Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil få utlevert alt du trenger til tjeneste. Varme klær, hansker, votter, luer, sko osv. Det du får ta med deg når du er ferdig i militæret avhenger litt av hvor du er faktisk. Der jeg var fikk jeg kun med dog tags og beret. Men har hørt om andre som har vært så "heldige" å få tatt med seg forsvarets boxere blant annet.

Lenke til kommentar

Militær Politi er etter hva jeg har hørt fra bekjente som har vært der en veldig bra tjeneste. Kan ikke veldig mye om det annet enn at jeg har hørt det er ålreit egentlig.

 

Vakt og sikring kan være både bra og dårlig. Litt avhengig av hva du ønsker ut av tjenesten. Hvis du blir befal i NIS, nasjonal innsatsstyrke, vil det være mye mer fokus på fysisk tjeneste enn i vanlig vakt og sikringstjeneste. Man kan si at vakt og sikring kan variere fra å sitte i ei vaktbu og spille xbox til å gå lange turer med pakning. Min personlige mening er at man bør satse på NIS hvis man vil ha en hard tjeneste. Enkelte påstår dette er noe av det tøffeste man kan være i luftforsvaret også.

 

Befalsutdanningen til grensejeger er hard, både fysisk og psykisk. Mye gåing med sekk, og mye mestring. En kjempe bra befalsskole om man liker å gå med sekk og tenker på videre karriere som jeger eller i Etteretningsbataljonen, feks Fjernoppklaring.

 

2. bataljon er infanteri-tjeneste. Her finnes det flere stillinger man kan ha som befal. Blant annet gruppefører på bombekaster våpen, lagfører for et lag eller sanitetsbefal i sanitetstroppen. Mye det samme som i Panserbataljonen, sett bort i fra CV90 og Leo2. 2bn skal/har gå(tt) over til lettere kjøretøy som SISU og Iveco/MB.

 

Selv ville jeg nok vært befal på GSV, men jeg liker å gå med tung pakning og hate. I tillegg har jeg et ønske om å søke Fjernoppklaring om ett par år. Du må finne den befalsutdanningen som passer deg best. Har du feks tenkt til å bli politi er MP en veldig bra befalsskole å gå.

 

Spør om du lurer på noe spesifikt. Vanskelig å komme med generell informasjon om alt. Lett at noe viktig går i glemmeboka ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg Militærpoliti, sidan eg ynskjer å utdanne meg som politi ved seinare anledning, det einaste problemet er den dårlige lønna...

Som befal vil man lett tjene meir enn det ein politimann vil (?)

 

Vakt og sikring høyrdes egentleg ganske kjedleg ut.

 

Om eg velger 2. bataljonen, vil eg dp med stort sannsyn bli sendt ned i direkte kampar, der sjanse for å bli drepen er etter forhalda høge?

 

Har du noko å anbefale, noko du har gått, eller høyrd mykje positivt om?

 

Greie er at eg ikkje er sikker på om eg er ein født leiar, om eg kjem til å bli dyktig på det rett og slett.

Lenke til kommentar

Tenker egentlig på begge delar, både kva eg får låne, og kva eg får. Slik som bag, sekk, dogtags etc.

Du får låne nok under tjenesten, blir litt mye å ramse opp, MEN å kjøpe et par gode hansker, type varm, ANBEFALES. Standard "håndutrustning" er vel stridshansker(finnes ikke varm), ullvanter og ullvotter med vindvotter. Vindvotter blir fort litt knotete, spes. med tanke på skyting, derfor er det å ha noen gode hansker king kong!

 

Da jeg dimma fikk jeg: 2 par M/77(standard feltstøvler), alt av kartanker og såler, alt av sokker(18 par tror jeg), boxere(:p), 2 ullfrotté over og under, 2 nettingundertøy over og under, beret, Camelbak + småtteri(dogtag, avd.merker, snor ++).

Endret av AlphaSix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ikke nødvendigvis lett, men man har store muligheter for å tjene mer enn politi, ja.

