Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje riktig sted å spørre.

 

Hvis jeg vil kjøre RAID-1 og speile 2 disker som er like store i windows 2012 server, og C disken ryker, taes fysisk ut av maskinen eller lignende, vil da windows starte som normalt med bare disk D i ? Vil da alle mine nettsider, databaser og slikt starte som vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje riktig sted å spørre.

 

Hvis jeg vil kjøre RAID-1 og speile 2 disker som er like store i windows 2012 server, og C disken ryker, taes fysisk ut av maskinen eller lignende, vil da windows starte som normalt med bare disk D i ? Vil da alle mine nettsider, databaser og slikt starte som vanlig?

 

Det vil starte som normalt ja. Men du bør helst hive inn en ny disk fort som fy hvis noe slikt skjer. Feiler den ene disken som er igjen i PC'en er alt tapt med mindre du har backup.

Lenke til kommentar

Det vil starte som normalt ja. Men du bør helst hive inn en ny disk fort som fy hvis noe slikt skjer. Feiler den ene disken som er igjen i PC'en er alt tapt med mindre du har backup.

 

Takker for svar. Fikk speilet den, men fikk ikke speilet over system reserved partisjonen, så den ville jo ikke starte når jeg testet med å fysisk fjerne disk1 fra maskinen.. Så da får jeg vell finne på noe annet

Lenke til kommentar

Takker for svar. Fikk speilet den, men fikk ikke speilet over system reserved partisjonen, så den ville jo ikke starte når jeg testet med å fysisk fjerne disk1 fra maskinen.. Så da får jeg vell finne på noe annet

 

Beklager litt sent svar, men har vært borte en stund. Når du sier den ikke ville speile system reserved partisjonen, hva mener du da? Skal du sette opp RAID1 må du installere alt på nytt igjen, og da skal WS 2012 installere seg uten problemer og begge diskene skal være like da Windows vil kun se et volum eller en disk.

En annen ting du kan gjøre er å ta backup av C disken, altså et image, deretter sette opp RAID1 og restore image til arrayen. Dette har jeg gjort flere ganger uten problemer.

Jeg har hatt en disk i RAID1 som feilet, Windows startet helt normalt med kun en disk. Tok jo litt tid å få den nye disken i gang igjen med "rebuild" men det gikk fint.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting, har som nevnt tidligere et Adaptec 6805 kort med RAID6 array. Det kortet har kun 512MB RAM, men det er mulig å bruke en tilleggsmodul AFM-600 med 4GB NAND flash minne. Denne modulen erstatter BBU og skal i teorien øke hatighet da de 4GB blir brukt til cache også.

Så vil det lønne seg å kjøpe denne modulen`Den gir jo, i følge Adaptec, økt sikkerhet i tilfelle strømmen går?

Lenke til kommentar

Kan spørre her også, begynner å bli desperat :)

 

Jeg har satt opp 2stk Vertex 4 128gb i raid0 i bios, finner den også i bios.

 

Men når jeg skal installere W7 så må jeg ha en driver, funnet den på Gigabyte sine sider. Men når jeg blar den fram å Windows skal installere den så får jeg opp at det er feil driver. Noen måte å komme rundt dette?

Lenke til kommentar

Om du finner den i BIOS (hovedkortet sin BIOS) betyr ikke at RAID volumet er satt opp enda. Men er det snakk om AMD eller Intel hovedkort, Z77, X79 etc? Er det Intel brikkesett, må du sette opp type RAID i OPROM til brikkesettet (trykk Ctrl+I når du ser boot menyen til Intel OPROM). AMD kjenner jeg ikke til dessverre. Og er det 32-bit eller 64-bit W7?

 

Er det Intel, kan du laste ned RST driver fra denne siden. Velg enten f6flpy-x64.zip (64-bit) eller f6flpy-x86.zip (32-bit). Filen pakker du ut til en UBS stikke og velger iAstorA.inf (hvis jeg husker rett) for RAID oppsett. Deretter bør det være ganske så rett fram resten. Når W7 er installert, laster du ned iata_cd.exe fra samme side og installer det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Om du finner den i BIOS (hovedkortet sin BIOS) betyr ikke at RAID volumet er satt opp enda. Men er det snakk om AMD eller Intel hovedkort, Z77, X79 etc? Er det Intel brikkesett, må du sette opp type RAID i OPROM til brikkesettet (trykk Ctrl+I når du ser boot menyen til Intel OPROM). AMD kjenner jeg ikke til dessverre. Og er det 32-bit eller 64-bit W7?

 

Er det Intel, kan du laste ned RST driver fra denne siden. Velg enten f6flpy-x64.zip (64-bit) eller f6flpy-x86.zip (32-bit). Filen pakker du ut til en UBS stikke og velger iAstorA.inf (hvis jeg husker rett) for RAID oppsett. Deretter bør det være ganske så rett fram resten. Når W7 er installert, laster du ned iata_cd.exe fra samme side og installer det.

 

Skal teste det, er et x79 kort fra Gigabyte/Intel.

 

Har vært der å satt opp å døpt disken også ja, glemte å skrive det.

 

Tusentakk for hjelpen :)

 

 

Lenke til kommentar

Har skaffet meg en NAS (Synology DS1512+), har aldri testa ut NAS før og har ikke kjøpt harddisker enda.

Har planer om å sette opp alt i RAID 5. Men har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på :p

 

Om jeg starter med å kjøpe 3 disker, og senere kjøper 2 disker til. Må jeg sette opp RAID 5 på nytt og vil jeg miste data som ligger på de 3 diskene som er tatt i bruk?

Lenke til kommentar

Har skaffet meg en NAS (Synology DS1512+), har aldri testa ut NAS før og har ikke kjøpt harddisker enda.

Har planer om å sette opp alt i RAID 5. Men har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på :p

 

Om jeg starter med å kjøpe 3 disker, og senere kjøper 2 disker til. Må jeg sette opp RAID 5 på nytt og vil jeg miste data som ligger på de 3 diskene som er tatt i bruk?

 

Om du bruker RAID 5 må du det. Bruk Synology Raid i stedet, så slipper du.

Lenke til kommentar

Aha, takk for svar. Er det den som heter SHR og SHR-2?

 

Så de på nettsiden men visste ikke at det var noe forskjell.

Nå har jeg ikke prøvd Synology NAS, men har hatt RAID5 i en god del år, og det har aldri vært nødvendig å sette opp RAID5 på nytt når jeg ville ha en disk til eller to. Det var kun å legge til disken i arrayet og kjøre på som vanlig.

 

Ser nå at det faktisk går an med Raid 5 på Synology også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...