Gå til innhold

Drapssak knyttet til Halo


Anbefalte innlegg

En normal person kan spille så voldelige spill de vil, så mye de vil, uten om at de blir påvirket av det.

Kan en normal person leve i et svært voldspreget samfunn uten å bli påvirket av det? ..er det ikke da naturlig å tro at normale mennesker som bruker meste parten av sin tid på voldsspill også, i variereden grad, blir påvirket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En normal person kan spille så voldelige spill de vil, så mye de vil, uten om at de blir påvirket av det.

Kan en normal person leve i et svært voldspreget samfunn uten å bli påvirket av det? ..er det ikke da naturlig å tro at normale mennesker som bruker meste parten av sin tid på voldsspill også, i variereden grad, blir påvirket?

Nei, for en normal person ser forskjell på fantasi og virkelighet, som nevnt tidligere. Syns det er kjempe gøy og tenne på personer i postal 2, for så og pisse på de til de slukker. Så de går rundt som noen brente lik og skjelver av nervøsitet.

Dette er noe jeg aldri hadde gjort på ornklig.

 

Om man har det vondt med seg selv som person, og går rundt med tanker om og drepe folk, fordi man rett og slett føler man må, da kan det hende spill hjelper til med og gi de ideer om hvordan de skal drepe noen. Men da er man mentalt sjuk fra før. Man hadde sannsynligvis drept noen uansett en eller annen gang, uvahengig av spill.

Hva med de som torturerte og drepte folk under krigen?, de hadde ingen spill og skylde på.

 

Syns det bare blir for dumt og skylde på spill, uansett hva som skjer her i verden. De på Gaza har vell spilt litt for mye Cod de da? eller kanskje Red allert?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Det forekommer et lass med drap i USA hver eneste dag. Innimellom vil en drapsmann ha hatt interesse av voldelige spill/filmer (I dette tilfellet ble det det populære spillet Halo 3). Med tanke på at dette er det eneste drapet, til dags dato, som knyttes til Halo 3-spilling, når man vet om alle de millioner av mennesker som eier dette spillet, hva er da sannsynligheten for at Halo 3 (eller voldsspill generelt) er den store stygge ulven i akkurat dette tilfellet? Med en gang en drapsmann har spilt Halo 3 så er det liksom spillet sin feil at han ble drapsmann?!? Folk tenker så utrolig lite at det er skremmende!

 

Problemet er ikke voldelige spill/filmer... Problemet er heller ikke våpenlovgivningen... Problemet er til syvende og sist menneskene... Mennesker som har gått glipp av essensiell indoktrinering/opplæring/oppdragelse, eller som bare fra naturen sin side er defekte mentalt sett.

Klart at det er veldig vanskelig å nøste opp i hva som forårsaker hva som skjer inni hodet på en forstyrret person, så dermed blir det enkleste, for å unngå drap, å kvitte seg med de ting som volder mest skade og til syvende og sist er det som dreper; nemlig våpen. Å fjerne voldelige spill/filmer, ting som skaper så mange gleder i forhold til gruer, er BULLSH*T... som Penn & Teller ville ha sagt det...

 

Men som noen her sa, amerikanere setter våpenlovgivningen foran alt. Også foran menneskeliv...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Når en "WoW-avhengig" spiller tar livet av foreldrene med en 2H sverd, og så løper rundt i gatene med hjelm på hodet, og hogger ned katter og hunder, så skal jeg være tilbøyelig til å mene at spillet har noe av skylda.

 

Men at en dommer skal prøve å definere den psykologiske årsaken til en skyteepisode som spillavhengighet, det blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Banal psykologi tilsier at også normale mennesker påvirkes om de utsettes for enkelte situasjoner lenge og intenst nok.

 

Du tar derfor feil.

Vil ikke påsta at du er i en situasjon i et spill på samme måte som i f.eks en krig.

Har man et normalt forhold til drap og vold, så blir man neppe påvirket av spill.