 

2. Sjansen er alltid der for å bli sendt ut. Både som MP og andre stillinger. Man trenger alle typer soldater ute også. Akkurat hvor høy den er vet jeg ikke, men som sagt vil sjansen alltid være der. I teorien mener jeg at man kan takke nei til intops, men dette vil jo være å ta karriereselvmord i mine øyne.

 

3. Selv var jeg i fgtj i Panserbataljonen og likte meg godt der. Får gjort ganske mye tøft, og man får gjort ennå mye tøffere hvis man går befalsskolen der. Selv vil jeg anbefale enten GSV eller Pbn. På GSV får du god jegerutdanning, i tillegg er GSV innenfor ISTAR-miljøet, og å ha en fot innenfor der er ikke en dum ting mtp videre tjeneste i feks Etteretningsbataljonen. I Panserbataljonen har du ganske mange muligheter, og jeg vil nesten si det er noe for en hver smak der. Det være om du vil være sanitetsbefal, lagfører for et stormerlag, patruljefører for et BK-OP lag eller være vognkommandør på Leo2 stridsvogn.

 

Det er ikke alle som vet at man har lederpotensiale før man drar på befalsopptak. Dette er noe man erfarer i løpet av de ukene opptaket varer. Du vil lære ganske mye om det å være leder. Personlig vil jeg anbefale deg å ta førstegangstjenesten før befalsutdannning. I mine øyne er de beste befalene de som har vært inne "på gulvet", og vet hvordan situasjon de menige er i. Dette gir deg også litt innblikk i militæret, og du kan finne om dette er noe du virkelig vil. Så klart er det et minus at du må gå ennå ett år med rekrutt og sånt, men du vil bli et bedre befal. Du kan jo også gå førstegangstjeneste, få stilling som grenader/vervet etter tjenesten for så å søke grunnleggende befalskurs som går over 3-4 uker. Dog krever dette ett par-tre år som grenader før man kan ta kurset, så det avhenger litt av hvor lang tid du vil bruke i Forsvaret.

 

AlphaSix: Når du nevner det fikk jeg også med alt av merker, snorer og slikt vi hadde i tillegg til ett par M77. Allikevel mye mindre enn deg. Med unntak av de tingen som jeg egentlig ikke skulle ha med hjem, men som jeg hadde litt ekstra av ;)

Endret av HOK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ikke nødvendigvis lett, men man har store muligheter for å tjene mer enn politi, ja.

 

2. Sjansen er alltid der for å bli sendt ut. Både som MP og andre stillinger. Man trenger alle typer soldater ute også. Akkurat hvor høy den er vet jeg ikke, men som sagt vil sjansen alltid være der. I teorien mener jeg at man kan takke nei til intops, men dette vil jo være å ta karriereselvmord i mine øyne.

 

3. Selv var jeg i fgtj i Panserbataljonen og likte meg godt der. Får gjort ganske mye tøft, og man får gjort ennå mye tøffere hvis man går befalsskolen der. Selv vil jeg anbefale enten GSV eller Pbn. På GSV får du god jegerutdanning, i tillegg er GSV innenfor ISTAR-miljøet, og å ha en fot innenfor der er ikke en dum ting mtp videre tjeneste i feks Etteretningsbataljonen. I Panserbataljonen har du ganske mange muligheter, og jeg vil nesten si det er noe for en hver smak der. Det være om du vil være sanitetsbefal, lagfører for et stormerlag, patruljefører for et BK-OP lag eller være vognkommandør på Leo2 stridsvogn.

 

Det er ikke alle som vet at man har lederpotensiale før man drar på befalsopptak. Dette er noe man erfarer i løpet av de ukene opptaket varer. Du vil lære ganske mye om det å være leder. Personlig vil jeg anbefale deg å ta førstegangstjenesten før befalsutdannning. I mine øyne er de beste befalene de som har vært inne "på gulvet", og vet hvordan situasjon de menige er i. Dette gir deg også litt innblikk i militæret, og du kan finne om dette er noe du virkelig vil. Så klart er det et minus at du må gå ennå ett år med rekrutt og sånt, men du vil bli et bedre befal. Du kan jo også gå førstegangstjeneste, få stilling som grenader/vervet etter tjenesten for så å søke grunnleggende befalskurs som går over 3-4 uker. Dog krever dette ett par-tre år som grenader før man kan ta kurset, så det avhenger litt av hvor lang tid du vil bruke i Forsvaret.

