Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgave 8: Siden det ikke er oppgitt cos fi til noen av lastene eller reaktiv effekt eller noe sånt så går jeg ut fra at det er meningen du skal forenkle oppgaven ved å anta rent ohmsk last. Du bruker I=P/U for varme og belysning for å svare på c. Summer opp strømmene for å svare på b. Så bruker du ohms lov R=U/I (med I=svaret fra b) for å finne svar på a.

 

Oppgave 10: Begynn med de opplysningene du har og finn spenning over og strøm gjennom 4 ohm motstanden.

 

P=R*I2 -> I = rot(P/R)

P=U2/R -> U=rot(P*R)

 

Nå har du spenningen over 2 ohm motstanden og kan regne strømmen gjennom den. Strømmen gjennom 6 ohm motstanden er selvsagt summen av de to andre strømmene. Bruk ohms lov til å finne spenningen over 6 ohm motstanden. Så summerer du spenningen over den og paralellkoblingen.

Lenke til kommentar

Hei ! Jeg har løst a men slite litt med b og c :s så det hadde vært kjekt om noen kunne forklart det :)

 

a. en stein med masse 0.51 kg faller fritt , hvor stor tyngde har steinen? jeg fant at G=5.0 N

 

b.etter fallet blir steinen liggende i ro på bakken. hvor stor er tyngden nå?

 

c. Tegn figur som viser kreftene som virker på steinen når den faller fritt,og når den ligger i ro.

anyone? :)

Lenke til kommentar

Nei, det er bare i parallellkoblinger spenningen er lik over alle de parallelkoblede komponentene.

 

I seriekoblinger får du en serie med spenninger som må summeres for å få totalspenningen.

 

Tenk på spenning som høyden på fosser. To komponenter i serie vil være som to fosser etter hverandre. Total høyde = summen av høyden på fossene.

 

For strøm er det motsatt. Tenk på strøm som vannføring. Har man to fosser i serie så må de nødvendigvis føre like mange liter mer sekund.

 

Effekten er den energien du kan få ut av et vannkraftverk i fossen. Dvs. øker man fossehøyden eller vannføringen så øker man effekten. Effekt = høyde * vannføring. P = U * I.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei
Trenger litt hjelp med denne oppgaven ..
En dynamitteksplosjon kaster en stein loddrett opp i været med startfarten V0=50m/s. sett tyngdeakselerasjonen g=9.81. løs alle spørsmålene grafisk på lommeregneren.
a- Tegn grafen til høyden over bakken som funksjon av tiden, s(t).
b-Hvor høyt blir steinen kastet?

c-Hva er farten til steinen når den er 15 meter over bakken?
d-hvor lenge er steinen i luften?

Hadde vært svært takknemlig om noen kunne gitt meg et svar på dette asap :-)

Lenke til kommentar

Hei

Trenger litt hjelp med denne oppgaven ..

En dynamitteksplosjon kaster en stein loddrett opp i været med startfarten V0=50m/s. sett tyngdeakselerasjonen g=9.81. løs alle spørsmålene grafisk på lommeregneren.

a- Tegn grafen til høyden over bakken som funksjon av tiden, s(t).

b-Hvor høyt blir steinen kastet?

c-Hva er farten til steinen når den er 15 meter over bakken?

d-hvor lenge er steinen i luften?

 

Hadde vært svært takknemlig om noen kunne gitt meg et svar på dette asap :-)

a) Veiformel 2: chart?cht=tx&chl=s=v_{0}t+\frac{1}{2}at^{2}

b) Finn toppunktet på grafen.
c) Bruk den deriverte til å finne det, altså s'(t)=v(t).
d) Finn ut når s(t) skjærer t-aksen. Du vil da få det for t=0 og en annen verdi som er svaret.
Lenke til kommentar

Hei. Trenger litt hjelp ang. en fysikkoppgave.

