Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du sier LSI mener du kun LSI produserte (hele kortet), eller LSI basert?

Mener LSI merket , ikkje selve chippen. Fordi LSI chippen er det mange som bruker. F.eks Areca. Fordelen med Areca er at de har bedre firmware og mulighet for mere cache. Men kan jo se hvor mye firmware har å si for ssder. Og mange ssder er basert på samme chip, som f.eks sandforce og marvell.

LSI er ofte beregnet for høy kø, mens Areca er ofte tunet for lavere kø. Altså det vi vil ha. Høy ytelse med lav kø (QD) enkelt forklart. Softwaren til Areca er også milevis bedre enn LSI sin. Noe som jeg synes er viktig da jeg bruker det en del.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvordan er det å kjøre 4 eller 6 disker i RAID-0 på de nye Z87-kortene med 6stk 6Gbps porter? Noen som har testet?

 

Jeg er helt på begynnerstadiet men syntes det var interesant å teste ut med 2 disker. Ser flere som bruker dyrere kontrollerkort. Betyr det at hovedkortene er for dårlige for å kjøre mange disker? Hva er hovedsaklig forskjellen på de innebygde kontrollerne på hovedkortene, og dem man kjøper separat?

Lenke til kommentar

Hvordan er det å kjøre 4 eller 6 disker i RAID-0 på de nye Z87-kortene med 6stk 6Gbps porter? Noen som har testet?

 

Jeg er helt på begynnerstadiet men syntes det var interesant å teste ut med 2 disker. Ser flere som bruker dyrere kontrollerkort. Betyr det at hovedkortene er for dårlige for å kjøre mange disker? Hva er hovedsaklig forskjellen på de innebygde kontrollerne på hovedkortene, og dem man kjøper separat?

Jeg har testet og kjører r0 på z87. Man maxer seq read med 3 ssder. Altså max er litt over 1500 MB/s :)

Til sammenlikning klarer lsien min som er pci-e 3.0 x8 4200MB/ s

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Jeg har testet og kjører r0 på z87. Man maxer seq read med 3 ssder. Altså max er litt over 1500 MB/s :) Til sammenlikning klarer lsien min som er pci-e 3.0 x8 4200MB/ s

Akkurat ja :) Kjører du egen RAID-kontroller på UD7-kortet ditt? Hvis jeg skal kjøpe en til mitt UD7, hvilken bør jeg kjøpe? Pris er ikke så viktig, bare det er innen rimelighetens grenser (dvs. ikke over 10k).

Lenke til kommentar

 

Ok, takker :) Får du utnyttet pci-e 3.0 på UD7? Har aldri blitt klok på om det er pci-e 2.0 eller 3.0 på det kortet :hmm:

Det er pci- 3.0 på alle portene på kortet :)

 

Hvis det hadde vært 2.0 så hadde jeg ikkje fått 4.2 GB/s på lsi kontrolleren ;)

Titan og 680 korta viser også 3.0 i gpu-z.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg sitter litt og vurderer og ser fremover mot høsten her nå. Jeg skal ha en ny Haswell laptop til ca 10K, og tenker å bruke 5-10K til på annet utstyr.

 

Jeg er så langt fornøyd med 4R5 Baracuda 3TB på Adaptec 5805, og vurderer om jeg skal gå for en LSI eller Areca kontroller og nytt SSD RAID eller en ekstra 27" 1440p monitor til å ha på høykant og spare resten til en mulig Ivy-E oppgradering og/eller custom vannkjøling.

Hvilken LSI og Areca er det som er best for 4-6R0 (kanskje til og med 8R0 senere) med 128GB SSDer? Jeg er lei av å vente på native PCIe SSDer, og hadde noen sluppet en god PCIe RAM-SSD med les fra og dump til flash ved power-down hadde jeg nok gått for det, men markedet har vært slappt så langt jeg har sett for oss lagringsentusiaster :(

Er det noen som har fått med seg noe nytt som jeg har gått glipp av kanskje? Har fulgt lite med i våres.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg trenger ett billig backupkort for perc5i. Nå har kortet gått så pass lenge at det nok har begrenset levetid igjen.

 

Maskinen brukes kun som filserver og streamingserver, så det trenger ikke nødvendigvis å være ett kjempe raskt kort.

 

Det som er viktig er at det klarer å hente inn det eksisterende raid-5 arrayet som kjører på Dell Perc5i med LSI firmware så jeg kan bruke dette videre. Det må også være tilkobling for 8 disker, ikke koste så mye og helst ikke trengs å modifiseres for å få til å virke.

 

Finnes der noe slik der ute? Er der en spesifikk modell som kan passe mine krav som jeg kan søke etter på ebay?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...