Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Fikk ikke så mye respons i matteassistansetråden, så da prøver jeg her. Det er jo egentlig vel så relevant for fysikk.

 

Hva er centroid av det området som avgrenses av to halvsirkler med ulik radius men samme senter? Finner bare centroid til en halvsirkel eller en bue, men ser ikke helt sammenhengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke så mye respons i matteassistansetråden, så da prøver jeg her. Det er jo egentlig vel så relevant for fysikk.

 

Hva er centroid av det området som avgrenses av to halvsirkler med ulik radius men samme senter? Finner bare centroid til en halvsirkel eller en bue, men ser ikke helt sammenhengen.

Kan du legge ut oppgaven?

Lenke til kommentar

Kan du legge ut oppgaven?

 

Det er egentlig ikke én spesifikk oppgave, mer et konsept jeg trenger for å løse flere oppgaver. Jeg trenger å vite hvordan man finner centroid (tyngdepunkt) i en slik figur:

http://i.imgur.com/cbsdsc0.png

Se bort fra at denne ikke er regulær, det skyldes bare at jeg ikke var så nøye når jeg lagde den. :p

 

Edit: Fant muligens ut av det. Stemmer det at jeg kan regne dette som centroid i en sammensatt figur med positivt areal for største radien og negativt areal for minste radien?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppgave:

 

"På en trykkflaske med helium blir en langsom strøm av helium under konstant trykk ledet gjennom et rør i nitrogenbeholderen. Temperaturen i heliumgassen synker fra 27*C til -196*C på grunn av denne gjennomstrømningen. I løpet av 8,0 min strømmer det 4,22 g helium gjennom røret og i den samme tida fordamper 18.42 g nitrogen. Den spesifikke fordampningsvarmen for nitrogen er 0,200 MJ/kg.

 

Finn en verdi for den spesifikke varmekapasiteten til helium.

 

Jeg har brukt formelen c = Q/m*(T0 - T) og plugga inn:

 

c = 0,01842 * 0,2*106 / 0,00422(27 - (-196)) og får ut 3,9k.

 

Fasit sier dette er 3,1k. Hva gjør jeg feil?

 

Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppgave:

 

"På en trykkflaske med helium blir en langsom strøm av helium under konstant trykk ledet gjennom et rør i nitrogenbeholderen. Temperaturen i heliumgassen synker fra 27*C til -196*C på grunn av denne gjennomstrømningen. I løpet av 8,0 min strømmer det 4,22 g helium gjennom røret og i den samme tida fordamper 18.42 g nitrogen. Den spesifikke fordampningsvarmen for nitrogen er 0,200 MJ/kg.

 

Finn en verdi for den spesifikke varmekapasiteten til helium.

 

Jeg har brukt formelen c = Q/m*(T0 - T) og plugga inn:

 

c = 0,01842 * 0,2*106 / 0,00422(27 - (-196)) og får ut 3,9k.

 

Fasit sier dette er 3,1k. Hva gjør jeg feil?

 

 

Du har glemt å ta hensyn til fordampingen som kommer av varme fra omgivelsene. (Jeg fant hele oppgaven på fysnett.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Hei. Trenger litt assistanse til følgende fysikkoppgave:

 

En kule med massen 20 g og med farten 3,0 m/s treffer en annen kule med massen 80 g som er i ro., i et sentralt elastisk støt. (Hele støtet foregår altså langs en rett linje.)

Finn farten til de to kulene etter støtet

m1v1+m2v2=m1u1+m2u2 (hvis du har formelheftet så er det formelen som står på side 29 ("Sentralt, elastisk støt".

 

m1=0.02 kg og m2 = 0,08 kg dvs. at du kan si at m2 = 4*m1.

 

Prøv å løs formelen jeg skrev slik at du får u1 eller u2 alene på den ene siden av erlikhetstegnet. Bruk så v1+u1=v2+u2 fra "Sentralt, elastisk støt" i formelheftet.

Lenke til kommentar

Har noen en forslag på hvordan jeg kan løse denne:

 

En terning av tre med tetthet 600 kg/m³ har sidekant 5,0 cm.Under terningen er det festet en homogen aluminiumskule med volum 20 cm³ i en tynn tråd. Kule og terning legges i vann. Regn ut hvor mange prosent av terningen som er overflaten når systemet(kule og terning) er i ro?
Endret av Tyfonknut
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

 

Har noen en forslag på hvordan jeg kan løse denne:

 

En terning av tre med tetthet 600 kg/m³ har sidekant 5,0 cm.Under terningen er det festet en homogen aluminiumskule med volum 20 cm³ i en tynn tråd. Kule og terning legges i vann. Regn ut hvor mange prosent av terningen som er overflaten når systemet(kule og terning) er i ro?