 

To fotballspillere står i ro 64 m fra hverandre. De begynner å løpe rett mot hverandre samtidig.
Den ene har akselerasjonen 0,38 m/s2
og den andre har akselerasjonen 0,72 m/s2
.
Hvor langt har hver av spillerne løpt idet de kolliderer og hvor stor fart har de?

 

Her er det kanskje lurt å tegne en figur først, men du ser kanskje at de løper i motsatt retning av hverandre. Altså vil den ene ha positiv akselerasjon, mens den andre vil ha negativ. Dermed kan du lage to funksjoner for å se dette.

Man kan bruke 2. veiformel, og du vet at chart?cht=tx&chl=v_{0}=0

 

chart?cht=tx&chl=s_1(t) = 0,5\cdot 0,38 t^2

chart?cht=tx&chl=s_2(t) = -0,5\cdot 0,72 t^2+64
post-260349-0-10236500-1381419178_thumb.png

 

Hjelper den vedlagte filen deg med noe? :D

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Hvis noe faller fritt (f.eks en stein), virker det ikke noe luftmotstand da? Altså, kun tyngdekraften? Eller...? :hmm:

 

Oppgave:

En stein faller fritt. Tegn en figur som viser kreftene/kraften som virker på steinen.

 

Et ganske lett spørsmål! Føler meg litt blond :rofl: , men må være på den sikre siden fordi fasiten var ganske rar........

Endret av Hellemokb
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg forskjellen på 6,63*10^-34 og 6,69*10^-34 i prosent? Det er forresten forskjellen på tabellverdi og måling av Planckkonstanten i forsøk.

 

Er det noen som vet fremgangsmåten? Jeg vet at det skal bli litt under 1%, men vet ikke hvordan jeg kommer fram til det.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg forskjellen på 6,63*10^-34 og 6,69*10^-34 i prosent? Det er forresten forskjellen på tabellverdi og måling av Planckkonstanten i forsøk.

 

Er det noen som vet fremgangsmåten? Jeg vet at det skal bli litt under 1%, men vet ikke hvordan jeg kommer fram til det.

 

Takk! :)

Om du vil finne prosentvis avvik i forhold til tabellverdien:

 

chart?cht=tx&chl= \frac{Eksperimentverdi - tabellverdi}{ tabellverdi} \cdot 100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Fys2, magnetisme:

 

Et elektron blir akselerert til farten 7,3*107 m/s inn i et magnetisk felt mellom to metallplater, og banen avbøyes mot den ene platen. Hva må man justere spenningen U til for at det skal fortsette rett fram?

 

d= 0,06 m

B = 1,3*103 T

m = 9,1094*10-31 kg

 

Magnetfeltet går forøvrig inn i papirplanet og øverste plate er positiv

____________________________________________________

 

Har funnet kraft F: qvb = 1,6*10-19 * 7,3*107 * 1,3*10-3 T = 1,52 * 10-14 N

 

Lengre enn dette greier jeg ikke å komme, noen som har god peiling på magnetisme og vil gi en hjelpende hånd? :)

Lenke til kommentar

Fra Fys2, magnetisme:

 

Et elektron blir akselerert til farten 7,3*107 m/s inn i et magnetisk felt mellom to metallplater, og banen avbøyes mot den ene platen. Hva må man justere spenningen U til for at det skal fortsette rett fram?

 

d= 0,06 m

B = 1,3*103 T

m = 9,1094*10-31 kg

 

Magnetfeltet går forøvrig inn i papirplanet og øverste plate er positiv

____________________________________________________

 

Har funnet kraft F: qvb = 1,6*10-19 * 7,3*107 * 1,3*10-3 T = 1,52 * 10-14 N

 

Lengre enn dette greier jeg ikke å komme, noen som har god peiling på magnetisme og vil gi en hjelpende hånd? :)

 

Du har funnet kraften fra magnetfeltet på elektronet. Nå trenger du å finne hvilken spenning som vil gjøre at kraften fra det elektriske feltet er like stor,men virker i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...