Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ååh, så frustrerende å ikke huske sånne ting som er enkle.. Statikk.

 

En bom står ut fra punkt A på en vegg, 3.5 meter fra veggen er det et lodd på 20kN, 2m derfra igjen er det festet ei snor opp til punkt B, 20 grader fra bommen til snora.

 

Bommen er loddrett. Finn kreftene ved A og B. Bommen har forresten ingen egenvekt, heller ikke snora. Så det er kun de 20kN som er av krefter på bommen og snora i det hele og det store.

Lenke til kommentar

En vinduspusser står i en kurv som henger på utsiden av en bygning. Kurven har massen 17 kg, og vinduspusseren har massen 65 kg. Se bort fra massen av tauet. Vinduspusseren drar i tauen slik at kurven med vinduspussren en kort tid får akselerasjonene 0,75 m/s^2 oppover. Hvor stor kraft drar vinduspusseren i tauet med?

 

Skjønner at vinduspusseren drar seg opp med den kraften han skyver tauet nedover med, men er det slik at kraften han drar tauet nedover med, er like stor som kraften som drar kurven opp?

Hvordan skal jeg tegne inn kreftene i denne oppgaven?

Hadde også vært fint å få en måte å løse dette på :) takk

 

Som her http://i179.photobucket.com/albums/w282/jasonselinger/Untitled-7.png

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

En vinduspusser står i en kurv som henger på utsiden av en bygning. Kurven har massen 17 kg, og vinduspusseren har massen 65 kg. Se bort fra massen av tauet. Vinduspusseren drar i tauen slik at kurven med vinduspussren en kort tid får akselerasjonene 0,75 m/s^2 oppover. Hvor stor kraft drar vinduspusseren i tauet med?

Skjønner at vinduspusseren drar seg opp med den kraften han skyver tauet nedover med, men er det slik at kraften han drar tauet nedover med, er like stor som kraften som drar kurven opp?

Hvordan skal jeg tegne inn kreftene i denne oppgaven?

Hadde også vært fint å få en måte å løse dette på. Prøve til uka. :) takk

Tatt med bilde denne gangen. Hva gjør jeg feil? Lest noen steder at man må ta 2S-G=ma, men hvorfor?

post-260349-0-79128100-1379180915_thumb.png

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Holder på med å skrive en forsøktrapport der vi skulle påvise næringsstoffer i ulike matvarer. Etter å ha testet om potet inneholder glukose, fikk jeg som resultat at potet ikke inneholder glukose. Stemmer det? Trodde grønnsaker og frukt inneholdt glukose...

 

Beklager hvis dette havnet i feil tråd...

Lenke til kommentar

Holder på med å skrive en forsøktrapport der vi skulle påvise næringsstoffer i ulike matvarer. Etter å ha testet om potet inneholder glukose, fikk jeg som resultat at potet ikke inneholder glukose. Stemmer det? Trodde grønnsaker og frukt inneholdt glukose...

 

Beklager hvis dette havnet i feil tråd...

Ja, den havnet i feil tråd. Bruk denne tråden neste gang!

 

Poteter inneholder stivelse, ikke glukose. Både glukose og stivelse er en type karbohydrat.

Endret av Gjakmarrja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den havnet i feil tråd. Bruk denne tråden neste gang!

 

Poteter inneholder stivelse, ikke glukose. Både glukose og stivelse er en type karbohydrat.

Ok, takk for svar. Visste ikke at det fantes en kjemiassistansetråd. Men da kan man forklare med at stivelse som er et polysakkarid er bygd opp av glukosemolekyler og at dette er årsaken til at testen ikke ga utslag?

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Loddrett komponent av krafta vil fordele seg mellom A og ytterpunktet på stanga etter vektarmprinsippet. Dvs:

 

3,5/5,5 * 20 kN = 12,7272 kN virker loddrett ytterst på bommen

2/5,5 * 20 kN = 7,2727 kN virker loddrett i punkt A

 

Så har vi den horisontale komponenten. Den finner vi ytterst på bommen ved hjelp av snora. Vi vet at den loddrette komponenten er 12,7272 kN. Lengden på sidekantene i trekanten som figuren danner er proporsjonal med kreftene som virker på snora. Så la oss finne lengden A-B først:

 

Tangens (20 grader) = A-B / 5,5m

A-B = 2,002m (la oss runde av til 2 meter blank)

 

Det vil si at den horisontale kraften på snora er 5,5/2 * 12,7272 kN = 35 kN

 

Den horisontale kraften som virker på bommen vil nødvendigvis være like stor og virke i motsatt retning.

 

Totalkraften som virker på snora er vektorsummen av den horisontale og vertikale komponenten. Bruk pythagoras så får du 37,1 kN

 

Det samme kan gjøres i punkt A:

 

________________

 

I punkt B virker kraften 37,1 kN (horisontal komponent 35 kN, vertikal komponent 12,727 kN)

I punkt A virker kraften 34,77 kN (horisontal komponent 35 kN, vertikal komponent 7,272 kN)

 

NB. Retningene på horisontal komponent er ulik så du må gjerne definere retning og sette fortegn deretter, eller beskrive retning med ord.

Lenke til kommentar

Fysikk 1:
Forklar hvorfor formelen S2P-S1P=nlamda ikka kan brukes til å finne maksimal forsterkning. Er dette fordi maksimal forsterkning er 0.orden, og hvis man deler på 0 bli svaret alltid 0.

To punktformede dupper A og B lager bølger på vann. De svinger i takt og frekvensen er 9.0HZ. Bølgefarten er 0.162m/s. Et punkt P på vannoverflaten er 26.2cm fra A og 28.9 cm fra B.

a) hva er svingetilstanden?
28.9-26.2 = 2.7cm. 0.027m/0.018m =1.5lamda
Dvs utslokkning

 

Er dette riktig?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg trenger litt hjelp med!

 

En sjåfør kjører med konstant hastighet på 75 km/t. 
Sjåføren må bråstoppe. 
 Nedbremsingen tar ca 3,2 sekunder. !

  1. Finn akselerasjonen til bilen under nedbremsingen?

  2. Hvor lang er bremselengden?

  3. Hva blir stopplengden hvis sjåføren kjører i 90 km/t? 


    (Samme akselerasjon som i A)

Jeg har da funnet ut at akselerasjonen er 6,25 m/s2 mot fartsretningen. Dette puttet jeg inn i bevegelsesligning 2 og fikk at bremselengden 96m med farten 75 km/t = 20m/s. Men på oppgave C) så er farten oppgitt og vi bruker akselerasjonen 6,25 m/s2 fra oppgave A). Siden vi ikke vet tiden skal vi vel bruke bev. ligning 4 (tidløse).
s = v2 - v20 / 2a. Jeg får at stopplengden er 50 m, det kan vel ikke være riktig?

Endret av Alav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...