Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GF2 var jo veldig rimelig! Det dukket jo selvfølgelig GX1 som ser veldig pent ut :) Jeg lurer litt på hvor mye designet øker prisen eller om det er teknologien som er veldig forskjellig mellom de?

Det frister mest med et speilløst systemkamera som jeg kan leke og lære med fremfor de større speilrefleks med svære objektiv.

Hvordan er GF2 med tanke på muligheter til å leke, utforske å lære? Første tanken som slår meg er at det har mindre funksjonalitet når det ligger på nesten halvpris av de andre som er nevnt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at GX1 er såpass dyrere er fordi det er en ny modell, mens Gf2 er på vei ut.

 

Sensoren til GX1 er en del bedre, særlig på høy ISO. Og er noe bedre på video.

 

For å leke og utforske,så er begge kameraene velegnet og har mer eller mindre samme muligheter.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lefdahl og Elkjøp blir betalt for å pushe Sony framfor andre merker, så de vil helst anbefale det merket. Ikke noe galt med Sony, men kjenn på hva _du_ synes, og ikke hva selgeren sier. En forskjell fra Sony og til de andre tradisjonelle speilrefleksene er at Sony har elektronisk og ikke optisk søker - dette har både fordeler og ulemper - se hva _du_ synes. :)

Lenke til kommentar

Selgere generelt er også opplært til å forsøke å lokke kundene opp en prisklasse så de får høyere fortjeneste og bonus.

 

SLT betyr at man mister ca 1/4 av lyset og dermed får en liten aning mer bildestøy.

 

Forøvrig er 12 bps et skrytetall som kun gjelder når man halverer bildeoppløsningen til 8,4 Mp og bare i jpeg-modus. På full oppløsning og råformat klarer det "bare" 7-8 bps, som er nok i massevis. Denne hastigheten klarer den å holde til det er tatt 22 bilder i råformat eller 27 i jpeg. Pentax K-5 klarer 7,0 fps med full oppløsning i 20 bilder i råformat eller 30 i jpeg. Dette er så likt mellom K-5 og A57 at du neppe vil merke noen praktisk forskjell. Se heller på ting du kommer til å merke forskjell på: elektronisk vs optisk søker, byggekvalitet og sånt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I og med at 650D nettopp ble annonsert, så kan det være litt å spare på 600D. Ganske vanlig at butikkene selger foregående modell ganske billig, og 650D skal komme i butikkene i løpet av denne måneden.

 

Plukket nettopp opp et brukt 600D + 18-55mm til 3000kr, og er faktisk ganske imponert over hvor bra det er. Liten søker, men så er jeg vant med 5D mk2.

 

Selvfølgelig er det alltid bedre å kjøpe Canon eller Nikon og nyte godt at utvalget av optikk og tilbehør på bruktmarkedet og ellers i butikkene.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det alltid bedre å kjøpe Canon eller Nikon og nyte godt at utvalget av optikk og tilbehør på bruktmarkedet og ellers i butikkene.

Pisspreik. Det er ikke noe problem å finne det man ønsker av objektiver til Pentax. Canon har noen objektiver som Pentax og Nikon ikke har, Nikon har noen som Pentax og Canon ikke har og Pentax har noen som Canon og Nikon ikke har. Bruktmarkedet er annerledes, men ikke bedre eller dårligere.

Lenke til kommentar

Merkelig så mye motvilje som kommer inn når Pentax blir nevnt. Det sier seg selv at når Canon, Nikon og Sony dominerer kameramarkedet med 85% eller så, så er det vesentlig mer omløp på bruktmarkedet av disse merkene. Jo flere som selger, jo mer kniving om prisene blir det.

 

Jeg følger med på foto.no og finn.no flere ganger per dag, og gode priser på Canon/Nikon ser jeg svært ofte. Pentax, Sony og Olympus.. not so much.

Lenke til kommentar

Du glemmer historikken. Bruktmarkedet handler ikke bare om hvilket merke man finner mest av på Elkjøp i dag. Pentax har vært et dominerende merke i flere årtier, selv om siste tiår ikke er blant de. Dette gir Pentax en fordel i visse segmenter på bruktmarkedet, sammenlignet med Nikon og Canon. Det finnes massevis av optisk gode objektiver med god byggekvalitet til svært lave priser. Her kan man få mye morro for pengene. Noen av mine kjøp:

 

Pentax 28mm f/2,8: 120 kr

Soligor 400mm f/5,6: 600 kr

Chinon 135mm f/2,8: 180 kr

 

I tillegg har jeg fått et par stykker gratis:

Pentax 40mm f/2,8 pannekake

Pentax 80-200mm f/4,5

 

Siden alle stabiliseres av kamerahuset så blir også anvenneligheten større enn om man skulle komme over noe lignende for Canon/Nikon.

 

Denne typen godbiter er omtrent umulig å komme over om man har Canon/Nikon. Jeg skal ikke legge skjul på at Canon/Nikon har generelt større bruktmarked i andre sjangere. Poenget er at bruktmarkedet ikke er bedre for Canon/Nikon, bare annerledes. Påstanden din blir litt som å slå fast: "Selvfølgelig er bananer alltid bedre enn pærer". La meg heller slå fast at det er en arrogant og trangsynt konklusjon. Se heller positivt på at folk har valgmuligheter, også for å prioritere ulike bruktmarkedsjangere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå foretrekker jeg bananer fremfor pærer, men det er nå engang der jeg er.

 

Jeg har heller ikke sansen for argumentet at man skal velge Canon/Nikon fordi det er best utvalg i bruktmarkedet. Det blir som å si at du kun skal velge Toyota eller Volkswagen, fordi det er de som selger mest, og de som er det er beste utvalget av på bruktmarkedet.

 

Ja, det er mindre utvalg i bruktmarkedet når det gjelder de små merkene, men de har gjerne en del interessante ting som ikke finnes hos de to store.

Lenke til kommentar

Simen: Om man har en trang for å bruke eldgamle manuelfokusobjektiver (som jeg også gjør en gang i blant), er jo faktisk EF-mount den eneste fornuftige fatninga å gå for på kameraet, om man vil ha speilrefleks. Ja, på digital Pentax kan man bruke gamle pentax-objektiver - mens på digital Canon kan man bruke omtrent alt av gamle objektiver med adapter. Med unntak av Canon FD, ironisk nok. Jeg synes uansett ikke det er et godt argument for å velge noen av de fatningene - så lenge de aller fleste nok vil ha autofokus på objektivene sine.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at bruktmarkedet til Canon og Nikon er bedre. Det er større utvalg og flere som selger. Hvordan man kan påstå at det bare er annerledes enn for de andre, er for meg ei gåte.

Endret av olegunnaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...