Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takkar!

Er det nokon som veit om det er nokon tillegg på grensa?

Har du vanlig tjeneste på grensa har du som sagt tidligere et grensetillegg på ish 50kr. Er du derimot befal på grensa tjener du veldig bra så vidt jeg skjønte. Men for å være befal på grensa må du nesten ha fullført GBU, altså ett år utdanning, ett år praksis for så å begynne på grensa.

Endret av AlphaSix
Lenke til kommentar

Er da sjanter som har plikttjenesten sin på grensa, er det ikke?

Det tror jeg er sjelden, men at det har skjedd/skjer. Da jeg var der oppe var det en av sjantene våre som karra til seg ei stilling på grensa etter et halvt år praksis.

Endret av AlphaSix
Lenke til kommentar

Har alltid trodd at sjantene for det meste opererte i disse grensetårna, jeg? Er det ikke bare menige som er på patrulje langs grensa? Eller tar jeg skrekkelig feil nå?

Nei og nei, nå er du på villspor! Grensejegerne gjør jobben ute; patruljerer, sitter i tårn, sitter langs grensa osv. Befalet har sin plass på stasjonen og driver adm. og ledelse derifra.

 

Går du GBU på GSV har du et års utdanning før de fleste så har sin praksis som lagfører i GRKP/U(Kompaniet som utdanner rekruttene og videre jegeraspirantene). Er selvfølgelig noen andre stillinger som også må besettes.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen erfaring fra 2bn, men jeg vil si det er noe av det samme. Forskjellen er at 2bn er oppsatt på lettere kjøretøy og SISU. Så vil du være på litt tyngre kjøretøy, går du for Pbn.

 

Dette foregår vel på den måten at man søker stilling samtidig som man setter opp liste for tjenestested under FOS. Var i alle fall sånn det ble gjort. Så når du er på FOS og får utlevert skjema for hva du vil videre, kryss av på Pbn, fotlagfører feks.

 

PS: Som tidligere dragon og panserskalle; Det heter stridsvogn, ikke tanks :wee:

 

Skal sende avgårde søknad til befalskolen. Hva av attester er relevante? Frivillig arbeid, sommerjobb, elevråd, dommerkurs og sånn? Eller bare det som går spesifikt på lederoppgaver?

Sleng med alt du har av attester. Det værste som kan skje er at det ikke er relevant.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Fem eller tre. Jeg husker ikke helt.

 

Det vet ikke jeg noe om, da jeg ikke vet hvordan 2bn har det. Nå kan jo ikke akkurat kasernene skrytes opp i sky, men det er helt kurant.

 

Tmbn og Pbn har jo ganske lik struktur på bataljonen. I likhet med Pbn har Tmbn også tyngre kjøretøy, slik som CV90 og Leo2. Men du vil nok ha tilnærmet like gode sjanser for å komme inn i Tmbn med bakgrunn fra 2bn.

Lenke til kommentar

Skal sende avgårde søknad til befalskolen. Hva av attester er relevante? Frivillig arbeid, sommerjobb, elevråd, dommerkurs og sånn? Eller bare det som går spesifikt på lederoppgaver?

Sleng med alt du har av attester. Det værste som kan skje er at det ikke er relevant.

Ja, sant det. Er bare redd det kan bli litt mye av det gode. Men, får bare sende det jeg har da :)

Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på VG2 som gjerne ønsker å søke på befalskolen etter videregående. I og med at jeg ønsker å fortsette med medisinske fag senere, ønsker jeg å søke meg inn i Sanitetsbataljonen. Jeg har noen spørsmål anngående dette:

 

- Jeg har hørt at etter endt befalutdanning blir man sersjant. I tillegg har jeg hørt om uttrykket "medic", og lurer på om dette også finnes i Norge? (evnt. blir man medic etter befalskolen i sanitetsbataljonen?)

