Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal sette opp et software raid-5 i windows 7, men får ikke opp denne muligheten. Noen som vet hvorfor?

Skal bruke 3 stk 1tb disker. Prøver på og høyreklikke på en av diskene å trykke new raid-5, men det valget er låst.

post-105988-1262982987_thumb.png

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Et lite mdadm spørsmål fra en nybegynner. Hvordan sørger en for at raidet starter etter reboot? Sikkert noe jeg har gjort feil/ikke gjort. Etter reboot er raidet inaktivt, men starter med mdadm --run /dev/md0.

 

Hvorfor ikke bare

 

mdadm --assemble --uuid <uuid> <raid>

 

? (Mao. er du sikker på at du vil ha --run?)

Lenke til kommentar
Et lite mdadm spørsmål fra en nybegynner. Hvordan sørger en for at raidet starter etter reboot? Sikkert noe jeg har gjort feil/ikke gjort. Etter reboot er raidet inaktivt, men starter med mdadm --run /dev/md0.

 

Hvorfor ikke bare

 

mdadm --assemble --uuid <uuid> <raid>

 

? (Mao. er du sikker på at du vil ha --run?)

 

Det jeg primært ville var at raidet startet etter reboot (noe det ikke gjorde). Fikset problemet ved å følge kpolberg sin post tidlig i denne tråden. Jeg har imidlertid en del andre problemer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1190616&hl= i tillegg til at jeg får problemer med å overføre mange filer fra win7 over samba.

 

Nå skal det sies at jeg har dårlig karma med denne boksen som nå er degradert til filserver. Uavhengig av OS. Har byttet ut alle komponentene (bortsett fra CPU) og føler den fortsatt har dårlig karma. Og når det gjelder Linux har jeg lang brukserfaring, men liten administrator erfaring. Blir dog litt demotivert av alt tullet.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å sette den ekstrene TB-disken inn i hoved-PC'n for å speile disken på 500GB som allerede er der. Siden jeg ikke har satt meg alt for gått inn i RAID enda, spør jeg her...

 

Hvordan kan jeg speile 500GB-en enklest/billigst mulig?

 

Hvis du ønsker å speile disken du har i pc'en allerede som er på 500GB vil du miste 500GB på den andre disken siden den er på 1TB. Hvis jeg forstår deg rett da.

 

Når det kommer til det praktiske tipper jeg du har et hovedkort med mulighet for å sette opp RAID 1 via southbridgen. Søk etter hovedkortet ditt og RAID på google så finner du sikkert noen som har gjort det du ønsker å gjøre.

 

Jeg vil alikevel anbefale at du kjøper en 500GB disk til å setter i pc'en din, siden du da vil få bedre utnyttelse av den totale lagringsplassen. Hvis du virkelig ønsker sikkerhet kan du jo da kjøre backup mot den eksterne disken din :)

 

Mvh Jon

Endret av jon_nethaug
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at jeg har dårlig karma med denne boksen som nå er degradert til filserver. Uavhengig av OS. Har byttet ut alle komponentene (bortsett fra CPU) og føler den fortsatt har dårlig karma. Og når det gjelder Linux har jeg lang brukserfaring, men liten administrator erfaring. Blir dog litt demotivert av alt tullet.

Ting ordner seg det vettu. Tar bare litt tid å komme opp på ett brukbart nivå. Det er da ut til at du har begynnt å få tjenester opp å gå ihvertfall. I utgangspunktet ser det ut til at du klarer deg riktig så bra, men trenger kanskje en liten pekende finger for å peke ut hva du faktisk bør undersøke(har kommentert i din andre tråd).

 

Hva er problemet når du overfører fra/til Win7 maskinen? Gjelder det raidet? I så fall kan det hjelpe å se på stripe_cache_size på raidet.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Har noen anbefalinger til et RAID5 kontrollerkort, tre-fire porter er igrunn nok. Har også spurt tidligere om et 'billigkort' gjør samme nytten som et dyrere mht rebuild ved diskutfall osv. Hva er i så fall det viktigst å tenke på med HW-løsninger av radi5, jeg er ikke opptatt av maksimal ytesle, men driftsikkerhet og forstålig administrajon. Raidet skal forøvrig kjøres i W7, ikke linux.

Lenke til kommentar
Ting ordner seg det vettu. Tar bare litt tid å komme opp på ett brukbart nivå. Det er da ut til at du har begynnt å få tjenester opp å gå ihvertfall. I utgangspunktet ser det ut til at du klarer deg riktig så bra, men trenger kanskje en liten pekende finger for å peke ut hva du faktisk bør undersøke(har kommentert i din andre tråd).

 

Hva er problemet når du overfører fra/til Win7 maskinen? Gjelder det raidet? I så fall kan det hjelpe å se på stripe_cache_size på raidet.

 

Problemet er relatert til Samba og Win7 ikke raidet. Så det er kanskje litt OT her, men beskrivelsen av bug'en kan finnes her:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/samba/+bug/462172

 

Dialogen avslutter med "fix released", men jeg vet ikke hvordan jeg finner denne og evt fikser det.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å sette den ekstrene TB-disken inn i hoved-PC'n for å speile disken på 500GB som allerede er der. Siden jeg ikke har satt meg alt for gått inn i RAID enda, spør jeg her...

 

Hvordan kan jeg speile 500GB-en enklest/billigst mulig?

