Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klarer 1231ml 800MB/s lesehastighet med raid-5 eller raid-6? Blir spennende å se :) 1680ix klarer iallefall 800MB/s med raid-5

 

 

 

 

Blir snart 2tb hitachi på meg også til linuxserveren min, men først så er det 1mnd ferie  :new_woot:

 

 

 

 

Gleder meg til å se benchmarks  :dribble:

 

 

Lenke til kommentar

Driver å skal sette opp et raid 0 med 2 Seagate 500gb satadisker, men siden jeg ikke har gjort dette før er jeg veldig i tvil hva som er fornuftig innstillinger(stipe- og clusterstørrelse, eller er det enda flere jeg må ta hensyn til?). Raidet skal i utgangspunkte bare innholde win7, programmer og spill, og kontrolleren er en ICH10R på et MSI X58 Pro. Noen formeninger? Har lest en del rundt om på nettet, men føler ikke jeg har funnet noe "fasitsvar". Har ting endra seg noe særlig siden 2003-2005?(De fleste artiklene jeg fant var fra da...)

Lenke til kommentar

Klarer 1231ml 800MB/s lesehastighet med raid-5 eller raid-6? Blir spennende å se :) 1680ix klarer iallefall 800MB/s med raid-5

 

 

Å dæggern! No wonder hvorfor dere bruker så mye på kontrollere og disker!

Nuvel, jeg når fint de samme hastighetene med software RAID, største problemet er jo antall "spindler" som må til.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kokt valgene ned til:

 

Highpoint 4320

Adaptec 5805

(Areca 1220/22)

 

Noen forslag, eller er de ca. like alle mann?

 

4320'n ligger på $399 pluss frakt og jetcarrier - Mest trolig like greit å kjøpe på komplett.no til 3800,- med garanti og reklamasjonsrett osv.

5805 (brukt, men med backupbatteri) har jeg funnet til ca. $400 med frakt hjem på døra

Areca 1220/22 ligger litt høyere i pris og utgår mest trolig.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Det som er dumt med Adaptec 5 serie er at den blir veldig varm og krever nesten en ekstra vifte på kjøleribba. Ellers så er ikkje Adaptec 5 serie så veldig bra til SSD. Mange ssd som ikkje vil fungere. Men til lagring er den bra nok. Det som er litt snedig er at Adaptec 3 serie har hatt mye mindre bugs og problemer enn 5 serien.

 

 

 

 

Areca er nok best til ssd. Highpoint 4320 har jeg ikkje testet, men det har xbitlabs:

 

 

 

 

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/highpoint-rocketraid-4320.html#sect0

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Takker for svar, Nizzen.

Det som nå er morsomt er at jeg har fått et tilbud fra en Ebay-selger på et Areca ARC-1230 til $500.

Et eldre kort(?), men med 12 porter og 1GB ram (SODIMM).

 

Begynner å nærme seg smertegrensen av budsjettet nå.

 

Da var vi brått i tankeboksen igjen.

Lenke til kommentar

Areca 1230 bruker IOP333 cpu mots Areca 1231ML IOP341. Areca 1231ML er nyere gen ja.

 

 

Men jeg tror sata kontrolerne er mindre hodebry. SAS kontrolerne er mere nøye på disker.

 

 

 

 

 

Areca 1231 brukte 7 timer bygge raid 6 men Areca 1680 brukte 12 timer bygge raid 6 med samme type disker.

Lenke til kommentar

Benchmark fra 16TB som står i raid 6 på Areca 1680

 

14juli20100756.png

16tbarray.png

 

Kommer med benchmark fra SAS expander og areca 1261ML senere. Glemte ta benchmark av 1261ML når dreiv og flytta 14TB med data :p

 

Liste av hdd/raid i server :p

hddlist.png

 

 

Bile fra fronten!

 

14072010300.jpg

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...