Lenke til kommentar

Herregud, virke som om forsvarsadvokaten prøver å skylde på spill for å få klienten frikjent/erklært sinnsyk; I'll do anything to get my client of the hook

 

Gutten har vært igjennom to undersøkelser der han har blitt funnet åndsfrisk. Men neida, han spilte jo Halo 3, da må han undersøkes på nytt.

 

Kan dette skyldes at dommeren er ekstrem Wii/PS3 fanboy, at han mener at alle som spiller på Xbox må være sinnsyke? :tease:

Lenke til kommentar
Banal psykologi tilsier at også normale mennesker påvirkes om de utsettes for enkelte situasjoner lenge og intenst nok.

 

Du tar derfor feil.

 

Jo, for så enkelt er det? kom igjen!! JA man påvirkes av både det ene og det andre og det i varierende grad, men det er ikke så enkelt som det. Du blir ikke kake i hodet av å spille feks gta, postal eller manhunt 24 i strekk hver dag. Du påvirkes ved at du drømmer om det og tenker på det, men steget til å faktisk gjøre som i spillet kan bare tas om du har noe alvorlig som feiler deg. I disse tilfellene kan det være hva som helst som fremtvinger det.

 

Jeg har selv spilt ugudelige mengder gta og andre ikke akkurat barnevennligespill og til og med fått ut agressjon ved å spille. Når jeg slår av, så er det over.

 

Som nevnt, så har de fleste av de spillfratatte morderne/voldsutøverne et fanatisk forhold til spillet og agressjonen som utløses når de blir fratatt spillet leder til mord/vold. Ta fra en skadet person som forguder gitaren, ballen, pcn, spillet eller hva som helst og er det rett person så går de til angrep, det er bare en utløsende faktor.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært oppe i to døgn med lite søvn i en hel uke, så skal jeg LOVE DERE at mange spillkonsepter virker logiske inni den virkelige verden.

 

Det er ikke så vanskelig å anta at en person blir så forstyrret av søvnmangel at han pwn-er noen fordi han lever som om han var i spillet og som om de andre var spillkarakterer.

 

Jeg er selverklært ekspert på søvnmangel og sinnslidelser som følge av søvnmangel.

En gang jeg hadde migrene klarte jeg ikke sove fordi jeg hadde to worms igjen og klarte bare ikke treffe de tre siste motstanderene.

I flere timer.

I sengen.

Med PC-en avskrudd, og alt lys slukket.

 

Dersom søvnmangel var inblandet, så tror jeg definitivt det er mulig.

Men å skylde på spillet blir for lett -- da det er SØVNMANGELEN som i så tilfelle er GRUNNEN til at vedkommende opptrer irrasjonelt.

At søvnmangelen igjen skyldes spillet er også feil... man må allerede ha psykiske vansker dersom man spiller seg til galskap.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

De kan virkelig ikke skylde på at han var avhengig av spillet, det er alt for enkelt.

 

Nå vet ikke vi bakgrunnen til barnet, godt mulig han var sprø lenge før han fikk Halo og det foreldrene gjorde var siste dråpe som fikk han til å planlegge drapet.

 

Burge bemerket også at han tror fremtidig forskning på spill og deres påvirkning på hjernen vil gjøre spillavhengighet til et gyldig forsvarsargument i kriminalsaker.

Ja han tror vel det...

Lenke til kommentar

Voldens eksistens kom parallelt med TV/Datamaskiner.

 

 

 

Uansett jeg tror dette er årsaken

 

- Våpen tilgjengelighet (Dårlig oppfølgning av våpensikkerhet)

- Sinnslidelser

- Skinnhead

- Mulig at det er dårlig oppdragelse også.

- Miljø

 

Er likegyldig om guttungen var avhengig av xbox eller ei kunne like godt ha dreid seg om nekt av godteri, sex eller andre ting.

 

Ikke bland inn banal psykologi her, ta betraktning at det er snakk Halo3 hvor det er grenser for hvordan det kan påvirke en.

 

Spesielt ikke Halo3, som er ren fiction og langt fra realistisk, og kan ingen grad gi noe form en psykisk sjokk. Vil ikke tro at man får noe lignende KZ eller PSTD ved å spille Halo 3

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...