Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Vil ikke si noe bastant, men mener det burde gå fint. Men hvis dette er en filserver som står som NAS, så ser jeg ikke helt hva du skal med 900 mB/s raskere les, enn hva du vil ha tilgjengelig av "wire-speed".

 

Som en notis, har jeg 8x WD 500GB i Software-RAID5. Hver disk klarer ca 50-60 mB/s les. Raidet når 400 mB/s les, altså rimelig bra skalering.

 

50-60 MB les? Er ikke det veldig dårlig for en 500 GB-disk? Det er mer hastigheter jeg hadde forventet av en 2.5-disk av den størrelsten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De diskene er vel 3-4 år gamle, mener å huske at tester fra den tiden viste ca 50-70 mB/s les.

 

50-70 MB/s er vel ikke helt på jordet (50-70 mB/s er dog avsindig dårlig. m = milli, M = mega :p). Kommer vel an på hvordan en tester. Må jo overføre striper, så inkl litt søking er vel det fornuftig.

 

Som du påpekte er det jo en litt akademisk øvelse for NAS-byggere, siden nettet vil begrense. På jobb skulle jeg imidlertid hatt 1GB/s lokalt (hd->minne og minne->hd). Grunnen til at jeg lurer er at om jeg skulle bygge en NAS så vil jeg at raidet holder følge med nett + samba. Dessuten er det nok av de som har satt opp en 8 disk raid 5 løsning og får 50 MB/s, dvs mindre enn for hver enkelt disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har leita lenge etter Chenbro SAS Expanders. Støtter Areca ARC-1680IX HW kontrollere og mange flere. Heller ikke spesielt dyr. fra 200-300$. Folk har kjøp dem for 130$ på Ebay. men har ikke sett dem selv :/

 

 

product4499235074.jpg

product4499239519.jpg

product4499294449.jpg

 

http://usa.chenbro.com/corporatesite/produ...tail.php?sku=76

 

Kan jo fortelle at hvis du putter 2 Arecakort oppi den boksen der, så vil man få et kjøleproblem hvis man ikkje setter en vifte til å blåse inn mellom korta :)

Lenke til kommentar
Dette er Expanders kort, Areca Kort skall i servern/hoved PC.

 

Alt trenger ved siden er PSU , Tower og Kabler medlom Areca og Expanders kort, Til slutt stabel med HDD :D

 

 

Blir mye billire lagre masse Data, slipper kjøpe hardware og raidkort

 

 

Åja hehe..

 

Tenkte man skulle sette inn Areca kort i den boksen jeg :p

 

Men kunne tenke meg en expander til mitt Areca 1680ix kort ja, slik at jeg kan få fullt utbytte av den externe kontakten på kortet :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet om dette er serlig bra? Det ene er av den ene disken og det andre er av raid 0 med største stipe size.

 

 

 

Gjorde noen flere tester.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Disk 1:

Disk 2:

Disk 3:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Raid 0:

Raid 5:

Har lyst på et sata kort med raid muligheter. Kan jeg få bedre ytelse enn det jeg har, uten å bruke flere tusen?

Tenker bare på kontrolleren da.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

En SSD, eller RAID med fire disker for best mulig ytelse og godt med plass til OS (W7)?

OS disker på 80 GB eller mindre blir litt knappt for meg i det lange løp, derfor dette spørsmålet.

Det jeg ser for meg som en løsning vil være et RAID oppsett med fire snurredisker i enten RAID 10 eller 5 for best mulig ytelse og sikkerhet, for rundt 2000kr.

 

Vil det være stor ytelsesforskjellen mellom en Intel 80GB X25M og et RAID 10 med 4stk 320GB WD Scorpio Black ED ved dagligdags bruk, da som OS disk? Anslagsvis hvor stor vil forskjellen være?

Er det noen her som har testet en tilsvarende løsning mot hverandre?

Anbefalinger mottas gjerne :)

Endret av Nohabla
Lenke til kommentar

Kommer an på hvilken raidkontroller du har. Jeg har en på hovedkortet(software raid), og der får jeg muligheten til å spare dataene på en av diskene jeg skal lage raid av.

Tror dessuten du kan sette opp raidet med bare en disk(i degraded mode) så kan du bare koble til enda en disk og den vil automatisk bygge opp raidet.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøpe meg et Dell Perc 5 kort. Har lest runt på nette og tror at jeg kommer til å bli fornøyd med kortet.

Vurderte perc 6 men synes prisen blir for høy( har bare sett til 200$, det er for mye).

 

Lurte bare på om det er noen har gode råd å komme med? Kansje noe jeg bør være ekstra obs på eller noe.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg et Dell Perc 5 kort. Har lest runt på nette og tror at jeg kommer til å bli fornøyd med kortet.

Vurderte perc 6 men synes prisen blir for høy( har bare sett til 200$, det er for mye).

 

Lurte bare på om det er noen har gode råd å komme med? Kansje noe jeg bør være ekstra obs på eller noe.

 

Det er ett eller annet tull med perc5i når man skal boote eller noe, husker ikke helt hva det er, tror du må kortslutte noen pins på kortet eller noe for å få det til å fungere ordentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ett eller annet tull med perc5i når man skal boote eller noe, husker ikke helt hva det er, tror du må kortslutte noen pins på kortet eller noe for å få det til å fungere ordentlig.

 

AtW

 

Det er pin5 og 6 (SMBUS) som må maskeres på enkelte hovedkort.

Har man X48 eller X58 skal det ikke være nødvendig å gjøre noe.

 

Link til tråd med masse opplysninger og tips

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...