Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Det var rådgivaren min som sa det. Kan godt hende det er krigsskulen som har det. Ein får iallfall full lønn under utdanning, og i dei tre pliktåra ein må gjennomføre etter endt PHS.

 

Om det ikkje har noko å sei om eg vel MP, GSV, 2. Bataljon eller liknande, så vil eg heller ha noko anna enn MP som fyrste val iallfall.

Må vell bare lesa endå meir rundt omkring.

Takkar for hjelpa folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under befalsutdanninga så er det vel samme lønn uansett om du velger GSV eller 2. bataljon. Utenlandstjeneste får du uansett ikke i løpet av utdanninga. Etter fullført utdanning står du fritt til å søke den avdelingen du vil. Du er ikke lovet plass hos f.eks. 2. bataljon selv om du har tatt utdanninga der. Nå er det vel en stund siden 2. bataljon har stilt noe utenlands, utenom kanskje mindre kompanier og enkeltpersoner. Ser for meg at det er noe tillegg på grensa, med tanke på at de er på skarpt oppdrag 24/7?

 

For å få noe "gratis politiutdanning" som du sier, så er nok det som HOK nevner, den ene plassen som Krigsskolen har. Da må du selvfølgelig søke dette på Krigsskolen. Du får ikke noe gratis politiutdanning gjennom vanlig befalsskole hos GSV eller 2. bataljon.

 

Å ha vært MP skal teoretisk sett ikke ha noe særlig å si ved PHS. Men det sier jo sikkert noe om f.eks. holdningene dine og slikt.

Lenke til kommentar

Takkar!

Er det nokon som veit om det er nokon tillegg på grensa?

 

Kunne egentleg tenke meg 2. bataljon på grunn av utanlandstjeneste, og då får ein kanskje meir trening i krigføring i urbane område, framfor det GSV gjer?

Om eg gjeng GSV må ein vell ha eindel kurs etc for å tjenestegjere med 2. bataljon?

 

Tenkte eg kanskje skulle kjøpe meg ein Leatherman MUT, men ser at den er spesiallaga for dei amerikanske våpna som AR-15 og SKS. Den er framdeles ikkje ubrukleg på HK 416 eller AG3 grunna det? Det er vell mykje av dei same verktøya ein treng?

 

http://americanexportsnorge.com/no/item/39/779/Leatherman_MUT.htm

Lenke til kommentar

Ein får utdelt slike ting i militæret også? Ikkje dårleg.

 

Men likevell lurar eg på om Letherman MUT er ein god leatherman ein kan kombinere med både militæret og fritid. Klarte å miste min Leatherman Skeletool i sommar (pris 1000kr), og må bare ha meg ein ny lommekniv asap. Derfor tenker eg på MUT sidan eg uansett skal ha ein ny leatherman av eit eller anna slag, og at den då også er kjekk å ha i militæret. Den kostar 2000kr i Norge, men får den på ebay til 750kr. Derfor er det også aktuelt. Er det nokon som har sett tilsvarande bra lommekniv som ein kan kombinere med militæret og privat?

 

og:

Er det nokon som veit om det er nokon tillegg på grensa?

 

Kunne egentleg tenke meg 2. bataljon på grunn av utanlandstjeneste, og då får ein kanskje meir trening i krigføring i urbane område, framfor det GSV gjer?

Om eg gjeng GSV må ein vell ha eindel kurs etc for å tjenestegjere med 2. bataljon?

Lenke til kommentar

Bare kjøp deg en enkel multitool. Er egentlig ikke noe vits med noe fancy greier. Jeg kjøpte en til 400 kr, og den holdt gjennom hele fgtj, og jeg har den fortsatt.

 

Er grensetillegg på ca 50 kr dagen. Ikke helt sikker på summen, så her kan noen rette meg om det er feil.

 

Skal du gå befalsskolen på GSV og så inn i 2bn? I så fall, hvorfor?

Lenke til kommentar

Du må ikke bare tenke prestisje. Du må tenke hva du faktisk vil. Du skal tross alt gjennomføre opptak og utdanningsår. Og det er ingen dans på roser.

