Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe litt her? :)

4.13
En bil kjører på en rett vei og har konstant akselerasjon 2.8 m/s2 til den har nådd farten 10 m/s. Videre kjører bilen med konstant fart i 8.0 s. Til slutt bremser bilen opp med konstant akeselerasjon. Fra starten til bilen står stille har den beveget seg 130 m.

Hvor langt (m) beveget bilen seg etter start veg konstant akeselerasjon?

4.19

En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2.

Hvor stor fart (m/s) har gjenstanden når mannen griper den?

4.22

En bil øker farten ved konstant akselerasjon fra 50.3 km/h til 70.8 km/h i løpet av tiden 5.8 s.

Hvor lang tid (s) bruker bilen på de førsta 100 m.

4.30

En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2.

Hvor stor akselerajon (m/s2) har gjenstanden under nedbremsingen?

Endret av asanden
Lenke til kommentar

 

Noen som kan hjelpe litt her? :)

4.13

En bil kjører på en rett vei og har konstant akselerasjon 2.8 m/s2 til den har nådd farten 10 m/s. Videre kjører bilen med konstant fart i 8.0 s. Til slutt bremser bilen opp med konstant akeselerasjon. Fra starten til bilen står stille har den beveget seg 130 m.

Hvor langt (m) beveget bilen seg etter start veg konstant akeselerasjon?

4.19

En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2.

Hvor stor fart (m/s) har gjenstanden når mannen griper den?

4.22

En bil øker farten ved konstant akselerasjon fra 50.3 km/h til 70.8 km/h i løpet av tiden 5.8 s.

Hvor lang tid (s) bruker bilen på de førsta 100 m.

4.30

En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2.

Hvor stor akselerajon (m/s2) har gjenstanden under nedbremsingen?

 

 

Alt løses når du finner riktig bevegelsesligning til den infoen du blir gitt i oppgaven.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål angående oppgave B her. Oppgave a er ferdig regnet og trenger en fremgangsmåte for å finne sentripetalakselerasjonen.
Håper noen kan hjelp meg.

Oppgave 1
Du sitter ombord i en Boeing 737-800 og gleder deg til å reise. Flyet står i
ro for enden av rullebanen og du er klar med stoppeklokke og kalkulator.
Du måler at det går 40 s fra piloten gir gass til flyet tar av fra bakken. Du
antar at akselerasjonen var konstant, fordi motorstøyen var konstant. Du
finner på nettet at hver av flyets to jetmotorer kan skyve opp til
Fmax = 121, 4 kN og at flyets maskimale vekt ved take-off er 79010 kg.
a) Hvor langt stykke av rullebanen brukte flyet? Til sammenlikning er
rullebanene på Gardermoen 2950 m og 3600 m.
Kort tid etter takeoff tar flyet en U-sving med konstant fart og høyde. Du
ser ut gjennom vinduet at flyet krenger ca. 45 grader. Denne krengning er
precis så stor at du trykkes ned i ditt sete, uten å merke en kraft til siden i
forhold til setet.
b) Hvor stor er sentripetalakselerasjonen?
Stoppeklokken viser at U-svingen varer 47 s.
c) Hvor stor er farten i km/t?

 

 

Takk på forhånd

Endret av DaddyDrunk
Lenke til kommentar

Hei
Jeg har regnet ut detter asså fikk jeg 0.5 men det jeg lurer på er hvorfor skal akselerasjonen være et negativt tall ? i fasiten står det fordi farten minker? ok , men hvordan vet vi det liksom?

et tog kjører med fart 36 km/h inn på en stasjon og stanser på 20 s. finn gjennomsnitts-akselerasjone.forklar fortegnet.

Endret av AnnaH
Lenke til kommentar

Du meiner at akselerasjonen er negativ? Du er vel med på at når eit tog bremser so vert farten redusert?

ja, det var det.. tenkte på farten når jeg skreiv dette :p

jo ,blir det liksom 0-10m/s del på tiden da? var det derfor fikk vi et negativt tall elns?

Endret av AnnaH
Lenke til kommentar

Hei!
Jeg tar Fysikk 1 som privatist på Sonans, og har aldri hatt faget før.
Skal ha muntlig/praktisk -eksamen i november/desember en gang.

Er det noen som har GODE tips til å lære og forstå faget??
Jeg sliter med konsentrasjon, og læreren vi har er ekstremt dårlig.

Skjønner at jeg må lese teorien og gjøre oppgaver, men har dere noen tips utover det? :)
Noen lesemetoder, puggemetoder, "forstå"-metoder etc..?

ALLE tips mottas med et stort takk, da jeg bør få 4 eller bedre i dette faget.. :)

Lenke til kommentar

Heihei! jeg sliter litt med å forstå og kunne forklare denne formelen, i en oppgave om bølgelengde for lys. jeg lurte på om noen av dere kunne forklare meg den. :)

d sin θ = n λ

Jeg er ikke så flink til å forklare, but I will try my best!

 

d= avstanden mellom spaltene

 

sinθ = vinkelen i ΔS

 

n = ordenstall

 

λ vet du sikkert hva det er.

 

For å finne en bølgelengde for lys må du bruke denne interferensformelen d sin θ = n λ som gir forsterkning (konstruktiv interferens)

 

Likningen blir da slik: λ = d sinθ/n

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg sitter her og oppsummerer kapittelet om Lys og bølger i fra Fysikk 1, og jeg innser at jeg ikke kan å forklare Interferens og bøyning av lys(og interferens for lys). Så håper noen som er litt mer rutinert innenfor fysikken enn meg kan forklare det på en ganske simpel måte, uten å dra den for langt :)

 

Begynte med Fysikk for første gang nå i høst, regner med dere vil se mer til meg inne her også! :)

 

Mvh Myra-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...