Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A few details about the SAS 2 cards - the only coverage I've seen from CeBIT so far...

 

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Ftweakers.net%2Fnieuws%2F66023%2Fcebit-areca-presenteert-arc-1880-sas-6g-raid-adapters.html&sl=nl&tl=en&hl=&ie=UTF-8

 

 

English highlights from Google translation:

 

8 port version available "immediately" / May

Marvell 88RC9580 @ 800Mhz

PCIe 2.0

512MB RAM (up to 4GB on models with DIMM slot)

Ethernet management port

 

ARC-1880LP 8 ports 1x SFF-8087 1x SFF-8088

ARC-1880i 8 ports 2x SFF-8087

ARC-1880x 8 ports 2x SFF-8088

ARC-1880ix-12 12(+4 ext) ports 3x SFF-8087 1x SFF-8088, DIMM slot

ARC-1880ix-16 16(+4 ext) ports 4x SFF-8087 1x SFF-8088, DIMM slot

ARC-1880ix-24 24(+4 ext) ports 6x SFF-8087 1x SFF-8088, DIMM slot

 

Ser ikke ut så 12+ porter kommer for mai ;/

 

1267809885.jpeg

1267809886.jpeg

1267809887.jpeg

1267809888.jpeg

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Hmm,

 

Bare 12 porter og oppover som har DIMM slot, litt skuffende.

 

Marvel?

 

Slik har det vært på de 2 andre generasjonen også. ix12 er en vinner :D

 

 

Jau + Får ikke plass i U2 servere osv me dimm slot.

 

13xx Serien er vel HBA. Ser dem på 2 nederste bildene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Bruker nå Windows Server 2008 som filserver, men er ikke helt happy med det, spesielt ikke hvis en disk ryker (som jo skjer i nu og ne). Så derfor på RAID 5 som ser ut til å passe bra til den ekstra sikkerheten jeg er på jakt etter, da dette er lagring av ikke-kritisk data som jeg ikke har kapasitet til å ta backup av.

 

Filserveren kjøres på en Hyper-V host (virtualisert med andre ord) og dette blir ikke å endre seg. Så litt på RAID5 løsningen til Server 2008, men den så på langt nær like god ut som den du får gjennom MDADM og Linux. Har prøvd meg litt fram, og har fått installert SUSE Linux Enterprise 11 (som er et av de eneste Linux-distroene som er støttet av Hyper-V), og har fått satt opp et test-array med fire virtuelle harddisker hvorav en av de er en spare disk. Har også prøvd å utvide arrayet med OCE (som er en av hovedgrunnene til at jeg vil bruke MDADM) og det gikk som smurt.

 

Lurer på hvilket filsystem jeg burde velge? Så et par benchmarks rundt på nettet, og EXT4 og XFS blinket seg ut som to klare kandidater. I denne bloggen ble det postet noen grafer og en tabell (link). Så er spørsmålet, skal jeg gå for stabile XFS, eller skal jeg velge det nye EXT4 som ser ut til å ha bedre ytelse? I praksis regner jeg med at det ikke blir å ha noen særlig forskjell, da jeg skal bruke FTP og Samba for å gjøre filene tilgjengelige til andre brukere, og da har vel ikke filsystemet noen betydning?

 

Kort:

- Hvilket filsystem bør jeg velge til et RAID5 array som må kunne utvides? XFS, EXT4, eller noe annet?

- Har filsystemet noe betydning hvis jeg bruker FTP og Samba? Nesten sikker på at det ikke har det, vil bare få det bekreftet :)

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg kjører ext4 på nesten alle raid arrayene mine på Ubuntu serveren min. Det fungerer flott, og kommer ikkje til å bytte det bort med noe annet på lang lang tid. 

 

 

 

 

Vet ikkje om det hjalp, men jeg har svært god erfaring med ext4 så langt :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjører ext4 på nesten alle raid arrayene mine på Ubuntu serveren min. Det fungerer flott, og kommer ikkje til å bytte det bort med noe annet på lang lang tid.

 

Vet ikkje om det hjalp, men jeg har svært god erfaring med ext4 så langt :)

Okei, tror jeg går for det da. Var litt i tvil da noen hevdet at det enda var litt ustabilt, men hvis det holder for deg, holder det vel for meg og :)

Lenke til kommentar

Nå er det kommet ny firmare til Adaptec 3 serie!

