre tropper. AG var det vanskelige våpenet i forsvaret, men i 2007-2008 startet overgangen til HK416. Jeg har ikke peiling på hvor langt de har kommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har snittkarakter på 2.5 :( holder det eller må jeg ha 3 i karakter for og komme inn på krigsskolen?

PS. går på ungdomskola 9 klasse

Dine karakterer fra ungskolen vil ikke ha noe å si annet enn for ditt valg av vgs. Jeg vil sterkt anbefale deg å jobbe hardt med skolen resterende tid av niende og hele tiende, i tillegg til samtlige år på vgs. Et godt grunnlag fra ungskolen vil gjøre skolehverdagen lettere for deg på vgs.

 

For å komme inn på KS må du enten søke BS, for deretter å søke KS etter praksisår, eller søke gjennomgående KS. For dette vil du trenge generell studiekompetanse. For å få generell studiekompetanse må du ha et visst timeantall på vgs i fag som norsk, matte, naturfag osv.

 

Man har de siste årene sett en stor økning i søkere til Forsvaret, og man kan da regne med at karaktersnittet for å komme inn også vil øke. Du vil da måtte regne med å jobbe med skolen.

 

Apropo ditt lave karaktersnitt nå; har du noen form for dysleksi eller konsentrasjonsvansker? Eller jobber du rett og slett ikke med skolen? Hvis det er det siste, skjerp deg. Forsvaret er ikke tjent med å ha noen som gir faen. Du vil dessuten ikke komme inn med et snitt som du har nå.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om man må ha topp syn for å komme inn i Forsvaret er svaret nei. Enkelte steder, som pilot og spesialjeger, vil man kreve perfekt syn. Men på BS/KS, som du spør om, er vel karakteren 7 det laveste tror jeg. Dette kan evt noen med litt mer peil på synskravene rette på om det skulle være feil.

Lenke til kommentar

Har du fått noe tilrettelagt opplegg eller følger du vanlig undervisning? Nå vet ikke jeg hvilken grad av konsentrasjonsvansker du har, men man vil kunne få et tilrettelagt opplegg utifra hvor store konsentrasjonsvanskene er. Om du ikke har et tilrettelagt opplegg bør du ta deg en prat med kontaktlærer og få orden på dette. Det vil gjøre skolehverdagen lettere for deg.

 

Hjemme kan du prøve å gjøre noe annet enn å sitte og lese i ei bok. Mye av lærestoffet finnes i filmformat, og kan for enkelte være lettere å lære av om man har konsentrasjonsvansker. Er alle fag like vanskelige, eller er det noen fag som er lettere enn andre? Hva er yndlingsfaget ditt? Jeg regner med du liker gym?

 

Til syvende og sist avhenger det hele av deg. Selvom du har et aldri så bra undervisningsopplegg står det på deg og innsatsen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...