Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Jeg vil også spesifisere litt mer her, det anvil sier får det nesten til å høres ut som ytelsen uten TRIM vil degraderes over tid og til slutt nærme seg null, dette er ikke nødvendigvis tilfellet.

Ytelsesdegradering vil avhenge av hvor tilfeldig plasseringen av data som skrives er, og hvor små blokker som skrives. Dette vil bestemme hvor fort degraderingen går, og på hvilket nivå degraderingen vil stabilisere seg. Med typisk OS + programmer bruk (C: uten download og data mapper) vil ytelsen typisk havne rundt 80-90% av maks, ved hardere "poweruser" eller database bruk kan du ende opp noe lavere (60-80% av maks), og i "worst case" hvor du bare skriver små blokker tilfeldig plassert kan ytelsen kollapse til et punkt hvor SSDen ikke klarer å rette det igjen (rundt 10-20% av maks ytelse), men leseytelsen vil fortsatt være god uansett degradering. En slik kollaps av ytelse er veldig vanskelig å fremprovosere på Intel SSDer (og andre gode SSDer), og krever som regel at en "torture test" blir kjørt fra IOmeter over lengre tid sammenhengende.

Uansett degradering kan SSDen bli resatt til ny ytelse med en HDD erase.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man mange ssd i raid-0 vil man ikkje merke degradering, det er iallefall min mening. 

 

 

 

 

Har hatt et array med 4 OCZ vertex i raid-0 i nesten et år, og ikkje tatt noen hdd erase. Ytelsen er veldig bra enda! Arrayet er brukt veldig mye, tilogmed som torrent dump :) Ytelsesdegraderingen er målbar, men på ingen måte merkbar ved loading av spill og kopiering. Iallefall så merker ikkje jeg noe til det.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noen plasser at degraderingen går i det uendelige, tvert i mot.

Det skal mye "misbruk" til før en SSD *må* renses men det er selvsagt mulig å få det til.

 

Den eneste SSDen jeg har klart det med er den første Vertex serien med fw 1.4x, den var ubrukelig og holdt bare i 4-5 dager ved normalt bruk. (Vertex fungerer utmerket både med fw 1.3 og 1.5 eller nyere)

 

Normalt sett er nok 80-90% av opprinnelig ytelse i benchmarks noe man skal være fornøyd med.

Med TRIM har jeg opplevd at ytelsen er like god/bedre i enkelte benchmarks enn da den var ny.

 

Det er bare å følge med, enkelte bruksmønster samt for full "disk" kan være ugunstig og kan gi merkbar degradering.

Lenke til kommentar

Jeg vet godt at du ikke har påstått at degradering går i det uendelige, eller mener noe sånt ;), det var ordleggingen i innlegget som kunne la folk som ikke har god forståelse på SSD tro det (åpent for feiltolking). Jeg valgte å klarifisere litt mer rundt degradering for å sørge for at folk ikke blir sittende med en slik misforståelse (som det virker som alt for mange har), og ga litt ekstra info rundt degradering som kan være interresant.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg holder på med planlegging av ny web / database server og lurte på om disse varene passer godt i sammen med hva jeg skal kjøre..

 

Operativ system:

Linux 64bit - Debian

 

Disk setup:

2x SSD i raid 1 (speiling) for systemet - www og databasene

4x 2TB SATA disker i raid5 for diverse backup og lagring

 

tenkte å kjøre SSD arrayet på HK kontrolleren og det andre arrayet på kontrolleren som er med i handlelisten.

 

jeg kunne tenke meg så rask fart\søke tid som mulig for SSD raidet, men det andre raidet er ikke så nøye med tanke på fart.

 

Handleliste hos norek

 

 

1x Arctic Silver Alumina Kjølepasta 1,7 gram

1x ASUS Z8NA-D6, Intel 5500 2xSocket-1366, 6xDDR3, 2xGbLAN, PCI-Ex(2.0)x16, ATX

1x Chieftec 19" 4U UNC-410F-B-500, 500W ATX/EPS PSU, For EATX Hovedkort

1x Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 SAS or S-ATA HDD, Hot-Swap, full aluminium

1x Corsair TX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

1x Crucial DDR3 1066MHz 12GB KIT, CL7, Kit w/3x DDR3 4GB, REG/ECC, 240pin

1x HighPoint RocketRAID 640 4P SATA III PCI-Express 2.0 x4, 4P SATA III (6.0Gbps), RAID 0, 1, 5, 10

2x Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

2x Intel Xeon™ CPU Kjøler Thermal Solution (Combo), 2U heatsink with an attached fan for XEON

2x Intel Xeon™ E5506 2,13GHz LGA 1366, 4MB, 4,8 GT/sec, without FAN

4x Western Digitial Caviar® Green 2TB SATA2, 7200RPM, 64MB, 300 Mb/s

Endret av zandzpider
Lenke til kommentar

Jeg regner med det er MySQL du skal bruke?

 

Oppsettet ser rimelig greit ut, spørsmålet blir vel egentlig hvor stor grad av skriving/lesing det dreier seg om.

MLC holder greit så lenge det er hovedsakelig snakk om lesing, hvis det er mye skriving inne i bildet må du enten benytte deg av over-provisioning eller ta steget opp til SLC.

Du har såpass mye minne at caching nesten gjør SSD overflødig.

(HDD fungerer godt i webservere og du får f.eks 2x WD VR 600GB til nesten samme pris som SSD'ene, ytelsen blir selvsagt ikke like bra men kanskje godt nok)

 

Jeg er litt usikker på kontrolleren du har satt opp, disse nye Marvell baserte 6Gb/s kontrollerene har variert sterkt i ytelse, det er nok en ide å se etter tester. (prisen ser bra ut om ikke annet)

Alternativt kan du gå for en ren HBA med software raid. f.eks LSI 9211 som også er en 6Gb/s kontroller, den koster rundt 16-1700 eks.mva.

