Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også en 5805, og har tenkt å sette opp et RAID-5 på nyåret. Er det mye å hente ved å kjøpe en BBU? Planen er 4R5 Barracuda 2TB, for bulk lagring. (eventuelt fler 1TB disker av annen type om Barracuda ikke er godt egnet for RAID-5).

Hva mener dere forresten, er Seagate Barracuda trygge for RAID-5, eller må jeg opp i Constellation eller andre "Raid Edition" eller Enterprise disker? (Jeg har hørt og lest om tilfeller som peker på at WD Green ikke er RAID trygge, så vil bare forsikre meg)

 

Jeg har et 200GiB (formattert i windows) RAID fra 2R0 830 128GB, så det holder lenge til alt som krever høy IOPS ytelse. Jeg bruker også en gammel C300 64GB til downloads, siden jeg hadde et par slike til overs (en annen er ekstern USB3 harddisk)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg viser til denne posten hvor jeg etterspør om råd tol harddisker til et RAID (NAS). Jeg ser for meg at jeg kommer til å stappe 6-8 disker i maskinen. Da det er få hovedkort som støtter dere må jeg vel ha en diskkontroller til som kan koble til ekstra disker. Jeg kommer antageligvis til å bruke software-basert RAID da det gjør det lettere å bruke disker som både er koblet til HK og en ekstra harddisk-kontroller. Noen anbefalinger på disk/raid-kontrollere?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tja, jeg har jo et Asus Rampage IV Formula HK, og det støtter 6 disker i RAID. Dritten med det HK er jo at kun to av portene er SATA3, de andre 4 er SATA2, så da er jo mye av vitsen borte. Kjører RAID5 nå med 3 Samsung Spinpoint F disker, men tre av dem er på terskel til å dø, de feiler Seagate sin short test, og Crystaldisk info og HD Tune sier det samme.

Har bestilt 4 x Seagate Barrecuda 1TB disker. Mest sannsynligvis vil disse bli satt i RAID5, selv om jeg lurer litt på RAID10. Bakdelen med siste er jo tap av så mye diskplass. Tror jeg fortsatt vil bruke den fjerde Samsung disken en stund til da den har Win XP.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har jo et Asus Rampage IV Formula HK, og det støtter 6 disker i RAID. Dritten med det HK er jo at kun to av portene er SATA3, de andre 4 er SATA2, så da er jo mye av vitsen borte. Kjører RAID5 nå med 3 Samsung Spinpoint F disker, men tre av dem er på terskel til å dø, de feiler Seagate sin short test, og Crystaldisk info og HD Tune sier det samme.

Har bestilt 4 x Seagate Barrecuda 1TB disker. Mest sannsynligvis vil disse bli satt i RAID5, selv om jeg lurer litt på RAID10. Bakdelen med siste er jo tap av så mye diskplass. Tror jeg fortsatt vil bruke den fjerde Samsung disken en stund til da den har Win XP.

Hva med RAID 50?
Lenke til kommentar

Får se hva jeg gjør. De nye diskene kommer i dag, så det blir vel å sette dem opp som enten RAID10 eller RAID5, er ikke helt sikker på hva det blir til. Oppsettet (RAID) skal brukes som data lagring og alle spill blir installert på det, så lese hastighet er jo litt viktig. Skriv er ikke så helv..... viktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har i dag et areca 1880i raid kort med en intel RES2SV240 expander. Derav jeg har 12x 2TB samsung i et raid6. Jeg bruker da 4 lane's på expanderen, 1 til linken og 3 til selve raidet. Jeg skal legge til 4 stk single disker som jeg skal ha i tillegg utemom dette raidet med de dukker ikke opp i kontrolleren. Har testet med port 5 og 6 på expanderen og med en annen 8087 til sata kabel uten hell. Hva kan være feilen? nå har jeg ikke brukt boot biosen for å se hva den sier, men kun selve web innloggingen. Men det skal vel ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nyheter: :w00t:

 

CEBIT, HANNOVER, GERMANY, March 5, 2013 – LSI Corporation (NASDAQ: LSI) today announced the company is first to ship production-level 12Gb/s SAS RAID-on-Chip (ROC) and I/O controller solutions to OEM customers. 12Gb/s SAS technology is designed to deliver double the data transfer rate of prior SAS solutions and unleashes the full performance potential of next-generation enterprise systems deploying high-performance solid-state storage.

 

The new products include:

12Gb/s SAS ROC: LSISAS3108

12Gb/s SAS I/O Controller: LSISAS3008

 

http://www.lsi.com/a...20130305pr.aspx

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nyheter: :w00t:

 

CEBIT, HANNOVER, GERMANY, March 5, 2013 – LSI Corporation (NASDAQ: LSI) today announced the company is first to ship production-level 12Gb/s SAS RAID-on-Chip (ROC) and I/O controller solutions to OEM customers. 12Gb/s SAS technology is designed to deliver double the data transfer rate of prior SAS solutions and unleashes the full performance potential of next-generation enterprise systems deploying high-performance solid-state storage.

 

The new products include:

12Gb/s SAS ROC: LSISAS3108

12Gb/s SAS I/O Controller: LSISAS3008

 

http://www.lsi.com/a...20130305pr.aspx

Når kommer 12Gb/s Sata?
Lenke til kommentar

Vel... Tilogmed Adaptec 7 serie er lansert. Dog er det bare Areca ix serien som duger, siden man kan ha 4GB minne på dem :p

 

Problemet er bare at jeg ikke kan finne eller fant noen Areca forhandler her i området der jeg bor. Eller i Spania for den saks skyld. Mulig jeg ikke lette lenge nok da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...