 

Har du fasit på oppgaven?

Lenke til kommentar

 

Ja, den sier 13 %.

 

Men jeg har ingen utregninger eller oppgave løsning hvis du lurer.

 

Oppdrift = vekten av fortrengt væske.

 

I denne oppgaven må oppdriften balansere vekten av treklossen pluss vekten av aluminiumskulen ( som ikke er lik mg, fordi det virker en oppdriftskraft på kulen også.

 

Det du leter etter er volumet av vann som klossen må fortrenge. Indeksene her er v=vann, t=trekloss, k=kule.

 

chart?cht=tx&chl=V_v \rho_v g = V_t \rho_t g + (V_k \rho_k g - V_k \rho_v g)

 

Forenkler og løser for chart?cht=tx&chl=V_v

 

chart?cht=tx&chl=V_v = \frac{V_t \rho_t + V_k(\rho_k - \rho_v)}{\rho_v}

 

Dette gir chart?cht=tx&chl=V_v = 109cm^3

 

109cm^3 er altså volumet av vannet som klossen må fortrenge.

Det utgjør 87,2% av volumet til klossen, noe som betyr at 100%-87,2%=12,8% av klossen vil være over vannflaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe?

 

Den skal sende Månen avgårde ved å skyte stråler med elektroner mot Månen og mot Jordkloden, så de begge blir negativt ladet og frastøter hverandre med en kraft, som er like stor som tyngdekraftens tiltrekking. Jorden har radius 6371 km, overflateareal 5,10 × 1014 m2 og masse 5,974 × 1024 kg. Månen har radius 1738 km og masse 7,35 × 1022 kg. Avstanden mellom deres sentre er 3,84 × 108 m og tyngdekraften mellom dem er 1,986 × 1020 N. Elektronens masse er 9,1094 × 10−31 kg.
a) Hvis Månen lades med 9,71 × 1031 elektroner, hvor mange elektroner skal Jorden så lades med, for å oppheve tyngdekraften mellom Jorden og Månen?
b) Vi antar at elektronene spres jevnt utover Jordoverflaten. Beregn tettheten på tre måter: antal elektroner per m2, kg/m2 og C/m2.
Lenke til kommentar

På brille på NRK viste de at det var umulig å suge opp vann i et sugerør høyere enn 10 meter. De sa det var noe med trykkforskjellen utenfor og inni sugerøret eller noe slikt.

 

Er det noen som kan utdype dette litt? Fant ikke noe forklaring på det på nett. Hvordan kan man regne ut den teoretiske umulighet for det?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan utdype dette litt? Fant ikke noe forklaring på det på nett. Hvordan kan man regne ut den teoretiske umulighet for det?

Det er fordi du aldri kan oppnå lavere trykk enn null bar (absolutt trykk) i sugerøret, og med 1 bar atmosfæretrykk vil ikke det kunne presse vannet høyere opp i røret enn 10 (9,81?) meter.

 

edit: wikipedia sier 10,3 meter.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det: Hvis trykket over vannsøylen i sugerøret er 0 bar (siden du har sugd ut luften) og vannsøylen er ti meter høy, så vil trykket på bunnen av vannsøylen være 1 bar (trykket i vann stiger med omtrent 1 bar hver tiende meter). Trykket i luften utenfor er også 1 bar, dermed er det ingen trykkforskjell som presser vannsøylen lenger opp i sugerøret. Hvis vannsøylen var lavere enn 10 meter vil det høyere trykket utenfor presse vannsøylen opp.

 

Stemmer denne forklaringen? Oppfølgingsspørsmål: Hva hvis man prøver å suge opp en væske under vann, la oss si på ti meters dyp. Der er trykket 2 bar, vil man da kunne få en 20 meter høy vannsøyle?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål: Hva hvis man prøver å suge opp en væske under vann, la oss si på ti meters dyp. Der er trykket 2 bar, vil man da kunne få en 20 meter høy vannsøyle?

Ja, men da målt fra enden av sugerøret, 10 meter under overflaten. (vannet vil jo stige opp til samme nivå inne i røret helt av seg selv, så lenge toppen av røret er åpent for atmosfæretrykket) Du får altså ikke vannet til å stige høyere enn 10 meter over vannets overflate -med mindre du har vannet i en lukket beholder, og setter høyere enn atmosfærisk trykk på denne.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

På brille på NRK viste de at det var umulig å suge opp vann i et sugerør høyere enn 10 meter. De sa det var noe med trykkforskjellen utenfor og inni sugerøret eller noe slikt.

 

Er det noen som kan utdype dette litt? Fant ikke noe forklaring på det på nett. Hvordan kan man regne ut den teoretiske umulighet for det?

Utregning:

CTILyEw.jpg

 

Fra denne videoen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...