Gå til innhold

Drapssak knyttet til Halo


Anbefalte innlegg

Flaringo, jeg støtter muligheten for det du sier. I dette tilfellet var det Halo 3, i andre tilfeller må det ikke nødvendigvis være spillrelatert. Det er snakk om naturlige innstinkter. Man blir fratatt noe som er ditt, da reagerer man!

 

Men jeg mener dog at man skal bruke sansene til å innta kunnskap og inntrykk man selv skal sette i proporsjon og sammenheng med hverandre. Personer som mangler egenskapen å kunne sette dette i perspektiv, kunne skille inntrykk fra hverandre, og forstå hva som gir mening og hva som ikke gir mening, har varierte grader av mentale forstyrrelser.

 

Det kan da være tilfellet at man fokuserer tankene sine rundt overdreven aggressivitet eller vold mot andre, i en større grad enn lek og morro, uten å forstå det moralske dilemmaet. Dette kommer som et resultat av at man ikke har maktet sette sammen inntrykkene og kunnskapen på en akseptabel måte. Jeg mener da at personen som drepte sin mor kanskje ikke maktet sette bitene i en moralsk, eller "normal", sammenheng fordi han ikke ble utdannet godt nok innen feltet. Dette kan da være årsaken, at han ikke forstod hvordan han skulle reagere rasjonelt i en slik situasjon, eller at aggressjonen lammet den fornuftige tankegangen. Tilsynelatende normale personer kan også bli lammet av plutselig aggressjon, eller redsel og forkaster den rasjonelle reaksjonen og tankegangen i øyeblikket. (Personer med dårlig oppvekst og dårlig moralsk utdanning?)

 

Mulighet er også åpen for at det er personer som i overdreven grad sentrerer fokusen på "et" OBJEKT at man selv ikke klarer innta de andre inntrykkene fra omverdenen. Fokusen blir da så sentrert at når objektet blir tatt fra en blir verden man bygger opp rundt seg knust, noe som kan føre til at man begår utilregnelige handlinger. Vi ser også dette i kjærlighet b.l.a. Personer begår selvmord om de blir dumpet.. Fordi verdenen deres ble så fokusert rundt partneren at de ikke makter se og forstå verdenen utenfor, og hvordan det vil være å inkludere den i sin. (Personer med dårlig sosial antenne?)

 

Dette er da en årsak av mangel på inntrykk og kunnskap fra andre verdener enn din egen, eller at man ikke klarer se kunnskap og inntrykk i forhold til hverandre og dermed kunne sette dem i perspektiv.

 

Altså: lag en helhetlig verden som tar høyde for at situasjoner forandrer seg mot og med dine ønsker og vilje. Man lever i uvitenhet om man fokuserer kun på en god ting, og utelukker alle de andre gode tingene livet kan by på! Har man generellt problemer med å se sammenheng og danne et moralsk perspektiv av helheten bør man få hjelp til å bli utdannet nok til å få forståelse for et moralsk syn på verden.

 

 

 

Når jeg nå har sagt hva jeg mener skaper utilregnelige tilstander kan jeg også nevne at det beklageligvis har seg slik at når det utøves vold og krig i underholdningsmedier som dette, blir det blåst ut av proposjoner og krisemaksimert til det uendelige. Hvorfor? Tja, litt amerikansk skremselpropaganda..? Dere (WiiBoy) som mener spill og tv skaper vold ønsker rett og slett at vi skal frykte voldshandlinger og krig, og reklamerer med det på den måten at dere sier visse spill og tv-inntrykk er livsfarlig å bli utsatt for. Dere skremmes av vold i en så stor grad at det fører videre dithen at dere vil beskytte oss mot den ved å fortelle oss at det ikke er akseptabelt. Det er skummelt, men skjerp dere! Skyld ikke på spill og tv når personer selv, eller man via lærdom i oppveksten, ikke har grunnlag til å forstå verden vi lever i. :wallbash:

 

 

 

 

Hvorfor trener soldater skyting, WiiBoy? For å bli flinkere til å reagere i stressede situasjoner, og dermed kunne ha mulighet til å uskadeliggjøre eventuelle fiender på en effektiv, men dog ikke på en livstruende måte. Vi vil ikke drepe i virkeligheten! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Banal psykologi tilsier at også normale mennesker påvirkes om de utsettes for enkelte situasjoner lenge og intenst nok.