 

 

 

 

Det er over ett år siden sist :ohmy:

 

 

 

 

http://www.adaptec.c..._b17335_exe.htm

 

 

 

 

Endelig kan jeg få en ny firmware til mitt Adaptec 31205.

 

 

 

 

1. Added support for drives greater then 2TB in capacity :thumbup:

2. Added support for SATL smart command

3. Enhancement to array morphing and expansion should require less time to complete.

This enhancement does not apply to array building or rebuilding

4. Fixed an issue where operating system partition information would persist after array deletion or

initialization

5. Fixed an issue where a drive would fail to initialize due to broken metadata

6. Fixed an issue where write cache was unable to be modified

7. Fixed an issue where a system hang condition could occur during a raid level migration (RLM) from

RAID1 to RAID10

8. Fixed an issue where a global spare could not be created

9. Fixed an issue where a RAID50 could not be created with a 512KB stripe size

10. Fixed an issue where a RAID10, RAID50, and RAID60 could not be created

11. Fixed an issue where a SAS drive would be deteced with zero capacity

12. Fixed an issue where command timeouts could cause endless loops resulting in controller hang

13. Fixed an issue where a RAID60 would show "Impacted" after force online

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Der er SAS Expander opp kjører! Areca måtte fixe firmware for 1680IX kontroleren. For få den til funke. Den fungerete bare på X og I kontrolere av Areca. Blir hverfall 10 disker til sommern. Hå HITACHI 2TB kommet under 1k da! :p

 

2203201022555.jpg

 

hpsasexpander.jpg

 

Satt in 2 disker bare for teste.

hdtunebench.png

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Kort:

- Hvilket filsystem bør jeg velge til et RAID5 array som må kunne utvides? XFS, EXT4, eller noe annet?

- Har filsystemet noe betydning hvis jeg bruker FTP og Samba? Nesten sikker på at det ikke har det, vil bare få det bekreftet :)

Filsystemet har faktisk en god del å si. Jeg ville f.eks ikke lagt en database på xfs filsystem. XFS har en design bug, hvor den i det øyeblikket den skriver til en fil, hvis systemet går ned, så vil filen kunne bli "nullet" ut.

 

ext4 har jeg lest endel rare historier om, filer som forsvinner osv.

 

Sånn ellers har generellt sett xfs høyere sekvensiell les/skriv ytelse enn ext4, men ext4 har en teoretisk høyere create/delete ytelse(sletting og oppretting av filer). Riktignok opplever jeg xfs som kjappere, da denne vill foreta operasjonen i bakgrunnen, og "levere" shellet tilbake til brukeren kjappere.

 

Både xfs og ext4 har mulighet for online resizing, begge har gode verktøy for sjekking og reparering av filsystemet. Så stort sett går vel dette på personlige preferanser. Selv bruker jeg xfs til "statisk" lagring, typisk isoer, filmer osv, og ext3 til databaser.

Lenke til kommentar

Filsystemet har faktisk en god del å si. Jeg ville f.eks ikke lagt en database på xfs filsystem. XFS har en design bug, hvor den i det øyeblikket den skriver til en fil, hvis systemet går ned, så vil filen kunne bli "nullet" ut.

 

ext4 har jeg lest endel rare historier om, filer som forsvinner osv.

 

Sånn ellers har generellt sett xfs høyere sekvensiell les/skriv ytelse enn ext4, men ext4 har en teoretisk høyere create/delete ytelse(sletting og oppretting av filer). Riktignok opplever jeg xfs som kjappere, da denne vill foreta operasjonen i bakgrunnen, og "levere" shellet tilbake til brukeren kjappere.

 

Både xfs og ext4 har mulighet for online resizing, begge har gode verktøy for sjekking og reparering av filsystemet. Så stort sett går vel dette på personlige preferanser. Selv bruker jeg xfs til "statisk" lagring, typisk isoer, filmer osv, og ext3 til databaser.

Okei, greit å vite. Er kun statisk lagring RAID5 arrayet skal brukes til, så da virker det som xfs er det rette valget for meg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...