Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, har nok ikke så mye å si. IBM kortet har 6Gbit porter vs 3Gbit på Intel, men det har vel egentlig ikke så mye å si så lenge du ikke skal ha SSDer i raid.

Får tilbud av en fyr på eBay på et M5015, men lurer på Fungerer Seagate Barracudaer i Raid, eler burde jeg gå for WD Red? (Skal bruke Raid 5) Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Nei, har nok ikke så mye å si. IBM kortet har 6Gbit porter vs 3Gbit på Intel, men det har vel egentlig ikke så mye å si så lenge du ikke skal ha SSDer i raid.

Får tilbud av en fyr på eBay på et M5015, men lurer på Fungerer Seagate Barracudaer i Raid, eler burde jeg gå for WD Red? (Skal bruke Raid 5)

 

Drit i WD til raid, det er mitt råd :)

 

Samsung, seagate og hitachi er gode valg.

Lenke til kommentar

Hoi,

 

jeg har et Areca arc-1882-kort på vei, og skulle hatt noen disker til dette her. Hvordan fungerer f.eks disse http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=653074 i RAID-oppsett?

 

CZ

 

Jeg har ikkje testet de nye 3 TB seagate diskene til seagate til mine Areca kontrollere, men 2 tb versjonene funket bra, Dog sverger jeg til Hitachi og samsung, men det er ikkje fordi seagate er noe dårlig, men fordi jeg har hatt en problemfri hverdag med Hitachi og Samsung.

 

Uansett så fråråder jeg alltid WD.

 

Av nyskjerrighet så lurer jeg på hvor du kjøpte det og hvilken modell (8i eller kanskje ix 12 etc) du har. Kanskje du fikk den nye Versjon 3 med pci-e 3.0?

 

Men nå er jo samsung seagate, så seagate blir da et godt valg :D

Nei, WD har jeg forstått er feil ting i RAID-sammenheng. Heldigvis for meg har jeg boksen full av WD Green i ymse størrelser, men men, de får nå stå der og leve sitt eget liv frem til de stryker med. :)

 

ix-12, ja, og så vidt jeg kan skjønne utifra specs skal det være med pci-e 3.0. Som igjen betyr at jeg sikkert må oppgradere mitt gamle hk med 1.0 :hm: Men for all del...

Hvis det står ver. 3.0 på pcb en på kontrolleren så skal det være Pci-e 3.0.

Som fryktet viser det seg at hovedkortet mitt sannsynligvis ikke takler dette kortet, så da må jeg nok ut på markedet for mer oppgraderinger. Hvordan er det med "desktophovedkort" og raid-kontrollere ala Areca sine, er det en showstopper og, eller skal det gå greit? Tenker da på om det forventes skjermkort i PCIx-portene og ikke en raid-kontroller. Noen tips til hovedkort av nyere dato som man vet fungerer?

 

CZ

Lenke til kommentar

Nå er det bare noen EVGA hovedkort jeg vet om som ikkje fungerer helt smertefritt med noen raidkontrollere.

 

Man må ikkje ha pci-e 3.0 for at det skal fungere. 3.0 støtter også 2.0 og 1.1 så lenge kontrolleren passer fysisk ned i porten. Med de nyeste kontrollerene vil det være pci-e x8.

 

Jeg har testet svært mange hovedkort, og det er veldig få jeg har hatt problemer med raidkontrollere.

Lenke til kommentar

Nå er det bare noen EVGA hovedkort jeg vet om som ikkje fungerer helt smertefritt med noen raidkontrollere.

 

Man må ikkje ha pci-e 3.0 for at det skal fungere. 3.0 støtter også 2.0 og 1.1 så lenge kontrolleren passer fysisk ned i porten. Med de nyeste kontrollerene vil det være pci-e x8.

 

Jeg har testet svært mange hovedkort, og det er veldig få jeg har hatt problemer med raidkontrollere.

Gode greier, så da skal det vel være mulig med et hovedkort av nyere dato, får en tru. I mellomtiden får kontrolleren være hyllevarmer og bare ta seg pent ut i eska. :(
Lenke til kommentar

Nå er det bare noen EVGA hovedkort jeg vet om som ikkje fungerer helt smertefritt med noen raidkontrollere.

 

Man må ikkje ha pci-e 3.0 for at det skal fungere. 3.0 støtter også 2.0 og 1.1 så lenge kontrolleren passer fysisk ned i porten. Med de nyeste kontrollerene vil det være pci-e x8.

 

Jeg har testet svært mange hovedkort, og det er veldig få jeg har hatt problemer med raidkontrollere.

Gode greier, så da skal det vel være mulig med et hovedkort av nyere dato, får en tru. I mellomtiden får kontrolleren være hyllevarmer og bare ta seg pent ut i eska. :(

 

Var det versjon 3.0 du hadde fått? Og hva slags hovedkort er det du har?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nå er det bare noen EVGA hovedkort jeg vet om som ikkje fungerer helt smertefritt med noen raidkontrollere.

 

Man må ikkje ha pci-e 3.0 for at det skal fungere. 3.0 støtter også 2.0 og 1.1 så lenge kontrolleren passer fysisk ned i porten. Med de nyeste kontrollerene vil det være pci-e x8.

 

Jeg har testet svært mange hovedkort, og det er veldig få jeg har hatt problemer med raidkontrollere.

Gode greier, så da skal det vel være mulig med et hovedkort av nyere dato, får en tru. I mellomtiden får kontrolleren være hyllevarmer og bare ta seg pent ut i eska. :(

 

Var det versjon 3.0 du hadde fått? Og hva slags hovedkort er det du har?

Jeg fant ikke noe på PCB'n i farten, men det sto vel 3.0 på eska, ja. HKet er et høggende gammelt asus-kort med pcix v1.0, så utgangspunktet var nok basert på håp.. :)
Lenke til kommentar

JEg har hatt pci-e x8 raidkontroller på et Abit x38 hovedkort, så det er håp :)

Det pep et par ganger ganske smertefullt ved power-on, og intet dukket opp ved boot som indikerte at hardwaren var funnet, så da spørs det. Det er dog et Asus-HK med to x16-slots, som utifra manualen skal være full pupp selv om det sitter et puslete x16-skjermkort i den ene. Med forbehold om total misforståelse.
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål om raid... Har 2 SSD-er som jeg vurderer å reformatere og sette i Raid 0 i forbindelse med Win8 oppgradering. Men den ene er på 120GB og den andre på 180GB. Er det et problem at de ikke har like mye lagringsplass?

Da får du ytelsen til den dårligste ssden og størrelsen x 2 av den minste. Det funker fint det.

Hvilke ssder er det. Hvis det er samme merke lønner det seg å ha samme firmware.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjapt spørsmål.

Er Seagate Baracuda Barracuda (2TB) hardware RAID-5 trygge? Lurer på å kjøpe 4-5 slike nå over jul og sette opp et RAID-5 på Adaptec 5805. Jeg har bare WD GP fra før, og har ikke vært komfortabel med å kjøre de i RAID pga TLER problemer folk har nevnt. (har bare kjørt de løse)

Eller må jeg gå for de dyrere Seagate Constellation eller WD RE Enterprise? (4 eller 6TB totalt av hhv enten 1 eller 2TB i såfall)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...