Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå etter mye om og men og god hjelp fra Nizzen gått til innkjøp av en Perc 6i. Kortet ble kjøpt på ebay sammen med kabler, fikk også med BBU :)

 

Planen er å bruke dette i en media/filserver jeg skal ha hjemme. Ser ut som jeg kommer til å sette opp to RAID 5 arrays. Begge med 4 disker på 1TB (Seagate Barracuda 7200.11).

 

Kommer tilbake med banchmarks så fort kortet er i hus og maskinen er satt opp.

Endret av jon_nethaug
Lenke til kommentar
Et lite mdadm spørsmål fra en nybegynner. Hvordan sørger en for at raidet starter etter reboot? Sikkert noe jeg har gjort feil/ikke gjort. Etter reboot er raidet inaktivt, men starter med mdadm --run /dev/md0. Jeg kjører Ubuntu server forresten.

Står nevnt i denne tråden :)https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12867174

 

mdadm --detail --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf

Kan være litt forskjeller med hvor mdadm.conf fila ligger fra distro til distro.

Lenke til kommentar

Hei.

Lenge siden jeg har vært et medlem av "RAID-familen" nå. koste meg med raptorer i raid0 når pentium 4 var i vinden. Har igjen begynt å sniffe på raid, og har allerede satt opp en lagringsboks med 1,5tbx5 i raid5. Tenkte også å kjøre raid1 på to 500gb for lagring av det viktigste jeg har av dokumenter/bilder etc. Prøvde først å benytte meg av hovedkortet mitt sin raid-funksjonalitet (Asus P5K Premium socket p35), men med en gang jeg valgte "raid" under sata-instillingene fikk jeg ikke til å boote. Når jeg så gikk tilbake til ACHI, fikk jeg ikke opp boot-disken min igjen før jeg resatte bios, og da fungerte selvfølgelig ikke raid1-arrayet jeg hadde satt opp tidligere. Gjør jeg noe feil, eller må man boote fra raid-arrayet man setter opp? Hvis så er tilfellet kunne jeg trengt noen anbefalinger til et greit add-on kort til pci-e x1 som gir meg muligheten til å kjøre raid1 utenom hovedkortets kontroller. På forhånd takk!

Lenke til kommentar

HItachi 2Tb drives for striped RAID arrays. End of story. I've tried everything else (WD20EADS, Seagate 2Tb, the newest Samsung F1's). Now running 20 x Hitachi 2Tb's in RAID6 on Areca 1680ix-24 and been beating it up for a week creating/deleting/recreating arrays - no errors, dropouts or problems.

 

Kanskje dette er en vinner for oss med Areca kontroller? Billige 2TB disker som funker bra er jo ikkje å forakte :)

Lenke til kommentar
HItachi 2Tb drives for striped RAID arrays. End of story. I've tried everything else (WD20EADS, Seagate 2Tb, the newest Samsung F1's). Now running 20 x Hitachi 2Tb's in RAID6 on Areca 1680ix-24 and been beating it up for a week creating/deleting/recreating arrays - no errors, dropouts or problems.

 

Kanskje dette er en vinner for oss med Areca kontroller? Billige 2TB disker som funker bra er jo ikkje å forakte :)

 

Hitachi har "alltid" vært veldig greie for areca og andre kontrollere, hvor siterer du fra? Har tenkt å kjøpe nye 2TB-disker snart, og vil gjerne lese meg opp (dvs bekrefte at Hitachi fortsatt er et sikkert valg)

 

AtW

Lenke til kommentar
HItachi 2Tb drives for striped RAID arrays. End of story. I've tried everything else (WD20EADS, Seagate 2Tb, the newest Samsung F1's). Now running 20 x Hitachi 2Tb's in RAID6 on Areca 1680ix-24 and been beating it up for a week creating/deleting/recreating arrays - no errors, dropouts or problems.

 

Kanskje dette er en vinner for oss med Areca kontroller? Billige 2TB disker som funker bra er jo ikkje å forakte :)

 

Hitachi har "alltid" vært veldig greie for areca og andre kontrollere, hvor siterer du fra? Har tenkt å kjøpe nye 2TB-disker snart, og vil gjerne lese meg opp (dvs bekrefte at Hitachi fortsatt er et sikkert valg)

 

AtW

 

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1035139478

 

 

Ganske billig enteprise modell :) Faktisk sinnsykt mye billigere enn nest billigste butikk på prisguiden.