 

Hvis du ønsker å speile disken du har i pc'en allerede som er på 500GB vil du miste 500GB på den andre disken siden den er på 1TB. Hvis jeg forstår deg rett da.

 

Når det kommer til det praktiske tipper jeg du har et hovedkort med mulighet for å sette opp RAID 1 via southbridgen. Søk etter hovedkortet ditt og RAID på google så finner du sikkert noen som har gjort det du ønsker å gjøre.

 

Jeg vil alikevel anbefale at du kjøper en 500GB disk til å setter i pc'en din, siden du da vil få bedre utnyttelse av den totale lagringsplassen. Hvis du virkelig ønsker sikkerhet kan du jo da kjøre backup mot den eksterne disken din :)

 

Mvh Jon

 

Du forsto meg rett :thumbup: Men jeg har mer enn nok av andre ting å bruke penger på for tiden, så en 500GB-disk tror jeg nok ikke jeg kjøper med det første. Da kunne jeg i så fall likegodt skaffet en TB-disk til...

 

Den neste disken jeg kjøper blir nok en SSD ;)

 

Hovedkortet mitt er et Fujitsu Siemens G31T-M2...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Skal sette opp et software raid-5 i windows 7, men får ikke opp denne muligheten. Noen som vet hvorfor?

Skal bruke 3 stk 1tb disker. Prøver på og høyreklikke på en av diskene å trykke new raid-5, men det valget er låst.

post-105988-1262982987_thumb.png

 

Windows 7 støtter vel ikke software raid 5, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Skal sette opp et software raid-5 i windows 7, men får ikke opp denne muligheten. Noen som vet hvorfor?

Skal bruke 3 stk 1tb disker. Prøver på og høyreklikke på en av diskene å trykke new raid-5, men det valget er låst.

post-105988-1262982987_thumb.png

 

Windows 7 støtter vel ikke software raid 5, eller er jeg helt på jordet?

Det jeg også konkluderte med etter litt googling. Går nok til innkjøp av et kontrollerkort senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Satt opp RAID0 på dataen og installerte win7 på nytt...

 

 

Etter å kjørt igjennom med windows 7 ytelses test(Ja, jeg vet at den ikke sånn sett er pålitelig!) så får jeg samme ytelse som jeg fikk når jeg bare hadde 1 av diskene med windows 7... Karakter 5,9 CPU og skjermkort ligger på 7.6 og ram ligger på 7.8...

 

Defragmentering med Defraggler går heller ikke så veldig raskt unna...

 

Harddisk test fra et par programmer:

 

post-46306-1265563842_thumb.jpg

 

post-46306-1265564912_thumb.jpg

 

post-46306-1265564931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg vurderer å oppgradere serveren og tenkte derfor å skaffe en harddiskkontroller til. Fra før har jeg en Highpoint Rocketraid 2310 med 4 disker i raid5.

 

Jeg har lekt meg med tanken om raid6 + hotspare og da trenger jeg minst 8 porter og muligens en sterkere kontroller. Raid5 er også attraktivt. Jeg skal kun lagre hd-filmer og litt generell backup på raidet.

 

Er det noen som har noen gode råd til valg av kontroller?

 

SuperRipper

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg vurderer å oppgradere serveren og tenkte derfor å skaffe en harddiskkontroller til. Fra før har jeg en Highpoint Rocketraid 2310 med 4 disker i raid5.

 

Jeg har lekt meg med tanken om raid6 + hotspare og da trenger jeg minst 8 porter og muligens en sterkere kontroller. Raid5 er også attraktivt. Jeg skal kun lagre hd-filmer og litt generell backup på raidet.

 

Er det noen som har noen gode råd til valg av kontroller?

 

SuperRipper

 

Et budsjett er greitt å ha. Gode kontrollere koster fort fra 4000kr og oppover.

Lenke til kommentar
Et budsjett er greitt å ha. Gode kontrollere koster fort fra 4000kr og oppover.

 

Det jeg er ute etter er mest mulig for pengene, samtidig som det dekker mine behov. jeg føler ikke for å gå særlig mye over 5k.(men hvis det dukker opp veldig gode alternativer har jeg råd til å strekke meg litt)

 

Som jeg skrev har jeg en 4-port kontroller nå som jeg er veldig fornøyd med. Det jeg ikke vet er hvor bra denne skalerer når jeg skal ha 8 porter eller kanskje opp mot 12/16-porter. Jeg har også sett litt på SAS/SATA-kontrollere og disse virker veldig spennende(men også dyrere)

 

Jeg tar derfor imot alle tips med stor takknemlighet!

 

SuperRipper

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har nettopp oppgradert maskina mi med x25m g2 SSD og win7 x64, og plassert 4 gamle 500Gb Seagate 7200.10 i Raid 5 på hovedkortet (ICH8R).

 

Jeg har også satt opp Raid 5 med 5*1,5Tb Samsung Ecogreen F2 i et Lian Li EX-50 esata kabinett.

 

Jeg lurer på om ytelsen er som den skal. Jeg er egentlig fornøyd med det eksterne kabinettet, og hadde ikke sett for meg så høy ytelse der uansett. Men internt har jeg forsøkt både RAID 0, 10 og 5, og selv med write back cache, er ikke ytelsen helt på topp.

 

Burde jeg forvente mer enn dette?

 

post-117-1266955911,3346_thumb.png

 

Her er tall for eSata-kabinettet:

 

post-117-1266956014,8734_thumb.png

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...