Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommandør eller fører i tanks? hva er best/mest morro?

Det er jo to vesentlig forskjellige stillinger, da den ene er befalsstilling mens den andre er soldatstilling. I panserbataljonen står valget mellom vognfører, lader og skytter (på stridsvogn, ingen lader på cv90), mens det i TMBN så vidt jeg vet praktiseres at man "går gradene", da det er en naturlig gradsstige i vanskelighet og ikke minst ansvar på en stridsvogn, uten at jeg er helt sikker på "rangeringen".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ja, begynner å få litt nerver siden innrykk i oktober (Garden) nærmer seg, og siden jeg er jente har jeg altså muligheten til å trekke meg. Samtidig har jeg veldig lyst til å fullføre førstegangstjeneste.

 

Jeg har flere praktiske spørsmål, og blir veldig glad om noen vil svare.

 

- Under rekrutten, sånn ca hvor mye fritid får man? Jeg har endel baller i lufta, vil det finnes muligheter til å pendle inn til Oslo noen kvelder i uka for fotooppdrag?

 

- Jeg har også meldt meg opp til fire eksamener i november/desember (forbedre vitnemål), jeg har lest endel fra før av, men får man permisjon til eksamen? Og finnes det anledning til å ta kurs i fag så tidlig i førstegangstjenesten?

 

- Hvor lenge varer rekruttperioden? Har sett folk skrive alt fra 4 - 8 uker, er det litt tilfeldig hvor lenge det vil vare?

 

- Etter rekruttperioden, hvor mye fritid får man? (Tar sikte på å jobbe som fotograf i 5. kompani)

 

- Får man ferie foruten permisjon?

 

- Jeg er 21. Er det flere som er rundt min alder, eller er den absolutte majoriteten rett ut fra vgs?

 

- Om jeg begynner å studere neste år, er det mulig å avslutte førstegangstjenesten i august pga. studiestart?

 

Det høres sikkert nå ut som om jeg ikke er motivert for å starte opp i det hele tatt, men jeg spør kun av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar

De første 2 ukene er etter min erfaring (ikke garden, det kan være forskjellig der) svært travle, og vi fikk lov til å forlate leir, men vi måtte være inne til en bestemt tid hver dag selv i frihelgene når vi etterhvert fikk dette i rekrutten. Du kan regne med at rekrutten varer 6 - 8 uker ja.

 

Etter rekrutten har du med unntak av vakt \ øvelser fri fra rundt kl 16.00, og da kan du gjøre som du vil frem til revelje kl 06.00 neste dag. Helgene er også alltid fri, med allerede nevnte unntak.

 

Du har 7 fastsatte permisjoner som tas i fellesskap med de andre du ikke kan styre, samt en 8. hjemreise du kan søke om.

 

21 er ingen alder i førstegangstjenesten, jeg tjenestegjorde med flere over 25, og flere andre hadde bikka 20.

 

Å førtidsdimme pga skole er mulig ja, men du må søke og få dette godkjent i god tid.

Lenke til kommentar

Det varierer når sesjonsbrevene blir sendt ut, det har jeg fått vite av dem. Jeg sendte dem en e-post nå i sommer for å spørre når de sendte ut brevene for sesjon del 2. De var knapp med informasjonen, men de sa "iløpet av neste skoleår" Så det blir vel fra om høsten-vinteren sesjon del 2 blir sendt ut, når de er ferdig med sesjon del 1. Sesjon del 1 er sendt ut om man skal tolke svaralternativet på siden deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...