Hitachi Ultrastar A7K2000 2TB

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36376%3br:pg

 

Ikkje langt ifra at jeg kommer til å teste noen av disse :) Har jo fått en fanout kabel til Arecaen jeg må teste.

Lenke til kommentar
Kjapt, muligens idiotisk spørsmål: Kan jeg sette en disk til å speile en annen uten å slette data på den andre disken?

 

Jepp! Det valge kommer opp på de fleste kontrollere hvis det er data på den ene harddisken. Jeg har testet dette, og det fungerte flott. Det kom bare spørsmål om jeg skulle beholde data eller slette data. Noe i den duren :p

Lenke til kommentar
Hei.

Lenge siden jeg har vært et medlem av "RAID-familen" nå. koste meg med raptorer i raid0 når pentium 4 var i vinden. Har igjen begynt å sniffe på raid, og har allerede satt opp en lagringsboks med 1,5tbx5 i raid5. Tenkte også å kjøre raid1 på to 500gb for lagring av det viktigste jeg har av dokumenter/bilder etc. Prøvde først å benytte meg av hovedkortet mitt sin raid-funksjonalitet (Asus P5K Premium socket p35), men med en gang jeg valgte "raid" under sata-instillingene fikk jeg ikke til å boote. Når jeg så gikk tilbake til ACHI, fikk jeg ikke opp boot-disken min igjen før jeg resatte bios, og da fungerte selvfølgelig ikke raid1-arrayet jeg hadde satt opp tidligere. Gjør jeg noe feil, eller må man boote fra raid-arrayet man setter opp? Hvis så er tilfellet kunne jeg trengt noen anbefalinger til et greit add-on kort til pci-e x1 som gir meg muligheten til å kjøre raid1 utenom hovedkortets kontroller. På forhånd takk!

 

Quoter meg selv i håp om svar her :roll:

Lenke til kommentar
Kjapt, muligens idiotisk spørsmål: Kan jeg sette en disk til å speile en annen uten å slette data på den andre disken?

 

Jepp! Det valge kommer opp på de fleste kontrollere hvis det er data på den ene harddisken. Jeg har testet dette, og det fungerte flott. Det kom bare spørsmål om jeg skulle beholde data eller slette data. Noe i den duren :p

 

Takk!

 

Ok, nå er de slik at jeg er helt grønn på raid osv så jeg må ha dette inn med teskje ; ) Men, det jeg skal gjøre er følgende:

 

Jeg har 3 disker på 1tb (Fra nå av disk E: F: og K:), hvorav 1 er i bruk til lagring. De to andre har jeg foreløpig tatt manuell backup på. Men, manuell backup er mye arbeid så jeg tenkte jeg det letteste var å la F: speile E: , samt å ha K: liggende utenfor husets 4 vegger.

 

 

Så, hvordan speiler jeg disk E: uten å slette dataen på den?

 

 

Jeg har et ASUS P5N-e SLi HK(som snart skal byttes ut), diskene er 1WD(F:), en Seagate (E:) og en iomega(K:). (Om det er relevant er alle egentlig eksterne disker, men kun K: står i det eksterne kabinettet- de andre 2 står i maskinen )

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Takker for svar litt baki her ang software raid5.

Har kikket bittelitt rundt etter HK og kontrollerkort med mulighet for raid5, men er usikker på hvorvidt det faktisk fungerer skikkelig med rebuild ved et diskutfall. Jeg er ingen avansert bruker på dette området, enda, så hva må jeg passe på så jeg ikke går i fella?

Vil selv billige kontrollerkort (ca 5-600spenn) automatisk rebuilde, eller er man på tynn is før man kommer opp i høyere prisklasser?

