Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var raid6 oppe og går, men det ble ikke noe fres slik sett. På en annen side kan jeg jo legge til et par disker litt senere. Det er også en mulighet å "legge" til 4GB NAND flash minne på 6805, kan hende det vil hjelpe litt. Bakdelen er jo at det koster ca 185 US.

 

Så kanskje prøve å få tak i en Areca eller LSI kontroller og bruke Adaptec 6805 i NAS som jeg har litt planer om å sette opp i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar

Flere nettbutikker har hatt de inne før når jeg har vurdert å kjøpe slike. Jeg har forrige generasjon denne selv: http://www.amazon.co...sbs_computers_4 (4x 2.5" i en 5.25" brønn)

Problemet er at den er begrenset til SATA 2 i backplane, så får ikke kjørt gode SSDer gjennom den. Den fungerer fint til eldre SSDer eller 2.5" HDD, men jeg måtte fjerne viftene som bråket. Temperaturen går fortsatt greit, regner med det kun er et problem for 10KRPM eller full load over lang tid på 7200RPM med mange plater.

Om du er ute etter slike går det an å søke på "5.25 3.5" i diverse nettbutikker eller prisjakt, det pleier å gi resultater, ellers kan du også bla i kategorier om harddisker og kabinett hos nettbutikker du liker. Det tar oss like lang tid :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Flere nettbutikker har hatt de inne før når jeg har vurdert å kjøpe slike. Jeg har forrige generasjon denne selv: http://www.amazon.co...sbs_computers_4 (4x 2.5" i en 5.25" brønn)

Problemet er at den er begrenset til SATA 2 i backplane, så får ikke kjørt gode SSDer gjennom den. Den fungerer fint til eldre SSDer eller 2.5" HDD, men jeg måtte fjerne viftene som bråket. Temperaturen går fortsatt greit, regner med det kun er et problem for 10KRPM eller full load over lang tid på 7200RPM med mange plater.

Om du er ute etter slike går det an å søke på "5.25 3.5" i diverse nettbutikker eller prisjakt, det pleier å gi resultater, ellers kan du også bla i kategorier om harddisker og kabinett hos nettbutikker du liker. Det tar oss like lang tid :)

 

Dei er ikkje begrensa til SATA2, for dei har ingen kontroller og snakker direkte med sata kontrolleren.

 

Skal ein forresten ha 5 in 3 cages, så anbefaler eg denne http://www.moddiy.com/products/5%252din%252d3-Device-Module-Hard-Disk-Cage-SAS%7B47%7DSATA-Expander-Enclosure.html

 

Rett og slett fordi med klips istadenfor skruer så blir hot swap ein lek. Eg har plassert dei i mine lagringskabinett i motsatt retning. Så då kan eg hotswappe frå utsida :)

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg leste feil, men jeg mener på den utgaven jeg har bruker en hotswap kontroller i backplane i stedet for bare elektrisk routing.

 

Det er nok bare en "hotswap" backplane/brakett, hotswap er i standarden SAS/SATA, men de fleste hotswap løsninger har ett backplane eller braketter hvor både strøm og data kontakter sitter, slik at du bare kan skyve disken på plass, enten med en skuff eller direkte. men i utgangspunktet så kan du uten at det skal medføre problemer koble av en SATA disk rett fra kabel ...

Noen få har raid løsninger i backplanet, da sitter det gjerne noen dipswitcher i bakkant som gjør at du kan velge hvordan diskene skal ses av OS (altså en hardware raid/Software raid i ett brikkesett) ...

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål ut av det blå i denne tråden, finnes det et raid kort som enten støtter:

PCIe 2.0 x1 eller PCI

da jeg har brukt opp mine to PCIe 2.0 x16, dessverre.

 

Eventuelt, noen som har PCie 2.0 x1 / PCI skjermkort liggende? Da kunne jeg fått plass til et ordentlig raid-kort :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

PCIe 2.0 x1 har 500MB/s båndbredde, så det vil begrense veldig hva du får ut av det. Om du bare skal koble harddisker på vil det gå greit. Jeg har et 2-porters kort som støtter 0, 1, og JBOD jeg kjøpte for lenge siden bare for å få et par ekstra SATA porter til harddisker, før jeg fikk mitt Adaptec 5805 kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...