Lenke til kommentar

Det burde fungere greit, WD Green kan være vanskelige i raid. (varierer)

 

PSU'en du har valgt ser ikke ut til å støtte 2 CPUer. (hver CPU må normalt sett ha egen "strøm")

Samtidig ser det ut som MB fungerer med en single ATX kontakt så da burde det fungere med den PSUen uansett.

Lenke til kommentar

Hvis du søker på TLER med google finner du svaret.

Link til wikipedia om TLER

 

De fleste virker å lykkes med software raid mens hw raid kan være værre.

Det er igrunn ikke mange alternativer til WD Green og det går som regel greit men det finnes unntak.

 

Jeg bruker selv WD disker på raid kontrollere uten problem, det er bare å være klar over problematikken, det er ikke sikkert at du får problemer men muligheten er der.

Lenke til kommentar

Det er nok det tryggeste, litt synd, jeg foretrekker WD Green og Seagate LP men begge har vist seg å være utsatt for problematikken.

 

Jeg har noen Hitachi 2TB og de er helt OK, eneste å utsette på dem er at de blir varme.

(har utgaven med 5 plater, vet ikke om de er kommet med 4 platers utgaver enda)

Lenke til kommentar

Heisann, jeg holder på med planlegging av ny web / database server og lurte på om disse varene passer godt i sammen med hva jeg skal kjøre..

 

Operativ system:

Linux 64bit - Debian

 

Disk setup:

2x SSD i raid 1 (speiling) for systemet - www og databasene

4x 2TB SATA disker i raid5 for diverse backup og lagring

 

tenkte å kjøre SSD arrayet på HK kontrolleren og det andre arrayet på kontrolleren som er med i handlelisten.

 

jeg kunne tenke meg så rask fart\søke tid som mulig for SSD raidet, men det andre raidet er ikke så nøye med tanke på fart.

 

Handleliste hos norek

 

 

1x Arctic Silver Alumina Kjølepasta 1,7 gram

1x ASUS Z8NA-D6, Intel 5500 2xSocket-1366, 6xDDR3, 2xGbLAN, PCI-Ex(2.0)x16, ATX   

1x Chieftec 19" 4U UNC-410F-B-500, 500W ATX/EPS PSU, For EATX Hovedkort

1x Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 SAS or S-ATA HDD, Hot-Swap, full aluminium   

1x Corsair TX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte   

1x Crucial DDR3 1066MHz 12GB KIT, CL7, Kit w/3x DDR3 4GB, REG/ECC, 240pin

1x HighPoint RocketRAID 640 4P SATA III PCI-Express 2.0 x4, 4P SATA III (6.0Gbps), RAID 0, 1, 5, 10

2x Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

2x Intel Xeon™ CPU Kjøler Thermal Solution (Combo), 2U heatsink with an attached fan for XEON

2x Intel Xeon™ E5506 2,13GHz LGA 1366, 4MB, 4,8 GT/sec, without FAN

4x Western Digitial Caviar® Green 2TB SATA2, 7200RPM, 64MB, 300 Mb/s

Kanskje kjøpe en hardware raid kontroller og kjøre raid-6 siden systemet ellers er såpass bra? ECC minne og greier, da er raid-6 på sin plass synes iallefall jeg :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Nizzen men når budsjettet er satt så hjelper det lite.

Du får du mye for pengene her, blir nok et spennende oppsett.

 

Raid-6 med 4 disker er overkill, da er raid-10 ev. raid-5 et bedre valg.

En god raid kontroller blir fort noen kroner, man kan lett plusse på 4-5' ekstra for en god kontroller.

 

Hitachi diskene blir ikke *så* varme men de er minst 5-6 grader varmere enn 5400rpm disker.

(hvor varme de blir kommer selvsagt an på kjølingen man bruker, uten god kjøling blir de fort godt oppe på 40tallet)

Lenke til kommentar

Veldig bra artikel :p

 

37,764,768,000,000 Simulations — The Rant Farm

 

5fail1.png

 

Limit your RAID 5 array to 10 drives. 50% of the 11+ drive Raid 5 array’s don’t survive 10 years. Throw in a 3 year rate of about 20% and you are at about the odds of playing Russian Roulette with a six shooter with your data.

 

If your card can handle it, RAID 6 is the option to have for any large array. Most systems need to keep their array sizes to 24 drives or less, and for this point RAID 6 shines. It outperforms equally sized RAID 5 for reliability by orders of magnitude.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøver å bestemme meg for et raidkort men sliter veldig :)

 

Budsjett: maks ~4000 kroner

Krav: Raid 6, 8 porter, utvidelse av raidet og 'oppgradering' av raidet (fra 5 til 6), støtte Win7 64bit.

 

Tittet litt på Adaptec 5805 og 3805, samt Highpoint 4320 osv.

Sliter med å bestemme meg om jeg skal gå for ekte HW-raid eller ei.

 

Har kjøpt 4 stk Hitachi 2TB disker som skal i raid5 nå, for senere å utvides til 8 stk i raid6

 

Skal stå i en server hjemme og huse filmer, serier osv. Ikke noe kritiske saker, men alltid kjedelig hvis noe går tapt.

 

 

Noen med tips?

 

Virker kurrant priset: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=379973

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Spare 1000kr, kjøpe Areca 1231ML på ebay nytt.

 

 

Dette fikk jeg i posten i dag :D

20100709151808.jpg

 

Ikke akkurat beste bilde.

20x Hitachi 2TB

 

Jeg skall ha 10 og brutten skall ha 10. Driver bygger raid til brutten nå 55% ferdig etter 3H og 40 min. Dette er på Areca 1261ML

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...