 

Det at man tjener så forferderlig mye penger i intops er vel en liten myte. Mtp at man er på jobb 24/7 så er det ikke så bra. Greia er jo at man gjerne ikke bruker så mye penger der, og da sitter igjen med en del når man kommer hjem.

Lenke til kommentar

Hvor man ender blir ikke bestemt før på slutten av FOS. Det eneste som blir bestemt før opptaket er hvorvidt du søker Hær, Sjø eller Luft.

 

På opptaket går man som kjent i gjennom fysiske tester, intervju med offiser og feltuke. Man vil i denne perioden bli bedømt, og til slutt får man en karakter. Det er da altså scoren du får på opptaket som bestemmer hvor du skal. Hvis du feks rangerer 2bn på førsteplass, og det er 10 plasser der(for å ta et tall), må du være på topp ti av de som søker 2bn. Hvis ikke er du med i konkurransen om ditt andrevalg.

 

Det som kan skje, om du ikke når opp i konkurransen om de tre valgene dine, er at du kan få tilbud om plass hos feks FTBS. Til tider sliter de med å få inn nok folk, og det er ofte ikke så mye kriging blant plassene.

Lenke til kommentar

Ok, det hjalp, dåå stressar eg ikkje endå :)

 

Fekk mail frå ein Major i militæret som fortida tjenestegjer som observatør i Sudan:

 

Be A**** sjekke ut denne siden. Ellers, kort fortalt: Er han et friluftsmenneske som liker seg i vill natur søker han seg til grensa, liker han mekaniserte kjøretøy og tyngre våpensystemer og har ambisjoner om tjeneste i Aghanistan søker han 2. BN, har A**** ambisjoner om å bli politi søker han MP.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/utdanningssteder/befalsskoler/hbs/Sider/hbs.aspx

 

Om eg skulle søke 2BN, så kan eg trekke meg etterkvart? Er det 2 plikt år eg har etter endt utdanning?

Lenke til kommentar

Ok, det hjalp, dåå stressar eg ikkje endå :)

 

Fekk mail frå ein Major i militæret som fortida tjenestegjer som observatør i Sudan:

 

Be A**** sjekke ut denne siden. Ellers, kort fortalt: Er han et friluftsmenneske som liker seg i vill natur søker han seg til grensa, liker han mekaniserte kjøretøy og tyngre våpensystemer og har ambisjoner om tjeneste i Aghanistan søker han 2. BN, har A**** ambisjoner om å bli politi søker han MP.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/utdanningssteder/befalsskoler/hbs/Sider/hbs.aspx

 

Om eg skulle søke 2BN, så kan eg trekke meg etterkvart? Er det 2 plikt år eg har etter endt utdanning?

Hva mener du med å trekke deg? Du har ett pliktår etter utdanningen. Hele løpet er på to år, hvor ett år er utdanning, og ett år er praksis.

Lenke til kommentar

Når du er ferdig med pliktåret så får du som regel muligheten til å bli tilsatt som avdelingsbefal. Dette kan du være frem til du er 37 år. Du står fritt til å slutte når du måtte ønske. Da med tre mnd oppsigelsestid (Er i alle fall det på andre områder i Forsvaret, så regner nesten med at det gjelder befal også.)

 

Mao kan du fint slutte som befal og søke PHS når du er 25.

Lenke til kommentar

Så Panser har større rekkevidde enn artilleri? Tror du skal revurdere dine oppfatninger av panser litt..

 

Kavesk panser: patruljetroppen GÅR gjerne langt bak FI sine linjer, ligger i OP, de har skarpskyttere og vanlige geværmenn. Fotfolket i pansret oppklaring går også langt mer enn den gjennomsnittelige vernepliktige soldat.

 

Stormeskadronene i panser: Fotsoldater på HELT lik linje med dem du finner i 2.bn, eneste forskjellen er at når de er kjøretøysoppsatt sitter de i en CV90 stormpanservogn mens 2.bn folket sitter i Sisu vogner.

 

Som en liten sidenote: Har erfaringer fra både panser og 2.bn og vil personlig anbefale panser. Bedre boforhold og etter mitt inntrykk et mer profesjonelt opplegg generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...