Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du har tenkt på en karriere i Forsvaret, men liker ikke fysisk aktivitet? Begynn å tren med en gang. God fysisk form er ikke bare et krav for å komme inn på lederutdanning i Forsvaret, men vil også hjelpe deg med å fokusere på skolen. Det er viktig at du tar deg selv litt i nakken og gir gass. Spesielt mtp dine fremtidsplaner.

Lenke til kommentar

Hvor diskvalifiserende er pollenallergi? Har påvist mild pollenallergi (bjørk, gress, burot). Kan bli noe snørrete i små perioder, men har aldri opplevd å ha fått noe nedsatt funksjon pga. dette. Har løpt både 3000-metere, cooper-tester og gått turer i fjellet mens pollenhelvetet er som verst, men ikke gjort det noe dårlig pga. dette. Tar som regel reseptbelagt medisin under pollensesongen, men kunne fint klart meg i perioder uten. Er veldig motivert for å komme inn i Hæren.

Lenke til kommentar

Det er nok desverre ofte slik at hvis man går på medisiner er man diskvalifisert. Men dette vil, etter min erfaring, avhenge av hvilken lege du møter på sesjon/innrykk. Møt opp og se hvordan det går. Men vær obs, og ikke ha for store forhåpninger om at du kommer inn.

Lenke til kommentar

What?! Det hørtes da veldig strengt ut? Har selv pollenallergi og bruker medisin i pollensesongen. Vil selv kalle det mild pollenallergi. På sesjon gav dette utslag i at jeg fikk 7 på allmenn helse. Jeg tjenestegjorde ved GSV, som vel har litt høyere krav enn mange andre avdelinger, så jeg har vanskelig for å tro at dette skal være diskvalifiserende i noe særlig grad. Hvis det er slik at du plages lite med allergien, noe det høres ut som, så få dette fram i samtale med sesjonslege/-offiser osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har fått beskjed om. Jeg som har mild nøtteallergi, og ikke bruker medisiner, fikk beskjed på innrykk at jeg hadde flaks som fikk komme inn, og noen karriere i Forsvaret var totalt utelukket. Har senere snakket med to andre militære leger og de har begge sagt at det ikke er noe problem. Så mitt inntrykk er at om man treffer på den riktige, kan man komme inn med litt skavanker om man virker oppegående, men også vice versa!

Lenke til kommentar

Det er det. Og absolutt ikke sånn det bør være. I tillegg har jeg opplevd at yngre leger uten særlig lang fartstid i Forsvaret er meget usikre på en del punkter. Burde vært et slags felles system for dette med allergier etc, som alle skulle fulgt.

Lenke til kommentar

Det er det. Og absolutt ikke sånn det bør være. I tillegg har jeg opplevd at yngre leger uten særlig lang fartstid i Forsvaret er meget usikre på en del punkter. Burde vært et slags felles system for dette med allergier etc, som alle skulle fulgt.

Hva kan konsekvensene være om man unnlater å si at man har pollen? Er det noen måter legen kan finne det ut på? Jeg vil tørre å påstå at min allergi er veldig mild og jeg klarer meg uten medisiner.

Lenke til kommentar

Det tryggeste er å være ærlig. Man har mulighet til å komme inn i Forsvaret med allergier. Hvis man derimot lyver om dette, og det senere blir oppdaget er man på tynn is. Da er det nok rett ut døra, og er som Ondskap sier; straffbart.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke plager deg, så er det ikke et problem. Var ikke det for meg når jeg hadde innrykk hvertfall, jeg har en veldig mild pollen allergi. Jeg tar ikke zyrtec el. men har øyedråper og nesespray i tilfellet jeg skulle reagere. Du kommer også til å merke mindre til pollen i nord-norge enn resten av norge.

 

I ettertid så har jeg jo vært gjennom medsel uten at det hadde noe å si, så da tror jeg du skal klare deg greit

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Er det mulig å ta anleggsingeniør utdanning i forsvaret?

Jeg har lett å lett, men finner ikke noe konkret om hva man kan ta.

Jeg går ut i fra du mener noe alà byggingeniør. Det finnes ikke en slik utdanning i Forsvaret.

 

Edit: Etter litt snoking på Forsvarets sider har jeg funnet ut at linjen KS IngeniørKrigsskolen(Hæren) virker byggteknisk - "bachelor i ingeniørfag, militærteknisk bygg og anlegg". Se mer info her: http://www.krigsskolen.no/utdanning/ks_ingenior.html

Endret av AlphaSix
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det mulig å ta anleggsingeniør utdanning i forsvaret?

Jeg har lett å lett, men finner ikke noe konkret om hva man kan ta.

Jeg går ut i fra du mener noe alà byggingeniør. Det finnes ikke en slik utdanning i Forsvaret.

Neivel, nei... :roll:

http://www.krigsskolen.no/utdanning/ks_ingenior.html

Her blir man ingeniør med spesialisering i enten "Militær anleggsteknikk" eller "militær geografi". Vennligst ikke uttal deg når du ikke vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...