Har ikke ambisjoner om så mye mer enn en minimalistisk raid5 med tre disker, men det bør allikevel kunne overleve diskutfall uten tre dager forumsupport for å komme opp igjen ;)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål i samme gate. Jeg vurder også et Raid-5 med 3-4 1tb disker. Det jeg lurer på er om kontrolleren på hovedkortet er bra nok? Nå har jeg Windows 7 64bit på Intel ssd og vil ha lagring av store filer på raid-5et. Har prøvd å lese meg opp på om jeg skal gå for dette eller bruke en av diskene som backup med synkronisering. Sitter igjen med inntrykk av at det ofte er feil i raidet og da har man liksom mistet alt. Ser for meg raid-5 som backup/smart lagring av bilder, musikk og film.

Lenke til kommentar

RAID er jo ikke backup. Sletter du en fil fra raidet så er den borte for godt. For all del, raid gir deg en høyere driftssikkerhet, men som sagt raid er ikke en løsning man bruker alene.

 

For egen del har jeg brukt Linux software raid i over 5 år, og enda ikke mistet noe data. Jeg har i løpet av denne tiden hatt utskifting av dårlige disker, samt hatt flere reinnstallasjoner.

Lenke til kommentar
RAID er jo ikke backup. Sletter du en fil fra raidet så er den borte for godt. For all del, raid gir deg en høyere driftssikkerhet, men som sagt raid er ikke en løsning man bruker alene.

 

For egen del har jeg brukt Linux software raid i over 5 år, og enda ikke mistet noe data. Jeg har i løpet av denne tiden hatt utskifting av dårlige disker, samt hatt flere reinnstallasjoner.

 

Jeg vil si linux software-raid er en god del bedre løsning enn sånn raid som er innebygd på hovedkort dog, det har vært endel stygge historier med stabilitet, rebuilding som ikke fungerer osv. Personlig synes jeg ordentlige kontrollerkort, eller rent software-raid (ikke via hovedkort) virker som de beste løsningene.

 

AtW

Lenke til kommentar
RAID er jo ikke backup. Sletter du en fil fra raidet så er den borte for godt. For all del, raid gir deg en høyere driftssikkerhet, men som sagt raid er ikke en løsning man bruker alene.

 

For egen del har jeg brukt Linux software raid i over 5 år, og enda ikke mistet noe data. Jeg har i løpet av denne tiden hatt utskifting av dårlige disker, samt hatt flere reinnstallasjoner.

Tenker backup på den måten at en disk kan ta kvelden uten at jeg mister noe. Har aldri opplevd at jeg sletter feil filer nei. Hadde nettopp et diskkrasj med harddisken jeg hadde hele mp3 samlinga på. Heldigvis hadde jeg backup. Derfor ser jeg for meg raid-5 som et godt alternativ. Sånn som jeg har forstått det så kan jeg koble i alle diskene minus OS disken. Gå inn i bios og sette opp raidet derifra? Vil jeg legge til en harddisk senere kan jeg også gjøre det i bios?

 

RAID er jo ikke backup. Sletter du en fil fra raidet så er den borte for godt. For all del, raid gir deg en høyere driftssikkerhet, men som sagt raid er ikke en løsning man bruker alene.

 

For egen del har jeg brukt Linux software raid i over 5 år, og enda ikke mistet noe data. Jeg har i løpet av denne tiden hatt utskifting av dårlige disker, samt hatt flere reinnstallasjoner.

 

Jeg vil si linux software-raid er en god del bedre løsning enn sånn raid som er innebygd på hovedkort dog, det har vært endel stygge historier med stabilitet, rebuilding som ikke fungerer osv. Personlig synes jeg ordentlige kontrollerkort, eller rent software-raid (ikke via hovedkort) virker som de beste løsningene.

 

AtW

Vil software RAID være en bedre løsning? Har ikke lyst å ta meg råd til et kontroller kort til 1500,-

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Satt opp noen raid for å teste external porten på Areca kontrolleren. Noen har sagt at externe porten ikkje fungerer hvis noen interne porter er i bruk. Her er iallefall beviset for at de tar feil :D

 

Dette er en 12porter internt, hvis noen lurte.

 

post-42975-1262821000_thumb.png

2 stk Seagate 15k.5 sas i raid-0. Perfekt skalering på externe porten også :)

post-42975-1262821647_thumb.png

 

Yes it works :new_woot:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...