 

AlphaSix: Når du nevner det fikk jeg også med alt av merker, snorer og slikt vi hadde i tillegg til ett par M77. Allikevel mye mindre enn deg. Med unntak av de tingen som jeg egentlig ikke skulle ha med hjem, men som jeg hadde litt ekstra av ;)

 

Takkar.

Har fått tildelt fyrstegongstjeneste i flyforsvaret, då GSV var full.

Veit ikkje om det har noko å seie, men offiseren me hadde samtaler med etter sesjonen skreiv ein kommentar på det arket han fyllte ut med: "Meget godt inntrykk" (han sa det var noko han gjorde ekstremt skjeldent, men veit ikkje eg). Vil dette hjelpe meg noko i det heile? Offiseren sa også det at om det var nokon som allereie hadde kome inn på GSV, men som kom vidare på befal, så måtte dei plassane bli fylt opp, er det då større sjanse for meg å komme inn der?

Kan nemne at eg fekk 7/9 på dei psykiske testane, 8/9 på syn, 9/9 hørsel og alt anna. Det einaste er litt pollenallergi.

Vil svært gjerne inn på GSV når det kjem til fyrstegongstjeneste, sjølv om eg har høyrd mykje flott om flyforsvaret òg.

Noko dikkon kan anbefale innanfor flyforsvaret om det blir der eg kjem (har jau muligheten til å sette opp ynskje)?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Kommentarer fra offiserer vil nok bli tatt med i betraktningen, ja. I hvor stor grad vet jeg ikke, men det vil jo bli lagt litt vekt på i alle fall. Det vil nok bli litt større sjanse, men det er ikke noe jeg ville satset på egentlig.

 

Hvis du havner i luftforsvaret, ville jeg gått for NIS. Du kan lese mer om dette på forsvarets hjemmesider. Dette er en tjeneste med mye fysisk fostring. Merk at du må ha en viss form for å komme inn der, da det er opptaksprøver. Så vidt meg bekjent er det de vanlige testene; sit-ups, pushups, hangups, 3000m og kanskje pakningsløp. I tillegg tror jeg det er noe mestring, men ikke så mye. Det vil stort sett gå på hodet ditt, og hvordan du er som person. Det fysiske kan man tross alt trene opp, men er man en idiot, så er man en idiot ;) If you catch my drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virkar interessant! Er det noko eg kan spørre om på fyrstegongstjenesten, eller må eg sende inn nokon form for søknadsskjema og liknande?

Akkurat NIS verka perfekt for meg, og er kanskje ein av dei få tinga eg kunne tenke meg innanfor flyforsvaret.

Om eg skulle bli plassert på eit kontor, så er det drepen for meg. Må ha noko fysisk, og gjerne noko som er fysisk tung.

Hok, du har vore ei fantastisk hjelp, kan eg spørre kvar du tjenesegjer, eller har tjenestegjort? Reknar med at du har meir enn fyrstegongstjeneste mtp. all den informasjonen du sitter inne med.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så møter man opp til rekrutt som vanlig, og når man skal skrive ned ønsker for videre tjeneste etter rekrutten, da skriver du ned NIS på førstevalg. Her gjelder det å ha vist gode egenskaper i løpet av rekrutten. Får du det som du vil, vil du bli plassert i NIS-troppen og må gjennomføre opptak. Mener å huske at det var rundt 120 stk som var på opptak for ett par år siden, mens de skal ha ca 40 soldater. Med andre ord må du være flink.

 

Jeg var i Panserbataljonen, Esk6, Bombekastertropp. Laser ass på OP-lag. Har nok ikke mer enn førstegangstjeneste, nei. Men er nå genuint interessert i Forsvaret, og leser den informasjonen jeg kommer over. I tillegg til å ha litt klisterhjerne ;) Har forøvrig store planer om å dra tilbake til Forsvaret. Men har lyst til å gjøre ferdig de sivile studiene først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...