 

- Så lurte jeg også på om dere kunne fortelle meg litt om hvordan søkingen og slikt foregår? Hva må til for at jeg skal komme inn på sanitetsbataljonen? Er det slik at de tar de beste etter de fysiske kravene på opptaksprøven som bestemmer hvem som kommer inn? Og evnt. hva gjør jeg dersom jeg ikke kommer inn på sanitet? Blir jeg satt på en annen avdeling?

Lenke til kommentar

1. Panser

2. 2. Bataljon

3. GSV

4. MP

5. Vakt og Sikring

 

Det er 5 valg man skal fylle inn?

 

Du skal vel ikke på sesjon før høsten?

 

Men uansett, har du normal helse og får normale resultater får du avklart hvor du skal, på sesjon. Og er det da ledig der du vil, så kommer du der.

Får du ikke avklart noe på sesjon, ringer du dagen etter til Vernepliktsverket og får deg inn et sted.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på VG2 som gjerne ønsker å søke på befalskolen etter videregående. I og med at jeg ønsker å fortsette med medisinske fag senere, ønsker jeg å søke meg inn i Sanitetsbataljonen. Jeg har noen spørsmål anngående dette:

 

- Jeg har hørt at etter endt befalutdanning blir man sersjant. I tillegg har jeg hørt om uttrykket "medic", og lurer på om dette også finnes i Norge? (evnt. blir man medic etter befalskolen i sanitetsbataljonen?)

 

- Så lurte jeg også på om dere kunne fortelle meg litt om hvordan søkingen og slikt foregår? Hva må til for at jeg skal komme inn på sanitetsbataljonen? Er det slik at de tar de beste etter de fysiske kravene på opptaksprøven som bestemmer hvem som kommer inn? Og evnt. hva gjør jeg dersom jeg ikke kommer inn på sanitet? Blir jeg satt på en annen avdeling?

Medic brukes også i Norge, men hvor utbredt bruken er vet jeg ikke. Hvem som med rett kan kalle seg medic er jeg litt usikker på, dette er bl.a. diskutert på milforum.net. Kan anbefale deg og lese på milforum, uansett hva du har tenkt til å gjøre i Forsvaret, det står mye kjekt der.

 

Så vidt jeg har forstått søker man bare Hærens befalsskole (HBS) og stiller opp på Felles opptak og seleksjon (FOS). Ved ett eller annet tidspunkt gir man ønsker og så får man vel vite mot slutten hvor man havner. Så det er bare å trene bra på forhånd og gi gass under FOS.

Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på VG2 som gjerne ønsker å søke på befalskolen etter videregående. I og med at jeg ønsker å fortsette med medisinske fag senere, ønsker jeg å søke meg inn i Sanitetsbataljonen. Jeg har noen spørsmål anngående dette:

 

- Jeg har hørt at etter endt befalutdanning blir man sersjant. I tillegg har jeg hørt om uttrykket "medic", og lurer på om dette også finnes i Norge? (evnt. blir man medic etter befalskolen i sanitetsbataljonen?)

 

- Så lurte jeg også på om dere kunne fortelle meg litt om hvordan søkingen og slikt foregår? Hva må til for at jeg skal komme inn på sanitetsbataljonen? Er det slik at de tar de beste etter de fysiske kravene på opptaksprøven som bestemmer hvem som kommer inn? Og evnt. hva gjør jeg dersom jeg ikke kommer inn på sanitet? Blir jeg satt på en annen avdeling?

 

Medic blir alle med nivå 3 sanitetskurs.

Du har et skoleår før du har et pliktår som sersjant.

Opptaket er "de sterkestes rett" dvs at de med best score får 1. valgene sine osv. Sanitet er nok ikke det vanskligste å komme inn i, på så måte men du kan jo ikke være tapt bak en låvedør for å si det sånn. Kommer du ikke inn i sanitet går de på 2. valget osv osv, blir du ikke tatt opp til noen befalsskole blir det vanlig førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...