 

Du tar derfor feil.

 

Huff da. Dette var da bastant og aldri så lite arrogant av deg.

 

Jeg vil heller si at det er mer nærliggende å tro at voldsspill kan fungere som en slags avlastning for deg. Et sted der du kan dumpe av litt frustrasjon. På samme måte som at om du er sur, virkelig sur, så kan du stikke ut i skogen med en øks og hugge ned et tre. Det er virkelig et 'frustration relief', men det øker ikke sjangsen for at du bruker den samme øksen på personen som gjorde deg sur. Objektet? Kansje. Men ikke personen.

 

Det er og lettere retardert avd eg å si at noen tar feil, uten noen som helst form for kildehenvisning enn 'banal psykologi'. Vet ikke helt om 'banale herskerteknikker', er bra nok.

Lenke til kommentar
Eg lurer på kvifor med bare høyrer om sånt frå USA? :hmm::ermm:

 

Det har skjedd flere andre steder også. Har lest liknende overskrifter fra Spania og Japan, og Russland hvis jeg ikke husker feil. Gærninger finnes overalt, men det er kanskje tettere mellom de 'over there'... Og flere våpen tilgjengelig som bidrar til at det går galt..

Lenke til kommentar
...Dere (WiiBoy) som mener spill og tv skaper vold ønsker rett og slett at vi skal frykte voldshandlinger og krig, og reklamerer med det på den måten at dere sier visse spill og tv-inntrykk er livsfarlig å bli utsatt for. Dere skremmes av vold i en så stor grad at det fører videre dithen at dere vil beskytte oss mot den ved å fortelle oss at det ikke er akseptabelt. Det er skummelt, men skjerp dere! Skyld ikke på spill og tv når personer selv, eller man via lærdom i oppveksten, ikke har grunnlag til å forstå verden vi lever i...

Nå har du ikke lest/forstått hva jeg skriver. Jeg er ikke motstander av dette. Jeg har kost meg masse med Doom3, FarCray, Crysis, m.m. og sett mengder av voldsfilmer. Man tar ikke skade av å spille litt, men man kan ta skade av å spille ekstremt mye. Dersom hverdagen, og derav sanseinntrykkene man får, stort sett består av vold, vil mange bli påvirket av dette.

 

Det blir som med biler. Man forbyr ikke biler bare fordi det er folk som blir drept i trafikken, men produsentene og forbrukerne har et bevist forhold til de skadene som kan oppstå.

 

Hvorfor trener soldater skyting, WiiBoy? For å bli flinkere til å reagere i stressede situasjoner, og dermed kunne ha mulighet til å uskadeliggjøre eventuelle fiender på en effektiv, men dog ikke på en livstruende måte. Vi vil ikke drepe i virkeligheten! :hmm:

Det er jo nettopp dette jeg prøvde å få frem. Man trener på å skyte delvis for å instinktivt reagere riktig med våpen. Noe av den samme effekten vil man få dersom man bruker all sin tid på voldsrelatert underholdning.

Lenke til kommentar

Denne personen har ett problemt fra før. Man skyter ikke sine nermeste pga ett spill. Det er helt klart at denne personen har en feil ett sted. Om denne gutten var svært dårlig behandlet av foreldrene, kan det være grunnen. Om han planlagte mordet i flere uker, er det ett klart tegn på at gutten har sykiske problemer. Nå kan dommeren stenge han inne resten av livet hans, eller hjelpe han.

 

Om man klikker helt pga ett spill, så skal man slutte å spille det. Folk som gjør dette pga ett spill, har sykiske problemer fra før.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...